Jump to content

Støpe igjen hull etter gjennomføring under vann


Lazyjack

Recommended Posts

Vet dette har vært oppe mange ganger men ønsker likevel råd i dette konkrete tilfellet.

Jeg har (se bilder) fjernet gjennomføring og slipt ned fra hullet og et stykke ut. Vet ikke om det fremgår av bildet men hullet er i en hulkil foran det utenpåliggende roret. 

Det er fryktelig trangt på innsiden så jeg håper å kunne bare støpe utvendig. 

Tenker å lage en liten forskaling innvendig så jeg har noe å støpe mot (papp med gladpak)

Tenker å bruke vintermatte utvendig og varmeovn på innsiden.

Må jeg slipe ut mer?

Er det best med epoxy og  bruker jeg da glassfiber duk eller annen type duk?

Hvilke ruller trenger jeg?min støpeerfaring er fra støping av robåt for 50 år siden?

 

PXL_20250205_134330228.jpg

PXL_20250205_134249411.jpg

PXL_20250205_132400044.MP.jpg

Link to post

På innsiden kan du bare teipe på en pappbit. Behøver ikke bruke gladpack heller. Så laminerer du to lag med 450g csm matte (f.eks. fra Biltema) fra utsiden og lar det herde. På dette tidspunktet bruker du bare to som lapper som så vidt er litt større enn hullet. Allerede da kan du fjerne pappen på innsiden. 

 

Men jeg ville slipt mye mer. Du har jo bare ca 16cm bredde her, så jeg ville slipt så å si helt ut i kanten på hver side, og konisk inn til null tykkelse i hullet. Ville brukt vanlig polyester til dette. 

 

Etter at den første støpen har herdet matter du over dette med K40 papir for hånd, og støper ferdig resten vått-i-vått. Bruk aluminiumsrulle til slutt, og rull ut all luft helt til det blir gjennomsiktig og bare surkler. Du skal mette det med polyester, men ikke bruk mer enn nødvendig, da får du dårlig kvalitet på støpen. 

Link to post
Lazyjack skrev 39 minutter siden:

Mange takk for fyldig oppskrift.

Bare hyggelig :tommel_opp:

 

Lazyjack skrev 39 minutter siden:

Jeg skal utvide det konede området men må nok vente på litt bedre temperatur før støping.

Går helt fint å støpe ute nå på dagtid. Bare henge over en presenning, og en vifteovn under så får du noen grader ekstra. Jeg har reparert skader på kjølen i fire varmegrader og regnvær, ble bra det også. 

Link to post

Holder nok å støpe på utsiden om du får litt større område å støpe på, men hvis det er sånn at du kommer til og får tapet på en papp, har jeg et annet forslag også!  Ta lokket til en tom 2liter med is el.l  klipp av kanten rundt, så du bare har en bøyelig firkant igjen!  støp 2-3 lag med glassfiber/polyester på 15x15 cm og press dette mot hullet fra innsiden.   Når dette har herdet, kan du fykke hullet med fiber/polyester, eventuelt sparkel, og tilslutt støpe noen lag fra utsiden...

Link to post
  • 3 uker senere...

Da er det snart klart for støping. Har laget til 4 lapper av 450 g. matte med ulik diameter. Den største fyller hele det nedslipte området og jeg tenkte å starte med den og så fortsette med mindre og mindre lapper (det er slik West System anbefaler det i en youtube-video).

Dette er jo på en vertikal flate og jeg lurer på om det er best å lest gjennombløte lappene på et horisontalt underlag først eller om det er best å bare legge lappene på den vertikale flaten der de skal være og mette dem der?

Link to post

Vask gjerne med aceton før støping. Ikke bruk for mye herder da støpen lett blir sprø.

Jeg har pleid å legge minste matten først og så øke størrelsen utover, men det går kanskje andre veien også.

Smør polyester på båten. Væt gjerne duken på forhånd. Alle hvite glassfiber skal bli gjennomsiktige

ved gjennombløting. Mer polyester enn gjennombløting gir sprø støp.

Vanntrykket her er ikke høyt, og det ser ut til å være lite utsatt for slag, så jeg ville ikke vært bekymret for styrken.

Støp på til det blir jevn med resten og puss. Smør på bunnstoff.

