Jump to content

Ok å montere varmtvannstank 4 meter unna motoren?

Maika

Recommended Posts

Barna har blitt ungdommer og har fått høyere krav til luksus, så nå monteres det både dusj og varmtvann.

Det er begrenset med plass til en tank, men jeg kan få plass til en 15L Isotemp Slim 4 meter unna den ene motoren.

Jeg ønsker å kunne varme opp vannet med kjølevann fra motoren, så det blir i så fall 8 meter som vannpumpa på den ene av mine VP MD2030 må dytte ekstra. Vil det kunne skape problemer? Jeg må kanskje eventuelt montere en ekstra pumpe, men den skal jo bare gå når motortemperaturen har nådd et visst nivå, så det ser jeg for meg at blir litt mye mekk?

Bårdp skrev 1 time siden:

Det går nokk helt fint, det er jo ikke slik at hele kjølevanns sirkulasjonen vil gå gjennom VVT.

Takker, da satser jeg på denne løsningen.

Code0 skrev 3 minutter siden:

Bare sjekk at ikke noe i varmtvannskretsen kommer over ekspansjonstanken, da renner den over når du åpner lokket.

Den kommer dessverre høyere, så jeg må kjøpe en ekstern ekspansjonstank som jeg skal montere høyere.

Den som tilhører motoren min kommer på over 8000,- med tank og slangetilkoblinger (uten elektronikk som jeg uansett ikke trenger), så jeg håper å finne en billigere løsning. Utfordingen blir å finne noe som passer med påfyllingslokket til motoren uten at det blir for jalla.

https://www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54168814

VVB på Hulda står vertikalt med bunnen høyere enn motorens ekspansjonstank. Det renner ikke tilbake om jeg åpner lokket. Rett og slett fordi loopen ikke har tilgang på luft. Legg en plastslange ned i en bøtte vann. Trekk midten av slangen opp i luften, hele tiden med begge endene under vann. Det skjer ingentig så lenge bukten på plastslangen ikke heves mer enn ca. 10 meter.

Mulig Volvo har gjort noe spesielt, spør Ask.

Code0 skrev for 1 time siden:

Bare sjekk at ikke noe i varmtvannskretsen kommer over ekspansjonstanken, da renner den over når du åpner lokket.

Det kommer an på hvordan varmtvannskretsen er koblet til motor/ekspansjonstank. Luft kan ikke bevege seg nedover i vann.
Jeg har ikke opplevd problemer, selv med bereder 1 meter høyere enn ekspansjonstanken.

For best sirkulasjon bør man blokkere bypass i motoren slik at ikke vannet tar denne snarveien i stedet for å gå via berederen.

(ser at Hulda kom i forkjøpet)

Hulda skrev 14 minutter siden:

Det renner ikke tilbake om jeg åpner lokket. Rett og slett fordi loopen ikke har tilgang på luft.

Den får jeg tenke på. Når du skrur av lokket på ekspansjonstanken så har den jo tilgang på luft. Mulig det blir hengende om man ikke punkterer med en anti-vakuumbentil…

Hulda skrev 55 minutter siden:

Fysikk på Roterommet :-)

På min USA-motor ligger vann til/fra VVB under væskespeilet motoren.

Ja, det er det tryggeste. Stemmer det med ditt forrige innlegg så misforsto jeg det. Der var bunnen på VVB høyere, og om du har kobber-coil inni der, så blir det også over ekspansjonstanken.

Ingar skrev for 2 timer siden:

Jeg har ikke opplevd problemer, selv med bereder 1 meter høyere enn ekspansjonstanke

Det er mulig det er en overtrykksventil på toppen av varmeveksleren, ‘radiatorlokk’ får de som husker dem. Mulig at vannet raser om man skrur opp den.

Hulda skrev for 2 timer siden:

VVB på Hulda står vertikalt med bunnen høyere enn motorens ekspansjonstank.

Ingar skrev for 2 timer siden:

Jeg har ikke opplevd problemer, selv med bereder 1 meter høyere enn ekspansjonstanken.

Hvordan får dere kjølevannet inn i kretsen? Fyller opp i hver av slangene i kretsen, kobler på berederen, og lar motoren dytte det siste av luft gjennom og til ekspansjonstanken?

Låner tråden litt.

Skal montere varmtvann (og vann forsåvidt) i Vifa.

Idag har jeg testet dieselvannvarmer  med enkel oppkobling i garasjen.

Med en bøtte med vann, en kanne med diesel og en hurtigkobling til batteriet så fyrte varmeren igang, og vannet i bøtta ble raskt varm. Så testen var vellykket.

Men etterhvert så skal jo sulamitten inn i båten sammen med en varmtvannstank og motor og defrostere.

