Jump to content

Ok å montere varmtvannstank 4 meter unna motoren?

Maika

Recommended Posts

Hulda skrev for 5 timer siden:

Jeg ser ikke umiddelbart noen tilkoblingspunkter. Det skulle være rart om det ikke skulle være mulig å få til noe. Uansett er det jo en trykk- og en sugeside i sirkulasjonspumpen og i systemet. 

Fant brosjyren for motoren blandt alle papirene og manualen. Her er bildet fra siden, bedre enn det jeg klarer å få tatt i min båt

DSC_0974.JPG.2880280b3d1f43d0f56b5c498b8bf621.JPG

Det går også en slange opp bak varmeveksleren.

Den kan sees her

DSC_0982.JPG.910f5182fdcb11aad5c5624e4b7348c7.JPGDSC_0983.JPG.e715db0ff6648ebecaab77af6ccc1764.JPG

Den andre enden av slangen tror jeg kommer inn her

slangerotert.jpg.3b96cd6366baefcc0a6aa4e6e1948836.jpg

Slangen er såvidt synlig her, der den kommer inn bak kontakene bak pumpa i messing som skal tømme sumpen for olje.

DSC_0975.JPG.2a505e33ff50dda69977e46d3e43b0ef.JPG

Jeg innbiller meg at jeg skal kunne ta løs den slangen og route den gjennom dieselvarmer, defroster og vvtank før den går tilbake til motoren. Men usikker på hvilken vei vannet skal gå der.

J-Å skrev for 3 timer siden:

På beskrivelsen av det settet fra Frydenbø står det:

Suitable for engine types

Sabb Lister LPW2

Sabb Lister LPW3

Sabb Lister LPW4

Det er riktignok bare en del som er listet.

Snakket med Frydenbø, og han jeg snakket med var usikker. Mente at det burde være en utgang som var plugget på vannpumpen som er bak det vifta normalt sett burde stått. Så han ba meg om bilde. Men det kom ikke frem på på mail.

Men fikk bestillt meg noen servicedeler. Sikkert blodpris, men siden jeg forsøkte å bruke han som konsulent, så synes jeg det er greit.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Varmen til slike forbrukere tas normalt ut før termostaten og kommer inn igjen etter. Kobles i parallell med opplegget som er på motoren.

Vanligvis er det to plugger i blokka for tilkobling. Anbefaler å sette kraner på uttakene slik at du kan stenge sløyfen med varmeapparater og vv tank ved problemer.

På Mørejeten til dykkerklubben har vi to varmeapparater og vv-tank i samme sløyfe. Varmeapparatet til vinduslufta ligger nesten en meter høyere enn motoren. Å presse ut den lufta gir så mye motstand at kjøleveska velger å gå direkte igjennom motoren istedenfor rundt sløyfa.

Har løst det med å sette inn en sirkulasjonspumpe rett etter uttaket som får strøm når jeg slår på varmeapparatet.  Merker tydelig forskjell på temp i varmeapparatet med pumpa på/av.

Med pumpa går luftingen automatisk og det kommer ikke ut kjøleveske når jeg åpner lokket på motoren.

Ved 90 grader på kjøleveska skal vi i teorien kunne ta ut 10+5 Kw varme fra motoren til oppvarming av båten. Har ikke prøvd, men antar at det er nok til at jeg i nødsfall kan kjøre langt på tomgang selv om saltvannskjølingen skulle gå tett/impeller ryke.

Mons

mons skrev for 22 timer siden:

Å presse ut den lufta gir så mye motstand at kjøleveska velger å gå direkte igjennom motoren istedenfor rundt sløyfa.

Det er det som er problemet, når det er luft i "nedoverbakken", så må pumpa klare å trykke væske hele "oppoverbakken".  Selv om en ekstra pumpe klarer å trykke væsken over toppen, er det ikke garantert at all luften kommer tilbake til en lavtliggende ekspansjonstank. Når all luften er ute, skal ikke høydeforskjell spille noen særlig rolle. Så lenge det ikke blir så lavt trykk på toppen at væsken begynner å koke.

Maika skrev 3 minutter siden:

Det skjer vel bare ved ca 10 meter hvis vannet suges opp ovenifra, ikke når det trykkes opp unnenfra ;)

Dette vannet kan jo bli ganske varmt, så da koker det lettere. Men jeg tror ikke det er noe stort problem.

Da tror jeg at jeg har fått en forståelse på hvordan uttak av varmtvann fra en Lister Petter LPW(S)2 skal kobles.

Det som jeg finner av tegninger av "Heater Connection kit" på denne 30 år gamle motoren som har gått hele 216 motortimer i sitt liv er denne

LPW2_LP169_jpg

hentet fra https://shop.frydenbo-maritime.no/nb_NO/taxons/sabb-lister-300/sabb-lister-motorer-300100/sabb-lister-lpw2-300100100/heater-connection-kit-lpw2-lp169

Den slangen som stussen merket 4 går inn i mener jeg må være denne som jeg har bilde av her

slangerotert.jpg

Den går opp under pumpa, og så går det slangen bakover bak/undervarmeveksleren, og så går den opp og inn til termostathuset her

DSC_0982.JPG

og inn her

DSC_0983.JPG

Det den går inn i er der temperaturbryteren sitter her i forkant av motoren.

DSC_0975.JPG

Den andre "bryteren" som sitter der er giveren til temperaturmåleren som sitter i instrumentpanelet.

Så på den nevnte slangen er det da koblet ett t-stykke (nr 5 på skissen)

Der kan jeg som @mons foreslår koble en kuleventil, og så ta vannet videre inn på sirkulasjonspumpa til vannvarmeren, og deretter inn på vannvarmeren.

Fra vannvarmeren kjører jeg vannet til defroster-boksen med 4 luftuttak

H1043353_XL.jpg

Derfra går vannet videre til VV-tank, og så tilbake til motoren, med ny kuleventil før vannet kommer til motoren

Inn på motoren skal jeg ha en stuss som nr 1 på skissen, og den skal da monteres på siden av varmevekslerenm der det ser ut til å være en umbrakobolt på brosjyrebildet her

DSC_0974.JPG

Eventuelt sette på ett T-stykke på tilkoblingen under varmeveksleren.

Det jeg sitter og lurer på , er om det er enklere å bare bruke den slangen som ligger der, dvs løsne den oppe ved temperatur-varselbryteren, koble den enden til varmeren, kjøre alt vannet der gjennom sløyfa med varmer, varmeregister og vv-tank og så ta slangen tilbake fra vv-tank rett inn der den originale slangen var koblet.

Det er sikkert en grunn til at det er lagt opp til en egen sløyfe, men hva er den grunnen ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Vår lille pumpe klarer å få ut lufta på et øyeblikk og øker gjennomstrømningen (og derved temperaturen) i sløyfa betraktelig.

Tenker at hvis all kjøleveska skal ta hele runden blir det kanskje for mye motstand og derved for lite fart på kjølvesken forbi kritiske punkter i motor/topplokk.

Mons

mons skrev 11 minutter siden:

Vår lille pumpe klarer å få ut lufta på et øyeblikk og øker gjennomstrømningen (og derved temperaturen) i sløyfa betraktelig.

Tenker at hvis all kjøleveska skal ta hele runden blir det kanskje for mye motstand og derved for lite fart på kjølvesken forbi kritiske punkter i motor/topplokk.

Blir ikke 4 meter fra motor til vv-tank her. Alt skal plasseres inne i et motorrom som vel er 150x90x90 cm. eller kanskje litt mer.

Hulda skrev 1 minutt siden:

216 timer på 30 år. Fortsetter du med den heftige bruken kommer motoren til å overleve dine olderbarn  For den dunken der gjør 10000 timer :-)

Den har stått mye på land den båten. Tror den har fått over 10% av timene sine etter at jeg overtok båten i slutten av juli, det meste på henteturen som tok 18 timer med motvind og smågrønt mannskap.

Vifa - Bruce Roberts 35

Det blir et artig prosjekt dette her!

