Dyrøy Startet 14.Januar Link til dette innlegget Startet 14.Januar Er det noen som vet hvor varm topplata på denne kan bli. Jeg spør fordi jeg har tenkt å prøve denne vifta for å spre varmen bedre. Vifta tåler opptil 340°. Forstår at jo at temp. avheger av hvor mye stiller ovnen inn på. Hadde ikke lyst å ta knekken på vifta første dagen, den var jo litt dyr da den kostet 1950.- på tilbud. 🙂 Noen som har prøvd dette, og vet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Aner ikke. Men du får ny vifte til 199,- på Jula. Så din var dyr. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
husky dane 85 Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Eg har tilsvarande vifte men fra BT på min Glembring ovn med kokeplate på toppen virkar fint Sitér dette innlegget Link to post
Dyrøy Svart 14.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar husky dane 85 skrev 23 minutter siden: Eg har tilsvarande vifte men fra BT på min Glembring ovn med kokeplate på toppen virkar fint Ok. Det står også at vifta ikke skal stå nermere enn 10 cm fra røykrøret, og det blir litt knapt hos meg. Står det noe om max.temp på din vifte? Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Hos Biltema https://www.biltema.no/hjem/peis-og-peistilbehor/peistilbehor/ovnsvifte-2000041901 finner jeg ikke noe info om den avstanden, men det er temperaturforskjellen mellom topp og bånn som driver vifta. Står den nærme pipa kan jo dette redusere effekten Kjøpte du den vifta i en designerbutikk😢 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Dyrøy Svart 14.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar Bellil skrev 29 minutter siden: Hos Biltema https://www.biltema.no/hjem/peis-og-peistilbehor/peistilbehor/ovnsvifte-2000041901 finner jeg ikke noe info om den avstanden, men det er temperaturforskjellen mellom topp og bånn som driver vifta. Står den nærme pipa kan jo dette redusere effekten Kjøpte du den vifta i en designerbutikk😢 Det er Jøtul sin vifte, kjøpte den på en byggevarebutikk. Takker jeg får prøve meg litt frem. husky dane 85 skrev 1 time siden: Eg har tilsvarande vifte men fra BT på min Glembring ovn med kokeplate på toppen virkar fint Ok. Det står også at vifta ikke skal stå nermere enn 10 cm fra røykrøret, og det blir litt knapt hos meg. Står det noe om max.temp på din vifte? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Les nok ikkje papira som var med vifta,men den står rimeleg nærme røkrøret da gjer den som eg har i heimen og men har ikkje merka noko på drifta,ser i papira til BT si vifte at den ikkje ska stå nett uisolert røkrør,vifta mi i heimen står 7-8cm fra røk rør Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar index skrev for 3 timer siden: Aner ikke. Men du får ny vifte til 199,- på Jula. Så din var dyr. Regner med at du har testet at den er like effektiv ;) Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Det går fint å ha den på toppen av ovnen. Jeg har en slik på min ovn og den har fungert i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Har samme løsning hos meg, festet vifta i røykrøret. Ingen problem. Ovnen tusler og går kontinuerlig. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Jaja, straffen for uisolert båt. Vi kan alltid brenne noe og få det varmt, men det blir ikke jevnt. Min løsning. Første bilde nettopp tent opp, ikke startet enda. Den blåser såpass at jeg dreier den vekk fra der jeg sitter. Kjøpte denne på Clas Ohlson etter å ha lest en test. Den funker som lovet, og flytter mye luft, selv om jeg ikke kan plassere den som anbefalt pga liten flate. Det er faktisk støyen som er problemet. Som ei svær hissig humle, eller ei lita drone i båten. Noe av det som appellerte til meg med vedovn I denne båten, og Dickinson Newport i forrige, var jo stillheten i forhold til Wallas e.l. Så jeg tar den gjerne bort etter en stund. Jeg er enig med de andre her, bare prøv. For å svare konkret på TS spørsmål: Jeg hadde ikke måler da jeg hadde Dickinson, men kan ikke være uten nå. Biltema IR termometer 259,-. Husk at den funker dårlig på blank overflate, en må lage et målepunkt med svart tusj eller varmebestandig tape. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
index Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Maika skrev for 2 timer siden: Regner med at du har testet at den er like effektiv ;) Nei, jeg kjøpte bare en da. Men den virker greit ja. Selv om den er billig.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maika Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar index skrev 40 minutter siden: Nei, jeg kjøpte bare en da. Men den virker greit ja. Selv om den er billig.. Som så ofte annet, så er det forskjeller på hvor godt ting fungerer, så å likestille en vifte til en en tiendel av prisen er en "dristig" påstand. Det er jo ikke gitt at dyrest er best, og i denne testen får Jula sin bra score ift pris, men så er jo spørsmålet hva som faktisk er behovet: https://www.tek.no/samletest/i/GMW7gq/beste-ovnsvifte?srsltid=AfmBOoqYWzrupc13jLryHopuAE6zrLuzs9H3dAj2tTNNA2bhJlZASvE7 Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Jeg har en fra BT med en stor vifte og en fra Jula med tre små vifter Det virker på meg som at de små viftene blåser luften lenger da de har større hastighet I et lite lokale tror jeg at jeg ville gått for en stor Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar Kjøp en enkel termometer på eks. Kjell o Co……å mål temp…. https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/kjokken-og-spisestue/matlagingtermometrer/steketermometere/analogt-ovnstermometer-p48324 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
index Svart 15.Januar Link til dette innlegget Svart 15.Januar Maika skrev for 11 timer siden: Som så ofte annet, så er det forskjeller på hvor godt ting fungerer, så å likestille en vifte til en en tiendel av prisen er en "dristig" påstand. Hvor ser du at jeg likestiller disse to? Jeg sier jo at jeg ikke har sammenlignet dem. Men Anslut vifta fra Jula kom på tredjeplass i testen du viser til, så den er grei nok. Siden de ikke har tatt med Jøtul sin i testen så er det heller noe der som kan antyde noe om forskjellen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maika Svart 15.Januar Link til dette innlegget Svart 15.Januar Når du skriver "du får ny vifte til 199,- på Jula. Så din var dyr." så oppfatter jeg det som at du likestiller disse. (Men var det ikke det du mente, så er det i hvert fall ikke noe å diskutere:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.