Ask Startet 4.Januar Link til dette innlegget Startet 4.Januar Hei Me har vaskemaskin om bord. Då me var på langtur dreiv me vaskemaskinen med eit 2 kva Honda bensinaggregat. (EU20i). Aggregatet klarte å driva vaskemaskinen og ladaren samstundes. Dykkekompressoren krev 16 amp sikringar. Ein Kipor 2 kva bensingenerator klarte ikkje å driva kompressoren. Er det realistisk å driva desse med ein inverter? Kor stor må generatoren eventuelt vera? (Eg tenkjer ikkje å driva desse samstundes.) Båten har lithiumbatteri på 300 ah. Det er sjølvsagt mogeleg å køyra ein, eller begge, motorane samstundes. 80 a dynamoar som ladar startbatteria. Forbruksbatteriet blir lada via 30 amp DC DC-ladarar. Ein ladar frå kvar motor. Eg vurderer å utvida batteribanken. Eg er takksam for svar. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Januar Link til dette innlegget Svart 5.Januar En luftkompressor krever veldig stor startstrøm, kanskje 6-7 ganger så mye som merkestrømmen, så det er ikke så rart at et 2kW aggregat ikke klarte å dra den i gang. Men en anerkjent inverter med ren sinus på 5-6kW burde klare å dra den i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Januar Link til dette innlegget Svart 5.Januar Ask skrev for 11 timer siden: Dykkekompressoren krev 16 amp sikringar. Ein Kipor 2 kva bensingenerator klarte ikkje å driva kompressoren. Det er nok tyngre å dra en kompressor enn en vaskemaskin. Motoren på vaskemaskinen er nok en del mindre, men i tillegg har den et varmeelement, så til sammen kan den trekke litt. Men dykkekompressoren er tyngre å trekke, mye pga. at du har så høy startstrøm og at den drar rett i gang på fullt turtall. @Bitteliten løste det i sin båt ved å montere en frekvensomformer som fikk ned startstrømmen. Du sier ikke noe om hvor stor motor du har på kompressoren din, det er vesentlig. Ei heller om den er en- eller trefaset. Jeg skyter fra hofta og tipper på at du har en enfaset motor på 2,2kW... Men ta et bilde av merkeskiltet på motoren og legg inn her, kanskje du får bedre og mer konkrete svar da. Hvordan det er å dra i gang en kortslutningsmotor på inverter vet jeg dessverre svært lite om. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bårdp Svart 5.Januar Link til dette innlegget Svart 5.Januar Har en dykkerkompressor 1 fase den har en motor på 3 kw. Fikk den ikke i gang på en vanlig 16A sikring. Måtte skifte til en tregere sikringsautomat får å få den startet. Den har sikkert en startstrøm på minst 60A. De fleste kompressorene er jo bygd for 3 fase 400V. Når en så kobler de om til 230V og setter inn en kondensator for å kunne kjøre de på 1 fase blir jo både startstrømmen stor og virkningsgraden på motoren dårlig. Nå er jo de fleste invertere lagd slik at de kan gi en ganske stor strøm en kort stund men en må nok ha en ganske stor inverter for at dette skal fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Januar Link til dette innlegget Svart 5.Januar Bårdp skrev 42 minutter siden: De fleste kompressorene er jo bygd for 3 fase 400V. Når en så kobler de om til 230V og setter inn en kondensator for å kunne kjøre de på 1 fase blir jo både startstrømmen stor og virkningsgraden på motoren dårlig. Ja, dykkekompressor på enfas er noe herk, har slitt en del med det tidligere. Den jeg har i garasjen hos meg er på 4kW og trefas. Har alltid slitt med å starte den når det er kaldt i været, på sommeren har det gått greit. Dette går på en 16A sikring. Det er nok en kombinasjon av tykk olje når det er kaldt, og lavere spenning på nettet. I fjor fikk jeg endelig ut fingeren og byttet ut sikringen med en 16A med D-karakteristikk. Måtte bestille den sikringen, og den var ikke helt billig. Men det løste seg, og siden har det gått greit å dra i gang kompressoren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 5.Januar Link til dette innlegget Svart 5.Januar Hvis det er reimdrift på kompressoren kan du kanskje bygge den om slik at motoren starter med heit slakk reim og derved nesten ingen belastning. Så strammer du reima med strammehjul eller hengslet motor som du kan fjærbelaste til stram reim når motoren går. Tommelfingerregel er at motoren trekker2-3*merkestrøm når den starter uten belastning. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Swingswong Svart 5.Januar Link til dette innlegget Svart 5.Januar Du må nok også utvide banken. 3000w er 250A på 12v. Minst 600Ah Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.Januar Link til dette innlegget Svart 5.Januar Det beste er nokk i første omgang å lese av merkeskiltet på motoren slik at du med sikkerhet vet hva akkurat din kompressor krever. Når en vet det er det lettere å gi råd for gode løsninger. Det finnes alltid en løsning som vil fungere det er bare et spørsmål om hva som er enklest og billigst å få til. