Jump to content

Kommer der konkurser blant de store båtprodusentene ?

Boatmad

Recommended Posts

On 1/29/2025 at 10:50 PM, Grønnskollingen said:

Etter å ha eid en helt moderne Hanse er jeg overbevist om at produsenten satset på garnityr, som touchpaneler, ekslusive stoffer i salongen og elektrisk heving av badeplattformen, framfor en konstruksjon som ivaretok vedlikehold og levetid. Jeg mistenker at markedet priser inn at moderne båter i større grad anses som konsumartikler som "brukes opp" eller blir utdatert. Fast fashion funker dårlig på båter som koster mange millioner kroner!

Nå har jeg aldri eid en moderne seilbåt, bare gamle travere, men det er i grunnen de tankene jeg har gjort meg når jeg har vært ombord i en moderne seilbåt 1. Du verden for en flott båt. 2. Men her var det mye som kan gå i stykker og som sikkert vil gjøre det etter hvert.

Det er nok ikke konspirasjonene som gjør at moderne seilbåter er som de er, det er nok heller "markedskreftene" og kundenes ønsker og behov. Skal man vinne konkurransen om kundene, så må man produsere båter som seiler veldig bra, som har veldig høy komfort, og som ser veldig tiltalende ut. Og så må man produsere billigst mulig, slik at man kan konkurrere på pris. 

På den annen side så har vel "moderne båter" ikke så veldig kort levetid heller. For meg, med en 80 talls modell så er da en 2004 modell ganske moderne, for ikke å si veldig moderne, i forhold til min båt, og det er da mange av disse 20 år gamle båtene som fortsatt framstår som "nesten nye".

Så utsiftingstakten er nok ikke stor nok til at det er plass til alle produsentene. 

Dette var da ellers en interessant variant. Minner litt om "gammeldags og robust":

https://www.sirius-yachts.com/keels/

Tyisk engelsk tenkte jeg, men nei adressen ser ut til å være i Tyskland.

Arne2 skrev for 8 timer siden:

På den annen side så har vel "moderne båter" ikke så veldig kort levetid heller. For meg, med en 80 talls modell så er da en 2004 modell ganske moderne, for ikke å si veldig moderne, i forhold til min båt, og det er da mange av disse 20 år gamle båtene som fortsatt framstår som "nesten nye".

@tobixen Sammenlignet levetiden på båter og hus litt lenger opp. Jeg mener hus ofte blir overvurdert mtp. levetid.  Hobby nummer en blant nordmenn er oppussing og renovering av hus.  Ett hus fra 1975 er sjelden fra 1975, og er det fra 1975, så blir det gjerne totalrenovert om det bytter eier.  Slik kan man også holde en båt. Ved å regelmessig fikse og reparere alt som går galt, og gi båten de oppgraderingene som tiden forventer, så kan båter vare like lenge som plankene i ett hus. Men det fordrer at noen ser verdien i båten, og er villige til å bruke penger på den. Jeg kvittet meg i fjor med en motorbåt som hadde historisk verdi i familien, den var 76 år gammel.  Primærbåten vår er en seilbåt som er 22 år gammel, og den fremstår som tilnærmet ny innvendig, selv om sola og designet utvendig har falmet noe.  Tviler på at den er stort mer enn halvveis i livsløpet.  40år tror jeg de fleste holder selv med moderat vedlikehold.  Dvs. at erstatningen av båtene fra 80 tallet er en del av markedet til båtprodusentene.  Men som beskrevet ovenfor kan mange av disse ha mange gode år igjen.  Båter gir aldri opp, det er eiere som gir opp. 

Seilars skrev for 4 timer siden:

Ved å regelmessig fikse og reparere alt som går galt, og gi båten de oppgraderingene som tiden forventer, så kan båter vare like lenge som plankene i ett hus.

Joa, på en måte…

I Hansen min, bygget 2017 fant jeg til min skrekk ut at kablene til belysningen i kabinen var festet til skroget med smeltelim, på innsiden av innerlineren… Sikkert veldig hendig for verftet å legge opp alle kablene før innerlineren ble løftet inn i båten, men jeg oppfatter det som et digert «fuck you!» til alle som ønsker å skifte en korrodert kabel i fremtiden. Men duverden så lekkert med indirekte ledbelysning og dimbare spotter!

