Jump to content

Snø som ikke sklir av presenning

Sommer2022

Recommended Posts

Jeg dunker på presenningen innenfra. Da raser det ned. 

Noen ganger må jeg løfte presenningen litt der har sunket litt ned og fallet ikke er så brått.

Er det ved kuldegrader eller slik snø med mye sludd i at dere haf problemet?

Jeg bruker Biltema sin tunge presenning. Er vel 600 gr/ m2 tror jeg. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Har alltid brukt OB WIIK sine presenninger til båten. Disse har jo en glatt, og en ru side. Med den glatte siden ut hadde jeg aldri nevneverdige problemer med at snøen ikke gled av, men det beror jo naturligvis på mengdene med snø, tørr eller våt,  så jeg måtte jo "hjelpe til" litt med en kost hvis det ble for ille.     Takvinkelen har jo naturligvis også mye å si her, som "Ask" bemerker. :ja:

Har det vel egentlig så bratt jeg kan få til, men skal sies at presenningene er noen år gamle så er nok ikke like glatte som en ny..   Som det vises på dette bilde så henger det igjen litt is selv etter jeg har banket fra insiden, og det er nok dette laget som er "roten til alt ondt" (Båten står i Arendal så det er sørlandsvinter -altså sludd, snø, regn, minus 5, pluss 5 osv osv😅)..  Har vurdert silikonspray etc, men usikker på effekten av dette..

Vinter 050125.jpg

@Sommer2022, min båt ligger på Fevik så det er jo ikke langt unna. Tenker du at den snøen som henger på presenningen din på bildet er problematisk? Eller er det slik at ny snø lettere fester seg på?

Min presenning er nå ca 7-8 år gammel, og er ganske ru, men jeg opplever ikke at det er problemer med snøen. Men det er klart at all snøen med spesielt mye innslag av vann som kom i går, gjør at jeg må ut i båten og dunke av snøen fra innsiden. Men da løsner den også ok og sklir av 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

10 hours ago, Grand Banks jr said:

@Sommer2022, min båt ligger på Fevik så det er jo ikke langt unna. Tenker du at den snøen som henger på presenningen din på bildet er problematisk? Eller er det slik at ny snø lettere fester seg på?

På bildet her har jeg banket av ca 10cm, skulle gjerne sett at det gled av😅...   Men virker som det legger seg et lite islag på presenningen som "limer" snøen til presenningen, haddet ikke dette islaget vært der så tror jeg problemet hadde vært løst...  

Må kanskje krype til korset og legge en tynn presenning utenpå...

Worry II skrev 50 minutter siden:

Det er jo ikke så lenge imellom hver gang det er plussgrader, da renner det jo av allikevel 😀

Ser at i neste uke her i Kristiansand , så skal temperaturen opp i 11-12 plussgrader igjen, så da blir vel snøen fort "glemt",  i alle fall midlertidig ,  frem til neste "kuldeperiode".  :glimter:

Worry II skrev 33 minutter siden:

Om jeg tar deg på fersken i å polére presenningen din , GB jr. da havner du i lokalavisa.. :spøkelse:

Våtvoks @Worry II, ikke polering :fniser:

Sprute området vått med vann, deretter sprute på litt våtvoks, fordele med vannsprut forsiktig, og deretter skylle av. 

Fungerer helt fantastisk på bil, skiboks og annet lakkert, og også på topcoat etc.

Våtvoks er forresten fantastisk fint til å holde båten fin i løpet av sommeren også. 

Så muligens det vil fungere som en glatt hinne på presenning også. Jeg har aldri prøvd. Men det skal jeg prøve nå neste gang det blir plussgrader om ca 1 uke. 

Jeg bruker Sonax sin mye på bilene, og båtene. Ett sprut per panel (dør, panser, tak etc) holder massevis. Bør få minst mulig på frontvinduet. 

Svært lett å bruke, og gjør det enkelt å etterbehandling bil etc etter vask. 

Svært drøy i bruk. 

Jeg har tidligere kjøpt på Bilpleiekongen, og kjøpt på Jula nå.

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/polering-og-voks/bilvoks/sprayvoks-008204/

Stille periode her på BP, når også jeg blir engasjert i presenning med dårlig gli... 🙂

Når jeg kikka på min båt, med en 10 år gammel OBvik presenning, så tror jeg et av problemene er at det har samla seg mye skit på presenningen. Så hvis jeg har fryktelig lite å gjøre til våren, så hadde det nok vert gunstig med ei runde med skurekosten, gjerne bilsjampo med voks. Kanskje det gjør susen. 

Forøvrig så glei snøen ganske greit av, med unntak av enkelte partier rundt rekka fremme. 

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...