Jump to content

Eksosslange isolert 2,25m m/lyddemper dieselvarmer - utvendig temp

chrisrik

Recommended Posts

Hei!

Ifm planlegging av installasjon av dieselvarmer, er det noen som har kjennskap til utvendig temperatur av en isolert eksosslange med lyddemper?

Jeg ser mange ettermonterte varmere på bruktbåter har gjort det enkelt og ført eksosen ut på samme skrogside som utluftingen av drivstofftanken, en løsning jeg ikke helt er fortrolig med.

Varmeren er en standard 4kW Eber på diesel..

https://www.maritim.no/eksosslange-28mm-225cm-isolert-m-demper

p_4711-16_default_1

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Om du tenker på temperaturen utvendig på selve eksosslangen så har jeg ikke noe tall for dette. Men jeg har festet eksosslangen med plaststrips. Disse smelter ikke, men blir sprø av varmen slik at de ryker etter noen år. Eksosslangen er vel varmest nærmest varmeren og kjøligere nærmest skroggjennomføringen. 

Når det gjelder eksos ut på samme side som tanklufting er det vel avstanden mellom disse som avgjør. Uansett fornuftig å slå av dieselvarmer og stoppe motor før tanking. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Kjører dieselvarmer 12 timer i døgnet og har samme eksosslange. kan fint holde på hele den isolerte delen av slangen uten noe problemer selv på full pupp. Viktig at eksosen har lettest mulig vei ut, så får du flyttet varmen ut eksosgjennomføringen. 

Samme varmer som deg D4 airtronic. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Taskeladden skrev for 13 timer siden:

Kjører dieselvarmer 12 timer i døgnet og har samme eksosslange. kan fint holde på hele den isolerte delen av slangen uten noe problemer selv på full pupp. Viktig at eksosen har lettest mulig vei ut, så får du flyttet varmen ut eksosgjennomføringen. 

Samme varmer som deg D4 airtronic. 

Jøss. Effektive greier..!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

chrisrik skrev for 7 timer siden:

Jøss. Effektive greier..!

Min ligger helt opptil dekk enkelte plasser på vei ut, og snøen smelter ikke ute på dekk, så den gjør jobben sin. Vil tenke meg til at temperaturen øker noe om du har mye bend i eksosslangen. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Ikke sant.

Har en wallas koketopp ombord idag, den usiloerte eksosen fra den går 180 grader, med en svanehals som er lagt ganske nært hattehylla i lugaren.

Synes det blir ukomfortabelt varmt der etter en periodes drift.

Skal gjøre grep der også nå i vinter.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Tok med IR-termometeret ombord i dag og gjør følgende målinger på Eber D4 med Eber isolert eksosslange med lyddemper. Varmeren har gått på fullt i omlag tre timer. 

Eksos

160 grader på uisolert eksosrør Ut fra varmer

110 grader ca 20 cm inn på isolert del av eksosslange

80 grader ca 60 cm inn på isolert del. Deretter ligger resten av slangen bak innredninger slik at jeg ikke kommer til for å måle. 
140 grader på eksosutløpet utvendig

Varmluftslange:

105 grader ut fra varmer

95 grader på første dyse i kabinen. 

Et IR-termometer skal egentlig justeres i forhold til type overflate man måler mot. Dette er ikke gjort her slik at målingene blir litt omentrentlige i og med at det er ulike overflater. Men de bør kunne gi et bilde av hvilke temperaturer det er snakk om. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Brigg skrev 13 minutter siden:

Eksos

160 grader på uisolert eksosrør Ut fra varmer

110 grader ca 20 cm inn på isolert del av eksosslange

80 grader ca 60 cm inn på isolert del. Deretter ligger resten av slangen bak innredninger slik at jeg ikke kommer til for å måle. 
140 grader på eksosutløpet utvendig

Det forsvinner en del energi ut med eksosen. Har tidligere lekt litt med tanken på å lage en varmeveksler som bruker eksosvarmen til å forvarme vannet i vvb. Men det blir jo litt styr med sirkulasjonspumpe osv, blir nok dessverre aldri realisert ?

Komodo skrev 1 minutt siden:

Det forsvinner en del energi ut med eksosen.

Helt klart. På Eber D4 utgjør dette 1 KW.

Dieselforbruket på fullt er 0,5 liter/time. Med et energiinnhold i diesel på 10KW/liter gir dette en tilført effekt på 5 KW. Avgitt effekt er oppgitt til 4 KW. Differansen på 1 KW forsvinner ut med eksosen. 

Samtidig: Utnyttelsesgraden er 80 %. Det er ikke mye annet utstyr som går på diesel som har samme utnyttelsesgrad. 

God margin fra utløpstemperaturen (temperaturen på eksosutløpet) på 140c til selvantennelsestemperaturen på Diesel (220-230c). Utløp dieselvarmer og avlufting dieseltanker ligger vel kanskje 1 meter fra hverandre på min båt tenker jeg.

Synes Chiefengineer har et godt poeng.

I tilegg til å ha en tennkilde på over 220 grader så må dieselen i tanken være over 55 grader før den avgir damp som kan antennes.

Det er grunnen til at en tent fyrstikk som kastes opp i en boks med kald diesel simpelthen bare slukker.

Nå er det litt off-topic, men samtidig beslektet... Jeg blir litt nyskjerrig hvordan blir det med bensin?

Hvis jeg googler tenntemperatur på bensin, så virker denne å være høyere (400 grader i følge wikipedia).

Likevel er jeg ikke trygg på at besin er tryggere av den grunn :fniser:

ChatGPT påpeker at bensin er mer flyktig og at bensin produserer antennelige gasser allerede ved -40. Det siste, en vesentlig forskjell fra diesel (55 grader, ref. @Johannes).

Eksosen blir å gå ut på den andre siden i båten min, siden den har bensinmotor :tommel_opp:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

2 hours ago, chrisrik said:

Nå er det litt off-topic, men samtidig beslektet... Jeg blir litt nyskjerrig hvordan blir det med bensin?

Det må da være on-topic så det holder....

Sorry, registrerte ikke at du har bensinmotor.

Forøvrig har du funnet ut av det, bensin har svært lavt flammepunkt, men noe høyere tenntemperatur sammenliknet med diesel. Eksostemperaturen fra varmeren vil ikke antenne gassen fra luftingen til bensintanken, det er den ikke varm nok til. Så lenge alt er i orden...

Kan du ha avgass og lufting på hver sin side av båten er jo det en god forholdsregel.

Men uansett bør du slå av varmeren før du tanker bensin.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...