Tenker det blir mye likt motorrommet til Hulda. Bare at Hulda har en 140 hk V8'er montert. Og med VVB som henger høyere enn motoren. Etter en times motorgange har vi 40 liter glohett vann. Motoren min er det digert, uøkonomisk udyr med masse spillvarme. Din motor er en hamster i forhold, så 40 liter varmtvann vil naturlig nok ta litt lenger tid.

finnarne skrev for 2 timer siden:

Fra vannvarmeren kjører jeg vannet til defroster-boksen med 4 luftuttak

H1043353_XL.jpg

Derfra går vannet videre til VV-tank, og så tilbake til motoren, med ny kuleventil før vannet kommer til motoren

I

Hei.

På våren båt har eg kopla det slik at vatnet går frå motoren gjennom vvb, gjennom defrostaren og tilbake til motoren. 

Eg meiner det er eit betre opplegg. Då får vatnet i vvb høgare temperatur, og det er eit poeng med små varmtxasstankar då det gir større kapasitet. I tillegg blir vatnet raskare varmt, og når når vatnet i vvb er varmt så funkar tanken som ein thermos og vatnet inn i defrostaren er nesten like varmt som då vatnet kom ut av motoren. 

Eg har òg isolert slangane. 

Ask skrev 15 minutter siden:

Hei.

På våren båt har eg kopla det slik at vatnet går frå motoren gjennom vvb, gjennom defrostaren og tilbake til motoren. 

Eg meiner det er eit betre opplegg. Då får vatnet i vvb høgare temperatur, og det er eit poeng med små varmtxasstankar då det gir større kapasitet. I tillegg blir vatnet raskare varmt, og når når vatnet i vvb er varmt så funkar tanken som ein thermos og vatnet inn i defrostaren er nesten like varmt som då vatnet kom ut av motoren.

Tanken min er at at om jeg ikke ikke kjører luft gjennom defroster, så taper jeg lite varme.

Så om målet er å få fortest mulig varmtvann, så skal viftene ikke gå, og om jeg skal ha varm luft i båten, så blir ikke varmtvannet så varmt. Om det er lite effektivt, så får jeg bytte rundt.

Tenker jeg.

Vifa - Bruce Roberts 35

Enig med @Ask.  Motor -> sirkulasjonspumpe -> vannvarmer -> vvb -> viftekonvektor(-er) -> motor, Jeg har også en buypass for motoren. Hvis en bare skal ha litt varmtvann for en dusj, så er det ikke nødvendig å varme opp hele motorblokken. Men hvis en skal ha varme i båten, så er jo motoren et magasin på samme måte som vvb.

Hulda skrev On 7.2.2025 at 19.29:

216 timer på 30 år. Fortsetter du med den heftige bruken kommer motoren til å overleve dine olderbarn  For den dunken der gjør 10000 timer :-)

Det er vel ofte tida som sliter, ikke bare bruken. Men den motoren ser jo uforskammet velstelt ut i forhold til min 2030 fra 2003.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Det er vel ofte rust og morken 'gummi' som gjør livet risikabelt for gamle tekniske greier. Nå går motoren min på 40'ende året. Og 'gummi' nå er ikke som gummi før i tiden. Da jeg var på kortbuksestadiet var vifteremmer og radiatorslanger gjengangere. Det var ingen som brydde seg om at det dryppet litt smøreolje. 

Messenger_creation_4F5E86D0-4D03-483F-8D56-4DA72A7799F7.png.92f5cfbd046759aa6226914b162509f2.png

Det blir ikke 4 meter fra motor til VV-tank hos meg. Tanken har jeg hatt liggende noen år, den er på 15 liter, så det bør gå raskt å varme den opp.

DSC_0991.JPG.0e5fbef271bf2e2f1a4957ad2e619aa0.JPG

Kom meg en tur innom Tess også, og fikk tak i noen messingkoblinger.

Men Loctite 577 vill ikke ut av flasken. Mulig det er for kaldt i båten.

Messenger_creation_2E097B17-D94B-41B9-8282-E05DDE5CCB27.png

Vifa - Bruce Roberts 35

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...