Jump to content

FIskebåt gikk ned i Kristiansand - motorrommet var fullt av vann

Mastiff

Recommended Posts

Tenkte også på slangebrudd ved inntak. Noen fiskere har vel også kraftige spylepumper for rengjøring/fylling av fiskebrønn ?

Godt mannen kom seg trygt hjem til kone og barn, båter er det nok av som han sa på tv.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Fullstendig enig. Det som står i artikkelen, men vel ikke ble nevnt i innslaget, var at han slepte en lettbåt og gikk over i den da båten begynte å synke. Uheldig fisker, han mistet en annen båt i brann for noen år siden.

Hvorfor har ikke yrkesbåter krav til alarm for vanninntrengning? 
Og hvorfor har de ikke montert det uavhengig av krav?
Når motor stopper på grunn av vannivå, så er det vel ofte for sent.
Ikke så lenge siden jeg leste i Redningsselskapets magasin, om to unge fiskere som mistet skuta på samme vis.

Hvor mange av de 30 årene har han tatt ukentlig vedlikehold og sjekk i maskinrommet? inspisert slanger og testet pumper? Slikt kan skje alle men har man en båt i tipp topp stand er det skjelden at båter plutselig synker. Sånnt er ekstra viktig på vinteren med store temperatursvigninger

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 5 minutter siden:

Hvor mange av de 30 årene har han tatt ukentlig vedlikehold og sjekk i maskinrommet? inspisert slanger og testet pumper?

Det må du nesten spørre ham selv om. Vi her på forumet har ingen mulighet til å vite noe om dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Komodo skrev 8 minutter siden:

Er det vanlig at fiskebåter har med seg en lettbåt på slep når de skal ut på jobb på feltet? Ser for meg at den fort blir litt i veien.

Det kjem an på kva fiskeri dei skal på.

Ein kolmuletrålar som er på veg til feltet 200 nm vest for Irland i februar slepar ikkje lettbåt. I enkelte andre fiskeri blir det brukt lettbåtar. T. d. lysfiske. Det er òg enkelte samarbeidsordningar (reguleringsmessig) som krev at fleire båtar er med. 

Min tiltru til journalistar utelukkar ikkje at det kan ha vore ein lettbåt som låg på dekk.

31 minutes ago, index said:

Det må du nesten spørre ham selv om. Vi her på forumet har ingen mulighet til å vite noe om dette. 

nei men jeg tror nok de fleste tar veldig lett på dette med ukentlig sjekk av maskinrom og tilsyn av mekaniske komponenter! Jeg sier IKKE at han fiskeren har slurva med vedlikeholdet! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 32 minutter siden:

nei men jeg tror nok de fleste tar veldig lett på dette med ukentlig sjekk av maskinrom og tilsyn av mekaniske komponenter! 

OK, det står du jo fritt til å tro. Jeg for min del tror at de fleste tar sin egen sikkerhet såpass alvorlig at de følger med. Og at de som har dette som arbeidsplass ikke er mindre opptatt av sikkerhet enn de med fritidsbåt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Fiskebåten er nå hevet fra 27 meters dyp.

Vi får se hva man kommer frem til av årsak. Eller kanskje vi aldri får hvite ! :usikker:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Trawler 42 skrev 1 time siden:

Fiskebåten er nå hevet fra 27 meters dyp.

Vi får se hva man kommer frem til av årsak. Eller kanskje vi aldri får hvite ! :usikker:

Det er hvertfall gode sjanser for at årsaken  blir funnet nå som båten er hevet.

En mulighet som fort kan gi store mengder vann er om det ryker en slange i sjøvannskretsen eller eksosen.

Det går store mengder vann gjennom et kjølesystem. 

Jeg har selvopplevd at kjøleslangen fra siste kjøler opp til eksosbendet revnet og slapp kanskje halvparten av vannet ut i bunnen.Dette var på en av to TAMD 72 motorer. Altså 7 liters diesler på ca 400 hk.

Jeg hadde sjekket motorrommet 10-15 min tidligere og når jeg oppdaget lekkasjen var det flere tusen liter i i motorrommet. Jeg skulle ikke oppdaget dette 10-15 min senere for å si det slikt. 

Avhengig av båttype og andre installasjoner hvor vann kan begynne å komme inn andre plasser om båten ligger dypere i vannet så an en slik situasjon fort ende med at man går ned.

Vannalarm er tingen. Fungerende og store nok lensepumper likeså.

Ettersyn og vedlikehold av motorens kjølesystem er viktig og ofte oversett. Tror mange ikke tenker på hvor mye vann som kan går gjennom kjølesystemet på en større dieselmotor...

Håper årsaken til dette forliset blir funnet og opplyst så vi kan lære noe av dette...

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...