Jump to content

Smøring av aksel


Anabelle

Recommended Posts

På snekka mi sitter en fettkopp. Den er åpen, men etter hva jeg har forstått skal det være et lokk som presser fett inn til akselen. Har sjekket med mange båtutstyrs forretninger, men har ikke klart å få tak i dette lokket. Heller ikke min Yanmar forhandler visste råd. Er det noen som har et tips?

 

Hvordan fungerer egentlig denne smøremekanismen? Må man dra etter lokket gradvis? Hvor ofte bør man vanligvis sjekke fettnivået? Brukes det vanlig vannfast fett?

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

"Normalen" er å dra til fettkoppen en gang iblandt. Hvor mye kan variere kanskje fra 1/4 tørn til et par. Hvis en ikke bruker alt for mye krefter stopper det av seg selv. Pakkbokser med talgpakning MÅ smøres ofte, f.eks. før hver helgetur. Pakkbokser med simmerringer er det nok å smøre et par ganger i året.

 

På semidiesler med talgpakning er det vanlig å smøre hver time.

 

Smører en talgpakningen for mye gjør det ingenting, det medfører bare større fettforbruk, men simmerringene kan sprenges ut og begynne å lekke om en legger for mye krefter på fettkoppen.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vet flere (inkl. undertegnede) som har erstattet koppen med en fastmontert fett-presse. Fåes f.eks. på biltema, de har også slange.

Jeg har laget en brakett som holder pressa vha to slangeklemmer.

Da slipper man alt sølet med fettkoppen samt at en patron holder mye lenger.

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte å bytte min fettsmurte pakkboks med en oljesmurt her for et par år siden. Gjorde dette i stedet for å bytte talgpakninger. Har ikke angret!

Nå har jeg en pakkboks som er helt vedlikeholdsfri og ikke slipper inn en dråpe vann. Deilig å slippe sølet med fettsmøring...


 

Prisen for denne til en 30 mm aksling er ca 800 - 900 kroner  (vel anvendte!)

 

Se også denne siden for ulike pakkbokser:

http://webpg.info/sleipner3/index_main.php?id=121

Link to post
Share on other sites

Hej Annabelle!

 

 

Bilde

 

Jag hade på min snipa en sån där smörjkopp som du saknar lokket till ! (nederst till venster

 

på bilden!)

 

Fikk rekommendationen att vri 1/4-1/2  varv varje gång man var ute o kjörde (eller per dag)!

 

min började läcka, så jag bytte till en 'Black Jack' en sådan som ligger jemte fett-tuben

på bilden! Det var det beste jag gjort, du kjör hele säsongen bekymmersfritt !

 

Var lenge inne på Ingars ide' o den hade jeg nog gjort om jeg ikke bytt !

 

saknar du lokket, så bör du nog ikke vara ute på sjöen förrän du fått fixat det,

tog jag bort lokket, o fettet 'tagit slut' så läckte min vatten! förmodligen var vel

packboxen 'helt slut' ! jag bytte o blev av med ett problem!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

saknar du lokket, så bör du nog ikke vara ute på sjöen förrän du fått fixat det,

tog jag bort lokket, o fettet 'tagit slut' så läckte min vatten! förmodligen var vel

packboxen 'helt slut' !!

Takk for svar Gunga Din!!!

Tror du den kan lekke inn vann når den ligger rolig - uten at akselen roterer?

Regner med det er mye jobb å montere ny smøremekanisme. Må vel ha ut aksel osv?

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Nej ikke om den ligger still ! Då har jag svårt o tro det,du har förmodligen

så mycket trögt fett iden!

 

(min gamle tätning ligger der hjemme o skräper någonstans men jeg vet inte

var, hade jag vetat det kunde du fått den!, men jag vågar inte lova, det er

ca 7-8 år siden jag bytte!jag skall ivarjefall göra ett litet försök o leta efter den!!)

 

du kunde ju pröve o ringe runt till några småbåtsvarv som hålle på med

inombordare, folk bruker byta bort smörjkoppstypen o gå över till 'Black Jack'

dom kanske har ett gammelt lokk som ligger!!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det du trenger er en ny greasekopp (også kalt staufferkopp). Mener at Tess og GH Fittings leverer slike, samt LauThom.

 

Alternativt kan du erstatte staufferkoppen med en vanlig smørenippel og bruke ei greasepresse.

 

For å identifisere gjengene kan du kikke på de gjengetabellene som jeg hadde i et inlegg noen tid tilbake.

 

Angående hvor mye du skal smøre gir seg selv da det bare er å skrue etter koppen hver gang du har brukt båten. Bruk ikke makt og skru litt til du kjenner motstand. Det lille fettet du presser inn da hindrer lekkasje når båten ligger i ro. Dette gjelder tradisjonell pakkboks med talg/grafittpakning.

 

Adresser/tlf til overnevnte firmaer kan jeg finne på forespørsel.

 

 

 

Kanskje Batdilla kunne legge disse tabellene inn på medlemssidene?

Link to post
Share on other sites

Det du trenger er en ny greasekopp (også kalt staufferkopp). Mener at Tess og GH Fittings leverer slike, samt LauThom.

 

Alternativt kan du erstatte staufferkoppen med en vanlig smørenippel og bruke ei greasepresse.

Betyr det at selve boksen normalt bare er skrudd ned i selve hylsen, slik at jeg kan skru av boksen og sette på f.eks. en presse?