Link to post
paxo skrev 4 minutter siden:

Vask gjerne med aceton før støping. Ikke bruk for mye herder da støpen lett blir sprø.

Jeg har pleid å legge minste matten først og så øke størrelsen utover, men det går kanskje andre veien også.

Smør polyester på båten. Væt gjerne duken på forhånd. Alle hvite glassfiber skal bli gjennomsiktige

ved gjennombløting. Mer polyester enn gjennombløting gir sprø støp.

Vanntrykket her er ikke høyt, og det ser ut til å være lite utsatt for slag, så jeg ville ikke vært bekymret for styrken.

Støp på til det blir jevn med resten og puss. Smør på bunnstoff.

 

Jeg anbefaler ikke å vaske med aceton først, har sett flere (ink meg selv) være uheldige med å dra voks fra polish eller bunnstoff inn i området man skal støpe på og få svært dårlig heft 

 

Med blåsepistol/støvsuger og en klebeduk fra biltema så slipper man og tenke på det problemet 

Link to post
paxo skrev for 4 timer siden:

Dårlig vask gir dårlig heft.

Ved å vaske med aceton, fjerner man evn. fettstoffer.

Å dra bunnstoff inn på slipen er ikke å vaske.

 

Hvis du treffer en luftboble i polyester støp så vil det være voks inni denne bobla, hvis du vasker med aceton så vil du dra denne voks'n utover området rundt, men hvis du bare blåser og tørker så er den lille luftbobla med voks helt safe og støpe vidre på (nå snakker jeg om små luftbobler, kan vel heller kalle det porer) 

 

Det som er viktigere for god heft evne er slipe jobben, hvor grove riper man klarer å lage 

 

Jeg anbefaler denne som siste finish før støp 

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/tilbehor-til-el-verktoy/kappeskiver-og-rondeller/sliperondeller/tungstenslipeskive-244010/

 

Link to post

Du kan vaske med aceton FØR du støper! IKKE vask med aceton etter at du har slipt ut. Bruk 40 papir slik at overflaten blir grov! Det gir større overflate som polyester hefter mot. Du skal ikke bruke CSM-duk sammen med epoxyl. Hold deg til polyester. Det er mye enklere å jobbe med. 
Grunnen til at du ikke skal vaske med aceton (eller noe annet) etter sliping er at du risikerer å dra dritt inn i det rene området. I tillegg løfter aceton voks i stølen til overflaten og gir dermed dårligere vedheft. 
Pass på at kjernetemperaturen på det du skal støpe er +15 grader. Og at temperaturen holder seg i minst 24 timer. Ellers stopper herdingen opp. Og den setter ikke i gang igjen hvis temperaturen blir for lav. Hold temperaturen under 22 grader. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

 

Lazyjack skrev On 5.2.2025 at 15.15:

Er det best med epoxy

Ja det er best, da epoksy har overlegent best lim egenskaper.

Polyester rep på gammel polyester kan du ofte dra av med håndmakt.

Lazyjack skrev On 5.2.2025 at 18.10:

må nok vente på litt bedre temperatur før støping.

Ja det er best, da lav fuktighet og riktig temperatur er helt nødvendig for god kvalitet på resultatet.  Samme med fiberen, tørr oppbevaring. Vent til det blir tørt og varmt i været.

Link to post

Tettet flere hull etter gjennomføringer for noen år siden, da brukte jeg epoksy. Sier ikke polyester eller vinylester er feil, men har jobbet en del med epoksy og følte meg tryggest på å jobbe med den limen, spesielt siden det var så viktig at resultatet ble bra. I tillegg, gammelt skrog, epoksy krymper ikke (nevneverdig) under herding, så tenkte dette også var en fordel.
 

Jeg kom ikke til på innsiden uten å måtte fjerne en hel del innredning, og siden jeg hadde flere hull å tette på begrenset tid gikk jeg for å lime kun fra utsiden. Gikk for en radius på ca. 20 ganger tykkelsen av skroget, for å få så god heft som mulig, og for å få fordelt kreftene godt. Slipte et par sirkler rundt hullet og målte dybden på disse, for å ha bedre kontroll på dybden som måtte til. IMG_2955.jpeg.db1d3a405c11290519d1da2deebdd047.jpeg

 

Videre lagde jeg spor fra kanten av hullet mot null, for å ha bedre kontroll med gjenværende tykkelse, slik at jeg ikke kom til å slipe gjennom eller slipe for mye enkelte steder. IMG_2959.jpeg.2875b3f72ffdc14a5bd53a95a94d3af4.jpeg

 

Slipte så jevnt og avsluttet med å gå over med båndsliper med korning 40. Kosting.

