Jump to content

Lage tørr eksosflens til cummins 4bt 3.9m


Senjahopen

Recommended Posts

Hei, trenger å bygge meg tørr eksos i sjarken. Motoren er en 93 mod cummins 4bt 3.9m. Legger ved bilde av turbo.

 

Jeg har kontaktet både nogva som leverte motor i sin tid, samt noen flere firma som driver med tuning til bil osv. de har bare standard flenser t3/t4 osv. finner ikke noe som passer.

 

er det enkleste å kjøpe seg en stålplate i 8mm og lage selv? Må ha en 90Gr fra dette og legge eksos bakover. Hvor tykt rør bør det være i bendet fra turbo? Ser biltema selger deler i 1.5mm tykkelse.

 

kan jeg kjøre rustfritt allerede fra bendet eller bør jeg skjøte rustfri og vanlig stål med v-bånd klemmer lengre bak? Vet ikke hvordan det er å legge rustfri deler mot svartstål turbo? Og sveise rustfritt mot stål går jo, men ikke optimalt eller?
 

Tenkte å finne en kompensator i rustfritt og sveise v-bånd flenser 2-3 steder for å skjøte sammen hele anlegget bakover, så lurer igrunn bare på hvordan jeg skal løse biten fra turbo og til kompensator/vibrasjonsdemper. 
 

tips mottas med takk. Eksos skal isoleres skikkelig også men det tar vi siden. 

IMG_5842.jpeg

IMG_5843.jpeg

Link to post

Ta en 10mm stålpate eller flattjern, bruk en ny pakning som mal (om pakningen passer fint til turboutgangen) merk og bor de fire hullene, ikke bor med større bor enn at skruene går akkurat inn. Utvid 2 hull med rundfil, om du ikke treffer på første forsøk. (om effekt ikke er viktig for deg så bare bor romslig slik at du sparer noen minutter)
Har du plass så sveis på en ca 40mm lang rørbit i rett diameter og på rett sted. Bor inntil rørkanten innvendig med 3.5-4mm bor rundt hele veien om du ikke har dreiebenk tilgjengelig. Har du tilgang på dreiebenk så plan flensen før du sveiser videre. Har du en rettsliper eller snabelsliper så går det som en drøm. Er du på min alder så er 4min med en god rundfil nok.

Jeg bruker mye AISI 304 til tørr og AISI316 til våt eksos, men vil anbefale et enkel svartstål tilsvarende St32/35 eller S355 ish, var den min ville jeg ikke vurdert å bruke noe tynnere enn 2mm. Du nevner ikke hvilken rørdiameter du sikter på, men jeg hadde valgt 4mm veggtykkelse, fordi, da er det mindre kritisk med staging og avstiving, og bedre motstand mot sprekkdannelse som følge av vibrasjon, enklere å sveise også med litt tykkere gods.
V-band er helt rått, velg typen med styrekant, så tar styringen opp alle skjærkrefter og selve V-bandet trenger kun å klemme det hele sammen. Det gir best levetid.
Du kan jo vurdere å øke diameter på eksosen ut av flensen, det reduserer mottrykk og temperatur.
Lykke til :tommel_opp:

Link to post

Fagfolk altså :tommel_opp: bare for å oppsummere for meg selv her: 10mm svartstål, bor bolthull. Så sveis på en rørbit (gjerne i 4mm veggtykkelse). Få på en 90gr bend bakover, også i 4mm. 
 

hvor kjøpe pakning? Type?

hvor få tak i 90gr bend i 4mm veggtykkelse? Sto det anbefaltes 2.5»/63mm eksos. Trenger ikke maks effekt men lav overflatetemp er jo å foretrekke mtp brannsikkerhet. Så er åpen for 3 toms hvis det er hensiktsmessig. Men motoren yter bare 100hk..
 

da er vi klare til å bygge eksos videre. Kan jeg da kjøpe kompensator i rustfritt og skjøte sammen med v-bånd? Og bygge videre i rustfritt? 
 

i grove trekk på øyemål blir det ca en meter bak motor, 90gr til babord, en meter, 90gr opp i mesanhus, ca 2.5m opp til gjennomføring i friluft. Kan disse delene være i rustfrie rør fra biltema, med en lyddemper? 

Link to post
Senjahopen skrev for 3 timer siden:

hvor få tak i 90gr bend i 4mm veggtykkelse? Sto det anbefaltes 2.5»/63mm eksos. Trenger ikke maks effekt men lav overflatetemp er jo å foretrekke mtp brannsikkerhet.

feks her
https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/353032017?

