Pequod Svart 28.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars 176-671 skrev for 17 timer siden: Ta deg en tur ned til Moss, så monterer vi den batteriladeren. Takk for tilbudet! Jeg drar jo gjennom Moss på veien sørover når jeg etter planen starter på årets første svensketokt på onsdag! Kan sikkert ta en stopp der, tror ikke det blir overnatting da jeg gjerne vil videre, men det spørs når jeg kommer av gårde, har lyst å komme meg inn til en havn før det blir mørkt. Og da er det vel Moss, Hankø eller Skjærhalden som er de mest reelle alternativene. Har et tilbud om å få hjelp i Fredrikstad fra en viss herremann i en stor båt , men jeg drar nok ikke innom der før på returen, tror jeg. Det er slik det ser ut på laderen (Victron) der batterikablene skal inn, og slike endestykker eller niter (som Erik kalte det) har ikke jeg. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 28.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars tom Cognac skrev for 16 timer siden: Da jeg skulle sette inn vinduene igjen i båten min hadde jeg noe av det samme problemet - noen skruer butta mot noe inni der - eller de gikk bare rundt-og-rundt. Løsningen ble å bore hull ved siden av, hull med noe trangere diameter enn selve skruen så skruen kunne "gjenge" seg selv inn. Det har fungert så langt Ja, det er noe slikt jeg regnet med. men det som bekymrer meg litt er hvorfor ramma er bøyd et par steder. Må nesten finne ut av det også! tom Cognac skrev for 16 timer siden: - er ikke den elektrisk? Det stemmer! tom Cognac skrev for 16 timer siden: Vi får treffes utpå og løse alle "verdensproblemene" Jeg har tenkt meg på en "langtur" til sommeren (juni - juli kanskje) fra Larkollen - Oslo - Horten - Tønsberg - Fr.stad og tilbake til Larkollen, en ca. ukes tur tenker jeg Det er ikke umulig at det kan passe, det blir jo litt mindre langtursaktivitet på meg denne sommeren, så jeg vil nok etter alt å dømme befinne meg i det området du nevner mesteparten av juni og juli. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Cheyenne Svart 28.Mars Link til dette innlegget Svart 28.Mars Det er slik det ser ut på laderen (Victron) der batterikablene skal inn, og slike endestykker eller niter (som Erik kalte det) har ikke jeg. Jeg har,men det blir kanskje litt langt unna?😄 Link to post
Bonus Svart 29.Mars Link til dette innlegget Svart 29.Mars Pequod skrev for 16 timer siden: ... Det er slik det ser ut på laderen (Victron) der batterikablene skal inn, og slike endestykker eller niter (som Erik kalte det) har ikke jeg. Er ikke dette 'helt vanlige' skruterminaler? I manualen ser det jo ut som at lokket over skruterminalene skal taes av for å komme til skruehodene. Ideelt nok så er det fint med slike kabelniter (eller endehylser som jeg kalte det i gamle dager), men det vil da fungere helt fint med en normalt avisolert og godt tilskrudd kabelende!? Bare pass på at kablene til batteri(ene) er greit strekkavlastet i forhold til laderen så du ikke risikerer at de blir dratt ut om laderen skulle forskyve seg. Ideelt er laderen skrudd fast til et passende skott og kablene godt klamret. Link to post
index Svart 29.Mars Link til dette innlegget Svart 29.Mars Tenkte det samme som Bonus. Du trenger ikke niter her. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pequod Svart 29.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars Bonus skrev 5 minutter siden: Er ikke dette 'helt vanlige' skruterminaler? I manualen ser det jo ut som at lokket over skruterminalene skal taes av for å komme til skruehodene. Ideelt nok så er det fint med slike kabelniter (eller endehylser som jeg kalte det i gamle dager), men det vil da fungere helt fint med en normalt avisolert og godt tilskrudd kabelende!? Bare pass på at kablene til batteri(ene) er greit strekkavlastet i forhold til laderen så du ikke risikerer at de blir dratt ut om laderen skulle forskyve seg. Ideelt er laderen skrudd fast til et passende skott og kablene godt klamret. index skrev Just now: Tenkte det samme som Bonus. Du trenger ikke niter her. Hmm, mulig jeg har tenkt litt feil her? Tenkte ikke på at det var noe som måtte åpnes/fjernes for å koble til. Skal ta en ekstra titt når jeg er nede i båten igjen etterpå! