Jump to content

Genial måte å finne ut hvor kabeler går?


Goddis77

Recommended Posts

Du kan jo altids måle deg frem med ett voltmeter, men det kan være tuklete å avisolere ledninger etc.

 

Vi bruker ett apparat på jobben som består av 2 deler, husker ikke hva det kalles... En sender som man kobler til kabelen som sender ut ett signal på en bestemt frekvens, og en mottaker som man bruker for å høre seg frem til hvilken ledning man har koblet senderen til. Meget bra redskap til å finne ut hvor kabler går. Bør kunne brukes i båt også.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo altids måle deg frem med ett voltmeter, men det kan være tuklete å avisolere ledninger etc.

 

Vi bruker ett apparat på jobben som består av 2 deler, husker ikke hva det kalles... En sender som man kobler til kabelen som sender ut ett signal på en bestemt frekvens, og en mottaker som man bruker for å høre seg frem til hvilken ledning man har koblet senderen til. Meget bra redskap til å finne ut hvor kabler går. Bør kunne brukes i båt også.

Hmmm. Er det det som kalles Fluke eller noe slikt mon tro. Slik som f.eks telemontørene bruker?

Tror jeg kjenner en som jeg kan låne noe slikt av. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Til dette bruk har jeg en ombygget lommelykt. Ut av lykta kommer to kabler med målespisser/klemmer, når kablene settes sammen lyser lykta.

 

Gjøre alt strømløst og koble den ene lommelyktkabelen til i enden på den lederen som skal sjekkes. Bruk den andre lommelyktkabelen til å lete frem den andre enden. Når lykta lyser er lederens andre ende funnet.

 

Ohm-meter gjør samme jobben.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kjenner en elektrikker så kan du sikkert låne en søker av han, eller du kan prøve med en metall og stendersøker hvis det er føringsveien for kablene du skal finne. Men er det en enkelt kabel eller ledning trenger du mer avansert utstyr

som elektrikkere ofte har.

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Er det det som kalles Fluke eller noe slikt mon tro. Slik som f.eks telemontørene bruker?

Tror jeg kjenner en som jeg kan låne noe slikt av. :smiley:

Ja, det stemmer. F.eks. en slik: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...=0&dok=9328.htm

Men det finnes også modeller der senderen har krokodilleklemmer i tillegg til nettverksplugg for tilkobling til kontaktpunkter. Tror jeg har sett disse i andre butikker til ca. kr.400,-.

Link to post
Share on other sites

Hvis båten ikke er over 10 tonn typen så er nok det beste å lugge i ledningene og høre etter rasling rundtom. Og hvis du kan koble til det du har funnet ut av så er det bare å ta seg en spasertur rundt i båten og se etter hva som ikke virker....

 

Å lete etter kabler med en voltdetektor går ikke i båten når det knapt virker bak en veggplate hjemme.

Link to post
Share on other sites

Det beste verktøyet er en sniffer, også kalt trådsøker. Alle som jobber med telefoni har en slik. Helt uunværlig når det skal søkes etter riktig trådpar i store kabler. Mange trikkere har også sånne.

Koble på i ene enden, og bruke søkeren rundt omkring. Det hyler godt når du treffer riktig par.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det beste verktøyet er en sniffer, også kalt trådsøker. Alle som jobber med telefoni har en slik. Helt uunværlig når det skal søkes etter riktig trådpar i store kabler. Mange trikkere har også sånne.

Koble på i ene enden, og bruke søkeren rundt omkring. Det hyler godt når du treffer riktig par.

Tiltredes.. har samme type på jobb.

Utrolig bra verktøy å ha - når kart og terreng ikke stemmer.

 

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

For å være ærlig, så vet jeg ikke hverken hvor den kan kjøpes eller hvor mye den koster, men har mistanke om at den ikke er av den aller billigste sorten. Den jeg har er en blanding av to typer også, for sikkerhets skyld. Ingen spesiell grunn til det, annet enn at jeg har vært nødt til å bruke noen rester fra forskjellige produsenter for å få et komplett sett.

Tror muligens Elektroskandia har den, men der må man være registrert for å kunne logge inn i nettbutikken ser det ut til. Fant ikke noe hos Biltema eller "Clason".

Link to post
Share on other sites

Du trenger 1st. "Tonsändare 77HP" til kr 555,-sek, og 1 stk. mottaker, feks. "Induktiv prob 200EP", til kr 894.- sek.

Normalt vil man ikke ha behov for den dyrere søkemodellen med filter. Men den er nok bra til sitt bruk der hvor det kan være nettstøy. Trafoer er noe herk i så måte, og kan støye noe skikkelig i mottakeren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...