Fabian1976 Startet 31.Januar Link til dette innlegget Startet 31.Januar Hei! Plages med at reimene som driver vannpumpe og dynamo slites. Det er to stk V-reimer, og jeg har de siste 6 mnd. byttet 6stk. Noen som har opplevd det samme eller som har tips til årsak? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Januar Link til dette innlegget Svart 31.Januar Fin trådtittel Reimhjulene dine kan være slitt i reimsporene. Dersom en fortsetter å bruke en slitt reim blir reimskiven slitt litt "nede" i sporet slik at kilsporveggene i reimskiva ikke forblir rette, men krumme. Da, hjelper det ikke særlig å skifte reim... fordi "perfekt" anlegg på sidene er et krav for god levetid på en reimskive. Når reimskiven og V-reimen er nye skal reima, når den presses ned i sporet med en finger, flukte med toppen av reimskiva. Dersom en med liten kraft presser en ny reim ned flere mm, er sporet i reimskiven utslitt og må dreies opp, eller en må bytte reimskive. Min erfaring er at ca 40grader samlet sporvinkel fungerer godt på KAD motorene. Veldig viktig at ikke reimene bunner sporet også. Selvfølgelig er det ikke alle som har en dreiebenk hjemme eller på jobben, men i de fleste byer i dette landet finnes det "folk" som kan hjelpe med en så enkel dreiejobb som dette. Lurt å få dette gjort på vinteren og ikke i fellesferien... Sjekk prisen på ny reimskive og vurder opp mot hva en dreiejobb vil koste.. Dersom reimsporet sitter i en svingningsdemper lønner det seg ganske sikkert Det er en selvfølge at når du demonterer reimene, så spinner du på vannpumpe og dynamo, for å avsløre om disse har ulyd/stor lagerslakk / unormal mekanisk motstand, da stor motstand selvfølgelig kan bidra til stor reimslitasje. Sjekk også at alle reimskivene har felles senterlinje, det er viktig at reimen entrer i senteret av reimhjulsporet. Har sett uoriginale dynamoer og reimskiver vært montert fullstendig ute av senter.. Reimhjul MÅ passe og kan ikke ha bulker eller kast. Spør ivei om noe fortsatt er uklart Sitér dette innlegget Link to post
Fabian1976 Svart 31.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar dieselfan skrev for 1 time siden: Fin trådtittel Reimhjulene dine kan være slitt i reimsporene. Dersom en fortsetter å bruke en slitt reim blir reimskiven slitt litt "nede" i sporet slik at kilsporveggene i reimskiva ikke forblir rette, men krumme. Da, hjelper det ikke særlig å skifte reim... fordi "perfekt" anlegg på sidene er et krav for god levetid på en reimskive. Når reimskiven og V-reimen er nye skal reima, når den presses ned i sporet med en finger, flukte med toppen av reimskiva. Dersom en med liten kraft presser en ny reim ned flere mm, er sporet i reimskiven utslitt og må dreies opp, eller en må bytte reimskive. Min erfaring er at ca 40grader samlet sporvinkel fungerer godt på KAD motorene. Veldig viktig at ikke reimene bunner sporet også. Selvfølgelig er det ikke alle som har en dreiebenk hjemme eller på jobben, men i de fleste byer i dette landet finnes det "folk" som kan hjelpe med en så enkel dreiejobb som dette. Lurt å få dette gjort på vinteren og ikke i fellesferien... Sjekk prisen på ny reimskive og vurder opp mot hva en dreiejobb vil koste.. Dersom reimsporet sitter i en svingningsdemper lønner det seg ganske sikkert Det er en selvfølge at når du demonterer reimene, så spinner du på vannpumpe og dynamo, for å avsløre om disse har ulyd/stor lagerslakk / unormal mekanisk motstand, da stor motstand selvfølgelig kan bidra til stor reimslitasje. Sjekk også at alle reimskivene har felles senterlinje, det er viktig at reimen entrer i senteret av reimhjulsporet. Har sett uoriginale dynamoer og reimskiver vært montert fullstendig ute av senter.. Reimhjul MÅ passe og kan ikke ha bulker eller kast. Spør ivei om noe fortsuklart Hei! Det er ikke bare mekanisk slitasje på reimene, men de ryker (slites i to). Kan slitasje fører til at reimen slurer og at det utvikles så mye varme at den slites i to? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Januar Link til dette innlegget Svart 31.Januar Helt klart ja, men da vil du typisk ha klissete gummipartikler og ikke bare fint støv. Hvor dypt i sporet sitter en ny reim? Har du sjekket mekanisk motstand i dynamo og vannpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Princess32. Svart 31.Januar Link til dette innlegget Svart 31.Januar (redigert) Vet du hvor man får tak i nye reimskivehjul? Å må det store hjulet nederst byttes også? Redigert 31.Januar av Princess32. La inn bildet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Januar Link til dette innlegget Svart 31.Januar Princess32. skrev for 2 timer siden: må det store hjulet nederst byttes også? Det store nedre hjulet på din motor er ikke bare en reimskive, det er også en svingningsdemper, det kan skrives en bok på 550 sider om det temaet... men kortversjonen er at den demper interne svingninger på motoren, dette er feks svingninger som fører til brudd på veivaksel +++ så den bør virkelig være i orden. En svingningsdemper til grønn motor er ikke billig, så se deg rundt etter en dreiebenk... Sitér dette innlegget Link to post
Fabian1976 Svart 31.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar Hei og takk for svar? Kan man oppleve å få ubalansen i svingningsdemper/ veiv hvis man dreier sporene rene? Sitér dette innlegget Link to post
