Jump to content

Dårlig isolasjon og kondensering på vegger

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Er nåp inne i min 2. vinter i min Myra34 fra Folla Boats. Det er tydelig at den ikke er noe særlig isolert, for skottene er alltid kalde og det blir en del kondens mange steder. Mest krise i køya fremme, da jeg har litt angst for mugg! Å mugg har det vært både på madrass, og på ei pute som ble liggende litt for lenge imot skottet. Har en dieselvarmer som står på ventilasjonsmodus stort sett hele tiden. Har kjøpt en Arida S9L, men eneste stedet jeg kunne få plass til den var i teknisk rom bak lugar, under styrhus. Den har stått tilkoblet et år nå, og tror ikke den har tatt ut en dråpe vann enda :) Sikkert fordi det alltid står godt med varme på der, så luften er tørr og fin. Skroget er kanskje tykkere lengre ned også, så det ikke blir like mye kondensering der. HAr ihvertfall ikke sett noe.

Hva gjør dem i nye båter for å kontrollere luftfuktighet?

Hva om jeg prøvde å sette inn en lufteventil eller to mellom lugar og teknisk rom? For å få mer luftflyt imellom. Er det noen grunn til å tro at kondenslufta ska finne veien inn dit? Tenkte at siden dieselvarmeren drar inn luft derifra. Men det er jo også lufteventil ut i det rommet, så ikke sikkert det blir å gjøre noen forskjell.
Er det noe annet jeg kan prøve for å få ned luftfuktigheten og holde madrassen tørr? Bruker allerede madrassunderlag fra maritim, men burde kanskje kjøpe en rull til slik at den får stikke godt opp langs kantene.

IMG_20250104_082344711.jpg.b97bd72347a68cde309539aee4acfe5b.jpgIMG_20241231_182257030.jpg.fd6979bd8e0b4a35cb77533c326d2a81.jpg
Mugg på madrass og underlag...

IMG_20241231_182237843_HDR_AE.jpg.9dfb8a8715dd282c00d2e52e521a7e7b.jpg
Køya

IMG_20250104_085714173.jpg.66b2adc601def615166c1e52357a0baf.jpg
Utsikt fra køya. Teknisk rom bak trappa. Kanskje en generøs lufteventil i trappa, og en i et av skapene på samme vegg?

IMG_20250104_085800242.jpg.2abe772c4c03bf5668f7450fe1eb0440.jpgIMG_20250104_085809048.jpg.324456692459da0ba3e56863e148e258.jpg
Teknisk rom.

IMG_20250104_085851449_HDR_AE.jpg

Du skriver at lufta er varm og tørr, men har du målt luftfuktigheten? Problemet er vel at varm luft inneholder mye fuktighet som kondenserer mot kalde flater. Så like viktig som ventiler mellom rom er ventiler ut slik at du får inn tørr uteluft og får trukket ut den varme og fuktige inneluften. Jo mere du lukker båten, jo større blir problemet siden bl.a du avgir fuktighet på hver eneste utpust

Anbefaler roterende avfukter ala Adria S8.

Denne blåser den fuktige luften ut av båten, og kan tilkobles ventilasjosslanger som leder tørr luft til de ulike sonene i båten.

Jeg monterte en sånn i min forrige båt (Viksund 880) og problemet med fukt var eliminert.

Da jeg byttet båt (Westcruiser 32) var det første jeg investerte i en tilsvarende avfukter. Jeg har avfukteren montert slik at den trekker luft fra styrhuset og blåser den tørre luften inn i akterkabinen hvor jeg har sengene. Så har jeg en ventilajonslange med kanalvifte som blåser luft fra akterkabinen og fram til forkabinen/byssa. derfra går luften i retur opp til styrhuset igjen. Hygrostat er plassert ved tak i styrhuset som starter/stopper avfukter.

Per akkurat nå er fukt-status:

Akterkabin 16%

Bysse 27%

Styrhus 43% (Avfukter starter ved 40%)

Roterende avfukter fungerer ved minusgrader også. Den avfukteren du har mister det meste av effekten ved lavere temperatur enn +10 grader.