Men motoren er jo ikke sånn sett helt klargjort for dette enda. Foreløpig vet jeg ikke helt hvor jeg skal koble meg inn på kretsen enda.

Motoren er en Lister Peter 20hk som blir god og varm når den går. Ifølge temperaturmåleren i Panelet, ligger temperaturen omtrent på 100°C, men med lasertermometer så er det noe kjøligere.

Så spørsmålene er da:

- Er det noen som har forslag til hvordan jeg skal koble dette sammen ?

- Skal alt vannet gjennom (sirkulasjonspumpe, ) varmer, defroster og varmtvannstank før alt igjen returnerer til motoren ?

- Er det problem å koble opp VV-tank i kjølevannssløfen før jeg har fått koblet opp ferskvann ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Tror du skal legge ut et bilde av fronten på motoren, Petter er noe ukjent. Jeg kjenner kun gamle livbåtmotorer.

VVB tar ikke skade av å bli koblet til motorkretsen uten 'forbruksvann'.

VVB blir skadet om du plugger inn 220 V uten at det er 'forbruksvann' i beholderen.

Maika skrev for 11 timer siden:

Hvordan får dere kjølevannet inn i kretsen? Fyller opp i hver av slangene i kretsen, kobler på berederen, og lar motoren dytte det siste av luft gjennom og til ekspansjonstanken?

Hvis deler av kretsen ligger høyere enn ekspansjonstanken, eller det er mye "berg- og dalbane", så anbefaler jeg å koble på en litt kraftig pumpe midlertidig, for å fylle opp slangene og få ut luft. For eksempel en drillpumpe. Gjerne hente væske fra en bøtte i denne prosessen, og la returen gå tilbake dit.  Hvis det er en stor sløyfe med mange apparater, så er det nok best med en ekstra ekspansjonstank. Helst en med separat inngang og utgang, slik at ikke luftbobler kan passere forbi.

Min 2030 holder fin sirkulasjon i en 15m lang sløyfe med to varmeapparater,  varmtvannsbereder og vannvarmer, selv om ikke den elektriske sirkulasjonspumpen går. 

Hulda skrev for 10 timer siden:

Tror du skal legge ut et bilde av fronten på motoren, Petter er noe ukjent. Jeg kjenner kun gamle livbåtmotorer.

...

VVB blir skadet om du plugger inn 220 V uten at det er 'forbruksvann' i beholderen.

45_1319316374.jpg.035eb78a202267d4ec58c83a425aa424.jpg

Beste bildet jeg hadde her hjemme i forbifarten. Ser at det finnes et Heater connection kit, men slik jeg forstår det er det til 4-sylindret, og ikke 2-sylindret som jeg har. Må ta en telefon til Frydenbø, men frykter at ett slikt connection kit havner i prisklassen til (overhaling av) girkasser til Chilli Solbris ...

Planen er å ikke koble til 220 volt til VV-tank, men bruke dieselvarmeren istedet. Vi har aldri hatt for vane å ligge i gjestehavn.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Hulda skrev for 21 timer siden:

Mulig Volvo har gjort noe spesielt, spør Ask.

:smiler:

Det veit eg ikkje, men eg blir ikkje overraska om VP har laga ein konstruksjon for at dette skal vera ekstra vanskeleg for kunden og/eller for å selja overprisa tilleggsutstyr. 

Hulda skrev for 18 timer siden:

Vannet blir pumpet rundt. Det lufter seg selv etter hvert. Må etterfylles på motoren noennganger.

J-Å skrev for 7 timer siden:

Hvis deler av kretsen ligger høyere enn ekspansjonstanken, eller det er mye "berg- og dalbane", så anbefaler jeg å koble på en litt kraftig pumpe midlertidig, for å fylle opp slangene og få ut luft. For eksempel en drillpumpe.

Stormwatch skrev 1 time siden:

Motorens sirkulasjonspumpe fyller det opp. Kan løfte vann mange meter høyt.

Takk for svar! Jeg tester vel kanskje først med å kun prøve vha sirkulasjonspumpa, men siden jeg nå fikk enda en grunn til å kjøpe en drillpumpe, så er en slik også bestilt og vil benyttes ved behov.

Oppdatering kommer til våren:) 

Den ene datteren min har bursdag i begynnelsen av mars og hun har bestemt at våren begynner da, men var i båten og målte litt tidligere i dag, og det var veldig fristende å bare sette i gang, solskinn er det jo også i dag :smiler:

Men akkurat dette prosjektet krever jo både slanger og bereder, noe jeg ennå ikke har bestilt, så det får nok uansett våres litt til.
(Dårlig med vann er det også på opplagsplassen, så det blir kronglete å teste dette med det første.)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...