Senjahopen skrev for 3 timer siden:

Så er åpen for 3 toms hvis det er hensiktsmessig. Men motoren yter bare 100hk..

Så lenge du ikke skal kjøre båtrace så holder 63mm akkurat

 

Senjahopen skrev for 3 timer siden:

Kan jeg da kjøpe kompensator i rustfritt og skjøte sammen med v-bånd? Og bygge videre i rustfritt? 

Ja, men ikke lag fall inn til turbo og lag Ferguson flapp på toppen om eksosen skal gå rett opp...

 

Senjahopen skrev for 3 timer siden:

på øyemål blir det ca en meter bak motor, 90gr til babord, en meter, 90gr opp i mesanhus, ca 2.5m opp til gjennomføring i friluft. Kan disse delene være i rustfrie rør fra biltema, med en lyddemper? 

Ja, men du må stage opp

Senjahopen skrev for 3 timer siden:

hvor kjøpe pakning? Type?

Du kan gløde 1-2mm kobber, eller kjøpe ark med varmebestandig pakningsark på Biltema el tilsvarende

Link to post

Dieselfan:

 

stage opp, menes med fast oppheng etter kompensator? Det gamle eksosanlegget ligger der idag, utenom flens til turbo (motor er byttet). Så jeg tenker jeg beholder gjennomføringen og endestussen. Den er skrå bakover oppe på maskinnedgang/mesanhus så trenger ingen ferguson flaps. 
 

så tenker jeg gjør som du foreslår, og så  vinkler jeg bendet ned fra turbo. Det vil nok komme inn noen få dråper ved rett vindretning men da har man noe volum som må fylles før det renner inn i motor.

 

Så må jeg sikkert legge det oppunder dekk og bakover. Her sveiser jeg bare på flattjern som jeg bolter i bjelker oppunder dekk?

 

når alt er testet og funnet i orden, så må det isoleres. Har sett de har poppet blikk utenpå isolasjonen på båtene jeg jobber på, og ønsker tilsvarende i sjarken. I bend så er det flere biter som er skjøtet sammen, er dette å få kjøpt ferdig eller fabrikerer de på mål?

Link to post

Nå har du jo fått utmerkede tips fra @dieselfan, men jeg fyller allikevel på med et par tips.

 

Senjahopen skrev for 21 timer siden:

er det enkleste å kjøpe seg en stålplate i 8mm og lage selv? Må ha en 90Gr fra dette og legge eksos bakover. Hvor tykt rør bør det være i bendet fra turbo? Ser biltema selger deler i 1.5mm tykkelse.

Som dieselfan sier, gå heller for 10. 12 skader heller ikke, da har du litt mer å gå på når flensen skal planfreses eller plandreies etter sveising. For dette vil slå seg... 1,5mm gods ville jeg ikke brukt til dette. På de rustfrie delene kan du godt gå ned til 2 eller 3, men alt i svartstål ville jeg hatt i tykkere gods. Dieselfan skriver 4, det er et bra utgangspunkt. Noen rørdeler og bend kan være enda litt tykkere, det gjør ikke noe.

 

Senjahopen skrev for 21 timer siden:

kan jeg kjøre rustfritt allerede fra bendet eller bør jeg skjøte rustfri og vanlig stål med v-bånd klemmer lengre bak? Vet ikke hvordan det er å legge rustfri deler mot svartstål turbo? Og sveise rustfritt mot stål går jo, men ikke optimalt eller?

Du snakker jo om tørr eksos, det betyr at du ikke har sjøvann som elektrolytt til stede. Blanding av svart og hvitt blir da ikke noe problem. Og ja, du kan godt sveise hvitt mot svart, bare du gjør det på den riktige måten. Og bruk riktig tråd. 309 overgangstråd er det rette valget til dette. Kontroll på fugeberedning og gjennombrenning er en selvfølge. Rustfritt eller svart rør ut fra flensen er mulig begge deler. Hvilken sveisemetode tenker du å bruke på dette? 

 

Senjahopen skrev 41 minutter siden:

så tenker jeg gjør som du foreslår, og så  vinkler jeg bendet ned fra turbo. Det vil nok komme inn noen få dråper ved rett vindretning men da har man noe volum som må fylles før det renner inn i motor.