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar Komodo skrev for 6 timer siden: Det er nok tyngre å dra en kompressor enn en vaskemaskin. Motoren på vaskemaskinen er nok en del mindre, men i tillegg har den et varmeelement, så til sammen kan den trekke litt. Men dykkekompressoren er tyngre å trekke, mye pga. at du har så høy startstrøm og at den drar rett i gang på fullt turtall. @Bitteliten løste det i sin båt ved å montere en frekvensomformer som fikk ned startstrømmen. Du sier ikke noe om hvor stor motor du har på kompressoren din, det er vesentlig. Ei heller om den er en- eller trefaset. Jeg skyter fra hofta og tipper på at du har en enfaset motor på 2,2kW... Men ta et bilde av merkeskiltet på motoren og legg inn her, kanskje du får bedre og mer konkrete svar da. Hvordan det er å dra i gang en kortslutningsmotor på inverter vet jeg dessverre svært lite om. mons skrev for 2 timer siden: Hvis det er reimdrift på kompressoren kan du kanskje bygge den om slik at motoren starter med heit slakk reim og derved nesten ingen belastning. Så strammer du reima med strammehjul eller hengslet motor som du kan fjærbelaste til stram reim når motoren går. Tommelfingerregel er at motoren trekker2-3*merkestrøm når den starter uten belastning. Takk for alle svar. Komodo treff godt frå hofta! Det er ein einfasa motor på 2,2 kw. Eg trur det er slik at motoren eigentleg er ein trefasemotor som originalt er blitt gjort om til einfase ved hjelp av nokre kondensatorar. Kompressoren er reimdreven ja. Det enklaste, og rimelegaste, hadde vore å dreve kompressoren ved hjelp ei reim. Det er ein Bauer Junior II. Diverre er det ikkje plass i motorrommet til å montera kompressoren slik at den blir dreve med ved hjelp av ei reim. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 5.Januar Link til dette innlegget Svart 5.Januar Hvis du tar en tur til Stavanger, så kan vi teste. Har en 3000VA inverter mot 12V Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Bårdp Svart 5.Januar Link til dette innlegget Svart 5.Januar Jeg ville vel ha tatt vek kondensatoren og heller brukt en frekvensomformer. Da kan bruke en fase inn og levere tre faser ut. Da kan du begrense startstrømmen nesten ned til nominell strøm. Du vil jo også ha muligheten til å kjøre den med noe lavere fart og dermed mindre strømtrekk. Men en slik koster jo litt om en ikke kan få tak i en billig brukt. Alternativt må du jo ha en svær inverter som sikkert må kunne levere 8 Kw kortvarig og 3 kw kontinuelig. Når en motor trekker 2,2 Kw drar den en strøm som er mye høyere en det effekten skule tilsi. Dette fordi den ikke er en omsk last men en induktiv last med en stor reaktiv komponent som går med til magnetisering av motoren. Skal du dra 8 KVA i oppstarten blir det fort 6-700 A fra batteriet og da må du jo ha en BMS som vil takle det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Dette funker bra hos oss. Drar maks 9,5 amp når trykket på flaskene er høyt. Fyller til 280ish bar. Strøm leveres fra generatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar Hei. Takk for alle svar. @Bitteliten. Du har altså ein dieselgenerator som lagar einfase 230 volt ac, og som driv pressa? Takk for tilboder @Arejane Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Kompressoren er trefas 220v. Lasket den om fra 400v generatoren leverer 230v enfas Den røde SEW boksen er softstarter og omformer fra enfas til trefas. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Ask skrev 13 minutter siden: @Bitteliten. Du har altså ein dieselgenerator som lagar einfase 230 volt ac, og som driv pressa? Vet ikke om du har fulgt med på tråden til @Bitteliten om å utruste båten for langtur, men der har denne saken vært diskutert. Hvis du ser på bildet som Bitteliten har lagt ut over her så ser du at det kommer 3 ledere (pluss jord) fra generator til frekvensomformer, og fire ledere ut til kompressor. Vet ikke helt hvordan denne frekvensomformeren fungerer, men oppfatter det slik at den "lager" den siste fasen, og at man dermed kan drive en trefasmotor på enfas uten kondensator, og dermed oppnå litt bedre dreiemoment til tross for at generator er enfas. I tillegg er det mykstartfunksjon i frekvensomformeren så vidt jeg husker. Lagt til: Og der kom Bitteliten meg i forkjøpet 😆 Og en ting til. Batteridrift av kompressor over inverter hadde jeg slått fra meg først som sist... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SveinHa Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Bitteliten skrev 15 minutter siden: Den røde SEW boksen er softstarter og omformer fra enfas til trefas. Det er nok en frekvensomformer/inverter og de fungerer supert som mykstartere da du har full kontroll over startforløpet. De blir designet for 1-fas inn/1-fas ut, 1-fas inn/3-fas ut osv men i prinsippet er alle like: De likeretter whatever som kommer inn og produserer vekselstrøm som 1- eller 3-fas... Komodo skrev 10 minutter siden: Batteridrift av kompressor over inverter hadde jeg slått fra meg først som sist... Det vil jo kunne gå men krever myyyyye batteri... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Komodo Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar SveinHa skrev 7 minutter siden: Det er nok en frekvensomformer/inverter og de fungerer supert som mykstartere da du har full kontroll over startforløpet. De blir designet for 1-fas inn/1-fas ut, 1-fas inn/3-fas ut osv men i prinsippet er alle like: De likeretter whatever som kommer inn og produserer vekselstrøm som 1- eller 3-fas... Akkurat, det var slik jeg oppfattet det 👍 Men kan du si noe om hvordan det blir med dreiemomentet på motoren i forhold til å kjøre den på enfas med kondensator? SveinHa skrev 7 minutter siden: Det vil jo kunne gå men krever myyyyye batteri... Ja, ikke sant. Men har man en ekstrem pakke med lithiumbatterier og voldsomt med solceller er det jo selvsagt mulig. Hvis ikke tror jeg generator er en mer nærliggende løsning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pacuare Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Har venner som driver kompressor på inverter. Fungerer veldig fint. Fylte luft uten å starte generator. Inverteren er på 11 kw så kommer i kategorien ekstremt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar minner meg på at jeg også syntes dykking var en dyr hobby :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Siden jeg kan lite om dykkekompressorer og frekvensomformere, så testet jeg med å først spørre ChatGPT-4o (den som er gratis) om eksempler på dykkekompressorer som har lav startstrøm. Da listet den opp litt diverse, men da jeg etterspurte dokumentasjon på hvorfor den mente at disse hadde lav startstrøm, så trakk den seg stille tilbake, unnskylde seg, og lovet bot og bedring. (Jeg testet en gang til med en annen konto, men med samme resultat.) Så testet jeg med den nye (strømslukende) ChatGPT-o1, og fikk da mer utdypende svar: --------------------- Når man ser etter dykkekompressorer med lav startstrøm (“inrush current”), er det i hovedsak to faktorer som bidrar til å redusere den høye strømtoppen som typisk oppstår idet motoren starter opp: 1. Star/delta-start (gjelder trefasemotorer) 2. Mykstarter eller frekvensomformer (gjelder både 1-fase og 3-fase) Begge metoder gir en mer kontrollert oppstart og dermed lavere startstrøm sammenliknet med en tradisjonell “direkte start”. Nedenfor følger noen eksempler på dykkekompressorer/leverandører som ofte tilbyr løsninger med lav startstrøm: 1. Bauer Kompressoren a) Bauer PE-serien (f.eks. PE 100, PE 200, PE 250) • Mange av Bauers mellomstore og større kompressorer kan leveres med enten star/delta-start (for 3-fase) eller mykstarter (tilleggsutstyr). • Typisk modell: Bauer PE 200–300 med star/delta kan redusere startstrømmen betydelig sammenliknet med direktestart. b) Bauer Mini-Verticus/Verticus • Disse stasjonære, mer avanserte modellene kan leveres med frekvensomformer (VFD – “Variable Frequency Drive”). • En frekvensomformer gir den mest “skånsomme” oppstarten og dermed den laveste startstrømmen, men er samtidig en dyrere løsning. c) Bauer Oceanus/Mariner-serie • Finnes i både 1-fase og 3-fase-versjoner. • På 3-fasemodeller er gjerne star/delta standard eller valgfritt. 2. Coltri Sub (Aerotecnica Coltri) a) Coltri MCH 6-serien • En av de mest populære små, bærbare dykkekompressorene. 1-faseversjonen (f.eks. MCH 6 EM) har ikke nødvendigvis veldiglav startstrøm, men fordi motoren er relativt liten (2-3 kW), vil den totale strømmen uansett være lavere sammenlignet med større modeller. b) Coltri MCH 13, MCH 16 m.fl. • Mange av Coltris større enheter (trefase) kan leveres med star/delta eller mykstarter. Det er verdt å sjekke med forhandler om de tilbyr konfigurasjon med redusert startstrøm. 3. Nardi Compressori a) Nardi Atlantic/Pacific-serien • Italiensk produsent som ofte tilbyr små og mellomstore kompressorer til dykking. • Enkelte modeller kan leveres med mykstarter (elektronisk) på 1-fase, og/eller star/delta på 3-fase. • Fordelen med Nardi er at de ofte har kompakte maskiner med relativt lav effekt, noe som gir lavere startstrøm enn “tunge” industrikompressorer. 