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 29.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars Da kan jeg bekrefte at @index og @Bonus har rett! Det er faktisk mulig å ta av lokket bak slik at man lett får festet batterikablene! Man lærer så lenge man lever! Får uansett ikke byttet den nå ettersom ledningene fra batteriene er forsynt med runde kabelsko som ikke passer inn på laderen, og jeg ikke tar sjansen på å gjøre noe galt! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bonus Svart 29.Mars Link til dette innlegget Svart 29.Mars Pequod skrev 33 minutter siden: ... Det er faktisk mulig å ta av lokket bak slik at man lett får festet batterikablene! Det håper jeg virkelig. Hvordan ville du ellers feste batterikablene i klemmene Link to post
Pequod Svart 29.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars Bonus skrev Just now: Det håper jeg virkelig. Hvordan ville du ellers feste batterikablene i klemmene Trodde det var en eller annen klemme som man bare stakk rett inn, sånn som for eksempel noe ala en USB-kabel! De andre laderne jeg har brukt har hatt en ordning der man bare skrur fast med kabelsko. Så det er det jeg er vant til! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 5.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April Har ikke kommet meg av flekken ennå, selv om målet var å dra på en liten Sverigetur onsdag. Ble ikke ferdig og måtte gjøre noen ærender i byen både onsdag og torsdag, og fredag var jeg rett og slett tiltaksløs. I dag tok jeg meg litt sammen og var i båten og vasket, støvsugde og ryddet i akterkabin og cockpit. I morgen er det forkabinen og toalettet som står for tur før båten skal få en kattevask utvendig. Har vel skrevet tidligere at det ikke er kommet vann på brygga ennå, bare de midterste kranene som har vann foreløpig, så jeg må flytte båten til en bås nærmere den aktuelle krana som virker, for deretter å få spylt og vasket på utsiden. Det har jeg tenkt å gjøre før jeg drar, samtidig som jeg fyller opp med vann i vanntanken, så dermed blir det ikke tid eller anledning til mer enn å få vekk det verste. Får ta resten senere. Nå har jo hjemmehavna fått en fungerende kran igjen, så jeg skal få tatt båten opp etter påske og spylt og eventuelt klattet på litt bunnstoff, samt vasket og polert. Nå håper jeg å komme meg av gårde ikke altfor sent i morgen, til en noe avkortet svensketur. Kose meg skal jeg uansett gjøre! Akterlugaren er i alle fall klar til årets første overnatting! Slik så det ut i cockpiten før jeg begynte... Glemte å ta bilde når jeg var ferdig! Men det ser mye bedre ut nå! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 6.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April Da har jeg endelig kommet meg av gårde, fem dager senere enn jeg egentlig hadde tenkt, og mellom fem og fire timer senere i dag enn planlagt… I tillegg fikk jeg ikke skylt av båten ettersom slangen til den ene krana med vann på brygga skadde en slange som manglet tilkoblingen til krana, og jeg orket ikke styret med å bytte slanger fordi jeg ville komme meg av gårde! Så kattevasken må foretas i første havn med vann tilgjengelig… Men endelig er jeg på tur- og det er det viktigste! Aner ikke hvor jeg havner i dag! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hulda Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Men nå kl. 17:30 er Hulda på norgående for seil ved sydspissen av Rauer, fart 4,3 knop. Solen skinner og det begynner å bli surt ute. Regner med ankring ved Larkollen eller rett til Son. Vinden skal forsvinne ved 20-tiden. Link to post
