dennrick Svart igår klokken 16:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:34 19 hours ago, Seilars said: Her har jeg litt problemer med å forstå hva han har gjort. Har sett litt kjapt i monterings veiledningen til multipluss II, og der er det en M6 bolt som skal forbinde jord på tilførsel, jord på utgående, og chassis. Dersom multipluss er koblet med en kabel fra jordfeilbryteren inn i båten, så er vel jorden på båtens jordskinne med i denne kabelen. Denne jorden går dermed videre på kabelen ut av inverteren, og da er også chassis jordet. Det er for meg helt feil å forbinde minus på shunt med denne M6 bolten. Dersom ombyggingen fører til at det er ett behov for å endre slik at båtens 12V minus skal forbindes med 230V jord, så skal det vel benyttes en gulgrønn leder mellom hovedjord i båten, og ned til hoved minusskinne som jeg regner med er like i nærheten. Har jeg forstått det riktig, så har du fått en forbindelse fra chassis på inverter og ned til shunt. Hva slags farge har den? Travel dag så langt - mye å lese seg opp på her Er jo godt kjent med manualene, men jeg skal sjekke igjen etter standarder som er nevnt etc. Litt kort nå, men her er koblingen til multiplusen. Den nærmest M6 bolten er hvor den løse jordingskabelen etterhvert ble koblet til er AC inn, så dette er vel da rett fra brygga via jordfeilbryteren. Den andre går til 220V panelet i båten (der er det en stk hovedsikring, og så en sikring for hhv vvb, lader til startbatteri, samt alle stikk og lader til thrusterbatterier). Jordingskabelen fra M6 bolten på Multiplusen er så strukket bort til shunten, og der er den tilkoklet batterisiden av den.... Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart igår klokken 16:47 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:47 Her er et bilde av manualen til min D2. Jeg har som nevnt en zinkanode med en gjennomgående bolt, og den er tilkoblet ledninger. Jeg er ikke i båten nå, og er usikker på hvor de går. Jeg antar at det er dette som er "B" som ernevnt i motormanualen? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart igår klokken 16:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:54 Og her er GL sertifikatet på båten. Der henvises det til en rekke standarder ifm utstedelse av sertifikatet. Jeg har jo aldri satt meg inn i hva disse standardene sier... Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart igår klokken 18:03 Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:03 Ja, det er nok en korrekt antakelse. Her virker det som at Bavaria bruker sinkanode både som 'korrosjonsbonding' og som sjøjord for pulser (dempe/eliminere støypulser) fra antenner etc. Så det er jo helt greit. Og merk det generelle forbudet mot å koble eksterne komponenter til batteri minus. Dette kan blant annet ha med motorens elektronikkstyring å gjøre, og dennes sårbarhet mot elektriske pulser. Ren gjetting, men jeg har lest om slike utfall. I tillegg det jeg skrev lenger opp. I sannhet en imponerende samling ISO. Slikt kontorarbeid setter en liten båtbygger sjakk matt. Link to post
Lars Hansen Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Jeg er imponert over hva folket kan om dette, kan noen forklare enkelt hvorfor man skal jorde en inverter i en plastbåt? I hvilken situasjon kan det være farlig? Jeg har planer om å bytte ut min 1000W inverter med en på 3000W, og da tenker jeg å koble innom en sikring før den går videre til 2 stikk. Ett stikk ved kartleserbordet og ett ved kjøkkenbenken. Brukes til enkle apparater som løs induksjonstopp, airfryer, vannkoker, støvsuger osv. Mulig jeg også trekker en egen kurs til varmtvannsberederen. Bavaria seilbåt fra 2005, alle vannrør og slanger i plast, gjennomføringer i kompositt. Volvo Penta, med seildrev isolert fra motor, så batteri minus har ingen kobling mot sjøen. Bryr meg vel egentlig ikke om annet enn at det ikke skal være mulig å dø av strømgjennomgang samt at ikke jeg skaper mulighet for tæringer. Link to post
Seilars Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Seilars skrev On 1.5.2025 at 14.43: Ja, og man trenger ikke gjøre ting mer komplisert enn nødvendig. Slik jeg ser det, så får @dennricken trygg installasjon som ikke bør by på store utfordringer om elektrikeren kobler opp en skilletrafo uten dynaplate, men beholder en jordforbindelse mellom 12V minus og 230V jord. Dette er ikke ett skip, så man har ikke 230V ute på dekk, kun inni. Det som er viktig er at man vet at installasjonen er i samsvar med en eller annen akseptert norm, og at man vet hvilke begrensninger som ligger i installasjonen. Feks. at man ikke kan koble opp 230V ute på dekk. Det er mye som tyder på at dette er fasiten iht. ISO13297 i nyeste versjon som du bør bruke for å lovlig komme deg ut av den galvaniske fella som han som monterte multiplus har satt deg i. Men da med en bryter som legger lasken som du har nevnt når du står på land. Det er sikkert også dem som ville operert i gråsonen og spilt på at båten din er bygget etter en EN ISO 13297:2000 som ikke krevde forbindelse mellom jord og DC minus så lenge man har jordfeilbryter, men da legger de nok ikke igjen ei samsvarserklæring. Men kanskje kan man det fordi ombyggingen på 230V ikke regnes som stor nok. Det får være en avgjørelse for en elektroinstallatør som påtar seg oppdraget. Tror ikke dette temaet kommer så mye lenger. Tror du har alt av tråder for å ta en avgjørelse. Båten vår er lik din mtp. multiplus, men uten den forbindelsen mellom 230V jord og 12V minus fordi dette er utført på ett tidspunkt før ISO normen hadde harmonisert med ABYC slik at de krever kobling mellom 230V jord og 12V minus. Link to post
