Jump to content

Hurtigbåten Baronessen på grunn ved Lysaker


lr-80

Recommended Posts

Det står i avisen at båten har gått på grunn, «antakelig på grunn av blackout av alle båtens systemer».
IMG_6723.jpeg.f7e20de1470123552707eee95d087375.jpeg

Jeg har opplevd det som litt stressende med denne hurtigbåten, etter at den tutet på meg mens jeg seilte i lite vind utenfor Nesodden, og min fart på 2 knop gav lite rom for manøver da Baronessen med sine 25 knop allerede hadde passert innen et par båtlengders seilas. Bør jeg bli enda reddere for hurtigbåtene, når de kan få en slik blackout, som resulterer i grunnstøting? Det er neppe gøy å være i veien for denne i full fart, uten manøvreringsevne…

 

https://www.vg.no/nyheter/i/nybdBQ/ferge-har-kollidert-i-brygge-ved-lysaker

Link to post

Rett borti gata, dette. 

 

Tracket viser at de gikk rett i steinmoloen på østsiden av innløpet. siste plottet viser 5,4 knop rett før de traff.

 

Synes som regel den båten holder høy fart langt inn i innløpet, så en evt systemsvikt/ blackout gir ikke mye tid om det skjer rett ved kaien i elveutløpet der.

 

Skummel hendelse. Tracket indikerer at de drev ut fra moloen etter treffet med ca en halv knop (strøm) i nesten en halvtime før forskningsfartøyet Trygve Braarud kom og fikk buksert de til kai.. Da skal man være glad for at den ikke fikk massiv vanninntrenging med 100 pax ombord nå midtvinters...

 

RS sin frivillige skøyte ligger 200 meter unna, men den har ikke vært ute.

 

 

2AAEDAF8-2C31-4B8D-82F4-08430BDA2E90_1_201_a.jpeg

02D74769-1ABB-4D9C-930A-9CA3F8C878E0.png

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 1 time siden:

Synes som regel den båten holder høy fart langt inn i innløpet, så en evt systemsvikt/ blackout gir ikke mye tid om det skjer rett ved kaien i elveutløpet der.

Ja, har båt innenfor moloen der, og syns det samme. Det er jo i tillegg endel "myke trafikanter" i området der, som kajakpadlere o.l. som er utsatt når man holderså stor hastighete nærme land.

Link to post

Med båtplass på Nesodden har jeg jo benyttet fergetilbudet en del.

 

Ferga til Lysaker bruker vesentlig mindre tid enn ferga til Aker Brygge, det skyldes både at ferga slipper å forholde seg til en relativt stor 5-knopssone samt at hurtigferga har en god del høyere gangfart - men man kan jo undre seg over hvor kostnadseffektivt og miljøvennlig det er med hurtigbåt med relativt få passasjerer sammenlignet med større og mer saktegående ferge.

 

Kollektivtilbudet på Lysaker gjør at turen via Lysaker gir kortere dør-til-dør-reisetid for min del enn turen via Aker Brygge.  Ihht google maps tar turen til Oslo S 35 minutter via Lysaker, mot 39-46 minutter via Aker Brygge.    Kortere gangavstand også, noe som kan være viktig dersom man har mye bagasje, barn eller dårlig helse.  Sjødistansen til Lysaker er jo også vesentlig kortere enn til Oslo S.

 

Jeg undrer meg over at det er relativt få som benytter seg av tilbudet til Lysaker, kanskje tilbudet ikke lengre har livets rett om ferga skulle slakke ned farten i god tid før ankomst til Lysaker.

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Kanskje flere meninger her, på hva man legger i begrepet "Blackout" Med bakrunn i min jobb, så innbærer det at strømnmen forsvinner. Derved også kontroll over de fleste styresystemer ombord- Leste et sted at båten nettop var ombygd til hybriddrift. Hadde vært interresant å vite hva det betyr på denne båten?

Link to post
tobixen skrev for 2 timer siden:

 

Jeg undrer meg over at det er relativt få som benytter seg av tilbudet til Lysaker, kanskje tilbudet ikke lengre har livets rett om ferga skulle slakke ned farten i god tid før ankomst til Lysaker.

 


Det er vel noe med at Lysaker ikke er Aker Brygge ... men skal man videre med kollektiv uansett så er Lysaker et alternativ. For min del har jeg gangavstand til jobb fra AB, men kunne muligens tjent noen mintter på å ta båten til Lysaker. Foretrekker isteden å gå de 20 minuttene. De 20+ minuttene båten tar til AB kan man også bruke til noe nyttig siden det som oftest går an å få plass med "skrivebord", da kan man gjøre unna litt mail og lignende, uten å sitte med nesa helt nedi skjermen og knærne oppunder øra.

Da jeg jobba på Lysaker var hurtigbåten dit helt super, hadde da også gangavstand men kunne sikkert tjent noen minutter på å utnytte kollektivtilbudet 100%. 

 

Etter min mening er det dette med overganger og venting som er pes med kollektivtransport. Dersom det er plass til å dra opp en PC og jobbe litt er det bare en ulempe med kortere reisetid om det medfører overganger. Og selv om kollektivtrafikken er ganske spot-on blitt, så blir man uvegerlig forsinka når man blir stående halvveis og vente på en buss som er forsinka.

Link to post
Komodo skrev for 14 timer siden:

Veldig mange systemer som får blackout om dagen gitt...

.. men mitt inntrykk er at hurtigbåter er ikke så ofte i nyhetene pga blackout - ferger virker mer utsatt..  :usikker:


feks:

https://www.hardanger-folkeblad.no/ms-samlafjord-mistet-fremdriften-matte-sette-inn-reserveferje/s/5-22-247115


desverre bak betalingsmur men indikerer at det har vært en kranglete oppstart:

https://www.skipsrevyen.no/10-17-fergeulykker-arlig-etter-maskinhavari/756393

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Nå er det slik at  båter klasses klasses forskjellig alt etter bruksområde. Kjenner godt til klasser for supplybåter, men ikke for ferjer/passasjerbåter.

Når det gjelder Naut OSV, skal det i praksis være 4-5 uavhengige  styringssystemer av fremdrift som feiler, før man mister kontrollen. Og da er det i tillegg UPS systemer som sikrer 3 av disse styresystemene ved blackout. Er det noen her som kjenner hvilke backup krav som gjelder for persson og ferjetrafikk?

Link to post

Da jeg tjenestegjorde på MTB, hoppa staget på rormaskina av et par ganger. Var vel bare flaks at det gikk bra.  MTU'ene skulle egentlig bruke 2,5min på nedkjøring, men det skjedde i sakte fart heldigvis. roret slo seg over nesten 90 grader.  vi hadde nødstyring i akterpiggen, og kunne velge hydraulisk eller elektrisk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...