Jump to content

Volvo Penta D2-55 ulyd på tomgang og ved stopp av motoren


Nordlandseilbaat

Recommended Posts

Hei båtfolk. 
 

Har en Volvo Penta D2-55 med en ulyd jeg ikke skjønner hvor den kommer fra. 
 

Motoren står i en Bavaria 39 Cruiser med seildrev. 
 

Ulyden er der ved tomgangkjøring og stopp av motoren. Ved høyere turtall og/eller belastning hører jeg ikke lyden. 

Se youtube-film for å høre lyden. 
 

Noen som har en formening om hva dette kan være?

 

Truls

 

https://youtube.com/shorts/KxS_gG-mbOc?si=O_zFCbxgRZ52jvd6

Link to post

Kan være demperplata som bør byttes? Dette er en "fleksibel kobling" som sitter mellom motor og girkasse, og sørger for å dempe rykk, støt og vibrasjoner mellom motor og drivverket bakover mot propell. Defekt demperplate gir ofte en "raklelyd" ved tomgang, som forsvinner ved belastning. Er den defekt bør det byttes snarest.

Link to post

Motoren i Hulda har gått ca. 2000 timer på drøyt 20 år. Nokså normalt for en seilbåt. Og motoren din er neppe 20 år? 

 

Uansett, før jeg hadde begynt å skru for mye, ville jeg sjekket om noe slår innpå et eller annet sted.

Link to post
  Hulda skrev On 21.1.2025 at 11.28:

Demperplaten skal holde 5000 timer..

Vis hele sitatet  

Joda, men nå har heldigvis ikke du VP, Hulda. De grønne motorene har nemlig helt egne regler og intervaller for slitasje og defekter ?.

 

På min forrige VP-motor, en D2-40 (2012), var demperplaten fullstendig utslitt etter ca 800 timer. I følge verkstedet var ikke det enestående.

Symptomene var omtrent de samme som ts beskriver og som høres på videoen, derfor mitt forslag over.

Men feilen kan selvfølgelig også være alt annet på en VP ??.

Link to post

Der tar du feil:-) Demperplaten hos meg ble skiftet i 2006 etter at jeg hadde hektet et flytetau fra en teine i propellen. Kreftene fra motoren røk tauet, men demperplaten ble overstrukket og skiftet i forbindelse med at jeg hadde ut giret. Og gjett, demperplaten levert av Volvo. Den har nå 1500 timer.

 

Men jeg er ikke uenig med deg, bare å sjekke det letteste og billigste først. 

Link to post

Hei

 

Det er sjølvsagt ikkje dumt å sjekka det enklaste, og rimelegaste, først.

 

Eg har hatt av demparplatene på våre Yanmar 2GM20F. Det var ikkje vanskeleg. Motoren måte 8-10 cm fram.

Eksosslangen måtte av. 6-8 boltar som held segldrevet til motoren måtte ut, motorlabbane måtte løysast frå beddingen, motoren blei bygd opp med nokre trekilar, og eg trakk motoren fram. Alt var gjort på eit par timar.

 

Dersom tilkomsten er god bør det vera enkelt å sjekka demparplata sjølv.

@TideRace kjem med fornuftige ord, og eg blir ikkje overraska om VP har konstruert eit eller anna djevelskap for å plaga kundane, slik dei plar gjera.

 

 

  TideRace skrev On 21.1.2025 at 12.17:

Joda, men nå har heldigvis ikke du VP, Hulda. De grønne motorene har nemlig helt egne regler og intervaller for slitasje og defekter ?.

 

På min forrige VP-motor, en D2-40 (2012), var demperplaten fullstendig utslitt etter ca 800 timer. I følge verkstedet var ikke det enestående.

Symptomene var omtrent de samme som ts beskriver og som høres på videoen, derfor mitt forslag over.

Men feilen kan selvfølgelig også være alt annet på en VP ??.

Vis hele sitatet  

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...