Jump to content

Er det lurt å kjøre eksosen ned i vannet

VIP

Recommended Posts

vil prøve å kjøre eksosen som kommer ut bak under badeplattforme ned i vannet.slik at jeg slipper røyken og sot belegg på båten bak.

Vil det før til motstand slik at jeg får mindre effekt ut av motor

Hvor kan jeg skaffe slike eksosbend som er begnet til dette.

Og hva er navnet på Engelsk på slike eksosbend som er bergnet til dette.vil prøve å lete på EBAY

Hei

Eg hadde ein saga 29 før. På den var det eint slikt eksosbend som stakk så vidt ned i sjøen ca 10cm. Det blir ikkje noko serlig meir motstand i eksosen av den grunn ca 0,01 bar. Det fungerte kjempefint. I sagaen min stod det ein yanmar motor på 222hk. Dei fleste båter med hekkaggregat slipper jo ut eksosen djupare en dette og på båter med hekkaggregat får ein jo heller ikkje sett om det kommer kjølevann.

Det er stor forskjell på hvordan eksosutløpet påvirker både motstand og lyd.

Riktig montert skal eksosen bli "dratt ut" av utløpet på grunn av undertrykk,

dvs at det ikke er motstand i det hele tatt.

Også ved stilleligge på tomgang bør eksosutløpet ha en vinkel eller konstruksjon som slipper eksosen lett ut.

Mange "hjemmekonstruksjoner" kan fungere bra i fart på grunn av undertrykket i det passerende vannet,

men ligger den samme båten stille på tomgang for eksempel under fiske,

kan den samme konstruksjonen ha en betydelig motstand hvis vinkel eller utløp er feil.

Salisbury lagde eksosstøvler slik det er vist til på Progress sine sider. Men de har gått ut av produksjonen. Saga boats tror jeg fremdeles selger eksosstøvler til sine båter - der kan man sikkert får kjøpt en.

Båtmagasinet hadde jo en hel del om å bli kvitt soten på reportasjebåten for et par år siden også.

På min forrige båt var eksosen forlenget til tuppen av badeplattfoemen med slange - det hjalp veldig; den ble kastet langt nok bak til å forvinne bakover i stedet for å blir dratt inn i båten (over en viss fart).

I dag har jeg 2 slike eksosstøvler fra Salisbury på båten. Synes fremdeles det dras inn eksos i båten i "lav" fart. Ser enkelte med samme båt har valgt å forlenge eksosrørene til utløpet av badeplattformen og kaster ut eksosen så langt bak som mulig (og ut til siden). Tror kanskje det hjelper vel så bra mot eksosen - men det bråker antagelig mer i sakte fart enn når utslippet er ned i vannet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...