Jump to content

Defekt girkasse - Etec 200 HO 2007 modell - Ny brukt girkasse eller ny brukt motor?

Wannaz

Recommended Posts

Leverte inn båten til Sjø Sport for å få hjelp med gir/gass på utvendig styreposisjon som jeg har hatt egen tråd på men måtte gi opp da jeg ikke fikk det til. Verkstedet ringte meg igår å sa at de hadde brukt 2 timer på å finjustere systemet men fikk kun til enten forover eller revers, dvs samme resultat som meg. De gav tilbakemelding på at mitt arbeid var godt utført.

MEN, årsaken til at vi ikke får det til ligger nok et annet sted, derfor demonterte de gir pinnon hvor det så slik ut: 

1000005125.jpg.8cce963543a687a0dbdfc046d1b001da.jpg1000005123.jpg.3b55b330d6c9f21b4585deb71e679b4d.jpg1000005124.jpg.58e4c5c7724bac982a0066ba91660106.jpg

Båt og motor ble kjøpt våren 2022 og var på det tidspunktet klokket inn ca 240 timer og selger skrøt av hvor lite båt var brukt og alltid hatt service på den. Som dere ser av andre poster så har jeg derimot brukt forrige sesong på en hel del arbeid og fikk derfor ikke brukt båten ifjor mer enn 1 time. Jeg byttet giroljen i Mai ifjor og når jeg helte på ny olje lakk den sakte ut en simmerring, så da byttet jeg også de. Da det ikke var noe særlig med metallspon den gang og jeg ikke hadde opplevd problemer med gir foruten en liten justering på gir kabel så antok at jeg at gugga som kom ut av den gamle girolja var relatert til defekt simmering. 

Hva ville dere gjort her? Forsøkt reklamert? Dekker forsikring slikt? (Leste om en som fikk det dekket etter å ha truffet en stein), ny girkasse? Ny brukt motor? Jeg er handyman (mekaniker & tusenkunstner) gjør det meste selv men er dette veldig omfattende? Motor har spec: E200DHXSUC, båt er Galia 650 HT som kan ha opp mot 250hk

Dette så ikke bra ut! Er ikke sikker på om forsikkring kan dekke dette. Vanskelig å finne årsaken kansje.  Er vel ikke noe garanti på motor etter så mange år?  Jeg blir lei meg når jeg ser hvor mye trøbbel det er med nyere Evinrude motorer, for den 50HK'en jeg hadde fra 87 var noe av den beste båtmotoren jeg har hatt, bortsett fra forbruk såklart!

Ville sett om jeg fikk tak i en delemotor og bytta over.  Ikke rart de spekulerte på hva som var feil! Litt uflaks da.  Lykke til. Har hatt Mercury bygget på Yamaha, og var skeptisk, men fungerte bra. Ellers favoriserer jeg nok Suzuki, Yamaha og Honda når det gjelder utenbordsmotorer!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 33 minutter siden:

Har hatt Mercury bygget på Yamaha, og var skeptisk, men fungerte bra. Ellers favoriserer jeg nok Suzuki, Yamaha og Honda når det gjelder utenbordsmotorer!

Dette er min første erfaring med Evinrude. Fra avstand har jeg alltid mislikt Evinrude på 90 tallet, alltid likt Mariner/Yamaha, hatt en Honda 4-takt som var utrolig stillegående men manglet kraft. Suzuki 4takt hører en nesten ikke av de 60-70hk jeg har prøvd. Usikker hvordan Honda funker på en pilothouse på 1800kg + i 200hk str. Evinruden min planer båten hurtig, men det er jo ikke krise om det går noen sekunder ekstra. 

Jeg har funnet en girkasse nå til rett under 20k - Noen som vet om det er ok pris? Vil uansett åpne den for inspeksjon. Selger gir garanti for tilstand. 

Båt/motor/gir er over 5 år? Da er det ikke reklamasjonsrett mot forretningen som solgte den ny. Om du kjøpte privat i 2022 så er reklamasjonsfristen etter kjøpsloven to år. 

Om du skal få noe på forsikringen må årsaken enten være støtning, altså at du har truffet noe som har forårsaket skaden, eller du må ha særskilt maskinskadedekning. Les forsikringsvilkårne er mitt beste råd. 

Jeg kjenner ikke akkurat dette giret, men marinegir er ofte ikke veldig kompliserte så det er mulig å skru selv. Men ut fra bildene ser det ut som om du må ha mye nye deler, og da kan det fort bli slik at det økonomisk sett eneste fornuftige er å kjøpe komplett nytt eller brukt gir. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Wannaz skrev 33 minutter siden:

Jeg har funnet en girkasse nå til rett under 20k - Noen som vet om det er ok pris?

Tror det er en normal pris for et brukt undervannshus. Overhalte brukte går nok for vesentlig høyere pris også, særlig i "grunnstøtingssesongen". 

Og som @Brigg antyder, dette må du nok dekke selv. 

Komodo skrev 1 minutt siden:

Det er riktig det, jeg tenkte på noe helt annet som jeg har erfaring med (bolig reklamasjon) så her er selvfølgelig tiden utgått. Fikk akkurat tilbud fra Sjøsport nå på 32K på overhaling. I tillegg til delene under så skal også impeller kit byttes, anode og slike ting. Har ingen peiling om mer må byttes, så det er forbehold i dette tilbudet: girkassetegning.png.d2c3b679bbac9846f6a9246ecd7c9916.png

23 minutes ago, Komodo said:

Tror det er en normal pris for et brukt undervannshus. Overhalte brukte går nok for vesentlig høyere pris også, særlig i "grunnstøtingssesongen". 

Forrige eier av min båt touchet en stein og fikk kast i aksling. fikk dekket på forsikring. undervannshuset kostet 75000. Suzuki 300 APX

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 4 minutter siden:

Forrige eier av min båt touchet en stein og fikk kast i aksling. fikk dekket på forsikring. undervannshuset kostet 75000. Suzuki 300 APX

Ja, men det er vel nypris? Uansett, dersom @Wannaz får et brukt for 15 lapper av @Eika som kun har ruslet 50 timer er han heldig!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...