Pequod Svart 8.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April Bonus skrev 38 minutter siden: Må ha glemt lyttevakten ... Eller gjelder den også når jeg er ute og handler 😂😂🤣 Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 8.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April På plass i Strömstad etter en nydelig tur i perfekt vær! Det nye gjesteflagget er innviet, og alt er såre bra! Bortsett fra en ting! Jeg la meg til i ytre havn nærmest på vane, men også fordi jeg må fylle vann ( tanken tømmes jo før vinterkulda setter inn), og det er enklest for meg om jeg kan fylle med babord side mot brygga. I tillegg til dårlig balanse og protese er har jeg også en ganske så stiv kropp, så det er en tilnærmet umulig risikosport for meg å prøve å fylle vann mens den siden av båten med vanninntaket ligger på utsiden... Det så også ut på webkameraet at de få langsidesplassene på flytebryggene var opptatt (å legge til kailangs gir meg utfordringer på grunn av dårlig balanse og protese), så da valgte jeg ytterste havn. Og selvsagt var det ikke vann her! Men gidder ikke flytte på meg! Jeg har et par PM-flasker med vann, så det holder til tannpuss, vask og kaffevann til jeg kommer til en havn med vann! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 8.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April Ser ut som om de driver og bytter disse «gjerdene» på utsiden av bølgebryteren på Skurve. I tillegg er servicebygget i indre havn stengt på grunn av renovasjon, noe som var på tide! Også Coopen har fått en real ansiktsløftning etter at jeg var her sist gang i oktober. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tom Cognac Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Pequod skrev for 5 timer siden: Det så også ut på webkameraet at de få langs - her ser man tydelig at jorda er krum God tur videre KOS deg masse jeg tørker ut på land....! Link to post
Pequod Svart 8.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April tom Cognac skrev for 3 timer siden: - her ser man tydelig at jorda er krum God tur videre KOS deg masse Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hulda Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Selv etter to whisky ser det fremdeles nokså flatt ut. Skal prøve med Cognac på neste tur til Strömstad :-) Ellers er det positivt at havnekontoret har fått sving på servicegreiene. Det har vært stengt og mørkt grunnet renovering siden i fjor høst. De saler ikke den dagen de rir de gutta der. Link to post
tom Cognac Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Hulda skrev 1 time siden: Skal prøve med Cognac - husk å prøve riktig merke Hulda jeg tørker ut på land....! Link to post
Pequod Svart 9.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April Ligger fremdeles i Strömstad og slapper av. Tenker å kanskje dra over til Koster i morgen. Siden jeg kom av gårde mye senere enn jeg hadde tenkt, så tror jeg at jeg heller skal slappe av og kose meg enn å haste nedover kysten for enhver pris... Så jeg snur vel nesa hjemover fredag eller lørdag. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Ingen dum tanke det ser du!🤩 Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Helt enig. Koster er ikke mindre enn fantastisk. Vi gikk tur der i vinter, bortsett fra temperaturen, kunne vært Italia. Spørsmål: Hvilken fart er det du bruker som marsjfart? Link to post
Pequod Svart 9.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April Hulda skrev for 2 timer siden: Helt enig. Koster er ikke mindre enn fantastisk. Vi gikk tur der i vinter, bortsett fra temperaturen, kunne vært Italia. Spørsmål: Hvilken fart er det du bruker som marsjfart? Jeg er jo gammel snekkemann, så jeg koser meg mest når jeg tøffer rundt i 7-8 knop. Kan dog gasse litt på hvis jeg drar over kjedelige havstykker (som Langesundsfjorden) for å komme litt fortere fram. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hulda Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Som enda eldre snekkemann går vi aldri over 5,5 knop for motor. Kan gå mer, men det koster mer enn det smaker. Kunne spasere avgårde i 7 knop ville vært utmerket. Vi er nødt til å bruke seil for å komme opp i fart. Link to post
