Jump to content

Det koster å ha båt om noe går galt med motoren.


Lars H.

Recommended Posts

24 minutes ago, SveinHa said:

Exen min fortalte i går at hennes bilverksted tar kr 2200 pr mekanikertime nå... og hun kjører langt fra noen luksusbil...

 

Den reparasjonsprisen kan jo ikke ha vært så langt unna ny motor?

Timepris er det samme om det er en Lada eller en Mercedes :forvirret: selv om noen merkeverksteder er dyrere enn andre og da

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Lars H. skrev for 19 timer siden:

 

Ja, etter hvert ble båten fylt opp med så mye "stasj" (varmtvannstank, ankervinsj kjetting til ankeret osv osv . . at toppen kom lavere en vannlinjen. Dermed fikk jeg hevertvirkning av vannet i eksossystemet inn via eksosventilene og inn i sylindrene.

 

Dette er sikret med en antihevertopplegg som på bildet nedenfor, markert med blått før.

 

antihevert2.jpg.507f0d23355d95e329ba7186102365e2.jpg

 

 

En meget utførlig og forståelig artikkel fra Unipower om disse problemene, og avgassystemer generelt, kan leses her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Chiefengineer skrev for 10 timer siden:

Subsidiet av Staten i transaksjonen (også kalt MVA) har også økt med 2% fra dette ble utført og fram til i dag.

 

Ja, og subsidier er ikke lett, Chief ?.

Mva i dag: 25% minus mva i 1995: 22% = diff: 3% ?.

Link to post

Timepris på merkeverksted her var 2200 for 3 år siden. Heldigvis et annet solid verksted som har kompetansen, der er det 1700 nå. Og bedre service.

Priser på nye båtmotorer er blitt uoverkommelig i 150-200 hk klassen.

Hvis min D3 ryker kan det bli ombygging til utenbords. Foreløpig er den heldigvis frisk og fin?

Link to post

Du har en helt egen evne til å lage flotte grafiske fremstillinger av saker og ting @Lars H.. Illustrasjonen du laget av motor med vannlinja her er et eksempel på det. Har du noe spesielt program du bruker? Synes du får fram flotte illustrasjoner av alt du presenterer!

Verkstedet jeg bruker tar forøvrig 1400,- pr time pluss mva. På bilen altså. Om jeg ikke husker feil ligger Ragnar Ringstad på 1200,- pluss mva. Men det kan være jeg husker feil. 
Uansett, galskapen jeg holder på med kunne ikke blitt forsvart om det ikke var for at jeg bor i båten. 
Og akkurat dieselpumpen som nå revideres må bare fikses både for egen sjelefred og med tanke på et salg en gang i fremtiden. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Illustrasjonen er sakset fra et dokument fra Unipower, det med blått og rødt har jeg lagt inn med et gammelt billedbehandlingsprogram, Paintshop Pro.

 

En meget utførlig og forståelig artikkel fra Unipower om disse problemene, og avgassystemer generelt, kan leses her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
tkb skrev for 19 timer siden:

Timepris på merkeverksted her var 2200 for 3 år siden.

Det var da voldsomt til timepris! Ellers så er det vel slik at de fleste verksteder nå har differensierte timesatser avhengig av hvilket arbeid de utfører. Lavere satser på bremser, eksos osv, høyere satser på elektronisk feilsøking og den slags. 

Link to post
tkb skrev 21 minutter siden:

Fant feilen selv,

 

Det er min favorittløsning. Liker dårlig å la andre fikle med tingene mine;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Samme her, jeg vil ikke ha andre til å fikle med mine ting. Den jobben jeg fortalte om her, ble imidlertid for stor for meg. Ellers har jeg kun hatt folk ombord to ganger. Jeg kjøpte båten et år gammel og tok service på motoren etter å hatt den et år. Jor ikke så mange år siden fant jeg ut at jeg ville ha baugpropell. Da fikk jeg proff hjelp til hulltaking og insettingen av trusteren. Det elektriske gjorde jeg selv. Andre ting som skifte av eksosmanifold/varmeveksler, oppretting av motor, installering av varmtvann, ankervinsj osv. osv . . . har jeg gjort selv. Hjemme har jeg også gjort det meste selv, både elektrisk, rørleggerarbeid, snekring osv. Jeg fikk fagfolk til å sette opp peisen, men pipen murte jeg selv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jepp. Hadde jeg ikke vært rørlegger/elektriker/mekaniker/idiot/sveiser/ingentinggjør/rigger/kverulant/snekker, ville jeg ikke hatt verken Jeep, BMW eller Hulda. Sånn er det bare. Da hadde det kun blitt fottur i fjæresteinene. Hytten på fjellet skal selges. Nå har jeg kommet så langt at når vi åpner dørene etter noen måneder så lukter det ikke 'hytte', kun friskt treverk.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...