*Anabelle*

:cheers:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Betyr det at selve boksen normalt bare er skrudd ned i selve hylsen, slik at jeg kan skru av boksen og sette på f.eks. en presse?

:cheers:

Ja, men ikke gjør det dersom du har pakkboks med simmerringer. Har du talgpakning, som den nederst til venstre på bildet til Gunga Din, går det greit. Når fettkoppen er av er der fare lekkasje men det gjør ingenting hvis du ikke går fra båten i lengre tid........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Betyr det at selve boksen normalt bare er skrudd ned i selve hylsen, slik at jeg kan skru av boksen og sette på f.eks. en presse?

 

************

 

Både ja og nei, staufferkoppen kan erstattes med en smørenippel og du kan bruke ei fettpresse.

 

Ulempen er at du har dårlig kontroll med hvor mye du presser inn. Har du pakkboks med simmer er det abs. å fraråde slik som Svein Ha nevner. Med staufferkoppen er det bare å skru etter slakken og man får aldri opparbeidet noe trykk slik som ved fettpresse. Simmerring har minimalt smørebehov, mens talg/grafittpakning må smøres jevnlig og gjerne da etter endt tur.

Link to post
Share on other sites

...

Takk for at du registrerte oppfordringen og takk for at du sa ifra om hvor henvendelsen skal rettes.

Bare hyggelig. Det sikreste i slike tilfeller er å sende en IM til Andreas. Jeg prøver å få med meg det meste av innleggene som blir postet, men det er ikke sikkert alle gjør det, og da forsvinner fort en slik anmodning i mengden.
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Pga trykket fra pressa må man passe på å ikke fylle for mye, man kan sprenge gummi-slangen på akslingen....

Til å begynne med brukte jeg pakkboksen, men en gang (i sommer) jeg akkurat hadde fyllt den opp med mer fett fikk jeg ikke skrudd den godt nok til, dette førte til at den "hoppet" av under fart og det kom en masse vann inn i båten (200-300 liter). Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at vannet kom inn der og fikk lenset. Bestemte meg for å bruke  en  vanlig fettpresse som Ingar bruker i stedet.

Tok bare med meg lokket til pakkboksen hjem, borte et hull og gjenget det opp, skrudde i en nippel. Jeg har ikke gjort fast pressa (enda), denne metoden er mye mere renslig enn å drive å fylle opp pakkboksen "hele" tiden. En trenger ikke å kjøpe en dyr fettpresse til dette bruk...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

... skjønner ikke helt dette jeg :smiley:

 

Men jeg har aldrig hatt behov for å fylle den koppen mer enn 1-2 ggr pr sesong.

Når jeg trekker til koppen, under 1/4 tørn.  kommer det mer enn nok tilå holde ei nogenlunde frisk pakkboks tett.

 

Hvis jeg ikke har trekt til på en del turer (hender ofte..) og jeg skrur koppen helt av, ser jeg at fettet ligger som en spiral/tornado nedover mot akselen. så jeg konkluderte med at akselens rotasjon trakk til seg det den trengte. så da passer jeg bare på at den ikke går tom.

Kontrollerte fettkoppen senest i går, og da var det kanskje brukt 10-20%.... (50 gangtimer)

 

(Hører med til historien atpå majali, byttet jeg teglpakninger og fylte opp pakkboksen godt med fett før sjøsetting. )

 

Jeg tror i allefall at det ikke er bra og smøre for mye, fettet skal jo vekk et sted og jeg tror det blir skrudd ut masse fett i havet som kun er sløsing...? det forbrukes jo ikke hvis det er veldig romslige pakkbokser??

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Andreas!

 

Kan du da være snill å legge gjengetabellene inn på medlemssidene ?

Skal prøve å være snill  :smiley:.

 

Husker såvidt noe med TMe og gjengetabeller....

 

La jeg dem ikke inn? Sjekket mine emailer og finner ingenting med gjengetabellene. Send dem over igjen så skal det ordnes.

Link to post
Share on other sites

Slenger inn et relatert spørsmål:

 

Finnes det systemer som er helt smørefrie? På min brors seilbåt fant vi ingen smøremulighet på akslingen. En bekjent påsto at dette var vanlig på seilbåter. Ingenting tyder da heller på at noe er galt. Hvordan fungerer i så fall en slik gjennomføring?

Link to post
Share on other sites

Slenger inn et relatert spørsmål:

 

Finnes det systemer som er helt smørefrie? På min brors seilbåt fant vi ingen smøremulighet på akslingen. En bekjent påsto at dette var vanlig på seilbåter. Ingenting tyder da heller på at noe er galt. Hvordan fungerer i så fall en slik gjennomføring?

Det finnes fullstendig smørefrie typer som er konstruert etter prinsippet til mekanisk pumpetetning. I tillegg har man naturligvis Volvo Black Jack som skal ha en kubikkcentimerter spesialfett hver gang båten settes på vannet.

Link to post
Share on other sites

Det finnes fullstendig smørefrie typer som er konstruert etter prinsippet til mekanisk pumpetetning. I tillegg har man naturligvis Volvo Black Jack som skal ha en kubikkcentimerter spesialfett hver gang båten settes på vannet.

Er det noe vedlikehold på en slik smørefri aksling? Er det deler som skal skiftes ved jevne mellomrom, eller er det "evigvarende"?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...