Jump to content

Montere inspeksjonsluke i plast dieseltank

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg skal montere inspeksjonsluke i toppen av en dieseltank laget i "mykplast" type Pionerbåt.

Tenker å bruke hullsag eller stikksag men håper å slippe å tømme tanken. Finnes det en smart løsning for å unngå at plastspon havner i tanken?

Tenker at kanskje det å bore med hullsag til man er nesten gjennom og skjære siste biten med tapetkniv kan fungere?

Det tror jeg er tilnærmet umulig å få til. Har du en annen litt stor luke kan man muligens bruke en støv-/våtsuger, men det vel nettopp denne luken du skal lage.

Jeg har ingen formening om smeltepunkt på denne plasten eller tykkelsen, men tenker at smelting er en bedre løsning.
Vil det være mulig å smelte plasten i åpningen du skal lage? Stor/effektsterk loddebolt, varme noen spisse jern av en viss størrelse (for å magasinere varmen). Flere for å varme noen mens du bruker ett

Må jo ikke gjennom tankveggen med en gang. Kan lage dypere og dypere spor med varmen og til slutt en skarp kniv eller lignende 

I mitt hode ville det kunne fungere.

Antar at dieselen er såpass langt ned i tanken at varmen er en bit unna

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Det har vel ikke så mye å si om det kommer noe rusk i tanken. Jeg har boret en  del hull i tanken til Hulda. Riktig nok jern. Og brukt støvsuger for å ta spon. Det har vært et ikke-problem. Om du bruker vippesag med vanlig tanning, spruter sponene opp, og blir omgående tatt av støvsugeren. Resten havner i etter hvert i dieselfilteret.

Lazyjack skrev On 10.1.2025 at 22.46:

Finnes det en smart løsning for å unngå at plastspon havner i tanken?

I motsetning til en tank av stål eller aluminium, så vil sponene fra en slik plasttank være litt verre å samle opp. De er lette, og kan bli litt statiske. Støtter deg derfor i tanken om å skjære ut hullet uten å lage spon. Det første som slo meg var en pakningskniv av den sorten som ser ut som en passer. Men det burde også la seg gjøre å smelte ut et hull. Prøv noe så enkelt som å varme opp bladet på en Mora-kniv til bladet blir blått, og skjære ut et hull. Kniven blir fort kald, så du må varme den mange ganger. 

Bellil skrev for 6 timer siden:

Jeg har ingen formening om smeltepunkt på denne plasten eller tykkelsen, men tenker at smelting er en bedre løsning.

Slike tanker lages av PE, og smeltetemperaturen er mellom 110 og 140 grader avhengig av type PE kvalitet. Det er lett å smelte seg gjennom denne. 

Tykkelsen i tanken kan variere ganske mye når den er rotasjonsstøpt.

Du kan vel smelte med en kraftig loddebolt/taukutter.

Vanskeligste er å få en tett luke på plast som bøyer seg. Vet ikke hvilken luke du bruker, men ville nok lagt en flens på innsiden slik at du klemmer plasten mellom lukekanten og flensen. Flensen kan være to halvsirkler slik at du får den ned i tanken.

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...