Jump to content

Hva er den beste gjengetetningen i diesel-linja?

Frivakt

Recommended Posts

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Det går mye rart på folkemunne om Loctite 577.
Om vi holder oss til produsentens tekniske datablad så står det der følgende: 

PRODUCT DESCRIPTION LOCTITE® Product 577 is a single component, medium strength, thixotropic anaerobic sealant with fast curing properties. The product cures rapidly when confined in the absence of air between close fitting metal surfaces. TYPICAL APPLICATIONS Used to seal metal threaded fittings. Particularly suitable for use on stainless steel without the need for surface activation.

Om noen ønsker hele TDSn / databladet så er det her:

https://docs.rs-online.com/27bc/0900766b8009020a.pdf

Min erfaring med Loctite 577: i båtene, på havbunnen 4800m dyp, på fjellet 780moh og i kjøkkenbenken.... om man følger bruksanvisningen (anbefaler den skriftlige som følger produktet og ikke folkemunne) så er dette et meget universalt produkt med god holdbarhet og kan ta opp større klaringer enn noe annet produkt jeg har prøvd.

Bra med forskjellig input, men tillater meg å dele databladet fra 2024, siden databladet over er fra 1995.

Muligens produktet ikke er helt det samme som for 30 år siden. 

https://datasheets.tdx.henkel.com/LOCTITE-577-en_GL.pdf

Jeg skrev i min post at man BØR(ikke MÅ) bruke aktivator i ikke metalisk forbindelse som rustfritt og plast.

Slike tekniske tråder har det med å bli forvirrende når det blir mye teknisk, så jeg prøvde bare å gi en kort og enkel anbefaling til trådstarter om forskjellen på 55 og 577

Dette med aktivator også hva Henkel sin salgsrepresentant anbefalte meg å si til kunder som kjøper produktet. Snakket med han ang. en case hvor kunde ville bruke det på plastgjenger(røropplegget til svømmebasseng). Brukte det først uten aktivator og etter to uker var det fremdeles ikke tett.

577 som selges idag starter herdeprosessen ved hjelp av metall-ioner.

den kan lufttørke, men det tar en del lenger tid.
Aktivator 7240 inneholder metall-ioner i flytende form, ikke luft. 
For å fremskynde herdeprosessen på overflater med i rustfritt og evt. plastgjenger er aktivator anbefalt.

Hvis ikke en ikke vil bruke aktivator så er det opp til hver enkelt, men syns at det er greit å nevne i hvilke tilfeller en BØR bruke det for å oppnå et bedre resultat, i dette tilfellet kortere herdetid. 

Som det fremgår av databladet er herdetiden lenger på rustfritt en for stål og messing.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...