Grønnskollingen Startet Mandag 15:03 Link til dette innlegget Startet Mandag 15:03 Min båt har VC17 som ser ut til å ha blitt påført oppå gammelt bunnstoff av tidligere eier. Jeg ønsker nå å fjerne alt bunnstoff ned til gelcoat for å kunne starte på nytt med grunning og nytt hardt bunnstoff. I tillegg ser jeg at bunnstoffet er oppsprukket rundt kjølinfestingen (se bilde) og tenkte at jeg burde undersøke om noe kan gjøres her for å hindre at dette skjer på nytt. (Det er ikke lekkasje inn, og boltene ser ut til å være i god stand) Så er det noen som har erfaring med å fjerne VC17+primer? Min første tanke er at skrape og malingfjerner ikke vil bite på dette. Er sandblåsing det beste alternativet? Kjølen er av bly og har fått en del skrammer opp gjennom årene. Siden jeg likevel skal få av alt bunnstoff tenkte jeg å få sparklet søkk og sår i kjølen. Har noen tips til hvordan dette best kan gjøres? Kan man bruke glassfibersparkel for eksempel? Planen er å få båten kalkblåst/sandblåst, sjekke tilstanden til kjølinnfestingen (etterstramme?), sparkle kjølen og så legge på ny epoxygrunning. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 17:35 Link til dette innlegget Svart Mandag 17:35 Hvis VC17 er påført utenpå annet bunnstoff, så lar det seg trolig skrape. Men hvis det er påført riktig med VC TAR grunning, så sitter det nok ganske godt. Jeg har reparert blykjøl med glassfibersparkel. Det sitter rimelig bra hvis en kommer helt inn på nyslipt bly. Helt til neste grunnstøting :) . Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Mandag 17:49 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 17:49 Ja, jeg er ikke sikker på hvilken type bunnstoff det er malt oppå. På bildet kan man se noe som virker som malingflak under det harde bunnstoffet, men med unntak av overgangen mellom kjøl og skrog er det ingen steder hvor det har løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Mandag 19:05 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:05 Dette kan jeg ikke noe om, men hvis det er en blykjøl så kan man vel blylodde den i stedet for å sparkle. Eller er jeg heeeeeelt på bærtur i forhold til navnet blykjøl og hvordan den faktisk er bygget opp? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.