Princess32. Svart 31.Januar Link til dette innlegget Svart 31.Januar Å kan svingnigsdemperen kan tesjes rett av og monteres uten å ta hensyn til noe mikkmakk? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Januar Link til dette innlegget Svart 31.Januar Finnes det konverteringsett til flatreim til erstatning for kilereimer for 42/43-serien? Jeg synes å erindre at jeg har lest om dette et sted, og da sikkert på dette forumet. Om problemet skyldes slitte reimskiver kunne dette kanskje vært noe å vurdere. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Svart 31.Januar Link til dette innlegget Svart 31.Januar Fabian1976 skrev for 1 time siden: Kan man oppleve å få ubalansen i svingningsdemper/ veiv hvis man dreier sporene rene? Kan er et farlig ord, det lukter av at en ønsker garanti for noe som ikke kan garanteres.... På bildene ser vi store rust flak på reimskiver, om to flak løsner på samme sted så har du ubalanse... Om en retter opp skikkelig før maskinering er det et minimalt problem. En rufs i en dreiebenk kan uten problem lage skikkelig ubalanse. Princess32. skrev for 1 time siden: Å kan svingnigsdemperen kan tesjes rett av og monteres uten å ta hensyn til noe mikkmakk? Ja Brigg skrev 1 time siden: Finnes det konverteringsett til flatreim til erstatning for kilereimer for 42/43-serien? Om det finnes så må det være en skikkelig god løsning Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Februar Link til dette innlegget Svart 1.Februar Interessant tema. Kor mange timar har motoren gått? Dette er jo eit skummelt problem. Om/når reimene ryk får vel ikkje motoren kjøling, og du kan vel risikera eit fullstendig motorhavari? Lykke til, og fortel oss gjerne kva løysing du endar opp med. Sitér dette innlegget Link to post
Princess32. Svart 1.Februar Link til dette innlegget Svart 1.Februar Ja, med en gang reimene ryker så går alarmen, så da slår jeg motoren av direkt slik at den ikke koker. har også sett en eller annen plass at det fantes et ombygningskit til flatreim. Skal forsøke å finne det, så kan jeg ligge ved en link. Sitér dette innlegget Link to post
Princess32. Svart 1.Februar Link til dette innlegget Svart 1.Februar Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Februar Link til dette innlegget Svart 1.Februar Fabian1976 skrev for 13 timer siden: Hei og takk for svar? Kan man oppleve å få ubalansen i svingningsdemper/ veiv hvis man dreier sporene rene? Som @dieselfan skriver, ja, det kan skje. Den bør derfor helst dreies i bakkskive. Jeg ville spent den opp i chuck først, og smerglet vekk rust og maling, deretter spent den opp i bakkskiva og rettet opp med måleur. Må nok ikke være innafor hundredelen, men tiendedelen er jo lett å få til. Deretter frisket opp reimsporene og sørget for at de er dype nok så selv ei slitt reim ikke bunner i sporet. Det finnes tabeller for hvilken vinkel slike reimspor skal ha. Det som bestemmer vinkelen er reimtypen (A-reim, Z-reim osv.) samt diameteren på reimskiva. På ei lita reimskive vil reima bøyes i en krappere radius, da endrer vinkelen på gummien seg. Små og store reimskiver skal altså ikke nødvendigvis ha samme vinkel på sporet. Når det gjelder slitasje på kilereim ble jeg helt kvitt det i båten vår etter å a dreid ei ny reimskive til dynamoen, og rettet denne opp bedre enn originalt. Den originale reimskiva på Hitachi LR dynamo består av to pressede tynnplater som er skrudd mot hverandre. Disse har ikke optimal anleggsflate for kilereima. Reimskiva var heller ikke helt i vinkel eller på linje med sporet på veiva. Etter å ha fikset dette og strammet opp reima har jeg ikke måttet bytte reim. Dette var vel ca 15 år siden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Princess32. Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar Er det noen som vet hvilken type reim som skal gå på reimhjulet med vannpumpen og via svingningsdemperen? de som jeg har brukt, og som ryker hele tiden, er veldig spinkel. Kan se ut til at de bunner helt i reimhjulet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar Z-reim er 10mm brei, A-reim er 13mm brei og B-reim er 17mm brei. Det er vanskelig å bomme på disse dimensjonenen. Hadde du montert Z-reim i et A-reimspor hadde du merket det med en gang. Ut fra bildene du har postet lenger opp har du riktig reimstørrelse. Men reimskivene dine ser rustne og stygge ut, det kan føre til at reimene slites fort. Dersom de "ryker hele tiden" som du sier, så høres det imidlertid ut som om du har gåene lager i vannpumpe eller dynamo slik at du får en unormal motstand i systemet. Evt at f.eks. dynamoen ikke er rettet opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar dieselfan skrev On 31.1.2025 at 16.02: Det er en selvfølge at når du demonterer reimene, så spinner du på vannpumpe og dynamo, for å avsløre om disse har ulyd/stor lagerslakk / unormal mekanisk motstand, da stor motstand selvfølgelig kan bidra til stor reimslitasje. @Princess32.Har du sjekket dette? dieselfan skrev On 31.1.2025 at 16.02: Sjekk også at alle reimskivene har felles senterlinje, det er viktig at reimen entrer i senteret av reimhjulsporet. Har sett uoriginale dynamoer og reimskiver vært montert fullstendig ute av senter.. Reimhjul MÅ passe og kan ikke ha bulker eller kast. Og dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.