Jump to content

KAD42 1995, reimene som driver vannpumpe og dynamo slites


Fabian1976

Recommended Posts

Fin trådtittel :tommel_opp: 

 

Reimhjulene dine kan være slitt i reimsporene. Dersom en fortsetter å bruke en slitt reim blir reimskiven slitt litt "nede" i sporet slik at kilsporveggene i reimskiva ikke forblir rette, men krumme.
Da, hjelper det ikke særlig å skifte reim... fordi "perfekt" anlegg på sidene er et krav for god levetid på en reimskive.
 

Når reimskiven og V-reimen er nye skal reima, når den presses ned i sporet med en finger, flukte med toppen av reimskiva. Dersom en med liten kraft presser  en ny reim ned flere mm, er sporet i reimskiven utslitt og må dreies opp, eller en må bytte reimskive. 
Min erfaring er at ca 40grader samlet sporvinkel fungerer godt på KAD motorene. Veldig viktig at ikke reimene bunner sporet også.

Selvfølgelig er det ikke alle som har en dreiebenk hjemme eller på jobben, men i de fleste byer i dette landet finnes det "folk" som kan hjelpe med en så enkel dreiejobb som dette. Lurt å få dette gjort på vinteren og ikke i fellesferien...
 

Sjekk prisen på ny reimskive og vurder opp mot hva en dreiejobb vil koste..
Dersom reimsporet sitter i en svingningsdemper lønner det seg ganske sikkert :ja:

Det er en selvfølge at når du demonterer reimene, så spinner du på vannpumpe og dynamo, for å avsløre om disse har ulyd/stor lagerslakk / unormal mekanisk motstand, da stor motstand selvfølgelig kan bidra til stor reimslitasje.

Sjekk også at alle reimskivene har felles senterlinje, det er viktig at reimen entrer i senteret av reimhjulsporet.
Har sett uoriginale dynamoer og reimskiver vært montert fullstendig ute av senter.. Reimhjul MÅ passe og kan ikke ha bulker eller kast.

 

Spør ivei om noe fortsatt er uklart :tommel_opp:

Link to post
dieselfan skrev for 1 time siden:

Fin trådtittel :tommel_opp: 

 

Reimhjulene dine kan være slitt i reimsporene. Dersom en fortsetter å bruke en slitt reim blir reimskiven slitt litt "nede" i sporet slik at kilsporveggene i reimskiva ikke forblir rette, men krumme.
Da, hjelper det ikke særlig å skifte reim... fordi "perfekt" anlegg på sidene er et krav for god levetid på en reimskive.
 

Når reimskiven og V-reimen er nye skal reima, når den presses ned i sporet med en finger, flukte med toppen av reimskiva. Dersom en med liten kraft presser  en ny reim ned flere mm, er sporet i reimskiven utslitt og må dreies opp, eller en må bytte reimskive. 
Min erfaring er at ca 40grader samlet sporvinkel fungerer godt på KAD motorene. Veldig viktig at ikke reimene bunner sporet også.

Selvfølgelig er det ikke alle som har en dreiebenk hjemme eller på jobben, men i de fleste byer i dette landet finnes det "folk" som kan hjelpe med en så enkel dreiejobb som dette. Lurt å få dette gjort på vinteren og ikke i fellesferien...
 

Sjekk prisen på ny reimskive og vurder opp mot hva en dreiejobb vil koste..
Dersom reimsporet sitter i en svingningsdemper lønner det seg ganske sikkert :ja:

Det er en selvfølge at når du demonterer reimene, så spinner du på vannpumpe og dynamo, for å avsløre om disse har ulyd/stor lagerslakk / unormal mekanisk motstand, da stor motstand selvfølgelig kan bidra til stor reimslitasje.

Sjekk også at alle reimskivene har felles senterlinje, det er viktig at reimen entrer i senteret av reimhjulsporet.
Har sett uoriginale dynamoer og reimskiver vært montert fullstendig ute av senter.. Reimhjul MÅ passe og kan ikke ha bulker eller kast.

 

Spør ivei om noe fortsuklart :tommel_opp:

Hei! 
Det er ikke bare mekanisk slitasje på reimene, men de ryker (slites i to). Kan slitasje fører til at reimen slurer og at det utvikles så mye varme at den slites i to?

Link to post
Princess32. skrev for 2 timer siden:

må det store hjulet nederst byttes også?

Det store nedre hjulet på din motor er ikke bare en reimskive, det er også en svingningsdemper, det kan skrives en bok på 550 sider om det temaet... men kortversjonen er at den demper interne svingninger på motoren, dette er feks svingninger som fører til brudd på veivaksel +++ så den bør virkelig være i orden. En svingningsdemper til grønn motor er ikke billig, så se deg rundt etter en dreiebenk... :glimter:

 

Link to post

Finnes det konverteringsett til flatreim til erstatning for kilereimer for 42/43-serien?