Grønnskollingen skrev for 3 timer siden:

I Hansen min, bygget 2017 fant jeg til min skrekk ut at kablene til belysningen i kabinen var festet til skroget med smeltelim, på innsiden av innerlineren… Sikkert veldig hendig for verftet å legge opp alle kablene før innerlineren ble løftet inn i båten, men jeg oppfatter det som et digert «fuck you!» til alle som ønsker å skifte en korrodert kabel i fremtiden. Men duverden så lekkert med indirekte ledbelysning og dimbare spotter!

Man kan si mye fint om Hanse. De ser feks. bra ut, og seiler godt, men dette var en elendig løsning.  Innerliner i skroget kan jeg også spare meg for.  Dessuten så mener jeg at Hanse fortsatt benytter balsatre som distansemateriale.  Alt dette handler om ulike byggemetoder, som det sikkert er ulike meninger om.  Ser også at flere verft legger elektriske installasjoner under dørken på båtene. Det er for meg ett sted der hverken kabler eller andre tekniske installasjoner skal plasseres.

Dårlige løsninger påvirker ofte ikke levetiden, men løsningene kan absolutt komplisere eierskapet. Traff en gang en Hallberg Rassy eier på utsiden av verftet. Han hadde ikke bare positivt å si om enkelte av løsningene i sin Hallberg Rassy. 

Seilars skrev for 10 timer siden:

@tobixen Sammenlignet levetiden på båter og hus litt lenger opp. Jeg mener hus ofte blir overvurdert mtp. levetid.  Hobby nummer en blant nordmenn er oppussing og renovering av hus.  Ett hus fra 1975 er sjelden fra 1975, og er det fra 1975, så blir det gjerne totalrenovert om det bytter eier.  Slik kan man også holde en båt. Ved å regelmessig fikse og reparere alt som går galt, og gi båten de oppgraderingene som tiden forventer, så kan båter vare like lenge som plankene i ett hus. Men det fordrer at noen ser verdien i båten, og er villige til å bruke penger på den. Jeg kvittet meg i fjor med en motorbåt som hadde historisk verdi i familien, den var 76 år gammel.  Primærbåten vår er en seilbåt som er 22 år gammel, og den fremstår som tilnærmet ny innvendig, selv om sola og designet utvendig har falmet noe.  Tviler på at den er stort mer enn halvveis i livsløpet.  40år tror jeg de fleste holder selv med moderat vedlikehold.  Dvs. at erstatningen av båtene fra 80 tallet er en del av markedet til båtprodusentene.  Men som beskrevet ovenfor kan mange av disse ha mange gode år igjen.  Båter gir aldri opp, det er eiere som gir opp. 

Det er jo riktig som du skriver,er ting tatt vare på og oppgradert når ting ryker så kan det holde lenge,glassfiberen i seg selv har jo svært lang levetid. Min fetter totaloverhalte og da mener jeg dro ut allt så han bare sto med skroget igjen og bygde opp,når han var ferdig etter flere år med jobb så var den god som ny. Skal man handle gammel båt så man ha is i magen og vente til et slikt eks dukker opp,da har man rimelig båt i mange år.

Her har du link til båt som min fetter fikset opp,mye båt for pengene https://www.finn.no/324206173

Arne2 skrev for 19 timer siden:

Nå har jeg aldri eid en moderne seilbåt, bare gamle travere, men det er i grunnen de tankene jeg har gjort meg når jeg har vært ombord i en moderne seilbåt 1. Du verden for en flott båt. 2. Men her var det mye som kan gå i stykker og som sikkert vil gjøre det etter hvert.

Det er nok ikke konspirasjonene som gjør at moderne seilbåter er som de er, det er nok heller "markedskreftene" og kundenes ønsker og behov. Skal man vinne konkurransen om kundene, så må man produsere båter som seiler veldig bra, som har veldig høy komfort, og som ser veldig tiltalende ut. Og så må man produsere billigst mulig, slik at man kan konkurrere på pris. 

Så utsiftingstakten er nok ikke stor nok til at det er plass til alle produsentene. 

