Jump to content

Volvo Penta D2-55 ulyd på tomgang og ved stopp av motoren


Nordlandseilbaat

Recommended Posts

Hei båtfolk. 
 

Har en Volvo Penta D2-55 med en ulyd jeg ikke skjønner hvor den kommer fra. 
 

Motoren står i en Bavaria 39 Cruiser med seildrev. 
 

Ulyden er der ved tomgangkjøring og stopp av motoren. Ved høyere turtall og/eller belastning hører jeg ikke lyden. 

Se youtube-film for å høre lyden. 
 

Noen som har en formening om hva dette kan være?

 

Truls

 

https://youtube.com/shorts/KxS_gG-mbOc?si=O_zFCbxgRZ52jvd6

Link to post
Hulda skrev 40 minutter siden:

Demperplaten skal holde 5000 timer..

Joda, men nå har heldigvis ikke du VP, Hulda. De grønne motorene har nemlig helt egne regler og intervaller for slitasje og defekter 😉.

 

På min forrige VP-motor, en D2-40 (2012), var demperplaten fullstendig utslitt etter ca 800 timer. I følge verkstedet var ikke det enestående.

Symptomene var omtrent de samme som ts beskriver og som høres på videoen, derfor mitt forslag over.

Men feilen kan selvfølgelig også være alt annet på en VP 😅😇.

Link to post

Der tar du feil:-) Demperplaten hos meg ble skiftet i 2006 etter at jeg hadde hektet et flytetau fra en teine i propellen. Kreftene fra motoren røk tauet, men demperplaten ble overstrukket og skiftet i forbindelse med at jeg hadde ut giret. Og gjett, demperplaten levert av Volvo. Den har nå 1500 timer.

 

Men jeg er ikke uenig med deg, bare å sjekke det letteste og billigste først. 

Link to post

Hei

 

Det er sjølvsagt ikkje dumt å sjekka det enklaste, og rimelegaste, først.

 

Eg har hatt av demparplatene på våre Yanmar 2GM20F. Det var ikkje vanskeleg. Motoren måte 8-10 cm fram.

Eksosslangen måtte av. 6-8 boltar som held segldrevet til motoren måtte ut, motorlabbane måtte løysast frå beddingen, motoren blei bygd opp med nokre trekilar, og eg trakk motoren fram. Alt var gjort på eit par timar.

 

Dersom tilkomsten er god bør det vera enkelt å sjekka demparplata sjølv.

@TideRace kjem med fornuftige ord, og eg blir ikkje overraska om VP har konstruert eit eller anna djevelskap for å plaga kundane, slik dei plar gjera.

 

 

TideRace skrev for 6 timer siden:

Joda, men nå har heldigvis ikke du VP, Hulda. De grønne motorene har nemlig helt egne regler og intervaller for slitasje og defekter 😉.

 

På min forrige VP-motor, en D2-40 (2012), var demperplaten fullstendig utslitt etter ca 800 timer. I følge verkstedet var ikke det enestående.

Symptomene var omtrent de samme som ts beskriver og som høres på videoen, derfor mitt forslag over.

Men feilen kan selvfølgelig også være alt annet på en VP 😅😇.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...