Har du mulighet for å lage en svanehals for å unngå akkurat det?

 

Senjahopen skrev for 17 timer siden:

hvor få tak i 90gr bend i 4mm veggtykkelse?

Nå har du jo fått en link på en annonse på dette, ellers så er dette deler som rørgrossistene har på lager. Vet ikke hvordan det er med grossister i nabolaget ditt, men her i Fredrikstad har vi bla. Brødrene Dahl og Ahlsell. 

 

Link to post
Komodo skrev 23 minutter siden:

Nå har du jo fått utmerkede tips fra @dieselfan, men jeg fyller allikevel på med et par tips.

 

Som dieselfan sier, gå heller for 10. 12 skader heller ikke, da har du litt mer å gå på når flensen skal planfreses eller plandreies etter sveising. For dette vil slå seg... 1,5mm gods ville jeg ikke brukt til dette. På de rustfrie delene kan du godt gå ned til 2 eller 3, men alt i svartstål ville jeg hatt i tykkere gods. Dieselfan skriver 4, det er et bra utgangspunkt. Noen rørdeler og bend kan være enda litt tykkere, det gjør ikke noe.

har en kompis med fres. Tenker jeg setter bort sveisingen da jeg kun har pinnesveis og argongass til migen. Så jeg gjør tilpassing selv og får noen som ikke bare er amatørsveiser til å lappe det sammen. Som nevnt er jo eksoslekkasje siste sort.. så kanskje jeg kjører svartstål på flens og bend, og får sveist på kompensator i rustfri og går for rustfri derfra. 

Komodo skrev 23 minutter siden:

 

Du snakker jo om tørr eksos, det betyr at du ikke har sjøvann som elektrolytt til stede. Blanding av svart og hvitt blir da ikke noe problem. Og ja, du kan godt sveise hvitt mot svart, bare du gjør det på den riktige måten. Og bruk riktig tråd. 309 overgangstråd er det rette valget til dette. Kontroll på fugeberedning og gjennombrenning er en selvfølge. Rustfritt eller svart rør ut fra flensen er mulig begge deler. Hvilken sveisemetode tenker du å bruke på dette? 

 

Har du mulighet for å lage en svanehals for å unngå akkurat det?

 

Nå har du jo fått en link på en annonse på dette, ellers så er dette deler som rørgrossistene har på lager. Vet ikke hvordan det er med grossister i nabolaget ditt, men her i Fredrikstad har vi bla. Brødrene Dahl og Ahlsell. 

 

 Har ahlsell rett borti nabolaget faktisk. Så de har sikkert bend og det som trengs fra turbo. 
 

hvorfor ikke så tynt som 1.5mm gods på resten av anlegget? Ser det er stort sett det de selger på biltema og thansen. Beregnet på bil vel og merke. Få noen til å tig sveise v-bånd og skjøtene sammen så burde vel 1.5 rustfri rør funke bra?

Link to post
Senjahopen skrev 2 minutter siden:

har en kompis med fres.

Da blir det bra :tommel_opp:

 

Senjahopen skrev 2 minutter siden:

Tenker jeg setter bort sveisingen da jeg kun har pinnesveis og argongass til migen. Så jeg gjør tilpassing selv og får noen som ikke bare er amatørsveiser til å lappe det sammen.

Pinnesveis går bra, eller MMA som det heter på fagspråket, men det må jo utføres av en som er kompetent. Men hvis du har MIG kan du jo alltids bygge dette sammen og neste opp, og få en habil sveiser til å sveise det til slutt. 

 

Senjahopen skrev 2 minutter siden:

hvorfor ikke så tynt som 1.5mm gods på resten av anlegget? Ser det er stort sett det de selger på biltema og thansen. Beregnet på bil vel og merke. Få noen til å tig sveise v-bånd og skjøtene sammen så burde vel 1.5 rustfri rør funke bra?

Ja, det går sikkert bra. Jeg tenkte mest på det som kommer ut fra turbo og blir utsatt for vibrasjonene fra motoren. Vet ikke hvordan den kompensatoren du tenker på fungerer, men dersom den tar opp vibrasjoner og resten av anlegget er godt klamret, så går det helt fint med 1,5mm rustfritt. Men når du er nede på den tykkelsen er også kvaliteten på sveisingen mer kritisk, så da er det nok en fordel å få en dreven tig-sveiser til å ta de sveisene. 

