KjellM Startet 16.Januar.2006 Del på Facebook Startet 16.Januar.2006 Jeg har en båt med en dobbel installasjon av Volvo Penta TAMD40A og Borg Warner gear.Rett aksling. Det som jeg har slitt med en stund er at BB motor/gear 'rakler' når jeg kobler inn gearet,samme lyd om det er forover eller reverse.Denne raklingen forsvinner med økende turtall. Jeg sendte gearet opp til Haalas og Mohn som returnerte det uten at noe unormalt ble funnet..forslaget fra deres side var defect demperplate. Sist vår ble gearet satt inn igjen med ny demperplate(Sachs) kjøpt av en VP forhandler.Resultatet var at raklingen fortsatt var der,ingen stor forskjell. Haalas og Mohn mener fortsatt at det er demperplaten som er problemet.. Er det noen der ute som har noen erfaring med kombinasjonen VP TAMD40A og BW 72C venstre som kan anbefale en demperplate som er stille??? Til info så er SB motor/gear helt stille. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Min motor utstyrte jeg med demperplate fra R & D Marine i England. Sørensen & Balchen i Oslo er norsk rep. for produsenten. Denne demperplata har ikke stålfjærer som "rakler", men en annen løsning. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
KjellM Svart 17.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Takk for tipset XD3P.. Jeg skal stikke innom Sørensen og Balchen på Bryhn i Oslo. Vet de har en avdeling der for gear og clutch. Jeg kan tenke meg at de krever endel tekniske opplysninger om dreiemoment,turtall ++ før de kan skaffe riktig demperplate. Disse opplysningene kan en vel få tak i hos Volvo Penta?? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Jeg er ikke så sikker på at R&D er rette sorten. Selv har jeg hatt kraftig støy på tomgang med NY R&D demperplate på Detroit Diesel 8.2T/Borg Warner VelvetDrive 5000. Tror det har med at demperelementet er av relativt stiv plast. Jeg ville tatt kontakt med Centa og hørt hva de har å si. Tror nok f.eks disse demperplatene er noe dyrere enn R&D men antagelig også bedre. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Hulda har "forsket" i denne typen systemvibrasjon. Feilen kan være at massen i gear+propellsystm er for liten i forhold til stivheten i demperplaten. Eller at demperplaten ikke bryter svingningene. Man kan velge. Dette har ingen annen effekt enn irritasjon over bråket. SveinHa har m.a.o. et poeng. Den gangen jeg hørte med Centa hva en passende demperplate skulle koste, var prisen såpass hårreisende at jeg lever heller med raklingen. Sitér dette innlegget Link to post
KjellM Svart 17.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Som jeg nevnte i innledningen er SB motor helt stille og har ikke antydning til 'rakling' ved innkobling.Uten at jeg har har sjekket demperplaten her er jeg ganske sikker på at den har en VP plate. Den demperplaten jeg satte inn var kjøpt hos Norpart og var av merket Sachs.http://norpart.no/ORB10_2003.pdf. Delenr.19389. Jeg reagerte på at selve plata så litt spinkel ut,men ble fortalt at den var riktig til min motor.. Sachs nr:26.1866.032.231 I ettertid ser jeg jo at jeg burde ha valgt plate kjøpt av VP,men de bruker også Sachs demperplater etter som jeg forstår.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 I ettertid ser jeg jo at jeg burde ha valgt plate kjøpt av VP,men de bruker også Sachs demperplater etter som jeg forstår.. Joda, men dette er frekvensavhengig. Du skal ikke tråkke mye feil før at rakligen oppstår. Originaldel ville nok vært det beste i dette tilfellet. Også sett ut fra et reklamasjonsperspektiv. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Hvorfor ikke kryssbytte disse 2 demperplatene på motorene for å se om feilen flytter seg? XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.