Sommer2022 Startet 6.Januar Link til dette innlegget Startet 6.Januar Jeg sliter med at snø og is fester seg på opplagspresenninga, noen som har prøvd å smøre den på noe vis for å få den glattere? F.eks ved å spraye på noe voks av noe slag🤔 650g OB Wiik type presenning Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar Har samme problem. Spennende om noen har en god løsning pådette Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar Bruk tørrere snø Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar Jeg dunker på presenningen innenfra. Da raser det ned. Noen ganger må jeg løfte presenningen litt der har sunket litt ned og fallet ikke er så brått. Er det ved kuldegrader eller slik snø med mye sludd i at dere haf problemet? Jeg bruker Biltema sin tunge presenning. Er vel 600 gr/ m2 tror jeg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
LM 605 Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Har alltid brukt OB WIIK sine presenninger til båten. Disse har jo en glatt, og en ru side. Med den glatte siden ut hadde jeg aldri nevneverdige problemer med at snøen ikke gled av, men det beror jo naturligvis på mengdene med snø, tørr eller våt, så jeg måtte jo "hjelpe til" litt med en kost hvis det ble for ille. Takvinkelen har jo naturligvis også mye å si her, som "Ask" bemerker. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Du seier ikkje noko om takvinkelen. Ved brattare tak rasar snøen lettare av, men det veit du sjølvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Sommer2022 Svart 7.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar Har det vel egentlig så bratt jeg kan få til, men skal sies at presenningene er noen år gamle så er nok ikke like glatte som en ny.. Som det vises på dette bilde så henger det igjen litt is selv etter jeg har banket fra insiden, og det er nok dette laget som er "roten til alt ondt" (Båten står i Arendal så det er sørlandsvinter -altså sludd, snø, regn, minus 5, pluss 5 osv osv😅).. Har vurdert silikonspray etc, men usikker på effekten av dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Jeg erfarer i år at en lettere/tynnere presenning mye lettere rister snøen av i vinden. Aldri mer 600/650gr på meg igjen. Bare finn en med støpte plast-maljer. Eksempel: 1852 Presenning PVC 450 g Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Hvis man vil ha tykk presenning for styrkens skyld, så kan man legge en tynn presenning oppå. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar @Sommer2022, min båt ligger på Fevik så det er jo ikke langt unna. Tenker du at den snøen som henger på presenningen din på bildet er problematisk? Eller er det slik at ny snø lettere fester seg på? Min presenning er nå ca 7-8 år gammel, og er ganske ru, men jeg opplever ikke at det er problemer med snøen. Men det er klart at all snøen med spesielt mye innslag av vann som kom i går, gjør at jeg må ut i båten og dunke av snøen fra innsiden. Men da løsner den også ok og sklir av Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sommer2022 Svart 8.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar 10 hours ago, Grand Banks jr said: @Sommer2022, min båt ligger på Fevik så det er jo ikke langt unna. Tenker du at den snøen som henger på presenningen din på bildet er problematisk? Eller er det slik at ny snø lettere fester seg på? På bildet her har jeg banket av ca 10cm, skulle gjerne sett at det gled av😅... Men virker som det legger seg et lite islag på presenningen som "limer" snøen til presenningen, haddet ikke dette islaget vært der så tror jeg problemet hadde vært løst... Må kanskje krype til korset og legge en tynn presenning utenpå... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Kanskje det fungerer å legge på våtvoks en dag det er plussgrader? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Worry II Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Grand Banks jr skrev 36 minutter siden: Kanskje det fungerer å legge på våtvoks en dag det er plussgrader? Det er jo ikke så lenge imellom hver gang det er plussgrader, da renner det jo av allikevel 😀 Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Worry II skrev 50 minutter siden: Det er jo ikke så lenge imellom hver gang det er plussgrader, da renner det jo av allikevel 😀 Ser at i neste uke her i Kristiansand , så skal temperaturen opp i 11-12 plussgrader igjen, så da blir vel snøen fort "glemt", i alle fall midlertidig , frem til neste "kuldeperiode". Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Tanken var å få lagt på voks for å se om isen vil slippe bedre da. Men man kan ikke legge på våtvoks når det fryser. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Worry II Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Grand Banks jr skrev 1 time siden: Tanken var å få lagt på voks for å se om isen vil slippe bedre da. Men man kan ikke legge på våtvoks når det fryser. Om jeg tar deg på fersken i å polére presenningen din , GB jr. da havner du i lokalavisa.. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Vinkel på presseninga har alt å si, ganske mange som er fornøyd bare presienngstativet er akkurat over topplanterna. Jekkestropper med jevne mellomrom sørger for at ikke presenning ikke "buler innover" ved litt snø. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Worry II skrev 33 minutter siden: Om jeg tar deg på fersken i å polére presenningen din , GB jr. da havner du i lokalavisa.. Våtvoks @Worry II, ikke polering Sprute området vått med vann, deretter sprute på litt våtvoks, fordele med vannsprut forsiktig, og deretter skylle av. Fungerer helt fantastisk på bil, skiboks og annet lakkert, og også på topcoat etc. Våtvoks er forresten fantastisk fint til å holde båten fin i løpet av sommeren også. Så muligens det vil fungere som en glatt hinne på presenning også. Jeg har aldri prøvd. Men det skal jeg prøve nå neste gang det blir plussgrader om ca 1 uke. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Hva slags våtvoks er det snakk om, merke og butikk? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Jeg bruker Sonax sin mye på bilene, og båtene. Ett sprut per panel (dør, panser, tak etc) holder massevis. Bør få minst mulig på frontvinduet. Svært lett å bruke, og gjør det enkelt å etterbehandling bil etc etter vask. Svært drøy i bruk. Jeg har tidligere kjøpt på Bilpleiekongen, og kjøpt på Jula nå. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/polering-og-voks/bilvoks/sprayvoks-008204/ Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sørlandet2 Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Stille periode her på BP, når også jeg blir engasjert i presenning med dårlig gli... 🙂 Når jeg kikka på min båt, med en 10 år gammel OBvik presenning, så tror jeg et av problemene er at det har samla seg mye skit på presenningen. Så hvis jeg har fryktelig lite å gjøre til våren, så hadde det nok vert gunstig med ei runde med skurekosten, gjerne bilsjampo med voks. Kanskje det gjør susen. Forøvrig så glei snøen ganske greit av, med unntak av enkelte partier rundt rekka fremme. Sitér dette innlegget Link to post
Sommer2022 Svart Søndag 09:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 09:10 Da har jeg prøvd med våtvoks på presenningen. Brukte en flaske av billigste sort og sprayet på vått underlag så blir det spennende å se om det har noen effekt. https://www.biltema.no/bilpleie/utvendig-bilpleie/bilvoks-og-lakkpolish-lakkpleie/lakkpolish-lakkpleie/hurtigglans-500-ml-2000046431 rapport kommer ved neste snøfall❄️ Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Søndag 09:39 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:39 Krympeplast folkens - Krympeplast! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Janne_G Svart Mandag 08:29 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:29 https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/silikonspray-400-ml-2000017071 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.