Jump to content

Hva er den beste gjengetetningen i diesel-linja?

Frivakt

Recommended Posts

Jeg skal snart i gang med å ligge opp hele drivstofflinja på nytt. Da blir det mange rørdeler som skal skrus sammen, og forhåpentligvis holde tette i mange år.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke Loctite 577. Men så snakket jeg med en kar på Hydroscand som sa at tetningsmiddelet kunne smuldre og begynne å lekke pga vibrasjoner eller annen bevegelse i oppsettet. Ser samtidig jeg at det reklames for at 577 forhindrer at koblinger løsner på grunn av vibrasjoner.

Mannen på Hydroscand anbefalte Loctite 55 ("tanntråd"). Når jeg ser på produktbeskrivelsene er 577 beregnet på bl.a. drivstoff, mens det for 55 er oppført vann og gass.

Ble litt usikker her.  Noen her som har mye erfaring med dette - gjerne noen som har koblinger som har stått en stund?

Jeg har brukt 577 på Hulda i 25 år. Har så langt ikke hatt en eneste lekkasje. Tenker ikke å bruke noe annet i fremtiden heller. På vann har jeg også benyttet hamp sammen med 577. Det har også holdt potte tett. Så jeg har ikke tenkt å verken eksperimentere med tanntråd eller noe annet. 

Loctite 55 gjengesnøre kan brukes på diesel. Må kryssvikles over gjengene.

Har fordelen at den kan etterjusteres (45°)

Loctite 577 herder med hjelp av metall-ioner. Kan Ikke etterjusteres!

Bør ikke brukes på plast/rustfri gjenger uten aktivator 7240. Da vil den i tilfelle herde sent metall-plast, eller aldri ved

plast-plast

hanto1 skrev On 5.2.2025 at 9.18:

Vi brukte denne til det meste ombord, har også pakket om endel i Viknesen med denne.

https://autek.no/wp-content/uploads/2024/01/Datasheet-silver-seal_01.pdf

Vis hele sitatet  

Hva skiller den fra andre gjengeteiper?

Frivakt skrev On 5.2.2025 at 7.38:

Mannen på Hydroscand anbefalte Loctite 55 ("tanntråd"). Når jeg ser på produktbeskrivelsene er 577 beregnet på bl.a. drivstoff, mens det for 55 er oppført vann og gass.

Vis hele sitatet  

Det er ikke vanskelig å få dette tett, du kan bruke det meste. Loctite 55 er forøvrig et utmerket produkt, lett å bruke, lett å få tett. Største ulempe med Loctite 577 er at den har noe herdetid, og at du må rengjøre gjengene for gurba dersom du ombestemmer deg og skrur opp koblingene. Du må også avfette gjengene først. 

Vanlig gjengetape er forøvrig kraftig undervurdert. Den er laget av teflon, tåler alle kjemikalier, og holder evig. Største ulempen er at du ikke kan justere, du må trekke til, og du må ikke løsne på den etterpå. Hovedårsaken til at gjengetape blir bannet opp og ned er at den blir lagt på på feil måte. Har sett utallige eksempler på det. Hvis man ikke behersker det er Loctite 577 en enklere løsning. 

For min del bruker jeg mye gjengetape på små fittings, f.eks luftkoblinger. På VVS bruker jeg ofte Loctite 55. På skroggjennomføringer er jeg så gammeldags at jeg utelukkende bruker hamp og guffe. Men hver sin lyst. Vet man hva man driver med blir det tett uansett. 

Komodo skrev On 5.2.2025 at 11.13:

Loctite 55 er forøvrig et utmerket produkt, lett å bruke, lett å få tett.

Vis hele sitatet  

Ja, jeg har med hell brukt 55 flere ganger på vann-koblinger. En fordel er også at det gir støtte og motstand når man ikke kan teite helt til, på grunn av vinkel på ventiler og bend m.m. Men det var holdbarheten mot diesel jeg var usikker på. Men nå ser jeg @bademann går god for det.

Da må jeg legge til at Hulda stort sett er kobber/messing og noen ganger mot rustfritt. Eller rustfritt mot jern. Og der det er rustfritt/rustfritt er det tett allikevel, mener det er et par steder jeg har den konfigurasjonen. Det blir en del år siden jeg skrudde på dette, visste ikke at det skal brukes aktuator.

