chrisrik Startet 4.Januar Link til dette innlegget Startet 4.Januar Hei! Ifm planlegging av installasjon av dieselvarmer, er det noen som har kjennskap til utvendig temperatur av en isolert eksosslange med lyddemper? Jeg ser mange ettermonterte varmere på bruktbåter har gjort det enkelt og ført eksosen ut på samme skrogside som utluftingen av drivstofftanken, en løsning jeg ikke helt er fortrolig med. Varmeren er en standard 4kW Eber på diesel.. https://www.maritim.no/eksosslange-28mm-225cm-isolert-m-demper Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Brigg Svart 4.Januar Link til dette innlegget Svart 4.Januar Om du tenker på temperaturen utvendig på selve eksosslangen så har jeg ikke noe tall for dette. Men jeg har festet eksosslangen med plaststrips. Disse smelter ikke, men blir sprø av varmen slik at de ryker etter noen år. Eksosslangen er vel varmest nærmest varmeren og kjøligere nærmest skroggjennomføringen. Når det gjelder eksos ut på samme side som tanklufting er det vel avstanden mellom disse som avgjør. Uansett fornuftig å slå av dieselvarmer og stoppe motor før tanking. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
chrisrik Svart 4.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar Tusen takk Brigg! Nøyaktig nok anslag på temperatur Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Taskeladden Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar Kjører dieselvarmer 12 timer i døgnet og har samme eksosslange. kan fint holde på hele den isolerte delen av slangen uten noe problemer selv på full pupp. Viktig at eksosen har lettest mulig vei ut, så får du flyttet varmen ut eksosgjennomføringen. Samme varmer som deg D4 airtronic. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
chrisrik Svart 7.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar Taskeladden skrev for 13 timer siden: Kjører dieselvarmer 12 timer i døgnet og har samme eksosslange. kan fint holde på hele den isolerte delen av slangen uten noe problemer selv på full pupp. Viktig at eksosen har lettest mulig vei ut, så får du flyttet varmen ut eksosgjennomføringen. Samme varmer som deg D4 airtronic. Jøss. Effektive greier..! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Taskeladden Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar chrisrik skrev for 7 timer siden: Jøss. Effektive greier..! Min ligger helt opptil dekk enkelte plasser på vei ut, og snøen smelter ikke ute på dekk, så den gjør jobben sin. Vil tenke meg til at temperaturen øker noe om du har mye bend i eksosslangen. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
chrisrik Svart 9.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar Ikke sant. Har en wallas koketopp ombord idag, den usiloerte eksosen fra den går 180 grader, med en svanehals som er lagt ganske nært hattehylla i lugaren. Synes det blir ukomfortabelt varmt der etter en periodes drift. Skal gjøre grep der også nå i vinter. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Brigg Svart 11.Januar Link til dette innlegget Svart 11.Januar Tok med IR-termometeret ombord i dag og gjør følgende målinger på Eber D4 med Eber isolert eksosslange med lyddemper. Varmeren har gått på fullt i omlag tre timer. Eksos 160 grader på uisolert eksosrør Ut fra varmer 110 grader ca 20 cm inn på isolert del av eksosslange 80 grader ca 60 cm inn på isolert del. Deretter ligger resten av slangen bak innredninger slik at jeg ikke kommer til for å måle. 140 grader på eksosutløpet utvendig Varmluftslange: 105 grader ut fra varmer 95 grader på første dyse i kabinen. Et IR-termometer skal egentlig justeres i forhold til type overflate man måler mot. Dette er ikke gjort her slik at målingene blir litt omentrentlige i og med at det er ulike overflater. Men de bør kunne gi et bilde av hvilke temperaturer det er snakk om. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 11.Januar Link til dette innlegget Svart 11.Januar Brigg skrev 13 minutter siden: Eksos 160 grader på uisolert eksosrør Ut fra varmer 110 grader ca 20 cm inn på isolert del av eksosslange 80 grader ca 60 cm inn på isolert del. Deretter ligger resten av slangen bak innredninger slik at jeg ikke kommer til for å måle. 140 grader på eksosutløpet utvendig Det forsvinner en del energi ut med eksosen. Har tidligere lekt litt med tanken på å lage en varmeveksler som bruker eksosvarmen til å forvarme vannet i vvb. Men det blir jo litt styr med sirkulasjonspumpe osv, blir nok dessverre aldri realisert ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 11.Januar Link til dette innlegget Svart 11.Januar Komodo skrev 1 minutt siden: Det forsvinner en del energi ut med eksosen. Helt klart. På Eber D4 utgjør dette 1 KW. Dieselforbruket på fullt er 0,5 liter/time. Med et energiinnhold i diesel på 10KW/liter gir dette en tilført effekt på 5 KW. Avgitt effekt er oppgitt til 4 KW. Differansen på 1 KW forsvinner ut med eksosen. Samtidig: Utnyttelsesgraden er 80 %. Det er ikke mye annet utstyr som går på diesel som har samme utnyttelsesgrad. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 11.Januar Link til dette innlegget Svart 11.Januar God margin fra utløpstemperaturen (temperaturen på eksosutløpet) på 140c til selvantennelsestemperaturen på Diesel (220-230c). Utløp dieselvarmer og avlufting dieseltanker ligger vel kanskje 1 meter fra hverandre på min båt tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Synes Chiefengineer har et godt poeng. I tilegg til å ha en tennkilde på over 220 grader så må dieselen i tanken være over 55 grader før den avgir damp som kan antennes. Det er grunnen til at en tent fyrstikk som kastes opp i en boks med kald diesel simpelthen bare slukker. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar Nå er det litt off-topic, men samtidig beslektet... Jeg blir litt nyskjerrig hvordan blir det med bensin? Hvis jeg googler tenntemperatur på bensin, så virker denne å være høyere (400 grader i følge wikipedia). Likevel er jeg ikke trygg på at besin er tryggere av den grunn ChatGPT påpeker at bensin er mer flyktig og at bensin produserer antennelige gasser allerede ved -40. Det siste, en vesentlig forskjell fra diesel (55 grader, ref. @Johannes). Eksosen blir å gå ut på den andre siden i båten min, siden den har bensinmotor Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Johannes Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar 2 hours ago, chrisrik said: Nå er det litt off-topic, men samtidig beslektet... Jeg blir litt nyskjerrig hvordan blir det med bensin? Det må da være on-topic så det holder.... Sorry, registrerte ikke at du har bensinmotor. Forøvrig har du funnet ut av det, bensin har svært lavt flammepunkt, men noe høyere tenntemperatur sammenliknet med diesel. Eksostemperaturen fra varmeren vil ikke antenne gassen fra luftingen til bensintanken, det er den ikke varm nok til. Så lenge alt er i orden... Kan du ha avgass og lufting på hver sin side av båten er jo det en god forholdsregel. Men uansett bør du slå av varmeren før du tanker bensin. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 14.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar Ikke sant. Tusen takk ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.