Jump to content

Oppgradering av forbruksbank (lithium) og omlegging av nåværende ladekonsept med ny Multipluss - råd


dennrick

Recommended Posts

dennrick skrev for 4 timer siden:

Dette var det interessant og artig å lese om @Seilars ! LItt av et laderegime du har i båten din da. Forstår godt at det ikke lengre er så stort behov for landstrøm da :smiler:

 

Ja, vi har dimensjonert el. anlegget i forhold til de mest krevende behovene vi har. I tillegg har vi mange backup muligheter som ikke er nevnt. 

 

dennrick skrev for 4 timer siden:

Jeg målte opp ca plass tilgjengelig, samt hvor store batteriene mine er.

 

Men her ble jeg litt forvirret. Jeg har alltid sett på bavaria som ett seriøst verft som ikke plasserer batterier og elektronikk nede i kjølsvinet.  Er den plasseringen utført av forrige eier?  Jeg ville gjettet at båten din hadde 3-400Ah med AGM batterier plassert over dørknivå, feks. i salongbenken.  Disse ville jeg gjettet at var tilkoblet 120mm2 og kortslutningssikkert forlagt, dvs. forlagt i sorte korrugerte rør frem til en 125A sikring.  Grunnen til at jeg ikke liker el. anlegg nede i skutebunnen er fordi man da får problemer med VHF og lensepumper lenge før man finner ut at man har en slange som har hoppet av slik at båten er full av vann under dørken.  Likte heller ikke tilkoblingen på de makspower batteriene, det var ikke så balansert. 

dennrick skrev for 5 timer siden:

Uansett, dette betyr at det må borres en gjennomføring til brønnen lengre forut, evt akterut (vises ikke på bildet). En på opplagsplassen med lik båt som min har gjort det uten at båten hans har brekt, så da antar jeg at det er trygt å gjøre også i vår båt :ler: 

 

Det ville jeg aldri gjort.  Jeg er ikke redd for å borre i båten, men gjør det aldri på slike steder. Er dette den originale plasseringen av slike batterier på Vision 42? Hvis ikke, hvor plasserer verftet forbruksbanken? Tok ett kjapt søk på el. tegningene til 

Bavaria Vision 42, og det var veldig profesjonelle tegninger.  Tegningene viser også den velgebryteren du har for landstrøm/generator. Det kan jo tyde på at den  er fabrikkmontert, mens selve generatoren er ekstrautstyr.  

 

dennrick skrev for 5 timer siden:

Jeg sjekket også batteriseparatoren. Det viste seg at jeg hadde to stk. Det hadde jeg glemt. Men det er kanskje logisk siden det bare er tre utganger på de, mens dynamoen min skal lade fire batteribanker. De er av typen Quick ECS 160A. Det betyr kanskje at et dynamoprosjekt senere også bør bety en oppgradering av disse til f.eks Argofet 200A ?

 

Ikke nødvendigvis.  Har du to slike, så er de like gode som argofet, men 160A istedenfor 200A. Går du for en ekstra original dynamo på 115A, så er jo den jobben ferdig utført på 1,2,3.  En dynamo inn på hver, og laske en utgang fra hver separator sammen mot lithium banken. Det ville vært det enkleste prosjektet ombord. Men du har sikkert litt lavt tverrsnitt slik at +leder mellom separator og lithiumbank bør byttes. 

 

Ellers var det ett luftig motorrom. Har du vurdert å plassere multipluss i motorrom. Det krever litt ventillasjon, men multipluss kan stå på slike plasser om det ikke blir for varmt og skittent. Det så rent ut. 

Link to post

Som du ser på YouTube videoen, så er victron lynx ett system der man kan motta kraft fra batteriene, og distribuere det videre. Alle har vel sett en strøm stolpe i ett u-land, og dersom tilkoblingene på batteriene i båten minner litt om slike stolper, så vil ett lynx system være en løsning på det. Man kobler rett og slett ett og ett batteri til i lynx fordelingen, og sørger for at hvert enkelt batteri sikres og kobles balansert. Deretter sendes strømmen over til en tilsvarende modul som fordeler kraften ut til underfordelinger og større forbrukere som feks. multipluss.  Lynx er ett system som kan inneholde ulike komponenter som hovedbryter, shunt,BMS etc. Behovet for lynx oppstår egentlig når man skal koble til mer enn to batterier med veldig lav indre motstand som feks. Lifepo4.  Da sørger lynx for like arbeidsforhold til de ulike batteriene (balansert oppkobling).

