Jump to content

Bytte av vannutskiller til en med innsyn og tappekran?

snekkerbod

Recommended Posts

Båten har et litt klønete plasserng av drivstoffpåfylling utsatt for regn og vann. Vurderer sterkt å bytte ut vannutskilleren til en variant som gjør at jeg kan se om det er vann i den, og evt tappe vann direkte ut fra en tappeskrue. Har ingen indikasjon på at det er mye vann i tanken, men båt og bensintank begynner å dra på årene så tenker at det kan være et prevantivt tiltak for neste båtsesong og det kan ha blitt samlet opp litt gjennom tiden. Det er jo umulig å finne ut av om det er vann i dagens utskiller. Har også en mindre utskiller / filter i motoren.

- Er det noen ulemper med å gå over til løsning med tappekran og visuelt innsyn som jeg ikke har tenkt på?

- Er det mulighet for å bytte bare filteret eller har alle forskjellige størrelse og gjenger?

image.png.816417dd32a54f67f6941a60528d57c6.pngimage.png.1dcc1973d0c3a3c4e84eace3225909f8.pngRacor 320R-Rac-01 Bensin vannutskillerfilter 180 L/Time Utenbords

Uten at jeg er noen ekspert her så er det vel egentlig krav om at det ikke skal benyttes annet en metall i disse hvis de er plassert i motorrom mtp brann. Men ser jo at mange bytter disse etterhvert og har heller aldri hørt om noen lykker med dette. Brenner det i motorrommet er det vel ganske mye som kan gå galt...

i mine 2 båter har jeg hhv Yamaha filter uten bolle, og easterner filter med bolle.  Begge funker - og heldigvis så er filteret med bolle i den båten som er mest plaget med vann :ler:

LM 605 skrev for 4 timer siden:

Er jo forholdsvis rimelige filter, og lette å skifte i en fart.

Hadde sånn delphi/CAV 296 i ene båten tidligere.  Angrer bare på at jeg ikke byttet det ut tidligere :dykker:
Tappeskruen i CAV filteret satte seg, så sist gang det måtte dreneres så lå båten heldigvis trygt i havn.... :svetter:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...