Vanlig gjengetape burde holde for olje. Den var nokså enerådende i årevis. For mange år siden ble tape forbudt offshore der jeg jobbet (mener det var BP). Mulig det ble for mye tape i hydraulikkanleggene. Det man fra ingeniørhold prediket den gangen var at tape var 'smøremiddel' ikke 'tettemiddel/gjengetetting'. Siden har jeg privat brukt gjengetape med suksess, som gjengetetting.

Men i enda eldre tider brukte vi gjengetape ute på Friggfeltet. 

Det går mye rart på folkemunne om Loctite 577.
Om vi holder oss til produsentens tekniske datablad så står det der følgende: 

PRODUCT DESCRIPTION LOCTITE® Product 577 is a single component, medium strength, thixotropic anaerobic sealant with fast curing properties. The product cures rapidly when confined in the absence of air between close fitting metal surfaces. TYPICAL APPLICATIONS Used to seal metal threaded fittings. Particularly suitable for use on stainless steel without the need for surface activation.

Om noen ønsker hele TDSn / databladet så er det her:

https://docs.rs-online.com/27bc/0900766b8009020a.pdf

Min erfaring med Loctite 577: i båtene, på havbunnen 4800m dyp, på fjellet 780moh og i kjøkkenbenken.... om man følger bruksanvisningen (anbefaler den skriftlige som følger produktet og ikke folkemunne) så er dette et meget universalt produkt med god holdbarhet og kan ta opp større klaringer enn noe annet produkt jeg har prøvd.

Har brukt Locktite 5923. Den er seig og klissete. Har brukt den i parafinovn er (har vært servicemann på de i mange år) og på anlegg med fyringsolje, i tillegg til dieselsystemet i båten. Fungerer utmerket og holder tett. 

Ja @dieselfan, kan ikke huske at vi brukte Activator på 577 offshore heller. Vi nærmest 'badet' i 577 på enkelte installasjoner. Så selv i dag ligger det i bakhodet at 577 tetter mot 'det meste' og at det, som andre Loctite- og slike produkter, herder ved fravær av luft. 

hanto1 skrev On 5.2.2025 at 12.17:

Komodo, Silver Seal tape er kort sagt bedre enn vanlig tape, samt den er godkjent for offshore bruk.

Vet ærlig talt ikke om oljebestandighet til vanlig gjengetape.

Vis hele sitatet  

Godkjent av hvem da? Stiller litt spørsmålstegn til slike "godkjenninger", da det har vært et lite diskusjonstema tidligere i jobbsammenheng. Diverse selgere har kommet med gjengetape som bla. skal være godkjent for damp osv, men jeg har aldri sett en harmonisert EN standard som stiller spesifikke krav til gjengetape. De fleste godkjenger foregår vel da på kontoret til verkstedformannen o.l. rund om kring. 

Når det gjelder oljebestandighet så er alle gjengetaper jeg vet om laget av teflon (PTFE), et plastmateriale som har utmerket kjemikaliebestandighet. Selv de billigste rullene fra Biltema er laget av tefon. Har aldri hørt om gjengetape som går i oppløsning. Teflon er også en plast som tåler veldig høy temperatur. 

Det er kun 

Hulda skrev On 5.2.2025 at 15.09:

kan ikke huske at vi brukte Activator på 577 offshore heller. Vi nærmest 'badet' i 577 på enkelte installasjoner. Så selv i dag ligger det i bakhodet at 577 tetter mot 'det meste' og at det, som andre Loctite- og slike produkter, herder ved fravær av luft. 

Vis hele sitatet  

Har lest igjennom hvordan du har brukt Loctite 577 og jeg kan ikke finne noen grunn til at du bør endre eksisterende metoder.

For best mulig resultat vil jeg generelt anbefale alle å sikre at gjengepartiene er tørre før påføring. Dersom en har ren trykkluft så er det bra. En varmluftpistol eller en hårføner er min favoritt, så får man en liten lunk samtidig og herdetiden reduseres gjerne betydelig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...