Jump to content

Oppgradering av forbruksbank (lithium) og omlegging av nåværende ladekonsept med ny Multipluss - råd


dennrick

Recommended Posts

8 hours ago, Seilars said:

 

 Så dette går sikkert veldig bra, bare kontroller at teknikeren bruker sikringer som håndterer hele banken, for det kan bli høye strømmer. Du er sannsynligvis oppe i en Class T type sikring når såpass mye skal sammenkobles. 

 

Når du sier dette, så er jeg glad for at han på befaringen påpekte akkurat dette. Her blir det MYE strøm. Som det vises på et bilde oppe i tråden her, så er jo også polene mine ikke beskyttet. Han har et opplegg for det også, for "man kan jo fort miste en skiftenøkkel og kortslutte". Han som installerte Lithium i motorbåten vår (CH Marine) fortalte meg at han hadde fått strøm i gifteringen sin via et batteri, og den hadde delvis smeltet. Så vet ikke jeg om det var en "vandrehistorie" eller ikke.

 

I tillegg til det du har nevnt om bryter, kabeldimensjoner, og balansering... Er det noen spesielle risikoelementer man bør ta hensyn til med så mye strøm tilgjengelig i båt? 12V er jo ikke ufarlig.

 

Her er forøvrig en link til showboaten til Makspower.

 

SØNDAG – OCEANIS 50 - Makspower Batteries

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Vi har vært noen små timer i båten idag, og kommet såvidt igang. Tenkte en liten update her nå, for det er noe jeg lurer på, bl.a. kabeldimensjon mellom batteriene, og for å forhåpentligvis få kritiske tilbakemeldinger på slik det ser ut at løsningen kan bli:flagg_bp:

Jeg har laget en dørk med vinkeljern og stropper, og dette er da nedi bunnen av båten. Jeg har limt denne dørken fast da Bavaria ikke ville at jeg skulle skru noe i bunnen av båten:glimter: Det har vært diskutert om denne plasseringen er ideell med tanke på vanninntrengning, men jeg ser at også startbatteriet er plassert dønn i bunnen av båten. I kontrast til eksisterende batteribank, så er det ingen tilkomstmuligheter for vann annet enn ovenfra (opprinnelig løsning fra verftet dette, dvs vann over dørken), men der vi har plassert batteriene nå, så er det dreneringshull til andre skott. Så hit kommer det eventuelt vann kjapt dersom skuta lekker. Det er en mulighet å plugge/tette to dreneringshull til dette rommet. Det er en liten jobb dersom noen anbefaler at jeg gjøre dette.

 

Tanken er også at "knutepunktet" kommer her inkl sikringer (bilde lengre ned).

Nyebatterier.jpg.060f1d9a05c987dffb9c004603d278cc.jpg

 

I en annen brønn i bunnen av båten har jeg limt fast en dørk som Multiplussen skal skrus fast i. Det er da 12/3000/120 jeg har valgt.

MPII.jpg.d4dac26db9bb38afeba1bc7123b312d8.jpg 

 

Systemet ligger da på "rad og rekke". Det er ingen vei utenom å bore oss gjennom skottene.

Oversikt.jpg.7930c41df63686ae38d4172283371eec.jpg

Det skal ryddes i kablingen på eksisterende batteribank, og MPPT og Cerbo skal inn i kabinettet i skutesiden sammen med annen elektronikk.

 

Her er den nye dynamoen, og det jeg kalte for knutepunktet der 4 og 4 batterier vil tilknyttes, og der de tre bankene (med fire batterier) vil få hver sin 200A sikring. Den med deksel over er en samleskinne til minussiden. Smartshunt vil muligens monteres på veggen i nærheten.

Dynamoetc.jpg.a96d1998e17627b70f18d80c6fae28cb.jpg

 

Her er originalbryteren fra verftet i denne båten. Den er godkjent for 500A kontinuerlig (12V). Det er den samme som jeg har på begge thrusterbankene (det sitter altså tre stk av denne i båten). Forøvrig litt pussig at alle kabler, som er godt merket, er merket på tysk. Jeg ville kanskje ha valgt engelsk. Men teknikeren kan tysk later det til. Det later til at han bare kan se på en kabel og intuitivt vite hvor den andre enden av den er og hvor den går hen.

