Jump to content

Borg Warner gear og demperplate


KjellM

Recommended Posts

Jeg har en båt med en dobbel installasjon av Volvo Penta TAMD40A og Borg Warner gear.Rett aksling.

Det som jeg har slitt med en stund er at BB motor/gear 'rakler' når jeg kobler inn gearet,samme lyd om det er forover eller reverse.Denne raklingen forsvinner med økende turtall.

Jeg sendte gearet opp til Haalas og Mohn som returnerte det uten at noe unormalt ble funnet..forslaget fra deres side var defect demperplate.

Sist vår ble gearet satt inn igjen med ny demperplate(Sachs) kjøpt av en VP forhandler.Resultatet var at raklingen fortsatt var der,ingen stor forskjell.

Haalas og Mohn mener fortsatt at det er demperplaten som er problemet..

Er det noen der ute som har noen erfaring med kombinasjonen VP TAMD40A og BW 72C venstre

som kan anbefale en demperplate som er stille???

Til info så er SB motor/gear helt stille.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset XD3P..

Jeg skal stikke innom Sørensen og Balchen på Bryhn i Oslo.

Vet de har en avdeling der for gear og clutch.

Jeg kan tenke meg at de krever endel tekniske opplysninger om dreiemoment,turtall ++

før de kan skaffe riktig demperplate.

Disse opplysningene kan en vel få tak i hos Volvo Penta??

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på at R&D er rette sorten. Selv har jeg hatt kraftig støy på tomgang med NY R&D demperplate på Detroit Diesel 8.2T/Borg Warner VelvetDrive 5000. Tror det har med at demperelementet er av relativt stiv plast.

 

Jeg ville tatt kontakt med Centa og hørt hva de har å si. Tror nok f.eks disse demperplatene er noe dyrere enn R&D men antagelig også bedre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hulda har "forsket" i denne typen systemvibrasjon. Feilen kan være at massen i gear+propellsystm er for liten i forhold til stivheten i demperplaten. Eller at demperplaten ikke bryter svingningene. Man kan velge. Dette har ingen annen effekt enn irritasjon over bråket. SveinHa har m.a.o. et poeng. Den gangen jeg hørte med Centa hva en passende demperplate skulle koste, var prisen såpass hårreisende at jeg lever heller med raklingen.

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte i innledningen er SB motor helt stille og har ikke antydning til 'rakling' ved innkobling.Uten at jeg har har sjekket demperplaten her er jeg ganske sikker på at den har en VP plate.

Den demperplaten jeg satte inn var kjøpt hos Norpart og var av merket Sachs.http://norpart.no/ORB10_2003.pdf. Delenr.19389.

Jeg reagerte på at selve plata så litt spinkel ut,men ble fortalt at den var riktig til min motor.. Sachs nr:26.1866.032.231

I ettertid ser jeg jo at jeg burde ha valgt plate kjøpt av VP,men de bruker også Sachs demperplater etter som jeg forstår..

Link to post
Share on other sites

I ettertid ser jeg jo at jeg burde ha valgt plate kjøpt av VP,men de bruker også Sachs demperplater etter som jeg forstår..

Joda, men dette er frekvensavhengig. Du skal ikke tråkke mye feil før at rakligen oppstår. Originaldel ville nok vært det beste i dette tilfellet. Også sett ut fra et reklamasjonsperspektiv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...