Link to post
Komodo skrev 4 minutter siden:

Da blir det bra :tommel_opp:

 

Pinnesveis går bra, eller MMA som det heter på fagspråket, men det må jo utføres av en som er kompetent. Men hvis du har MIG kan du jo alltids bygge dette sammen og neste opp, og få en habil sveiser til å sveise det til slutt. 

 

Ja, det går sikkert bra. Jeg tenkte mest på det som kommer ut fra turbo og blir utsatt for vibrasjonene fra motoren. Vet ikke hvordan den kompensatoren du tenker på fungerer, men dersom den tar opp vibrasjoner og resten av anlegget er godt klamret, så går det helt fint med 1,5mm rustfritt. Men når du er nede på den tykkelsen er også kvaliteten på sveisingen mer kritisk, så da er det nok en fordel å få en dreven tig-sveiser til å ta de sveisene. 

Ja, kan jo punkte det selv så får jeg fagfolk til å helsveise. Kan jeg punkte med rustfri tråd på migen med ren argongass tro? Eller er det bare på tig man bruker ren argon? 
 

det er et godt poeng. Men jeg kjører tykke rør ut fra turbo og frem til kompensator/vibrasjonsdemper. Da blir det sikkert greit som du sier. Tips til en god kompensator mottas med takk. Denne blir vel i 63mm rustfri utførelse da. 

Link to post
Senjahopen skrev 13 minutter siden:

Kan jeg punkte med rustfri tråd på migen med ren argongass tro? Eller er det bare på tig man bruker ren argon? 

Ja, det går fint. Hvis du skal følge en streng sveiseprosedyre for rørsveising skal strengt tatt nestingen slipes vekk etterhvert som man helsveiser... 

Link to post
Komodo skrev 1 minutt siden:

Ja, det går fint. Hvis du skal følge en streng sveiseprosedyre for rørsveising skal strengt tatt nestingen slipes vekk etterhvert som man helsveiser... 

da skal jeg nok få til dette ja :tommel_opp: slipper jeg å kjøpe en ny gassflaske bare for noe småtterier. 

Link to post
Senjahopen skrev for 1 time siden:

hvorfor ikke så tynt som 1.5mm gods på resten av anlegget? Ser det er stort sett det de selger på biltema og thansen. Beregnet på bil vel og merke.

Svaret på det har du fått flere ganger, sjansen for at det sprekker opp vil øke betydelig. Fleksbelgen tar opp noen vibrasjoner men er der først og fremst fordi motoren flytter seg 10-12mm ved bråslipp av clutch/rusing. Et stivt anlegg vil da lett kunne rives i stykker. På våt eksos i båt er det vanlig med en eksosslangebit, den kan ta opp veldig mye bevegelse og vibrasjon.
På en bil henger hele eksosanlegget i en serie med gummioppheng. 

Om du tar en vibrasjonsmåler og måler feks bilens bunnplate omtrent midt i bilen under drift, og deretter måler på en avstiver i nærheten av motorrommet så vil du se at forskjellen er VELDIG stor.

Jeg kommer fra et "rustfritt" fagmiljø, men det er viktig å lære seg både fordeler og ulemper med de forskjellige materialene.

Jo tynnere rustfrie rør du velger jo mer vil eksosen "plinge". I mine båter jobber jeg for å redusere støy, ikke øke den...
 

På en av mine tohjulinger så har jeg brukt 60.3x1.2mm AISI316L. Eksoslyden er en plage men, det ser pent ut...

 

Skal du absolutt bruke 63x1.5 så anbefaler jeg deg å slipe sveisene flush, da reduserer du sjansene for sprekkdannelse.
Sveise med bakgass er en selvfølge. 

Link to post
Senjahopen skrev for 3 timer siden:

når alt er testet og funnet i orden, så må det isoleres. Har sett de har poppet blikk utenpå isolasjonen på båtene jeg jobber på, og ønsker tilsvarende i sjarken. I bend så er det flere biter som er skjøtet sammen, er dette å få kjøpt ferdig eller fabrikerer de på mål?

Siden 63 / 60.3 / 2.5" er en så utbredt dimensjon så ville jeg prøvd å finne noe prefab eller noe kassert. Ved riving og ombygging har jeg sett mye av slikt i containere.... der er det gjerne billig.
Nytt tar det mye tid å lage, og du trenger sikkemaskin +++ ville prøvd en etterlysning på Finn først.