Bryter.jpg.3aa12b0ebd364e633513f7f23e969f6d.jpg

 

Så er det laget kabler som skal mellom batteriene, og de er 35mm2. Teknikeren mener det vil holde. Det vil imidlertid gå større kabler fra hver bank til knutepunktet der sikringen er slik jeg forsto det. Varmepistolen var lånt bort, så jeg tar med min til neste arbeidsøkt.

35mmkabler.jpg.1b54ead6452a8c13f8c08da648e966c2.jpg

 

Her er hva ChatGPT svarte om kabeldimensjoner. Jeg har jo da 400A i hver bank, men siden dette da er teoretisk, blir spørsmålet da om jeg har noe som kommer til å trekke mer enn hva en 35mm2 kabel "tåler", og vil det skje over tid ? Eks et apparat på 2000W vil med 12V trekke 166A ? En tilleggsopplysning her er at ankervinjsen i begge ender henter strøm fra Litium banken idag. Dvs at de to 2x70Ah AGM bankene jeg har er dedikert til hver sin thruster.

ChatGPT.jpg.8ea61aaa0c7a5168a9235a154eb6f3a2.jpg

 

Det var så langt i dette prosjektet. I tillegg har det blitt koplet litt om på 220V anlegget. Jeg får nå egen kurs til varmtvannsbereder (som før), egen kurs til alle stikkontakter i båten, og en egen kurs til lader til thrusterbankene (Victron IP43 som sitter i båten) og med Cristec 25A lader til startbatteriet. Alle disse kursene skal kunne få strøm fra både landstrøm og inverter.

 

Hva tror dere så langt?

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 11 timer siden:

Det har vært diskutert om denne plasseringen er ideell med tanke på vanninntrengning,

 

-Det er ikke ideelt, får du lekkasje i ett skrogvindu på en tøff kryss over skagerak, så havner dette saltvannet i «vaskemaskinen» under dørken sammen med 800Ah lithium og en multipluss.

 

dennrick skrev for 11 timer siden:

Så er det laget kabler som skal mellom batteriene, og de er 35mm2. Teknikeren mener det vil holde.

 

 

-Laskingen bør tåle full effekt på multipluss uten å gi høy temperatur eller ulik fordeling av belastning, også  når kun en av tre batterigrupper har sikring.  Dersom disse laskene sikres med 200A, så er det litt drøyt synest jeg.  Det koster med kabel, men for deg så vil det koste mer med ett dårlig resultat når du må betale timepris for å gjøre den samme jobben enten det er 70mm2 eller 35mm2 lasker. Det skal ikke ha betydning for valg av dimensjon at du har 3 stk slike batteri grupperinger med 4 batterier i parallell, med mindre han setter ned sikringen til å stemme med 35mm2 for de ulike gruppene. Jeg er usikker på hvor stor sikring jeg ville hatt på 35mm2, men 125A høres muligens mer riktig ut. Ulempen med 125A er at det er mindre enn forventet maksimal lade og forbruksstrøm. 200A høres mer riktig ut, så jeg ville bedt ham om å dokumentere at 35mm2 kan sikres med 200A, eller bytte lasker til noen som kan. 

 

-Når anlegget er ferdig koblet opp, så må du topplade, og deretter sette på full effekt på multipluss for å kontrollere at alle de 12 batteriene leverer sånn tålig lik strøm. Du bør også ta ut to av sikringene, og kjøre en effekt som er opp imot den størrelsen som den siste sikringen har. Det skal da etter 30 minutter ikke være varmt på kabelsko etc. 

 

dennrick skrev for 11 timer siden:

I en annen brønn i bunnen av båten har jeg limt fast en dørk som Multiplussen skal skrus fast i. Det er da 12/3000/120 jeg har valgt.

 

Multipluss  trenger luft, den genererer endel varme, så jeg håper det rommet er større enn det ser ut til. Denne plasseringen er også en grunn til å kjøre en skikkelig langtids  fullast test av multipluss, både som inverter og lader. Minimum 2-3 timer i oppvarmet båt på full effekt. /2,5kw.  Du bør også sørge for at teknikeren beviser for deg at multipluss har 30mA jordfeilbryter på utgangen. På vår multipluss har jeg kjørt utgangen igjennom en egen 16A/30mA jordfeilautomat slik at vi er like godt beskyttet mot strømgjennomgang på inverter som på landstrøm. Jordfeilbryteren til landstrømmen har absolutt ingen funksjon når du ikke kjører strømmen igjennom den. 