dennrick Svart 2 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2 timer siden On 4/23/2025 at 9:31 PM, Seilars said: Det jeg ser av risiko er kortslutning mellom + og - . Det er kortere mellom minus og usikret pluss enn lengden på det verktøyet du bruker. Forslag til løsning, forutsatt at han som monterte har satt ett deksel på pluss sikringsholder. •Tape en plastpose over minusskinnen, det kan være en brødpose med en tape bit på som du henger så den dekker minus skinnen. Det vil forbedre oddsen i din favør om du plutselig kommer på at du trenger en skrutrekker eller noe, og ikke tenker deg om. •Isoler verktøyet du bruker med elektrikertape. •Skift sikringene først, og sett på igjen deksel. •Deretter ser du om pluss i området er skikkelig dekket til før du begynner på minus delen av jobben. Kanskje en midlertidig tape/litt plast tildekking på den koblingen oppunder benken som jeg tror er sikring til multiplus. • Ikke legg verktøy på batterier, legg heller en søppelsekk over dem om det mangler beskyttelse på polene. Du bør også bruke en form for vernebriller når du jobber i områder der batterier kan kortsluttes. Alle båter bør ha ett par med vernebriller liggende til slike batteri jobber. Når alt dette er sagt, så er dette en enkel og kjapp jobb som pleier å gå bra selv for dem som ikke bruker de metodene som jeg beskriver. Jeg merker at jeg ikke ser frem til å bytte sikringer, og jeg føler på en usikkerhet, så jeg bare legger det ut her: Som dere ser, står det 200A sikringer der nå, og vi er vel enige om å gå ned til 150A. Men etter alt vi har diskutert på tråden, så skulle jeg gjerne sett at kabelen på minusskinna ikke haddde hatt mulighet til å rekke frem til plusskinna. Det har den. Og jeg har virkelig ikke lyst til å utløse det ragnarokket det måtte medføre dersom det skulle skje. Det er også her jeg tenkte jeg skulle legge på en 70mm2 kabel til - fra batterisiden til shunten til minusskinna. Den har jeg laget. På last siden til shunten kommer den originale minus kabelen fra båten, samt 2x70mm2 fra Multiplusen. Jeg har bare bryter på plusskabelen til forbruksbanken, ikke på minus. Det var derfor jeg tenkte at jeg skulle koble fra minus på minusskinna. Men kanskje jeg heller bør koble fra på batterisiden til shunten først, og så på minusskinna, fjerne hele kabelen, og så bytte sikringene? Kanskje bør jeg kappe kabelen og krympe på nye kabelsko for å hindre at den noensinne kan komme borti plusskinna? @Seilars Holder det med å dekke til med en plastpose? Mener du da en vanlig plastpose? For å unngå uhell? Chat GPT beskriver et slikt uhell mer som en katastrofal hendelse. På venstresiden av plusskinna med sikringer kommer det 50mm2 fra de tre batteribankene. På høyresiden går det 2x70mm2 til Multiplussen via en 400A ANL sikring. Den nederste røde kabelen er den originale, mens den andre røde er den nye 50mm2 vi har trukket fra den ene Argofeten. Dette er underveis: Dette er slik minusskinna har blitt. Den helt til venstre får til shunten sin batteriside. Jeg har ellers endelig fått tak i det jeg trengte til ny dynamokabel, så har laget den og en overgang til den andre Argofeten. Dynamokabelen blir en 95mm2 med M8 kabelsko. Overgangen til Argofet nr 2 blir enten en 70mm2 eller 95mm2 med M8 kabelsko. Skal forsøke å føre og feste de etter beste evne basert på rådene fra dere over. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Er du i tvil når det er trangt, så vurder å koble ifra på batteribanken før du monterer den lasken og bytter sikringene. Det er ikke noen super løsning å ha pluss og minus usikret med en så liten avstand. Det du kan gjøre i ettertid er å kjøpe plexiglass på biltema, og lage bedre tildekking slik at du lettere kan bytte sikringer senere. (selv om det aldri skal byttes igjen.) Sett opp en liten plexiglass vegg slik at verktøy ikke kan treffe begge polene samtidig eller noe slikt. Jeg har også forstått det slik at det er krav til batteribryter/lastbryter i ISO normen, slik at du skal kunne vri på en bryter, og så er det ikke noe forbruk fra banken. Det ser ikke ut til at du har det lenger ettersom multipluss er hentet ut uten noen form for isolerings mulighet. Ombord hos oss kan multipluss isoleres ut på sekunder, både primært på 12V, 230V, og på sekundærsiden 230V. Det samme kan Lifepo4 banken ved å betjene en isoleringsbryter. Da slipper man verktøy og skumle operasjoner i røff sjø om det lukter merkelig eller er varmgang i en batteri lask. Det er nok det som er hensikten med ett slikt krav. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn