VIP Startet 1.Februar.2010 Del på Facebook Startet 1.Februar.2010 vil prøve å kjøre eksosen som kommer ut bak under badeplattforme ned i vannet.slik at jeg slipper røyken og sot belegg på båten bak. Vil det før til motstand slik at jeg får mindre effekt ut av motor Hvor kan jeg skaffe slike eksosbend som er begnet til dette. Og hva er navnet på Engelsk på slike eksosbend som er bergnet til dette.vil prøve å lete på EBAY Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Salisbury pleide å lage en slik eksosstøvel i gummi for dette bruket. Så prøv å søke på Salisbury, så finner du kanskje noe... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tilde Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 (redigert) Vil det før til motstand slik at jeg får mindre effekt ut av motor Utfordringen din er antagelig ikke om motstanden vil gi mindre effekt, men om du risikerer så stor motstand at du ødelegger motoren. Sjekk dette først med utgangspunkt i hva slags motor du har Redigert 1.Februar.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 (redigert) Progress Ingeniørfirma AS har god erfaring med bla eksossystemer til båt. Har brukt de ved et par anledninger til propellberegninger. Fikk utmerket service. Redigert 1.Februar.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 En annen ting å tenke på: Har du mulighet til å kontrollere kjølingen annen måte en å se vannet komme ut bak? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Kikk og på om det lar seg gjøre å føre eksosen mer ut til siden enn rett akter? Er ofte turbolens ved akterspeilet som gjør til at eksosen blir liggende der... Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 (redigert) Det er en Yanmar 6LP Får ikke mulighet til å kontrollere kjølingen visuelt hvis jeg setter på en slik støvel,men det er alarm på motor som skal ha kontroll på dett. Begynne å flytte utaket for å ta det ut på siden blir ganske omtsendig. Redigert 2.Februar.2010 av Eastvood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SUN33-Fantine Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Hei Eg hadde ein saga 29 før. På den var det eint slikt eksosbend som stakk så vidt ned i sjøen ca 10cm. Det blir ikkje noko serlig meir motstand i eksosen av den grunn ca 0,01 bar. Det fungerte kjempefint. I sagaen min stod det ein yanmar motor på 222hk. Dei fleste båter med hekkaggregat slipper jo ut eksosen djupare en dette og på båter med hekkaggregat får ein jo heller ikkje sett om det kommer kjølevann. Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Det er 315 hk på motoren og et bravo 2X drev Sitér dette innlegget Link to post
SUN33-Fantine Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Hei I båten som eg har no sitter det ein 300hk motor med bravo 2x drev. På min kommer eksosen ut gjennom drevet. Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Her er eksosen tatt ut utenom drevet Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Hei. Jeg har eksosutløpet ca 10cm ned i sjøen, har ikke vært noe problemer med dette. Det blir også mye mindre støy med denne i sjøen. Har Yanmat 4lh-hte(135hk) hilsen festus.. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Det er stor forskjell på hvordan eksosutløpet påvirker både motstand og lyd. Riktig montert skal eksosen bli "dratt ut" av utløpet på grunn av undertrykk, dvs at det ikke er motstand i det hele tatt. Også ved stilleligge på tomgang bør eksosutløpet ha en vinkel eller konstruksjon som slipper eksosen lett ut. Mange "hjemmekonstruksjoner" kan fungere bra i fart på grunn av undertrykket i det passerende vannet, men ligger den samme båten stille på tomgang for eksempel under fiske, kan den samme konstruksjonen ha en betydelig motstand hvis vinkel eller utløp er feil. Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 (redigert) Vil det være nok få sveist et 90gr bend på et rør med den rett dimensjon ( 10" ) som stikker for eks 10 cm ned i vannet Eller støpe et i glassfiber.Blir det sterkt nok Bør da den biten som går i vannet være oval for mindre motstan på framdrift. Eller utgjør det så lite at det ikke betyr noe Redigert 2.Februar.2010 av Eastvood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SUN33-Fantine Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 På sagaen var den i glasfiber. Utløpet var også ovalt eg kan tenke meg at den var ca 5cm * 15 cm og spiss i endane. Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Jeg har eksosen på min båt ned i vannet på styrbord og babord side, samtidig som det er to mindre eksosrør ut på siden. Fungerer helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
BAG049 Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Alle Nidelv 26 slipper ut eksos og kjølevann under vannlinja. Det er en rund potte omtrent i vannlinja, og så et rør 10 cm ned i vannet, med en liten vinkel bakover. Mulig dette er utformet på en slik måte at det "drar" eksosen ut av potta. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Salisbury lagde eksosstøvler slik det er vist til på Progress sine sider. Men de har gått ut av produksjonen. Saga boats tror jeg fremdeles selger eksosstøvler til sine båter - der kan man sikkert får kjøpt en. Båtmagasinet hadde jo en hel del om å bli kvitt soten på reportasjebåten for et par år siden også. På min forrige båt var eksosen forlenget til tuppen av badeplattfoemen med slange - det hjalp veldig; den ble kastet langt nok bak til å forvinne bakover i stedet for å blir dratt inn i båten (over en viss fart). I dag har jeg 2 slike eksosstøvler fra Salisbury på båten. Synes fremdeles det dras inn eksos i båten i "lav" fart. Ser enkelte med samme båt har valgt å forlenge eksosrørene til utløpet av badeplattformen og kaster ut eksosen så langt bak som mulig (og ut til siden). Tror kanskje det hjelper vel så bra mot eksosen - men det bråker antagelig mer i sakte fart enn når utslippet er ned i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Sett på en slangebit å prøv! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Sett på en slangebit å prøv! Høres greit ut, men hvis du har turbo, kontakt verksted først. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Ordla meg kanskje litt feilt... tenkte på å se på muligheten til å lage en slange fra gjennomføringen, henge oppunder badeplattformen og lede slangen ut på siden av badeplattformen. istedetfor å la eksosen gå rett akterover........men var bare en tanke som slo meg.... Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Bare og sette på en lengre eksos slange og sette denne fast på den gamle stussen Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
liberty Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Her er noen bilder av en eksosstøvl som jeg skel montere på båten min https://baatplassen.no/bildearkiv/0/589/exos_stoevell_003.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/0/589/exos_stoevell_004.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/0/589/exos_stoevell_006.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/0/589/exos_stoevell_007.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/0/589/exos_stoevell_008.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/0/589/exos_stoevell_009.jpg Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 (redigert) Hei Liberty Den tappen som stikker ut bak oppe på toppen.har den noe funksjon.eller er den bare støpeformen som er slik. Vist en leder eksosen ut på siden.så vil vel fortsatt eksosen sveve og legge seg over båten bak Blir den kjørt ned i sjeøen så vil den vel være borte for alltid skulle en tro Redigert 2.Februar.2010 av Eastvood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 (redigert) Den er åpen og skal forhinder at trykket er for stort når båten ligger stille og når du stopper motoren så slipper den inn luft så du ikke får hevert i eksosen Den går 5 cm underskråget i fremkantn og 2 cm i bakkant da blir det vakuum når du kjører Redigert 2.Februar.2010 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.