Jump to content

Bergtatt på tokt - 2025

Pequod

Recommended Posts

Lars H. skrev for 1 time siden:

Og det var fremdeles "mosselukt" i området de første årene jeg hadde Trudelutt som jeg kjøpte i 1987.

Gikk på folkehøgskole i Vestby 1983-1984, og når vinden kom i "feil" retning husker jeg at vi kunne kjenne litt mosselukt til og med der!

Hulda skrev 27 minutter siden:

Ja. For å mimre litt mer. Så var det den gangen Erling Hovdan drev stor butikk i Skippergata med leveranser til skip, og lystbåter. Og Akers Mek. hadde 1000 ansatte, Nyland Vest, Kværner Mek., Spigerverket i Nydalen, NEBB Skøyen, Thune Eureka, Moss Værft, Moss Glassværk, Mosselukta, Fredrikstad Mek., Ankerløkken Glommen, Framnes Mek. Så fant onkel Einar og kompis Lars (ikke Lars H) ut at slik industri passet best på Vestlandet. Og Oslo-regionen skulle bli et 'administrtivt senter'. På 15 år var alt vekk. Flere hundre år med industri, vekk. 

Bildet under er fra Akers Mek fra rundt midten av 70-tallet. Faren min var kaptein om bord, og skipet lå i dokk der. Tatt med et gammelt Kodak Instamatic 110-kamera og skannet på en dårlig skanner for mange, mange år siden, så det er ikke akkurat topp kvalitet...

minibulk_0010-686x1024.webp.b287a400f1d36f597f14bf895c2cd9e2.webp

minibulk_0021-1012x1024.webp.faa0b63fc700edd6d665ecbdc33f4c24.webp

• 2 uker senere...

Jeg husker ikke navnet på han som jeg hadde kontakt med hos Son Marina, men traff han igjen hos Kiwi i Son senere etter at marinaen var borte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tor Werner 'Sonassis' Hansen, om jeg ikke husker feil. Han døde altfor tidlig for nokså mange år siden.

Det var Gunn Hegna  (Ragnar Hegna) som startet Son Marina. Eieren av grunn og bygninger var en advokat fra Ski (etter husken). Den første lederen for Gunn Hegna var Bjørn Wikstrand. Forsvant etter hvert til Polen. Så var det en herre ved navn Jensen etter det.

Klart det stemmer med Tor Hansen, kjente både han og hilst på søsteren hans. Tor er den eneste i Son som har hatt vintage Rolls Royce. Bjørn var også havnesjef etter Albert L.

Grunnen til navnet Kugrava var at det en gang i tiden ble gravd ned kuer der som hadde fått munn og klovsyke. Trolig før det ble anlagt båtbyggeri der, men det vet jeg ikke. Båtbyggeriet bygget forresten noen motorkryssere etter tegninger fra Furuholmen og Scheen. Tegningene lå lagvis i andre etasje over båtbyggeriet. Store skuffer med plass til A1 og større tegninger. Plassen var lesset ned med marine antikviteter. Lurer på hvor alt ble av. Under krigen ble båtbyggeriet brukt til vedlikehold av tyske vaktbåter. Blant annet var Brødrene Lerviks Båtbyggeri tvangsutkommandert til å jobbd der. Anfinn Lervik fortalte at de jobbet så langsom som mulig og saboterte så mye de kunne :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...