Jump to content

Driva vaskemaskin og dykkekompressor med inverter? Event. kor stor inverter?

Ask

Recommended Posts

Komodo skrev for 9 timer siden:

Får KI informasjonen sin fra noe annet enn internett når du stiller et slikt spørsmål? 

Jeg registrerer i alle fall at svarene her er rimelig verdiløse. Kunstig intelligens klarer naturligvis ikke å pønske ut en måte å starte og drive en elektrisk kortslutningsmotor som vi ikke visste om fra før. 

KI er et alfor vidt begrep, la oss snakke om GPT-variantene (som feks de forskjellige versjonene av ChatGPT) :)
De er "språkmodeller" som er trent på data hovedsakelig offentlig tilgjengelig på internett, men også på andre ikke-åpne datakilder de har fått tilgang til. Selve informasjonen lagres ikke direkte, men det bygges en "multidimensjonal tabell" som sier hvilke ord som er mest sannsynlig at kommer etter hverandre. Ingen av dem har slått opp på internett når de svarer, bare i sin egen modell, og fordi det er lagt inn diverse styringsparametere og andre teknikker som bla. skal gjøre den mer "menneskelig", så kan det komme forskjellige svar selv man stiller nøyaktig det samme spørsmålet. Den er også trent opp til å både være overbevisende, og å få deg til å "like" den, så mange kan fort bli overbevist, selv om den altså kan finne på ren svada.

Dette er jo fortsatt i stor endring, og de blir hele tiden mye bedre, så feks nye o1 svarer mye bedre på mange ting enn de tidligere variantene.

For en måned siden begynte ChatGPT også med "internettsøk" når den syns det er nødvendig, (der den bruker Bing), og lager så et sammendrag. Når det er utviklet skikkelig, vil man nok få færre "halisunasjoner".

At de svarene den kom med i denne sammenhengen ikke var imponerende var egentlig som forventet. For det første var temaet faktabasert, og kunnskapen om noen emner her på Baatplassen er jo til dels eksepsjonell, og ikke bare kan man det teoretiske, men man har i tillegg testet og erfart mye. Der er ikke GPT i nærheten ennå.

Jeg har egentlig brukt altfor mye trådplass på dette emnet her syns jeg. Det er sikkert mange som av forskjellige gode grunner er svært skeptisk til dette, og gjerne vil slippe dette emnet i de trivelige båtprattrådene, så  "Bil, bolig, fritid og hobby"-underforumet er vel rette stedet å eventuelt fortsette hvis noen ønsker det.

Maika skrev 49 minutter siden:

At de svarene den kom med i denne sammenhengen ikke var imponerende var egentlig som forventet.

Litt av grunnen til at jeg reagerer på bruken av KS her er at de som bruker det virker å tro det er udiskutable fakta. Det er ikke lurt å outsource intelligensen sin...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ask skrev for 3 timer siden:

@Bitteliten Kva er merket på den raude boksen din, og kor kjøpte du den? 

Tillater meg å svare for BL her, det er en SEW:

https://www.sew-eurodrive.no/startside.html 

Bitteliten skrev On 10.1.2025 at 12.36:

Den røde SEW boksen er softstarter og omformer fra enfas til trefas. 

Bitteliten skrev On 10.1.2025 at 11.08:

IMG_4024.jpeg

Hvilken frekvensomformer en kjøper spiller liten rolle dette er enkleste sort omformere og de gjør alle samme jobben. Men det en må være oppmerksom på er at det er motorstrømmen som er dimensjonerende for en frekvensomformer. Så kjøp omformer etter motorstrømmen og ikke etter antall Kw. Så før en kjøper noe må en lese av motorskiltet og se hva nominell motorstrøm for den aktuelle spenning og frekvens er. Ta gjerne et bilde av motorskiltet for i tillegg til strøm og frekvens må også motorturtall med nominell frekvens legges inn i omformeren. Disse dataene bruker omformeren for og lage en matematisk motormodell som den styrer motoren etter. Noen omformere kan også i tillegg foreta en test av motoren hvor den måler ut enda flere data for å optimalisere driften. 

Hei

Sitata frå kva KI fortel var nytting for meg, men ein diskusjon om KI som sådan kan gjerne vera i ein annan tråd.

Igjen takk for alle svar.

For å "avslutta" tråden så har eg konkludert med føljande:

Dykkekompressor dreve via inverter går, men krev frekvensomformar og ein vaksen batteribank.

Reimdrift frå innanbords dieselmotor er klart enklast, dersom det er plass i maskinrommet, og dersom pressa og motoren går same veg. (Noko som ikkje er tilfelle hjå meg.)

Inntil vidare blir det el-drift med straum frå gjestehamner med 16 amp sikringar.

På lengre sommarturar er det lettast å montera tilbake bensinmotoren (Honda) som kom med pressa.

På ein eventuell langtur bør eg tenkja ut ein betre måte.

Vaskemaskinen lar seg driva via ein inverter.

mons skrev On 5.1.2025 at 15.21:

Hvis det er reimdrift på kompressoren kan du kanskje bygge den om slik at motoren starter med heit slakk reim og derved nesten ingen belastning. Så strammer du reima med strammehjul eller hengslet motor som du kan fjærbelaste til stram reim når motoren går.

Tommelfingerregel er at motoren trekker2-3*merkestrøm når den starter uten belastning.

Et alternativ til slurereim kunne kanskje være å montere  en ventil som gjør at man pumper rett ut i friluft uten å måtte jobbe mot trykket i luftflaska / tanken. Men det kan jo hende det allerede er slik at man starter opp uten mottrykk? Også er det jo litt mer å dra igang enn med din løsning, men muligens enklere og tryggere (med tanke på personskader) med en ventil enn å skulle stramme inn ei reim i fart?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...