 

Se for deg fire parallell koblede batterier som om de er fire glassheiser i en hotel resepsjon. Alle står på 10.  etasje, og resepsjonen i 1. etg. trykker på en knapp som kaller alle ned samtidig. Dersom heisene er ubalanserte, så går de med ulik hastighet, og ankommer resepsjonen til ulike tider, der de avslutter jobben. Hvis det var batterier som gikk ned slik med ulik hastighet, så ville det siste batteriet ende opp med å gjøre all jobben i anlegget, ettersom de 3 andre hadde ankommet 0% SOC og avsluttet arbeidet.  Det jeg ser på Lifepo4 er at sterke batterier kjører ned til ca.  5-10% SOC. Der dropper spenningen, og de andre batteriene må ta over mye av belastningen.  Ved god balanse ankommer batteriene dette området hvor spenningen knekker relativt samtidig, slik at ikke ett batteri blir alene med alt belastningen på slutten. Når jeg sier at jeg foretrekker batterier med såpass stor BMS at alle batteriene tåler maksimal lading og maksimalt forbruk i anlegget, så er det mtp. ubalanser. Er det ubalanse eller feil i anlegget, så vil alle mine fire batterier med 200A BMS håndtere anlegget alene om de tre andre er 0% SOC.  

 

Lynx kompliserer jo jobben endel. Dvs. fordyrer. Har du vurdert om 2x300Ah med 200A BMS og 2stk original dynamoer på de eksisterende lade separatorene kunne løst problemene dine, gjerne sammen med sammenleggbare solcellepaneler.  2x300Ah kan kobles balansert uten lynx, 200A BMS vil håndtere all last og lading, samt at en ekstra dynamo vil doble ladingen din uten plagsomme mengder reimstøv.  Du vil spare mye penger, doble ladingen, øke kapasiteten med 50%.  Vi har to stykk sammenleggbare solcellepaneler som vi sjelden bruker lenger, men det er kjekt å ha 2x220w solceller liggende.  Ett prosjekt slik jeg beskriver lar seg koble opp på en liten dag, og du kan gjøre det meste selv. 

Link to post

Veldig gode innspill og forklaringer @Seilars. Takk for det. Dette er ting jeg definitivt skal vurdere når de siste puslespillbrikkene skal legges.

 

Om plassering av batteribanken her, så ser jeg tydelig poenget ditt. Men jeg tror nesten det er slik Bavaria har gjort dette originalt. Nabobåten har de der også. Jeg tror heller ikke det er en annen naturlig god plassering for de der det er plass, og som plasserer de "høyere". Ser du på bildet over i den brønnen som er i forkant av der batteriene er plassert, så ser du at den har en gjennomføring i bunnen inn til neste brønn. En rekke av disse brønnene (for å kalle det det) er forbunder med hverandre bort dit hvor lensepumpen står sammen med ferskvannsopplegget (varmtvannstank, pumpe etc). Når det gjelder brønnen der batteriene er plassert, så er det ikke en slik gjennomføring. Det vil derfor komme vann dit først når vannstanden er over dørknivå, og da renne ned fra oven. Måtte det aldri skje....

 

Når det er sagt.... Det kan være at salongbenken på motsatt side av båten kan være en alternativ plassering. Jeg skal ta en titt neste gang jeg er i båten. Det vil dog komplisere prosjektet noe med tanke på ruting av kabler.

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 9 timer siden:

Når det gjelder brønnen der batteriene er plassert, så er det ikke en slik gjennomføring. Det vil derfor komme vann dit først når vannstanden er over dørknivå, og da renne ned fra oven. Måtte det aldri skje....

Bavaria pleier å bygge veldig gjennomtenkt. Dersom vannet må over dørken, og det er relativt dypt ned dit, så tror jeg rett og slett at de har tenkt igjennom det.  Du rekker nok å kalle opp kystradio sør mens lensepumpa går for fullt.  Men måtte det aldri skje….  Men….det forutsetter at man ikke lager egne hull som endrer på hvilken vei vannet tar. 

 

 

En mulighet i tillegg til forslaget mitt om å lage en 2x300Ah bank der dagens bank står er å flytte makspower banken til salongbenken.  Der kan du lade den med en liten 230V lader,  og bruke en liten victron DC-DC lader fra denne til  forsyning av en ny 600Ah bank.  En 10A DC-DC lader klarer å flytte ca. 240Ah i døgnet. Har du en smart dcdc lader, så kan denne settes til å koble ut på feks. 12,9V. Da er det ca. 20% igjen på makspower banken, og denne kan forlates trygt slik frem til neste gang man har landstrøm. Man trenger rett og slett ikke å tenke på den. Banken er der, den redder langhelga, og den passer seg selv. Men en smartshunt eller BMV-712 vil naturligvis gi en bedre oversikt. Tilgjengelig kapasitet på ei langhelg er da 920Ah pluss det du måtte lade for motor eller i havner.  Ettersom du alt har makspower batteriene, og det ikke er plass til ønsket om 800Ah der du ser for deg, så kan jo slike løsninger være verdt å tenke igjennom. En fordel med kun 230V lading og en DC-DC som ikke er så stor er at man klarer seg med tynne ledninger som er enklere å få plassert.  Det blir også mindre belastning på dynamo om denne banken holdes utenom dynamo lading.   

