Nordlandseilbaat Startet 22 timer siden Link til dette innlegget Startet 22 timer siden Hei båtfolk. Har en Volvo Penta D2-55 med en ulyd jeg ikke skjønner hvor den kommer fra. Motoren står i en Bavaria 39 Cruiser med seildrev. Ulyden er der ved tomgangkjøring og stopp av motoren. Ved høyere turtall og/eller belastning hører jeg ikke lyden. Se youtube-film for å høre lyden. Noen som har en formening om hva dette kan være? Truls https://youtube.com/shorts/KxS_gG-mbOc?si=O_zFCbxgRZ52jvd6 Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Kan være demperplata som bør byttes? Dette er en "fleksibel kobling" som sitter mellom motor og girkasse, og sørger for å dempe rykk, støt og vibrasjoner mellom motor og drivverket bakover mot propell. Defekt demperplate gir ofte en "raklelyd" ved tomgang, som forsvinner ved belastning. Er den defekt bør det byttes snarest. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Demperplaten skal holde 5000 timer, du forteller ikke hvor langt motoren har gått. Det jeg hører kan like gjerne være et defekt motorfeste, eller noe annet som slår innpå. Sitér dette innlegget Link to post
Nordlandseilbaat Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Timetallet på motoren er usikkert da displayet er defekt. Jeg overtok båten i høst så har derfor lite historikk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Motoren i Hulda har gått ca. 2000 timer på drøyt 20 år. Nokså normalt for en seilbåt. Og motoren din er neppe 20 år? Uansett, før jeg hadde begynt å skru for mye, ville jeg sjekket om noe slår innpå et eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Hulda skrev 40 minutter siden: Demperplaten skal holde 5000 timer.. Joda, men nå har heldigvis ikke du VP, Hulda. De grønne motorene har nemlig helt egne regler og intervaller for slitasje og defekter 😉. På min forrige VP-motor, en D2-40 (2012), var demperplaten fullstendig utslitt etter ca 800 timer. I følge verkstedet var ikke det enestående. Symptomene var omtrent de samme som ts beskriver og som høres på videoen, derfor mitt forslag over. Men feilen kan selvfølgelig også være alt annet på en VP 😅😇. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Der tar du feil:-) Demperplaten hos meg ble skiftet i 2006 etter at jeg hadde hektet et flytetau fra en teine i propellen. Kreftene fra motoren røk tauet, men demperplaten ble overstrukket og skiftet i forbindelse med at jeg hadde ut giret. Og gjett, demperplaten levert av Volvo. Den har nå 1500 timer. Men jeg er ikke uenig med deg, bare å sjekke det letteste og billigste først. Sitér dette innlegget Link to post
kringsjå Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Se om aksling tørner ved tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Hei Det er sjølvsagt ikkje dumt å sjekka det enklaste, og rimelegaste, først. Eg har hatt av demparplatene på våre Yanmar 2GM20F. Det var ikkje vanskeleg. Motoren måte 8-10 cm fram. Eksosslangen måtte av. 6-8 boltar som held segldrevet til motoren måtte ut, motorlabbane måtte løysast frå beddingen, motoren blei bygd opp med nokre trekilar, og eg trakk motoren fram. Alt var gjort på eit par timar. Dersom tilkomsten er god bør det vera enkelt å sjekka demparplata sjølv. @TideRace kjem med fornuftige ord, og eg blir ikkje overraska om VP har konstruert eit eller anna djevelskap for å plaga kundane, slik dei plar gjera. TideRace skrev for 6 timer siden: Joda, men nå har heldigvis ikke du VP, Hulda. De grønne motorene har nemlig helt egne regler og intervaller for slitasje og defekter 😉. På min forrige VP-motor, en D2-40 (2012), var demperplaten fullstendig utslitt etter ca 800 timer. I følge verkstedet var ikke det enestående. Symptomene var omtrent de samme som ts beskriver og som høres på videoen, derfor mitt forslag over. Men feilen kan selvfølgelig også være alt annet på en VP 😅😇. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Gjetter på ett eller flere dårlige motorfester. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.