Dette var da ellers en interessant variant. Minner litt om "gammeldags og robust":

https://www.sirius-yachts.com/keels/

Tyisk engelsk tenkte jeg, men nei adressen ser ut til å være i Tyskland.

Det var utrolig fine båter med mange fiffige løsninger. Jeg kunne lett konvertert?

Interessant tråd. Jeg solgte motorbåten i 2022 for 50.000 mindre enn det jeg kjøpte den for for ny i 2013. Fire mnd senere kjøpte jeg seilbåten fra 2015, og allerede da kostet den ny på feil side av 4M. Nå er det mye verre. Nye båter er veldig dyre, hvis ikke umulig dyre. En fortvilet kompis får ikke tak i båt, og må leve livet sitt med bobil. Kronekurs betyr en del. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

1 hour ago, dennrick said:

En fortvilet kompis får ikke tak i båt, og må leve livet sitt med bobil. Kronekurs betyr en del. 

Vi vurderte på vår side å ta over en båt som lå på "gi-bort"-spalten på Finn før jeg kjøpte båt #2. ("Solveig" er min tredje båt).  Kanskje markedet har endret seg siden da, men jeg tror bestemt at det ("post-covid") fortsatt er mulig å "få tak i båt" billig dersom man ikke setter lista for høyt, og dersom man har åtte fingre i tillegg til tommeltottene, samt tilstrekkelig med  tid til å fikse på ting.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

5 hours ago, tobixen said:

Vi vurderte på vår side å ta over en båt som lå på "gi-bort"-spalten på Finn før jeg kjøpte båt #2. ("Solveig" er min tredje båt).  Kanskje markedet har endret seg siden da, men jeg tror bestemt at det ("post-covid") fortsatt er mulig å "få tak i båt" billig dersom man ikke setter lista for høyt, og dersom man har åtte fingre i tillegg til tommeltottene, samt tilstrekkelig med  tid til å fikse på ting.

Jo helt sikkert, men her mener jeg at en del av vurderingen ved innkjøp vil være hvordan båten er bygd, typen av skader som har blitt opparbeidet, og vanskelighetsgrad og kostnadsnivå for de reparasjoner som må gjennomføres. 

Hvis det dreier seg om en plastbåt, dvs bygd av polyester og glassfiber, med massivt skrog, uten innerliner eller distansemateriale, og også dekk i massivt materiele og uten distansemateriele, og fravær av seilbåtdrev og teakdekk, da er det ikke mye man ikke kan få til på en forholdvis enkel og rimelig måte. 

Laba_n skrev for 20 timer siden:

Min fetter totaloverhalte og da mener jeg dro ut allt så han bare sto med skroget igjen og bygde opp,når han var ferdig etter flere år med jobb så var den god som ny.

.....

Her har du link til båt som min fetter fikset opp,mye båt for pengene https://www.finn.no/324206173

Ser at fetteren din har lagt ned mange timer i båten, mye pent arbeide! Men å si at den er så god som ny er å ta hardt i så lenge han valgte å sette inn en gammel Detroit diesel (totakter?), som allerede nå ryker og trenger vedlikehold.

Nei det er i og for seg sant,det er ny eier på båten som skal selge som du ser i annonsen så er det noen år siden den jobben ble gjort. Slik jeg har forstått uten å gå i detalj så er det ingen stor feil med den motoren. Poenget mitt var at en glassfiberbåt er nær udødelig,men det krever penger mot og kunskap for å dra igang sånne prosjekter. Man ser jo flere av de her på båtplassen,man får respekt for de som setter igang slike prosjekter. 

Laba_n skrev for 11 timer siden:

Poenget mitt var at en glassfiberbåt er nær udødelig,men det krever penger mot og kunskap for å dra igang sånne prosjekter.

Hverken hus eller båter blir moderne igjen, men de kan holdes liv i enten ved regelmessige oppgraderinger eller renoveringer. Den båten du linket til var ett godt eksempel. Den får nok en nyere motor av en ny eier den dagen det er nødvendig. Det får den fordi resten er i såpass god stand at man ikke kan gi opp båten pga. en dårlig motor. Båter og hus varer så lenge noen er villige til å bruke tid og penger på dem. 