Link to post
Bjørn Løvjomås skrev On 7.2.2025 at 8.03:

Jeg kjøpte min multipluss 12/2000 for snart to år siden, er kjempefornøyd med den, eneste minus er at den bråker litt. Ligger i luke rett ved køya i akterkabin.  Så når jeg kommer inn på kvelden, å har tappet 3×200ah til 20 prosent, så hører jeg godt når lading starter?

 

4×200Ah vil gi deg masse strøm, men du lærer deg fort å bruke den opp au?

Trikset her er at hvis du ligger på landstrøm over natten så bare reduserer du maks den kan dra fra land til 5-6a. Da går ikke viften og du hører den i praksis ikke. Det er jo ofte fullaldet på morgenen og hvis ikke, kan du bare sette den til å lade mer da.

Link to post
dennrick skrev On 7.2.2025 at 18.35:

Haha - ja, vi bruker strøm som fulle sjømenn ombord har jeg inntrykk av :forvirret::ler:

 

Ikke noe behov for lufting / ventilasjon for multiplussen da, slik jeg forstår deg med plassering? Jeg tenkte på nede under dørken. Der er det jo "vannbåren" varme, så det bør jo holde seg ganske svalt der?

Jeg har bavaria 40. Min er festet sidelengde nede under sofaen i salongen på veggen mot bena. Ganske trangt der og blir varmt . Men har ikke vært noe problem i praksis sålangt. Men merker viften starter på den hvis jeg kjører dieselvarmeren siden luftslangen også går der. Pleier da å lufte litt ned i lagringsrommet.

Link to post
Renzir skrev 1 time siden:

Trikset her er at hvis du ligger på landstrøm over natten så bare reduserer du maks den kan dra fra land til 5-6a. Da går ikke viften og du hører den i praksis ikke. Det er jo ofte fullaldet på morgenen og hvis ikke, kan du bare sette den til å lade mer da.

Genialt,  det har jeg absolutt ikke tenkt på. Takk skal du ha. Det skal testes neste gang jeg kommer inn til havn en kveld

Endelig ble det Bobåt

Link to post
On 2/9/2025 at 11:00 PM, Seilars said:

En mulighet i tillegg til forslaget mitt om å lage en 2x300Ah bank der dagens bank står er å flytte makspower banken til salongbenken.  Der kan du lade den med en liten 230V lader,  og bruke en liten victron DC-DC lader fra denne til  forsyning av en ny 600Ah bank. 

 Det minner litt om den opprinnelige ideen jeg hadde, og som jeg skisserte noe liknende på i trådstart. Har fortsatt ikke landet helt på alternativene. Jeg må ut en tur i båten og inspisere litt mer, men nå er det -10C her og det frister ikke helt ennå. Makspower selger veldig sjelden 300Ah, og de sier selv at de heller ville ha hatt 3x100Ah (dersom plassen tillater). Jeg heller kanskje mot en kjerneinstallasjon nå på 3x200 Ah og en Multipluss II som er riktig koplet til 200Vpanelet/vendebryteren. Har begynt å tenke på om thrusterbankene forut og akter burde få hver sin egen lille Victron lader også. Liker ideen om å gjenbruke 4x100Ah med en DC-DC lader også.

 

Noe jeg har tenkt på dersom det verste skulle skje og vi får en vanninntrengning som lensepumpa ikke fikser, er at vi har dobbelt vanninntak til motoren. Et går gjennom drevet og det andre går gjennom en gjennomføring i skroget som sitter lett tilgjengelig i motorrommet. Slangen(e) til sjøvannsfilteret går via en tre-veis kuleventil slik at kilde til vanninntak kan velges. En mulighet burde være å løsne slangen på skroggjennomføringen, stenge til drevet og suge/pumpe ut vann på den måten. Har jeg tenkt :smiler:

 

Når Multiplussen er installert, så får jeg følge med litt på varmeutviklingen i den @Renzir avhengig av hvor den ender opp med å bli plassert.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 6 timer siden:

Det minner litt om den opprinnelige ideen jeg hadde, og som jeg skisserte noe liknende på i trådstart. Har fortsatt ikke landet helt på alternativene. Jeg må ut en tur i båten og inspisere litt mer, men nå er det -10C her og det frister ikke helt ennå. Makspower selger veldig sjelden 300Ah, og de sier selv at de heller ville ha hatt 3x100Ah (dersom plassen tillater). Jeg heller kanskje mot en kjerneinstallasjon nå på 3x200 Ah

 

 

Har du sett dette batteriet fra skanbatt. Det har litt mindre byggemål enn 200Ah vanligvis har. 