 

 

dennrick skrev for 11 timer siden:

Systemet ligger da på "rad og rekke". Det er ingen vei utenom å bore oss gjennom skottene.

 

Det ville gjort skikkelig vondt, og jeg ville ikke kjøpt en brukt Vision 42 der slik borring er utført med mindre det er skriftlig klarert med verftet mtp. størrelse og plassering av hull. 

 

 

 

 

Det var kanskje litt vel mye «negativt» på en gang.  Skal jeg si noe positivt, så har du ett firma til å utføre jobben, så du kan jo egentlig bare sørge for en spesifisert faktura og tegning på anlegget.  Dersom firmaet du har engasjert er godkjent for å utføre denne typen oppdrag, så har du ett papir som fratar deg endel ansvar om noe går galt. Tenker da feks. på tilfeller som  vannlekkasje der forsikringen ikke vil dekke utgifter pga. dårlig risikovurdering ved plassering av utstyr etc.  Det er også lurt å bruke en installasjonsbedrift til å montere og koble om på multipluss og 230V dersom noen senere får strømgjennomgang og det blir en rapportert hendelse til DSB.  De fleste roter med slike anlegg selv uten formell kompetanse, og det slipper du som har satt bort jobben. Mest sannsynlig så vil anlegget fungere fint, og om anlegget ikke gjør det de første 2 årene, så har du en garanti på jobben. 

 

Det gjør litt vondt for meg å se 1200Ah og en multipluss under dørken med 35mm2 lasker. Du bør montere en vannalarm som varsler deg om du får vann eller fuktig klima der nede. Lensepumpe bør også få autostart med akustisk alarm.  Kan anbefale deg å bruke victron VRM med ruuvi tag som viser temperatur og luftfuktighet, samt en vann detektor. Mest sannsynlig så vil en vannlekkasje være liten, men gi problemer først når man ikke gjør noe med problemet. Normalt så er slike båter som din knusk tørre under dørken, men om du får inn vann der, så er det ikke så god tørke. Dvs. man får høy luftfuktighet og ett korrosivt miljø.  Det er vel en av grunnene til at jeg ville valgt annerledes. 

 

Men dere kommer til å få en fantastisk brukeropplevelse av dette anlegget.  1200Ah er 50% større enn vår bank som er på 800Ah. Den har virkelig revolusjonert båtlivet vårt. Dere kommer til å gå tom for vann og mat lenge før dere går tom  for strøm 😀.  Så la oss legge det tekniske litt bort, og se på seil opplevelsen dere kommer til å få. Min erfaring er at stor bank og stor dynamo gir mer seiltid fordi man lader så effektivt når man først har noen timer med regn og motvind at man kan seile på det i flere dager.  Vi bruker nesten ikke gass lenger, airfryer til alt fra kakebaking til pizza laging.  Kaffi fra kapsel maskin, og varmtvann får vi normalt sett ved at vi flytter på oss, men også det lager vi fra batterier ved behov. I dårlig kjølig sommervær kan vi bruke opp mot 200Ah døgn, men om vi flytter litt på oss samtidig som vi opplever at vi seiler denne forflytningen, så har vi likevel gjerne ladet 100Ah. Det skal med andre ord godt gjøres å gå med mer enn 100Ah i minus selv når det er god seil vind. Så totalt sett så treffer vi av og til på litt regn og motvind som gir oss 2-3 timer med lading og 3-400Ah påfyll igjen.  Man får rett og slett en fin balanse som gjør at man ikke behøver å lade i havner. 

 

 

 

Link to post

Takk for dette innspillet @Seilars Fikk litt å tenke på nå, men ikke negativt dette. Jeg ba jo om kritiske tilbakemeldinger i posten over, og du leverte godt :smiler: Du kommer med verdifulle betraktninger som jeg kan ta opp med han som installerer dette for meg.

 

Det er ikke skrogvinduer vi kan åpne i denne båten, men vi har to vinduer som sitter over dollbordet på hver side, samt en lufteluke i cockpit. Vi har de lukket når vi er i åpen sjø. Støtter automatisk lensepumpe, for det kjøpte jeg faktisk inn i vinter. Samtidig har jeg en vannalarm fra Biltema som jeg tenkte jeg skulle legge nede i brønnen der hvor hjertet til ferskvannssystemet er. Men jeg likte ideen om å bruke Victron utstyr. Jeg skal lese meg opp litt på dette i kveld. Det er nok til å stole på. Jeg følger ellers godt opp dette med luftfuktighet i båten, og vi har montert en DD8L Maeco avfukter med slange ned i vasken på badet. I vinter har jeg forsøkt å holde det omkring 45%, kanskje ned mot 40%. Akkurat nå har jeg 45% ser jeg på appen min. Da jeg kom i båten i formiddag var det 30%. Du har rett i at det er knusktørt nede i disse rommene. Det har vært det i vårt eierskap i hvert fall.