 

Jeg synes å erindre at jeg har lest om dette et sted, og da sikkert på dette forumet. Om problemet skyldes slitte reimskiver kunne dette kanskje vært noe å vurdere. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Fabian1976 skrev for 1 time siden:

Kan man oppleve å få ubalansen i svingningsdemper/ veiv hvis man dreier sporene rene?

Kan er et farlig ord, det lukter av at en ønsker garanti for noe som ikke kan garanteres....
På bildene ser vi store rust flak på reimskiver, om to flak løsner på samme sted så har du ubalanse...
Om en retter opp skikkelig før maskinering er det et minimalt problem.

En rufs i en dreiebenk kan uten problem lage skikkelig ubalanse.

Princess32. skrev for 1 time siden:

Å kan svingnigsdemperen kan tesjes rett av og monteres uten å ta hensyn til noe mikkmakk?

Ja

Brigg skrev 1 time siden:

Finnes det konverteringsett til flatreim til erstatning for kilereimer for 42/43-serien?

Om det finnes så må det være en skikkelig god løsning

Link to post

Interessant tema. Kor mange timar har motoren gått?

 

Dette er jo eit skummelt problem. Om/når reimene ryk får vel ikkje motoren kjøling, og du kan vel risikera eit fullstendig motorhavari?

 

Lykke til, og fortel oss gjerne kva løysing du endar opp med.

Link to post

Ja, med en gang reimene ryker så går alarmen, så da slår jeg motoren av direkt slik at den ikke koker. 
 

har også sett en eller annen plass at det fantes et ombygningskit til flatreim. Skal forsøke å finne det, så kan jeg ligge ved en link. 

Link to post
Fabian1976 skrev for 13 timer siden:

Hei og takk for svar? Kan man oppleve å få ubalansen i svingningsdemper/ veiv hvis man dreier sporene rene?

 

 

Som @dieselfan skriver, ja, det kan skje. Den bør derfor helst dreies i bakkskive. Jeg ville spent den opp i chuck først, og smerglet vekk rust og maling, deretter spent den opp i bakkskiva og rettet opp med måleur. Må nok ikke være innafor hundredelen, men tiendedelen er jo lett å få til. Deretter frisket opp reimsporene og sørget for at de er dype nok så selv ei slitt reim ikke bunner i sporet. Det finnes tabeller for hvilken vinkel slike reimspor skal ha. Det som bestemmer vinkelen er reimtypen (A-reim, Z-reim osv.) samt diameteren på reimskiva. På ei lita reimskive vil reima bøyes i en krappere radius, da endrer vinkelen på gummien seg. Små og store reimskiver skal altså ikke nødvendigvis ha samme vinkel på sporet. 

 

Når det gjelder slitasje på kilereim ble jeg helt kvitt det i båten vår etter å a dreid ei ny reimskive til dynamoen, og rettet denne opp bedre enn originalt. Den originale reimskiva på Hitachi LR dynamo består av to pressede tynnplater som er skrudd mot hverandre. Disse har ikke optimal anleggsflate for kilereima. Reimskiva var heller ikke helt i vinkel eller på linje med sporet på veiva. Etter å ha fikset dette og strammet opp reima har jeg ikke måttet bytte reim. Dette var vel ca 15 år siden. 

Link to post

Er det noen som vet hvilken type reim som skal gå på reimhjulet med vannpumpen og via svingningsdemperen?

 

de som jeg har brukt, og som ryker hele tiden, er veldig spinkel. Kan se ut til at de bunner helt i reimhjulet

Link to post

Z-reim er 10mm brei, A-reim er 13mm brei og B-reim er 17mm brei. Det er vanskelig å bomme på disse dimensjonenen. Hadde du montert Z-reim i et A-reimspor hadde du merket det med en gang. Ut fra bildene du har postet lenger opp har du riktig reimstørrelse. Men reimskivene dine ser rustne og stygge ut, det kan føre til at reimene slites fort. Dersom de "ryker hele tiden" som du sier, så høres det imidlertid ut som om du har gåene lager i vannpumpe eller dynamo slik at du får en unormal motstand i systemet. Evt at f.eks. dynamoen ikke er rettet opp. 

Link to post
dieselfan skrev On 31.1.2025 at 16.02:

Det er en selvfølge at når du demonterer reimene, så spinner du på vannpumpe og dynamo, for å avsløre om disse har ulyd/stor lagerslakk / unormal mekanisk motstand, da stor motstand selvfølgelig kan bidra til stor reimslitasje.

@Princess32.Har du sjekket dette?

dieselfan skrev On 31.1.2025 at 16.02:

Sjekk også at alle reimskivene har felles senterlinje, det er viktig at reimen entrer i senteret av reimhjulsporet.
Har sett uoriginale dynamoer og reimskiver vært montert fullstendig ute av senter.. Reimhjul MÅ passe og kan ikke ha bulker eller kast.

Og dette?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...