Pequod Svart 6.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April Hulda skrev 1 time siden: Men nå kl. 17:30 er Hulda på norgående for seil ved sydspissen av Rauer, fart 4,3 knop. Solen skinner og det begynner å bli surt ute. Regner med ankring ved Larkollen eller rett til Son. Vinden skal forsvinne ved 20-tiden. Det ble Oscarsborg for meg i dag. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 6.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April Kort etappe for meg i dag - men jeg kom meg jo ganske så sent av gårde, og ser ingen grunn til å stresse, så da ble det slik! Fikk spylt båt og kalesje litt, og i morgen fyller jeg på litt vann, så er jeg good to go! Så blir det en relativt god etappe i morgen. Hadde tenkt å dra rett til Sverige i morgen, men stikker likevel innom Fredrikstad siden @Chilli Solbris har et par varer ventende på meg. Uansett en nydelig ettermiddag å starte en liten båtferie på! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Godt du er i gang! Og Oscarsborg er jo ikke helt feil!😃 Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 6.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April Chilli Solbris skrev 1 time siden: Godt du er i gang! Og Oscarsborg er jo ikke helt feil!😃 Absolutt ikke! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 6.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April Fikk tatt en tur rundt på Søndre Kaholmen også denne gangen, og fikk karret meg opp til stedet der flaggstanga står. Har faktisk ikke vært akkurat før. Tenkte ikke på hva klokka var, så jeg kom selvsagt noen få minutter etter at flagget var tatt ned for kvelden... Har vært noen kongelige her før meg--- Godt å være på tur igjen, selv om det ikke ble så langt denne gangen. Blir en lengre etappe i morgen med endeholdeplass Fredrikstad. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 7.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April Da er man i gang igjen i retning Fredrikstad. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Antilia Svart 7.April Link til dette innlegget Svart 7.April Stum av beundring for ditt pågangsmot og fine reiseskildringer man aldri blir lei av. Jeg var heldig og fikk stå i jobben min til jeg gikk av på dagen jeg fylte 67. Kjøpte meg et pensjonist prosjekt, en Hui 900 som jeg har blitt veldig glad i. Ligger nok langt unna ditt båtliv med båten liggende i Øyeren men nyter masse fin tid ombord, alene eller sammen med familie og venner. Overnatter iblandt og ellers går det litt tid i pensjonist fart med prosjekter ombord. Har en kompis med seilbåt, så jeg får stilt hunger etter sjøliv med en tur i ny og ne. Stort kudos til deg ( og til en del andre her) som gir oss skildringer fra det «virkelige» båtlivet og som er lesestoff jeg og sikkert mange med meg setter stor pris på. God tur på ferden videre kaptein. 🛥️🌞🎼👏👏👏 Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Pequod Svart 8.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April Antilia skrev for 17 timer siden: Stum av beundring for ditt pågangsmot og fine reiseskildringer man aldri blir lei av. Jeg var heldig og fikk stå i jobben min til jeg gikk av på dagen jeg fylte 67. Kjøpte meg et pensjonist prosjekt, en Hui 900 som jeg har blitt veldig glad i. Ligger nok langt unna ditt båtliv med båten liggende i Øyeren men nyter masse fin tid ombord, alene eller sammen med familie og venner. Overnatter iblandt og ellers går det litt tid i pensjonist fart med prosjekter ombord. Har en kompis med seilbåt, så jeg får stilt hunger etter sjøliv med en tur i ny og ne. Stort kudos til deg ( og til en del andre her) som gir oss skildringer fra det «virkelige» båtlivet og som er lesestoff jeg og sikkert mange med meg setter stor pris på. God tur på ferden videre kaptein. 🛥️🌞🎼👏👏👏 Tusen takk for hyggelige ord! Det varmer! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 8.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April Det ble en flott tur i går på ganske nøyaktig seks timer i kosefart! Nesten tre ganger så lang etappe som den første! Avgangen fra Oscarsborg gikk ganske nøyaktig klokka 11.15, og jeg la meg til i gjestehavna på Værste i Fredrikstad omtrent like nøyaktig klokka 17.15! Der var jeg eneste gjestebåt. Ikke vann tilkoblet, vet ikke om det var strøm der, sjekket ikke, men ingen vannslanger i alle fall. Stusset litt over det siden jeg har hatt inntrykk av tidligere at det har ligget noen overvintrere der ved flytebrygga inne i den gamle dokken tidligere? La meg der for å vente på at @Chilli Solbris skulle vøre tilbake i båten sin, og da det var gjort, kastet jeg loss