Link to post
dieselfan skrev 24 minutter siden:

Svaret på det har du fått flere ganger, sjansen for at det sprekker opp vil øke betydelig. Fleksbelgen tar opp noen vibrasjoner men er der først og fremst fordi motoren flytter seg 10-12mm ved bråslipp av clutch/rusing. Et stivt anlegg vil da lett kunne rives i stykker. På våt eksos i båt er det vanlig med en eksosslangebit, den kan ta opp veldig mye bevegelse og vibrasjon.
På en bil henger hele eksosanlegget i en serie med gummioppheng. 

Om du tar en vibrasjonsmåler og måler feks bilens bunnplate omtrent midt i bilen under drift, og deretter måler på en avstiver i nærheten av motorrommet så vil du se at forskjellen er VELDIG stor.

Jeg kommer fra et "rustfritt" fagmiljø, men det er viktig å lære seg både fordeler og ulemper med de forskjellige materialene.

Jo tynnere rustfrie rør du velger jo mer vil eksosen "plinge". I mine båter jobber jeg for å redusere støy, ikke øke den...
 

På en av mine tohjulinger så har jeg brukt 60.3x1.2mm AISI316L. Eksoslyden er en plage men, det ser pent ut...

 

Skal du absolutt bruke 63x1.5 så anbefaler jeg deg å slipe sveisene flush, da reduserer du sjansene for sprekkdannelse.
Sveise med bakgass er en selvfølge. 

Hvor får man tak i tykkere da? Ser de fleste selger kun 1.5mm tykkelse. Mulig ahlsell kjører tykkere rør, skal ta meg en tur dit over helga.

 

4bt er vel kjent for litt ukevn gange på tomgang også, så ønsker å gjøre det ordentlig så man slipper oppatarbeid.

Link to post
Senjahopen skrev for 4 timer siden:

Så må jeg sikkert legge det oppunder dekk og bakover. Her sveiser jeg bare på flattjern som jeg bolter i bjelker oppunder dekk?

Korte stag er best, har du vinkeljern så er vinkeljern bedre enn flattjern ift å unngå svingninger.

Link to post
Senjahopen skrev 2 minutter siden:

Hvor får man tak i tykkere da? Ser de fleste selger kun 1.5mm tykkelse.

Sikkert store forskjeller rundt om i landet ift hvem som har hva. Siden det er stor forskjell på hva meieri, smoltanlegg, raffineri, cellulose og en forfabrikk bruker..
Mine hoffleverandører var Br Dahl, Tess og Stavanger rørhandel.

Privat så har jeg kjøpt mye på ebay og ali...

Hjørnekasser til isolasjon:  Om du ikke absolutt må ha det maks jålete kan jo en vanlig taktekker/blikkenslager lage hele hjørnekasser... ikke like lekkert som de seksjonerte... men kanskje godt nok?

 

Når jeg går ut mot 63x1.5 til ditt prosjekt, så er det ikke fordi jeg vil spenne bein på deg, men fordi jeg ikke har lyst til at du skal oppleve sprekk i eksosen...  
Prosjektet ditt kommer til å koste deg tid og penger og det er mitt ønske at det blir skikkelig bra, på første forsøk :tommel_opp:

Link to post
Senjahopen skrev for 1 time siden:

Hvor får man tak i tykkere da? Ser de fleste selger kun 1.5mm tykkelse. Mulig ahlsell kjører tykkere rør, skal ta meg en tur dit over helga.

Da må du gå til en rørgrossist, ikke Biltema. Helt kurant å få tak i tykkere godstykkelser en 1,5. Men det koster. Så hvis du kjenner noen som driver i bransjen og kan handle for deg med sine rabatter kan du fort spare en god del kroner. 

Link to post
dieselfan skrev for 5 timer siden:

Hva er diameter på eksosåpningen ut av turbo?

63mm. Pluss 0.5 i korrosjon. :fniser: Så 2.5 toms blir vel bra det. 
 

 

husky dane 85 skrev for 5 timer siden:

Men går da ikke ann å bruka da gamla eksosbendet med flens som utgangspunkt?

Har bare en opprustet rørbit liggende igjen. Bendet ble tydeligvis med den gamle motoren ut. 
 

må vurdere tilstanden på resten av anlegget. Mulig mesteparten kan gjenbrukes. Rive av isolasjon og se hvordan det ser ut. 
 

skal få til en form for svanehals så ikke motoren blir laveste punkt. 

IMG_5935.jpeg

IMG_5577.jpeg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...