orkan Startet 10.Januar Link til dette innlegget Startet 10.Januar Hei, har en eldre viknes med eksosutløpet bak på stb - ref bildet. Sliter med at det ved enkelte vindretninger kommer eksos opp på dekk og gjerne inn i innredning om dør ut til dekk står åpen. finnes det noen enkle justeringer/modifiseringer for å tvinge eksos under vann eller bort fra båten? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Det er noe som heter eksosstøvel, som bla Saga bruker på sine båter. Mulig det kan hjelpe? kanskje du kan kjøpe en hos de. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Et enkelt forsøk kan være å forlenge eksosslangen til like aktenfor badeplatformen. Finner du et rør/slange som passer nokså greit i eksosgjennomføringen er det jo enkelt å teste. Til slikt bruk er det heller ikke nødvendig at det passer helt 100... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
pipe Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Jeg mener dette temaet har blitt diskutert før her inne men siden jeg ikke har en slik båt har det ikke brent seg fast noen fasit i barken. Kanskje du burde se om de eller den tråden er å finne her inne? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Ingen tegninger men ganske inngående beskrivelse av utførelse og effekt her: https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-diverse/nytt-eksosanlegg/659112 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Gullfisk skrev for 5 timer siden: Det er noe som heter eksosstøvel, som bla Saga bruker på sine båter. Salisbury var dominerende på dette i mange tiår. Ble importert av Progress, men ser ut til å være borte nå. pipe skrev for 2 timer siden: Jeg mener dette temaet har blitt diskutert før her inne Omtalt her: Er det lurt å kjøre eksosen ned i vannet Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 11.Januar Link til dette innlegget Svart 11.Januar Saga leverer eksosstøvel på alle sine båter, og dette fungerer. Eksosstøvel er å få kjøpt som reservedel, men kan sikkert lages også. (er støpt i glassfiber) https://www.sagaboats.no/wp-content/uploads/2024/09/Alle-modeller.pdf Bilde som viser nederste del av eksosstøvel på Saga 385: Bilde som viser innfesting av eksosstøvel på Saga 385: Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Legge eksosen ut i siden funker bra, men ofte knotete å bygge om. Sitér dette innlegget Link to post
orkan Svart 14.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar Takk for gode tilbakemeldinger - sånn kjapt oppsumert føler jeg kanskje at en forlengelse av eksosen med en egnet slange kanskje blir den enkleste fiksen. En slik eksosstøvel virker interessant, men ikke sikker den fra saga vil passe bolt on på min viknes. Det jeg tenker blir løsningen er å legge en slange ut fra akterspeilet og over på bb side under badeplattformen, kanskje vinklet litt ned mot sjø. Vil det kunne fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Tror du må føre den ned i sjøen skal du bli kvitt eksosproblemet. Saga har også en eksosstøvel med rett innfesting slik at den passer på eks hekk. (Den er tilpasset Saga 315/325) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Jeg har hatt god suksess med denne løsningen men kanskje ikke så enkelt å få til på mange båter: For det aller meste over vann og blåser eksosen godt ut av dragsuget... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.