Videre er det viktig at madrasser etc ikke ligger direkte mot skroget. Da vil kondenseringspunktet (der varm luft og kald luft møtes) vøre inne i madrassen, og du har prinsipp en svamp som sakte men sikkert fylles med vann.

Jeg har ganske enkelt brukt sidene fra sånne grønne frukt-kasser i plast som jeg har montert mellom skrogsiden og madrassen i tillegg til at jeg har lagt en ordinær sengebunn under - da sikrer jeg god luftsirkulasjon.

Jeg støtter 

MY Oleanna skrev On 4.1.2025 at 10.29:

Støtter denne. Jeg har i S12 i denne seilbåten, og hadde Müster eller hva det heter, i den forrige. Funker.

MEN: Ingenting slår isolasjon for totalkomfort. Kommer du til mot uisolert skrog eller kjøl - hvor som helst - så isoler. Du får varmere båt om vinteren, kjøligere om sommeren. Du sparer myyye fyring, og avfukteren vil jobbe mye mindre. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Big Horn skrev for 17 timer siden:

Blåser dieselvarmeren inn frisk luft fra utsiden eller blir den resirkulert? Min erfaring er at det blir langt tørrere med luft fra utsiden, da du får blåst ut den fuktige luften.

Denne er viktig. Sørg for at dieselvarmer henter uteluft og bruk den flittig så kan ting fort bli mye bedre. 

Honduras skrev On 4.1.2025 at 10.06:

Du skriver at lufta er varm og tørr, men har du målt luftfuktigheten? Problemet er vel at varm luft inneholder mye fuktighet som kondenserer mot kalde flater. Så like viktig som ventiler mellom rom er ventiler ut slik at du får inn tørr uteluft og får trukket ut den varme og fuktige inneluften. Jo mere du lukker båten, jo større blir problemet siden bl.a du avgir fuktighet på hver eneste utpust

Varm og tørr der avfukteren står ja. Bekreftet av en ruuvi tag der inne. I resten av båten er det en annen historie :)

MY Oleanna skrev On 4.1.2025 at 10.29:

Denne blåser den fuktige luften ut av båten, og kan tilkobles ventilasjosslanger som leder tørr luft til de ulike sonene i båten.

Jeg monterte en sånn i min forrige båt (Viksund 880) og problemet med fukt var eliminert.

Da jeg byttet båt (Westcruiser 32) var det første jeg investerte i en tilsvarende avfukter. Jeg har avfukteren montert slik at den trekker luft fra styrhuset og blåser den tørre luften inn i akterkabinen hvor jeg har sengene. Så har jeg en ventilajonslange med kanalvifte som blåser luft fra akterkabinen og fram til forkabinen/byssa. derfra går luften i retur opp til styrhuset igjen. Hygrostat er plassert ved tak i styrhuset som starter/stopper avfukter.

Per akkurat nå er fukt-status:

Akterkabin 16%

Bysse 27%

Styrhus 43% (Avfukter starter ved 40%)

Roterende avfukter fungerer ved minusgrader også. Den avfukteren du har mister det meste av effekten ved lavere temperatur enn +10 grader.

Videre er det viktig at madrasser etc ikke ligger direkte mot skroget. Da vil kondenseringspunktet (der varm luft og kald luft møtes) vøre inne i madrassen, og du har prinsipp en svamp som sakte men sikkert fylles med vann.

Jeg har ganske enkelt brukt sidene fra sånne grønne frukt-kasser i plast som jeg har montert mellom skrogsiden og madrassen i tillegg til at jeg har lagt en ordinær sengebunn under - da sikrer jeg god luftsirkulasjon.

Ser fine ut de avfukterne der! Men må vel ha en skikkelig forsyningskanal med utluft for at den skal fungere godt? Det blir nok vanskelig uten en større ombygging. Skal ihvertfall kjøpe mer av dette madrassunderlaget, og legge det godt opp langs sidene av madrassen. Ikke bare under!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...