 

Det enkleste å gjøre noe med her tror jeg er laskingen. Kanskje minst opp til 50mm2, evt 70mm2 helst, kanskje? Et annet alternativ er kanskje å doble 35mm2 laskingen? Ingenting av arbeid er utført her annet enn at kabler er laget. Fra batteri-bankene til sikringsholderen tror jeg det vil gå 70mm2.

 

220V inntaket går rett til en boks med to stk vippesikringer som vel da er jordfeilbryteren. Derfra går det til 220V panelet inne i båten. Det jeg lurer på, ref det du skriver under:

 

10 hours ago, Seilars said:

 

-Du bør også sørge for at teknikeren beviser for deg at multipluss har 30mA jordfeilbryter på utgangen. På vår multipluss har jeg kjørt utgangen igjennom en egen 16A/30mA jordfeilautomat slik at vi er like godt beskyttet mot strømgjennomgang på inverter som på landstrøm. Jordfeilbryteren til landstrømmen har absolutt ingen funksjon når du ikke kjører strømmen igjennom den. 

 

Du nevner utgangen to ganger. Er det da inverter utgangen du sikter til? Jeg bør da be teknikeren installere en jordfeilautomat her?

 

Tilbake til plassering av dette systemet. Det er kanskje det som tilfører mest hodebry. Ingenting av det vi har gjort så langt er irreversibelt, og vi har ikke laget et eneste hull i båten så langt. Jeg skal diskutere dette med teknikeren til Makspower i morgen. Med 1500 installasjoner, så må de vel ha vært borti liknende dilemmaer, inkl det å bore gjennom et skott. Ved alternativ plassering må vi helt over på styrbord side av skuta under sofa, og kabeltrekkingdilemmaet vil eskalere betydelig.

 

Et tips jeg fikk av en venn som tidligere har hatt seilbåt var å sjekke om det er laget en glippe over skott/spant mot dørk til slike formål. Jeg vil tippe på at jeg heller får en telefon fra Hamar ikveld enn at slike glipper finnes i båten vår:smiler:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Det er sikkert delte meninger om disse tingene med å ta hull i bunnramma for å få plass til batterier. Men jeg ville snudd alle steiner og garantert avklart slike hull med noen som har riktig kompetanse, dvs. som er godkjent til å reparere glassfiber etter skader. Kanskje er det greit på det stedet du ønsker, kanskje er det ikke greit. Kanskje bør du ha to små hull som plasseres på godkjente steder istedenfor ett større som gir mye luft rundt kablene.  Jeg har ikke den kompetansen, og er derfor naturlig skeptisk. 

dennrick skrev for 2 timer siden:

Du nevner utgangen to ganger. Er det da inverter utgangen du sikter til? Jeg bør da be teknikeren installere en jordfeilautomat her?

 

Tenker på utgangen fra inverteren. I båten min så kan jeg trykke på test knappen på jordfeilbryteren, og all 230V ombord faller ut når vi ligger på landstrøm. Trykker jeg på den samme knappen når jeg ligger på inverter uten landstrøm, så skjer det ingenting. Jeg har derfor en jordfeilautomat like etter utgangen fra multipluss, og denne tar all strøm ombord dersom jeg trykker på test knappen når vi ligger på inverter. Vi har med andre ord den samme 30mA beskyttelsen mot strømgjennomgang på inverter som vi har på landstrøm.  Det tror jeg mange ikke har tenkt på.

dennrick skrev for 2 timer siden:

Takk for dette innspillet @Seilars Fikk litt å tenke på nå, men ikke negativt dette. Jeg ba jo om kritiske tilbakemeldinger i posten over, og du leverte godt :smiler: Du kommer med verdifulle betraktninger som jeg kan ta opp med han som installerer dette for meg.