og la meg på siden av ham. Det ble tid til en hyggelig prat før han hjalp meg å montere batteriladeren og sjekket strømtilførsel på toalettet. Etter å ha helt i litt sanitærvæske mens jeg lå på Værste, så oppdaget jeg at jeg ikke fikk spylt i det hele tatt. Etter grundig sjekk viste det seg at pumpa har tatt kvelden (har elektrisk toalett), og dermed er ny pumpe bestilt til nesten 3000 kroner... Jaja, var vel på tide å bytte den da... Toalettrommet og forkabinen har vært oppvarmet gjennom hele vinteren med frostvakt i kabinen og slik varmeslynge rundt toalett og slange, så jeg tror ikke det er kulde som har ødelagt den. Men jeg har et lite spørsmål til dere som er strøm - og batterikyndige. Den nye laderen har tre separate utganger. jeg tenkte det kunne være greit, med en utgang til startbatteri, en til forbruksbanken og en tredje til et eget batteri til baugpropellen (som jeg ikke har nå, men som jeg har tenkt kunne være fornuftig for å ikke belaste forbruksbanken). Men slik det er koblet nå, så er både startbatteri og forbruksbatterier koblet på samme kabel, er det noen fordeler/ulemper ved det, eller burde jeg få separert de to slik at det er en egen kabel kun til start og en egen kun til forbruk? Så over til noen bilder fra turen i går. @Chilli Solbris har dratt på jobb, og jeg skal snart kaste loss i retning Strömstad. Upåklagelig startvær i Drøbaksundet! Her er jeg vel i ferd med å komme inn i Mossesundet. Inget oppkall på VHF-en fra @Bonus denne gangen. Enten fulgte han ikke med på MarineTraffic eller så var han ikke hjemme! Men vi chattet på Messenger dagen før, så det er vel ikke umulig at jeg havner innom hos ham på returen. Etter Moss ble det strake veien forbi Larkollen og Engelsviken (omrent full tank, så ikke behov for fyllestopp på returen (dog kanskje en fiskekakestopp der på returen?) og inn ved Risholmen og deretter gjennom Hankøsundet. Jeg synes det er koselig å dra på innsiden istedenfor på utsiden, og skal jeg til Fredrikstad tar jeg omtrent alltid veien gjennom Hankø. Skulle jeg ha dratt rett til Strömstad ville jeg dratt på utsiden og enten dratt via Puttesund eller på utsiden. De siste gangene jeg har dratt gjennom Hankø har jeg dratt videre til Strømtangen via Mærrapanna istedenfor å dratt rett fram. Alle slike små omveier synes jeg er koselige å ta. Så også denne gangen. Finnes det noen bedre utsikt enn dette? Vurderte faktisk om jeg skulle ta en liten stopp på Strømtangen, men det ble med tanken denne gangen. Så var innløpet til Fredrikstad i sikte, og jeg glemte helt å ta noen bilder etter dette! Men nå er det bre å tøffe videre og komme seg over svenskegrensen! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Hyggelig med båtprat og besøk i går!😃 Når det gjelder laderen å e den koblet via BEP sin laderegulator som da skal lade startbatteriet fullt før det slår over til forbruksbanken. Spørsmålet blir om det har noe for seg å gå utenom regulatoren og bruke de separate utgangene på laderen i stedet for. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 8.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April Chilli Solbris skrev 36 minutter siden: Hyggelig med båtprat og besøk i går!😃 Når det gjelder laderen å e den koblet via BEP sin laderegulator som da skal lade startbatteriet fullt før det slår over til forbruksbanken. Spørsmålet blir om det har noe for seg å gå utenom regulatoren og bruke de separate utgangene på laderen i stedet for. Sånn var det det var, ja! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 8.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April Kan ikke akkurat klage på føreforholdene… Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bonus Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Pequod skrev for 3 timer siden: ... Inget oppkall på VHF-en fra @Bonus denne gangen. Enten fulgte han ikke med på MarineTraffic eller så var han ikke hjemme! Men vi chattet på Messenger dagen før, så det er vel ikke umulig at jeg havner innom hos ham på returen. Må ha glemt lyttevakten ... Eller gjelder den også når jeg er ute og handler 😂😂🤣 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn