Jump to content

Minitraktor til båtopptak /-utsett. Noen som har erfaring med styrke?


Smiley

Recommended Posts

Etter overgang fra Suzuki Grand Vitara med høy bakkeklaring og lavgir til el-bil så har det blitt noe mer utfordrende å ta opp / sette ut båt. Vi har et båtutsett med "passe" skrå (ikke bratt) betong-rampe. Denne ligger det gjerne et 20 cm sandlag på om den ikke er helt nyrenset. Jeg har i den senere tid begynt å leke med tanken på kjøpe meg en eldre minitraktor av type Kubota eller Iseki, helst med 4x4 for å bruke denne til båten (og kanskje litt brøyting).

Jeg ser at de fleste av disse ligger på mellom 15 og 30 hk. Er det noen som har erfaring med hvordan man opplever trekkstyrken til disse?
Vil jeg risikere å ha problemer med å trekke opp en daycruiser m/henger, totalvekt rett under 1500kg?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Det er nok effekt. så kommer det an på girutveksling, friksjon mot underlaget osv.

Å løfte 1.500 kg vertikalt med 1 m/s tilsvarer en effekt på 15 kW eller 20 hk.

På et skråplan med 1:10 så kjører du 10 meter for å løfte en meter, så om traktoren krabber med 1 m/s tar det 10 sek å løfte en meter, så da trenger du 1,5 kW eller 2 hk. Det passer vel bra at en vinsj på 1500 W trekker en båt på 1500 kg oppover en rampe.

Om jeg har satt komma på feil plass så er det sikkert folk som vil kommentere det, evt komme med presiseringer, evt 'flisespikkeri'. G=10 f.eks.

Link to post

Jeg løfter båten med kran og setter den i tralla. Men å trekke en 14 foter på tralle med min 17,5hk plentraktor er i alle fall helt uproblematisk. Med lav nok giring så burde det gå greit. Hvis bare traktoren er tung nok til å unngå å spinne...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Eg har ein "alpetraktor" med firhjulstrekk, 49 tilårskomne hestar, dif.brems, og låggir av ein annan verden. 

 

Eg har aldri trekt opp båtar med traktoren, men den trekk tunge lass òg i motbakkar. 

Av og til er det eit lite problem at traktoren spinn. Eg vil tru at traktordekk grip dårlegare, mot betong, enn bildekk. 

Link to post

alt kommer an på hellning og friksjon på underlaget!  de kjører jo campingvogner på 9 meter og to tonn med sånne mini trillebårer. ting på hjul trenger ikke veldig mye kraft for å flyttes på!

Du sveiver lett en båt på tre tonn med en handvinsj med rett utveksling

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Friksjonen på underlaget er som nevnt varierende alt etter hvor lenge siden noen har rensket rampen, men den er heldigvis ikke særlig bratt. Slik jeg leser svarene så er det evt. vekten på minitraktoren som kan være utfordringen.... Høres ut som dette burde være verdt et forsøk!

Selv de eldste ligger relativt høyt i pris ser jeg, kanskje vurdere å finne noe å importere....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Smiley skrev 59 minutter siden:

Friksjonen på underlaget er som nevnt varierende alt etter hvor lenge siden noen har rensket rampen, men den er heldigvis ikke særlig bratt. Slik jeg leser svarene så er det evt. vekten på minitraktoren som kan være utfordringen.... Høres ut som dette burde være verdt et forsøk!

Selv de eldste ligger relativt høyt i pris ser jeg, kanskje vurdere å finne noe å importere....

Er det 20 cm sandlag du mener eller er det kommet på en 0 for mye? Har du prøvd med elbilen din? Nå vet jeg ikke hvilken bil du har, men en så pass lett båt burde gå fint å trekke opp så lenge bilen er godkjent for dette og det ikke er en ren sandstrand. At man har lyst på en ny dings kan jo være en annen sak...

Link to post

Neida, mener opptil 20 cm, så det oppleves som en ren sandstrand til tider. Jeg har en Ioniq 5 med firehjulstrekk, så jeg har ingen problemer med å trekke opp med den. Årsaken til at jeg ikke trives like godt med å bruke den fremfor den gamle Vitaraen er at det må manøvreres endel for å få bil / henger i posisjon. Dette skjer delvis over rullestein og annet underlag som Ioniq`n ikke trives like godt på. Dessuten har den en svingradius som krever vesentlig mer plass enn jeg har vært vant med. Kunne derfor tenke meg å hatt en minitraktor å bruke istedet. ....også er det gøy med leketøy da!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Smiley skrev 49 minutter siden:

også er det gøy med leketøy da!

ahhaa nå er jeg med. 

Har erfaring med 13.5hk Yanmar  4wd diesel. 
Tror den viktigste variabelen for meg blir den samme for deg.
Jeg hadde slipp med pukk og fjell under som stakk opp her og der. 99% av minitraktorene har dekk med V- mønster. Det sitter godt fast i fuktig sand/jordmasser/gjørme men på asfalt eller betongplate er det lite grep i dette mønsteret, særlig når dekkene blir noen år og blir harde og traktoren er lett. 
Det springende punktet er om traktoren har diffsperre på begge akslene. Det i tillegg til lav-gir gjør alt mulig.
Min hadde egenvekt på 470kg, så satte jeg på frontlodd ca 340kg og 190kg bak på 3pkt, da trakk den imponerende. Men anbefaler ikke så tunge lodd som på min, jeg ble litt opptrekt og overdrev nok noe. Kanskje det halve er fornuftig.

Link to post
Smiley skrev for 6 timer siden:

Selv de eldste ligger relativt høyt i pris ser jeg, kanskje vurdere å finne noe å importere....

 

vet ikke hvor mye du ser for deg å bruke , fins jo nytt å fat i her til lands også

Disse er produsert i India og minste starter på rett under 100 lapper.  En på hjemstedet har en 26hk, og naboen kjøpte nylig en 50hk
https://solistraktor.no/modeller/

minste "parktraktoren"  oppgis til 900 kg - mistenker det kan bli litt lett for å dra opp 1,5 tonn på litt vanskelig underlag..?  

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Gråtass er dessuten MYE kulere enn Iseki ?

Stusset på at du ikke kunne dra opp båten med en Ioniq5, men ser du skriver at det er mest pga underlaget du er redd for. Det kan jeg forstå. 
Byttet selv fra Mazda CX-5 til Ioniq 5. Begge er 4x4. Ioniqen med sine 305Hk fra start er jo en drøm å dra lass med. Merker knapt at jeg har min Whiteshark 205 bak når jeg drar den opp rampa og kjører på veien. 

Link to post

Ja, Gråtass eller annen liten eldre traktor er heller ikke utelukket. Jeg har bare "hengt meg opp i" minitraktor m/4x4 med tanke på lagring og parkering. Hang meg å en auksjon på auksjonen.no nå på en Kubota, men budene øker raskt nå mot auksjonsslutt....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Smiley skrev 54 minutter siden:

Ja, Gråtass eller annen liten eldre traktor er heller ikke utelukket.

Anbefaler at du også vurderer Yanmar sin YM serie også.
Tror ikke den står tilbake for noe av det andre på markedet.

 

 

Link to post

Jeg vokste opp med gråtass, og Ford fra 70-tallet. De var gamle da, blitt veldig gamle nå....Mer enn nok kraft, men de har ikke lavserie, eller firehjulsdrift. Firehjulsdrift er ikke så viktig for å trekke båt, men lavserie gjør alt enklere å sikrere. Som sagt så er sperre på bakakselen viktig. De gamle nevnte traktorene er ofte litt høyt giret, det i kombinasjon mangel på veltebøyle, og kanskje ikke så mye erfaring fra landbruks-maskiner, så sliter jeg med å anbefale det. I det minste husk nok ballast fremme. 

Jeg har hatt 18 hk Shibaura fra 80 tallet. Fin den. Litt som Iseki, men rimeligere i dagens marked. Lenge siden det har vert en forhandler på de her i landet, så deler er litt vanskelig. Den ville nok fungert helt fint å trekke båt med. Den var veldig lavt giret. Noe som gjør den sterkt, trygg og enkel og operere. Iseki og Kubota fra den perioden er bra, men som du skjønner, de prises høyt.. 

Alle gamle traktorer med firehjulstrekk prises høyt. Veldig høyt hvis de har frontlaster.

Jeg solgte Shibauraen og kjøpte ny Iseki med 39 hk for 6 år siden da krona sto høyt og ny Iseki kostet 149000. Det har endra seg nå. Fin den til det meste. 

Det kommer jo ann på hvilket bruk du ser for deg, men å eie traktor er ikke dyrt, holder seg godt i pris, samt kjekt å ha. Lett å selge den dagen bruken endrer seg. Jeg bruker min traktor til diverse rundt huset, også snøbrøyting. Jeg har et skjær bak, samt skuffe foran. Har drøye 100 m vei og oppstillingsplass. Har også en vanlig 11hk snøfreser. Må jo innrømme det er vel så effektivt med fresen, men artig med traktor. Bruker du skjær så må du stort sett ha kjettinger på alle fire hjul, hvis ikke vrir traktoren seg sideveis når det blir litt belastning på skjæret. Å bruke front skuffe til å brøyte med er litt klønete, men ok å flytte snø med.

Jeg ville nok kikket mot nyere traktor fra østen(Kina, India, korea.)Sollis er nevnt, har inntrykk av de har seriøs forhandler. Farmtrack er en annen aktør som kan være verdt å kikke på. 

Lykke til. 

 

Link to post

Med @Ask sin frykt for at dette blir en traktortråd, vil jeg som gammal eier av Gråtass diesel (Ferguson TEF) og en MF 135 og en Case 585, støtte de argumentene som @Sørlandet2 ramser opp i sitt innlegg. 

 

Gråtassen (diesel) har 28 hk., veier ca 1200 kilo, er for høyt gira og har ikke differensial-sperre eller servostyring. 

Morsom old-timer som er vrien å starte i kaldt vær, men som av nevnte grunner ikke optimal til TS sitt bruk.

 

I 20 cm sand opp en kneik fra havet vil du nok få mer glede av en traktor som har store drivhjul med godt mønster, lavgir og sperre. 

 

Fordel om traktoren har fungerende hydraulisk 3-punkt feste slik at du kan montere en tilhenger-kulekobling mellom trekkarmene og slik kunne løfte og senke hengeren og derved unngå at skilt og lys subber nedi bakken. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev 1 time siden:

Med @Ask sin frykt for at dette blir en traktortråd, vil jeg som gammal eier av Gråtass diesel (Ferguson TEF) og en MF 135 og en Case 585, støtte de argumentene som @Sørlandet2 ramser opp i sitt innlegg. 

 

Gråtassen (diesel) har 28 hk., veier ca 1200 kilo, er for høyt gira og har ikke differensial-sperre eller servostyring. 

Morsom old-timer som er vrien å starte i kaldt vær, men som av nevnte grunner ikke optimal til TS sitt bruk.

 

I 20 cm sand opp en kneik fra havet vil du nok få mer glede av en traktor som har store drivhjul med godt mønster, lavgir og sperre. 

 

Fordel om traktoren har fungerende hydraulisk 3-punkt feste slik at du kan montere en tilhenger-kulekobling mellom trekkarmene og slik kunne løfte og senke hengeren og derved unngå at skilt og lys subber nedi bakken. 

 

Eg deltek gjerne i ein traktortråd:smiler:

Link to post
Hekri skrev for 13 timer siden:

Fordel om traktoren har fungerende hydraulisk 3-punkt feste slik at du kan montere en tilhenger-kulekobling mellom trekkarmene og slik kunne løfte og senke hengeren og derved unngå at skilt og lys subber nedi bakken. 

 

min faste traktorpilot har en sånn, som hekri sier veldig kjekt å kunne justere høyden på draget

https://www.felleskjopet.no/maskin-og-redskap/maskinrekvisita/tilbehoer-og-rekvisita/redskapstilkobling/hullbom-og-tilhengerfeste/tilhengerfeste-for-trepunkt-ca-35651012/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for utrolig mange gode innspill, både i form av alternative merker og evt. begrensninger!

Jeg var heltids-bonde med egen gård og traktor i noen år på 90-tallet. På den store John Deer`n hadde jeg en sånn hengerkule-løsning som beskrives her, og ja, det var kjekt. Brukte den mye til båtutsett på den tiden.

Jeg kikker videre, men nå med et videre spekter av muligheter. Konkluderer da også med at det skal være styrke nok i de små minitraktorene med 4x4...... :-)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...