IMG_2961.jpeg.4035dbc72cab87e4b80a5e275f35a75b.jpeg

 

Primet området med ufortynnet epoksy, og la så på et lag med lett fortykket epoksy (fortykket med WS403) før jeg la i den første "disken" med 300g glassfiberduk. Så bygget jeg opp resten vekselvis med større og mindre disker, slik at de fikk god overlapp. Disse var selvsagt klippet til på forhånd. Etter herding slipte jeg over og primet med ufortynnet epoksy. 

IMG_2968.jpeg.c0408567c6a5790220f5f9af5a419fa0.jpegIMG_2883.jpeg.9d2a9c3ca85c0fd5ea24c037ce1fd1c6.jpeg

Link to post
Selco Racing skrev for 7 timer siden:

 

Ja det er best, da epoksy har overlegent best lim egenskaper.

Polyester rep på gammel polyester kan du ofte dra av med håndmakt.

Ja det er best, da lav fuktighet og riktig temperatur er helt nødvendig for god kvalitet på resultatet.  Samme med fiberen, tørr oppbevaring. Vent til det blir tørt og varmt i været.

Det er direkte feil det du skriver. I våre kurs har vi alltid avrivningsprøver. De drar vi av både med polyester og epoxy. Vedheftet på epoxyprøvene er ikke betydelig tyngre enn polyester på gammelt laminat. 
Det er faktisk enklere å bearbeide polyester enn epoxy. 
Jeg sier ikke at epoxy er dårlig! Men det er faktisk hakket mer krevende enn polyester å jobbe med. Men epoxy tåler litt mer temperaturavvik. 
Kan man rive av polyesterpåstøp med hånd er forarbeidet for dårlig og flaten for liten!

Som @Eika skriver er vinylester et veldig godt alternativ og anbefales foran både epoxy og polyester. 
Som regel er det en god leveregel å erstatte det ødelagte med samme type materiale. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
  • 2 uker senere...

Slip gjerne med 40 eller 60 papir. Dette for å rufse godt opp og gi større flate for heft. 
Du skal IKKE vaske med aceton eller noe annet. Støvsug eller blås med luft. 
Aceton vil trekke voks til overflaten og gi dårligere vedheft. I tillegg er faren at du vasker overflaten utenfor området du har slipt og på den måten drar møkk og fett inn på området du skal støpe på. 
Håper det var en grei begrunnelse. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Ask skrev On 5.3.2025 at 21.56:

Hei.

 

Baderomsplater har glatte overflater som er lette å halda reine. Dei toler òg svært mykje fukt. Eg har brukt baderomsplater på akterspeglet på joller. Etter meir enn 15 år ute er det ingen teikn til rote eller delaminering. 

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Slip gjerne med 40 eller 60 papir. Dette for å rufse godt opp og gi større flate for heft. 
Du skal IKKE vaske med aceton eller noe annet. Støvsug eller blås med luft. 
Aceton vil trekke voks til overflaten og gi dårligere vedheft. I tillegg er faren at du vasker overflaten utenfor området du har slipt og på den måten drar møkk og fett inn på området du skal støpe på. 
Håper det var en grei begrunnelse. 

Bedre enn grei👍 

Jeg vasket med aceton på den gamle støpen (46 år gammel) etter sliping før jeg støpte og oppfattet at det var greit. Men det skal altså ikke gjøres på polyester som er fersk?

Link to post
Lazyjack skrev for 14 timer siden:

 

Bedre enn grei👍 

Jeg vasket med aceton på den gamle støpen (46 år gammel) etter sliping før jeg støpte og oppfattet at det var greit. Men det skal altså ikke gjøres på polyester som er fersk?

Skal ikke vaskes med aceton uansett! Og heller ikke noe annet!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Da er det støpt både innvendig og utvendig og det ser fint ut. Så er spørsmålet om jeg trenger å legge på gelcoat/topcoat eller om det er nok med noen strøk med tokomponent primer før bunnstoff? 

Og takk for alle gode råd så langt👍😄

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...