Seilars skrev for 5 timer siden:

Hverken hus eller båter blir moderne igjen, men de kan holdes liv i enten ved regelmessige oppgraderinger eller renoveringer. Den båten du linket til var ett godt eksempel. Den får nok en nyere motor av en ny eier den dagen det er nødvendig. Det får den fordi resten er i såpass god stand at man ikke kan gi opp båten pga. en dårlig motor. Båter og hus varer så lenge noen er villige til å bruke tid og penger på dem. 

Der er jeg ikke helt enig,denne båten er absolutt all ribbet ut slik at man sto med et tomt skrog så er det bygd opp igjen og da mener jeg at allt et tatt. Det som gjør den gammel er kun design på skrog og motor,det er forøvrig ikke nødvendig å bytte en motor forde den ryker. 

Kanskje byggekvalitet og gode haldbare løysingar kjem på moten igjen..? 

Eg har inntrykk av at "stilige" men garantert dårlege løysingar med tanke på levetid og funksjonalitet har prega nybåtbransjen i lengre tid.

Slike påfunn er ikkje akkurat til hjelp for å halda prisnivået nede heller..

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Pam her på forumet har jo i  årevis  vist hvordan man kan få gamle klassikere bedre enn nye.

Har sett nok av eksempler på det,man kan jo bare ta seg en tur til en trebåtfestival så ser man strøkne renoverte båter... 

dobsen62 skrev for 13 timer siden:

Damenes ønske og behov, er vel mere riktig?

Ja, damer er med på å påvirke båtmarkedet i 2025. Men problemet for båtbransjen er vel i større grad at damer også er med på å avgjøre om pengene skal brukes på ny båt eller andre ting.  Vi har de siste 22 årene etter at vi kjøpte ny båt vært i markedet og sett litt på andre båter innimellom. Men vi har aldri funnet noe som vi synest er verdt investeringen. Det har dessuten etter min mening vært en nedgang hos mange verft på teknisk byggekvalitet, og de fleste verft ser ut til å juge mer og mer på båtstørrelsene.  Hos oss er det nok jeg som har holdt igjen så vi ikke har byttet ut båten.  Jeg liker rett og slett ikke mye av det jeg ser, og de som bygger båter jeg liker tar seg veldig godt betalt.  

Laba_n skrev 12 minutter siden:

Det som gjør den gammel er kun design på skrog og motor,det er forøvrig ikke nødvendig å bytte en motor forde den ryker. 

Den er sikkert god som ny med unntak av motor.  Motor er forøvrig bare snakk om en investering.  Men om en renovert båt skal selges, så vil den aldri konkurrere i samme markedet som nye båter.  Når jeg har brukt masse penger på vår båt, så vet jeg at disse pengene er investert i opplevelser og komfort. Den dagen båten skal selges, så er det meste tapt.  Bruker jeg 100 000 på båten, så tenker jeg alltid at nå må jeg ha den ett år til eller mer.  Bruker jeg en million på huset, så tenker jeg ikke nødvendigvis slik, for selv om det ikke er mulig å hente ut millionen med en gang, så stiger eiendommen i verdi hvert år, og den stiger mer når man har kostet på den.  Det gjør ikke båten, alle investeringene i båten føres på andre budsjetter enn «sparing og investering».   Man må rett og slett tenke annerledes med tanke på verdi når det gjelder båt enn hus. Men levetiden er ikke så ulik som mange tror. 

Seilars skrev 50 minutter siden:

Den er sikkert god som ny med unntak av motor.  Motor er forøvrig bare snakk om en investering.  Men om en renovert båt skal selges, så vil den aldri konkurrere i samme markedet som nye båter.  Når jeg har brukt masse penger på vår båt, så vet jeg at disse pengene er investert i opplevelser og komfort. Den dagen båten skal selges, så er det meste tapt.  Bruker jeg 100 000 på båten, så tenker jeg alltid at nå må jeg ha den ett år til eller mer.  Bruker jeg en million på huset, så tenker jeg ikke nødvendigvis slik, for selv om det ikke er mulig å hente ut millionen med en gang, så stiger eiendommen i verdi hvert år, og den stiger mer når man har kostet på den.  Det gjør ikke båten, alle investeringene i båten føres på andre budsjetter enn «sparing og investering».   Man må rett og slett tenke annerledes med tanke på verdi når det gjelder båt enn hus. Men levetiden er ikke så ulik som mange tror. 