 

Ja, det er ikke slik at jeg synest det er hyggelig å kommer med mitt syn på dette, men hensikten er god. Skal heller ikke påstå at jeg sitter på fasiten.  Det kan nok hende at jeg er litt pirkete og grundig.  Det er vel en greie jeg har, det med å tenke på alt som kan gå galt, og se etter løsninger før det utenkelige skjer.  Men du har valgt veldig gode løsninger på andre områder ombord, så jeg tenkte at det var verdt å komme med mitt syn som en motpol til teknikeren din. Han har sitt fagfelt, og tenker ikke nødvendigvis på båten som en helhet.  Mulig han har gjort dette noen ganger før, men det er ikke nødvendigvis en veldig god løsning av den grunn.  Det var vel en seilbåt på vei til skagen for ikke så mange årene siden som fikk ca. 3000 liter vann inn gjennom ett defekt skrogvindu. 

 

 

Link to post

@Seilars Null stress fra min side. Du har vært supertydelig. Det setter jeg pris på. Jeg har sendt en e-post til Bavaria, både sjefen og teknikeren deres,

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Vet du, @Eika noe om dette? Vi diskuterer om det er greit å borre hull mellom "brønnene" i en seilbåt. Dvs gjennom skott og muligens også spant.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

@Eika Det er på Bokerøya, Svelvik, syd for Drammen. Jeg tror det er aktuelt med et hull til minimum to stk 70mm2 kabler.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Seilars har gitt veldig bra 'kritikk' her. Kan bemerke at på Hulda lithium er minimum 50 kvadrat på laskene (2 × 200 Ah batterier med 200 A BMS og sikret med 200 A sikringer). På lengre strekk er det 70- og 95 kvadrat. På laderen til Li (60 A) var det originalt 8 kvadrat kabler. De gikk varme, normalt iflg. Skanbatt. Byttet til 16 kvadrat og det er fremdeles god lunk.

Link to post

100% @Hulda Helt enig. Hva tenker du om dette? Opp til 50 eller 70 på laskene? Plasseringen av systemet er jo et dilemma.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 8 minutter siden:

@Eika Det er på Bokerøya, Svelvik, syd for Drammen. Jeg tror det er aktuelt med et hull til minimum to stk 70mm2 kabler.

 

Jeg har en kamerat som bor rett i nærheten som er meget erfaren når det kommer til glassfiber og reparasjon av seilbåter, jeg kan høre om han kan stikke innom og se før du borrer hull ? 

Link to post

Det hadde vært helt suverent, nesten ikke til å tro, @Eika:smiler: Jeg kan treffes på 90685336 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Tilbudet fra Eika hadde jeg sagt ja takk til! 

På Hulda måtte jeg bore eksosrørene gjennom en bunnstokk. Her sveiset jeg inn tykkveggede rør som gjennomføringer. Dette for ikke å få punktbelastninger som ville kunne over tid gi utmatting.

 

Jeg kjørte 50 kvadrat. Høyere kvadrat begynner å bli tungt å håndtere. Dette fungerer hos meg. Jeg kan ikke trekke mer enn 200 A, da går sikringen. Nå har jeg også fått tak i 200 A terminalsikringer som skal monteres på batteripolene. Tror disse skjermer mot run out opp til 16000 A. Nå er planen å redesigne Li-systemet mitt til vinteren. Jeg vil ha batteriene høyere opp, mer skjermet og bedre tilgang. 

Link to post

Suverent. Jeg er der ute imorgen uansett. Uforutsett assistanse dette, @Eika Det settes stor pris på. Tusen takk :-) 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Behovet for hull er jo å få igjennom to stykk kabler.  Vil gjenta at plassering av hull er viktig i forhold til styrke, og er det noe du ikke ønsker, så er det å lage ett stort hull med mye luft rundt kablene på feil sted.  En med erfaring vil vite hvor det er lite krefter og hvor det er mye. Feks. over kjølen i forkant har jeg vel sett at det kan skje ganske mye ved grunnstøting. Må du gå en liten omvei for å få den beste plasseringen for ett hull, så er det bare til å finne frem ohms lov og regne ut hvor mye tversnittet må økes for å få samme motstanden som den andre lederen når du velger en lenger trase.  Balanse er viktig når man kobler sammen batterier, men det kan man oppnå ved å ha nøyaktig like lange kabler, eller samme motstanden. 