 

 

https://www.batteributikken.com/products/skanbatt-lithium-batteri-12v-200ah-200a-bms-med-bluetooth

 

 

Link to post

@Seilars Takk. Dersom høyden er opp til toppen av tilkoplingspolene, så vil jeg få 1,5 cm klaring til dørkluka, og definitivt plass til fire stk ved siden av hverandre. Makspower sa forresten av de anbefaler samleskinne a la Victron Lynx eller de med sikringer, så jeg tenker at det skal inn i prosjektet også.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 3 timer siden:

Dersom høyden er opp til toppen av tilkoplingspolene, så vil jeg få 1,5 cm klaring til dørkluka, og definitivt plass til fire stk ved siden av hverandre. Makspower sa forresten av de anbefaler samleskinne a la Victron Lynx eller de med sikringer, så jeg tenker at det skal inn i prosjektet også.

 

Det blir veldig bra 👍 Da får du både kapasiteten og balansert oppkobling.  

 

 

Link to post
Seilars skrev On 9.2.2025 at 10.31:

Man kobler rett og slett ett og ett batteri til i lynx fordelingen, og sørger for at hvert enkelt batteri sikres og kobles balansert.


Jeg klarer ikke å se hvilken sikring eller balansering en slik Lynx Power-in enhet gjør?
Ryddig og oversiktlig ja, men noe mer?



cat-122015Lynxpowerin(top_open).png.279616ae33140b8b4ac06c70d62842fd.png

Link to post
hansa82 skrev for 8 timer siden:

Jeg klarer ikke å se hvilken sikring eller balansering en slik Lynx Power-in enhet gjør?

 

Det du har på bildet er som du skriver en Lynx power in.  Den er nok mer beregnet på blybatterier, og litt «ut på dato» mener jeg fordi den ikke har sikringer.  Men den er egentlig identisk med den som heter Distribution, bare at den mangler sikringene og de nederste festeboltene til disse, samt ett printkort for overvåkning. Jeg har lagt ved en youtube link der Johannes Boonstra hos Victron forklarer de ulike komponentene i Lynx serien litt lenger opp på denne siden. 

 

Så til spørsmålet om balansering.  Det er jo to ting som påvirker hvor balanserte 3-4 batterier i parallell vil være.

 

1. Batteriets indre egenskaper.  Dette er i stor grad gitt når man monterer like batterier med like egenskaper og vedlikeholder dette. 

2. Ekstern motstand frem til første felles punkt, og det er her samleskinner kommer inn i bildet. Lynx er kun en Victron versjon av en samleskinne.  Ved å benytte identiske kabler fra hver eneste batteripol og til samleskinnen, så blir veien så godt som lik fra batteripol og til den første forbindelsen som er felles for alle batteriene.  Det er i tillegg slik at dersom ett batteri er sterkere enn ett annet, så vil det gå større strøm ut fra dette enn fra de andre.  Da legger det seg ett større spenningsfall over kablene til dette sterke batteriet enn hva de litt svakere som det ikke går like mye strøm i får. På det viset vil også Lynx fungere aktivt for å dempe ubalanse. Og dermed vil det også fungere slik at lange tynne kabler bidrar mer til balanserte batterier enn korte tykke kabler.  Så i tilfellet med @dennrick sine 4x200Ah batterier så vil 1,3 meter med 70mm2 kabler til Lynx være bedre enn 95mm2 med tanke på balanseringen. Men viktigst er det at samtlige kabler er på centimeteren like lange uavhengig av batteri plassering. Det blir med andre ord det batteriet som er lengst bort som styrer hvor mange centimeter med batterikabel som skal brukes på det nærmeste batteriet. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
dennrick skrev On 7.2.2025 at 18.50:

Om dynamo, så tror jeg at det kan bli trinn nr 2 i dette, dvs for 2026 sesongen (Krrrrr :forvirret:).

 

Jeg har studert delekatalogen til D2-55F, og det settet som er laget for å montere en ekstra dynamo koster over  19000 kroner uten dynamo.  Det er dessuten ikke to reimer og uttak av kraft fra veiv slik jeg trodde, men samme typen K5 reim som original dynamo.  Det er også ett relativt stort hjul på den ekstra dynamoen slik at dynamo turtallet ikke blir allverdens.  Anbefaler derfor at del 2 i prosjektet ditt  baserer seg på å erstatte original dynamo. Du må forresten følge med på temperaturen på original dynamo frem til du går for dynamo oppgradering.  Spesielt på tomgang med nesten tom bank.  Jeg ser jo at det finnes andre her på BP som har 6-700Ah Lifepo4 koblet mot en slik volvo penta dynamo, men det krever nok at du har ett forhold til det. Din står luftig plassert i ett stort motorrom, og det er veldig positivt. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...