Ja helt enig i dette sammendraget men det endrer ikke på at man kan gjøre en gammel båt god som ny og den vil selvsakt øke i verdi,men da langt mest i bruksverdi. De fleste taper jo på båt,men man får forhåpentligvis mange opplevelser for de pengene. 

Seilars skrev for 9 timer siden:

Det har dessuten etter min mening vært en nedgang hos mange verft på teknisk byggekvalitet, og de fleste verft ser ut til å juge mer og mer på båtstørrelsene.

For 12 år siden, var vi i Düsseldorf for å se på en Salona 41.

Der var selgerne stolt over å kunne vise frem byggekvaliteten på båten.

Båten var ikke behandlet under vannlinjen.

Man kunne stå på utsiden og se stålrammen inne i båten, gjennom glassfiberskroget. 

Innvendig var det gjennomsiktige dørkplater, i plexiglass.

I dag handler alt om vinkjeller under dørken, gatekjøkken på hekken, mikrobølgeovn på benken, farger og stoffkvaliteter i salongen, ledbelysning og elektronikkprodukter.

Bling bling kvaliteten, er nok dessverre kommet for å bli.

Om båten går i oppløsning i grov sjø, spiller ikke så stor rolle lenger.

Det er også færre og færre som er i stand til å vurdere hva som er god byggekvalitet.

Det var vel ett oppslag i Seilmagasinet for en del år siden, som handlet om at dagens seilbåter bare burde brukes slik reklamebildene viste, for anker i pent vær.

dobsen62 skrev for 12 timer siden:

Det var vel ett oppslag i Seilmagasinet for en del år siden, som handlet om at dagens seilbåter bare burde brukes slik reklamebildene viste, for anker i pent vær.

Ja, det er naturligvis satt litt på spissen, men jeg husker den kommentaren.  Det var en norsk båtkonstruktør som sa det.  Det har jo vært endel hendelser de siste årene, og en av dem jeg kanskje husker best var den franske seilbåten med en nedsenkbar thruster som var limt fast istedenfor å bruke boltene som thruster produsenten krevde.  Den båten gikk jo ned i rekordfart.  

Greit nok at ikke alle trenger en ekspedisjonsbåt for arktiske forhold, men jeg tror folk flest som har studert både nye og gamle båter fra ulike verft har notert seg at ikke alle forbedringer er i kundens favør.  

Det skjedde noe etter 2008. Global krise, nedskjæringer, og en bransje med flere aktører som skar mye av alt fra båtlengder til byggekvalitet.  Mange av verftene leverer fortsatt god kvalitet, men det er absolutt tiden for å se selv fremfor å høre på en ivrig selger.  

Etter å ha brukt ett års tid på å se på båter av ulike fabrikater som hevder de er "world class" så ser jeg at det har skjedd et markant skifte i innredningskvalitet rundt 2007/2008. Nå er det mye IKEA kvalitet og vanlige møbelbeslag. Teakdekkene er tynnere. Teakdekkene som leveres på mange båter i dag er 4-5mm tynne.

De håndlagde båtene (som feks min Regina 43) lages ikke lenger. Det er det samme med Yanmar motoren og dynamoen på den. Det er for dyrt. Det gir en ekstra glede å ta godt vare på det. Og teakdekk med enkeltstaver på 12 mm - det ser man ikke lenger.

Betalingsvilligheten finnes ikke til den kvaliteten som ble levert før. Kanskje noen som Swan leverer samme kvalitet - men da er man fort oppi et 2-3 titalls millioner for en 50 foter.

Forøvrig så er det veldig mange at de helt ordinære produksjonsbåtene som seiler over store hav. 

jeg husker et bilde av Yaghan (HR62) som seilte Patagonia sammen med en norsk Bavaria 42 eller 44.

Vi ser fortsatt etter større båt - men ikke til de prisene som er i dag. Da klarer vi oss helt fint med det vi har og bruker penger på andre ting som gir mer økt glede og kvalitet. Og om vi er representative i markedet så stopper sirkulasjonen av båter og da rammer det nybåtsalget.

Vi må ikke glemme at båt (og bobil) er luksusvarer man klarer seg fint uten å oppgradere. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...