 

Ombord hos oss er det 95mm2 forbindelser på nøyaktig 200cm fra hvert batteri og bort til victron lynx samleskinne. Driver og tester litt om dagen, og ved 65% SOC uten å ha toppladet på over en uke, så leverte samtlige 4 batterier 95A +/- 4A ved en 30 sekunders 380A utladetest.  De 4 batteriene har 200A intern BMS. Man skal ikke ha mye ulikheter i lasker eller forbindelser før slike tall er umulig å oppnå med 20milli ohm indre motstand i hvert batteri.  Spenningskurven på lithium er også veldig flat, så når dere kobler sammen 3 stk. batteri grupper, så ville jeg sørget for lik motstand, eller samme tverrsnitt og lengde på tilførselskablene til alle de tre batteri gruppene.  Fordelen med lithium er at du sannsynligvis ikke vil oppleve noen problemer selv om dere gjør dette på en ubalansert måte. 

 

Det er faktisk ikke veldig ulikt hageslanger. Kobler man sammen tre hageslanger i ei forgrening, og har ulik tykkelse eller lengde på dem, så vet du hvor du bør gå for å fylle bøtta. 

 

Det er artig å se hvordan du  @dennrick aktivt jobber for å få så god løsning som mulig. Av og til må man ta noen valg, og da er det greit å ha gode faglige råd.  Å få inn en ny fagmann som kan glassfiber og skader ved grunnstøting er ett godt valg når man skal borre i ramma.  Bavaria båter har så vidt jeg har sett aldri benyttet innerliner i bunnen av båtene.  De glasser og limer inn ei bunnramme på samme viset som Hallberg Rassy, Siruis, og flere andre gjør. Denne er laget av glassfiber, og har nok ulik tykkelse i forhold til kreftene som konstruktøren forventer. Det kan muligens være stål/rustfritt i denne ramma mellom vantene, men der skal vel ikke du borre. 

Link to post

Du bør forresten vurdere om du kan få multipluss, cerbo, og alt annet med printkort plassert over dørken.  Multipluss krever 2x2x50mm2 eller 2x95mm2 om jeg husker riktig.  Vår 3kw multipluss er plassert 5 meter unna batteribanken, og koblet inn på victron lynx samleskinne. 

Link to post

Slik batteriplasseringen din er ville jeg droppet lasker mellom batteriene og kjørt rake samleskinner i Alu. (eller kopper om du får tak i det) gjennom alle polene, boltet til polene som også gjør at banken er fjellstøtt sammenskrudd. Bruk gjerne 30x10mm. Så kan du bore og gjenge til uttak der det måtte passe og som står i samsvar med teorier om best mulig balansering av uttakene.

Link to post
Swingswong skrev Just now:

Jeg kjører 2000w vifteovn, 190A, i en times tid. Primært for å se etter varmgang. 

 

Ja, men det gjør jeg og på årlig basis.  Kjenner etter, og bruker IR termometer når en 2000W vifteovn drives av multipluss.  Alt pleier å være kaldt med unntatt av BEP brytere som har litt lunk.  Ser man på databladet til dem, så er det å forvente. Slike brytere må dimensjoneres 70-100% over forventet permanent behov har jeg erfart. 

 

Dette var en test for å bruke vår 800Ah lithium bank til å booste opp baugthruster.  Har koblet opp motordrevet 500A BEP brytere til thruster, der den ene slår på thruster med ett optima 75Ah yellowtop. Den andre BEP bryteren legger inn en parallell forbindelse fra 800Ah Lifepo4 slik at begge disse systemene da driver thruster.  Vi har med andre ord en «thruster boost» knapp som kan benyttes om vi har behov for ekstra kraft. Det gjenstår endel testing av dette systemet, men foreløpig så ser det veldig lovende ut. Får ikke de stygge startstrømmene som man kunne forventet om Lifepo4 var alene uten ett AGM batteri plassert ved thruster. Er jo først og fremst opptatt av hvordan ett ON/OFF strømtrekk på ca. 400A påvirker øvrige systemer ombord.  Foreløpig så har jeg ikke målt lavere spenninger ut fra forbruksbanken enn 12,3V ved kjøring av thruster ved 65% SOC.  Systemet må testes ved lavere SOC for å finne yttergrensene, men jeg er veldig optimist med tanke på spenningskurvene på Lifepo4. Systemet er designet som 2x100%, dvs.  lifepo4 skal i likhet med optima kunne forsyne thruster trygt alene. 

 

Det var ett sidesteg i denne gråden, men viser samtidig hva man kan gjøre om man har gode kabel dimensjoner og balansert oppkobling på en stor Lifepo4 bank med kraftige BMS’er. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...