4. Andre merker og generelle tips • RIX, L&W (Lenhardt & Wagner), og Max-Air har også modeller med tilvalg for star/delta, mykstarter eller frekvensomformer. • Generelt vil en 3-fase-kompressor med star/delta ha betydelig lavere startstrøm enn en 1-fase-kompressor med samme effekt, siden 1-fase som oftest må starte “direkte” med kondensator og får en brattere startstrømkurve. • Portabel vs. stasjonær: Mindre, portable kompressorer (f.eks. 2–3 kW) kan ha relativt beskjedne startstrømmer på grunn av selve motoreffekten, men de fleste av dem bruker enkel direktestart. Stasjonære kompressorer på 4 kW eller mer kan med fordel ha star/delta eller mykstarter for å unngå for høye topper. Oppsummering • Skal du ha lavest mulig startstrøm, bør du se etter en dykkekompressor (helst 3-fase) som enten har star/delta-start, mykstarter, eller aller best: en frekvensomformer (VFD). • Blant de mest kjente tilbyderne er Bauer, Coltri, og Nardi, som alle har modeller/opsjoner for redusert startstrøm. • For små anlegg (under ~3 kW) kan startstrømmen være akseptabel selv uten mykstart, men om du skal koble kompressoren på en kurs med begrenset kapasitet (typisk hytte, båt eller lignende), er det uansett lurt å velge modeller med “soft start” eller vurdere 3-fasetilkobling om mulig. Det beste rådet er å kontakte forhandleren direkte og spørre om alternativer for star/delta, mykstarter eller frekvensomformer i den aktuelle kompressormodellen du ønsker. Slik sikrer du at du får konkret informasjon om startstrøm og eventuelle tilleggskostnader. --------------------- Deretter ba jeg om linker til dokumentasjonen der det står at disse kan leveres med lav startstrøm, noe den leverte. Dette har jeg ikke giddet å sjekke, men kan godt legge ut det svaret her også hvis noen ønsker det. (Som alltid skal man huske på at disse språkmodellene ikke er kunnskapsbaseert, og at de fortsatt er troendes til å juge og hallisunere, så ta alltids svarene med en stor klype salt.) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Maika skrev 12 minutter siden: skal man huske på at disse språkmodellene ikke er kunnskapsbaseert Ja, samme hvor mye en kaller det "Intelligens" så er det i realiteten bare sladder, altså en sum av mye av det som ligger på nett uten særlig vurdering eller kvalitetssikring...eller "Kunstig Sladder" som jeg kaller det... Stjerne-trekant start er jo 100+ år gammel teknologi som virker men en må være sikker på at kompressoren kommer opp i en del hastighet før den kobles over i trekant ellers har det ingen nytte. Det er jo et kostnadsspørsmål om en skal velge stor inverter eller mindre inverter + frekvensomformer men viktigst er å avgjøre om en har nok batteri/BMS til å fylle det antall dykkerflasker som er ønskelig... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Ask Svart 10.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar Hei Eg har òg bensinmotor til kompressoren, men då må pressa løftast ut kvar gang eg skal bruka den. På langtur var det einaste mogelegheita. Det freistar ikkje til gjentaking. Det er òg noko med bensin under dekk. Det klart beste hadde vore reimdrift frå hovudmotoren, men det er ikkje plass. Ved inverterdrift vil vel behovet for stor batteribank bli redusert dersom pressa berre blir brukt når motoren går? @Bitteliten Kva kostar ein slik frrekvenomformar? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Mener jeg betalte 3-4 tusen for den. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar SveinHa skrev On 10.1.2025 at 14.27: Ja, samme hvor mye en kaller det "Intelligens" så er det i realiteten bare sladder, altså en sum av mye av det som ligger på nett uten særlig vurdering eller kvalitetssikring...eller "Kunstig Sladder" som jeg kaller det... Ja, de er jo trent på informasjon fra bla. internett, men også viktig å huske på at de ikke bruker dette direkte, slik at det som kommer ut som fakta relativt ofte bare er noe den finner på der og da (halusinerer). Igjen er dette avhengig av hvilken versjon som brukes; 3.5, 4o eller o1. o1 gir bedre svar, men også den er påståelig uten at det alltid stemmer. Å spørre her på Baatplassen gir oftest både bedre svar og er jo mye hyggeligere Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Maika skrev for 3 timer siden: Ja, de er jo trent på informasjon fra bla. internett, Får KI informasjonen sin fra noe annet enn internett når du stiller et slikt spørsmål? Jeg registrerer i alle fall at svarene her er rimelig verdiløse. Kunstig intelligens klarer naturligvis ikke å pønske ut en måte å starte og drive en elektrisk kortslutningsmotor som vi ikke visste om fra før. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.