Jump to content

Yanmar 4LHA-HTP frostsikre


koh

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg er nylig blitt den lykkelige eier av en Yanmar 4LHA-HTP - og jeg kunne tenke meg å frostsikre den. På ferskvanns-siden er det rød frostvæske, så den er grei. Men så var det saltvanns-siden.

 

I manualen står det at frostsikring skal foregå ved å tømme en masse kraner, og så henviser man til manualen for giret (Hurth ZF-45A 2.0), men den manualen så jeg aldri noe til. Men det kan se ut som om giret er saltvannskjølt. Det går en feit vannslange fra varmeveksleren forbi(over) girkassa og bort til intercooleren. Rett ved kassa er det et slags mellomstykke hvor det tilkoplet to slanger som går ned i kassa. Enten er det saltvann nedom kassa og kjøler den, eller så er det olje oppe i slangen og kjøler seg der. Noen som vet - om det er saltvann nede i kassa, burde det vel vært en dreneringsskrue der også ?

 

Imidlertid hadde jeg tenkt å bare helle kjølevæske (frostvæske + vann) ned i sjøvannsfilteret, og droppe all dreneringen - men siden båten ligger på vannet, ser jeg ikke når det kommer blått vann ut eksosen. Noen som vet sånn cirka hvor mye kjølevæske en må kjøre igjennom for å få erstattet alt saltvannet ?

 

Videre er det et skrulokk på kassa som det står looser/tighter og ATF på - nyskjerrig på hva dette er også.

 

 

 

koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imidlertid hadde jeg tenkt å bare helle kjølevæske (frostvæske + vann) ned i sjøvannsfilteret, og droppe all dreneringen - men siden båten ligger på vannet, ser jeg ikke når det kommer blått vann ut eksosen. Noen som vet sånn cirka hvor mye kjølevæske en må kjøre igjennom for å få erstattet alt saltvannet ?

 

Videre er det et skrulokk på kassa som det står looser/tighter og ATF på - nyskjerrig på hva dette er også.

 

Hei

Jeg har 4 LHADTP og bruker og blande en stor bøtte (15 liter) med 50/50 vann glykol.

Dette heller jeg gjennom sjøvanns filtret det går fort og sørple iseg desse liter så det bra om du har med deg en som kan starte og stenge av motorn så slipper impellern og gå tørr.

Under lokket Loser/tighter inner håller filter til gir kassen din

Hasse

NB 820

Link to post
Share on other sites

Hei koh, det er oljekjøleren. den kjøler girolja. jeg har hatt en slik motor, med zf gir. Det er nok ikke kjølevann i selve gearet. Lokket du ser er oljefilteret. Hva som menes med tighter, looser vet jeg ikke, men mener å huske at lokket bare passer i en posisjon, og løsnes vha en umbrako-nøkkel. Mulig thighter-looser står for hvilken vei du skal skru opp skruen?

 

disse brukermanualene for zf gear tror jeg er en fellesmanual for en masse geartyper fra zf. Mulig du kan få dem til å sende deg en. Har inntrykk av at det ikke er mer vedlikehold på disse gearene enn å bytte olje og oljefilter etter første sesongen.

 

Gratulerer med LHA-HTP, topp motor! Bare pass på at du har slik "rød" frostvæske mot tæring og kalkdannelse i systemet.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar !

 

50/50 blir jo for veldig lave temperaturer da - det er vel slik at temperaturen du blander til er for at væska skal være helt flytende. Frostsprengeeffekten avtar etter det jeg har blitt fortalt ved vesentlig lavere konsentrasjoner. Så for Oslofjorden tror jeg det får holde med 25% (-12).

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Takker for svar !

 

50/50 blir jo for veldig lave temperaturer da - det er vel slik at temperaturen du blander til er for at væska skal være helt flytende. Frostsprengeeffekten avtar etter det jeg har blitt fortalt ved vesentlig lavere konsentrasjoner. Så for Oslofjorden tror jeg det får holde med 25% (-12).

 

-koh

 

Sikkert helt okey:-).

NB 820

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...