Chilli Solbris Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Snekka mi gjør også 7 knop....... Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bonus Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Chilli Solbris skrev 3 minutter siden: Snekka mi gjør også 7 knop....... Ha'kke du en sånn derre 'plattgatter'? Link to post
Chilli Solbris Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Bonus skrev 17 minutter siden: Ha'kke du en sånn derre 'plattgatter'? Joa, når den er oppå sjøen! Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 10.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April Leker meg litt med AI. Men hva tror dere, kanskje jeg kan stille opp på båtmesser og selge disse som en liten biinntekt? Og forresten, er for lengst på plass på Koster. Skulle blåse opp litt nå på formiddagen, så jeg dro tidlig og var framme 9.30. Har faktisk ikke ligget her emd egen båt før, så det var vel på tide! Bilder kommer senere. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April Ikke dum den der! kanskje legge til en Pepsi Max? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pequod Svart 10.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April index skrev 23 minutter siden: Ikke dum den der! kanskje legge til en Pepsi Max? At jeg kunne glemme det!!! Her lukter det nok en «limited edition»-utgave!!! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April Pequod skrev 1 minutt siden: Her lukter det nok en «limited edition»-utgave!!! Ja, her ligger det an til en skikkelig gullpensjon! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April Når en blir pensjonist er det jo også greit å spare der en kan, slik en kar gjorde da han satte inn en annonse i Glommendalen Kongsvinger i 1910. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 10.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April Lars H. skrev for 3 timer siden: Når en blir pensjonist er det jo også greit å spare der en kan, slik en kar gjorde da han satte inn en annonse i Glommendalen Kongsvinger i 1910. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 10.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April Lagde en versjon 2.0. Dog klarer programmet ikke å lage andre proteser enn med kunstig kne, noe som jeg ikke har... Får av en eller annen grunn heller ikke plassert protesen på riktig ben!!! Og selv om jeg har prøvd med flere bilder synes jeg egentlig ikke at det ligner så mye på meg, men skitt au, moro lell! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 10.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April Så over til båtpraten! Så i går at det skulle blåse opp litt utover dagen, ikke så mye egentlig, men ganske kraftige vindkast, er meldt opp helt til 15 m/s i kastene, så jeg bestemte meg for å dra tidloig, og var på plass i Kostersundet klokka 9.30! jeg har jo aldri ligget her med båten før, har jo stort sett lagt meg på Vettnet, og i Kyrkosund i fjor høst, og har derfor bare vært her meg Kosterferga. Men nå ligger jeg i alle fall her, og kan krysse av for årets første nye havn for meg. Her på østre brygge er det bare én annen båt, en seilbåt med Nøtterøy malt i hekken. Så når jeg betalte for meg at det allerede er bestilt plasser i påsken, så da blir det nok litt mer liv her enn nå! Ser ut som det jobbes med litt oppussing på landsiden her og der, og inngangen til restauranten Strandkanten har fått ny platting. Det må innrømmes at Koster har en litt spesiell sjarm.. Tok meg en liten rusletur her også, lenge siden jeg har vært på denne delen av øya. Noen som har lyst på en klassisk komfyr? Sannsynligvis gratis, vil jeg regne med. Men vil ikke forundre meg det spøtt om den virker, de lagde solide saker før i tiden! Ingenting som er åpent her ennå, naturlig nok. Det meste åpner vel i påsken og har helgeåpent fram til sommersesongen starter, eller noe slikt. Hvis jeg blir her til lørdag må jeg kanskje sjekke om kabelferga går over til Syd-Koster og ta en spasertur til butikken. Hvis ikke er det fare for at jeg må rasjonere på Pepsi-Maxen, og det går jo ikke! Eventuelt kan jeg flytte meg til Ekenäs, men det er jeg litt tvilende til. Kaia er for høy for meg, og hvis jeg husker riktig er utriggerne ikke gangbare, noe som er tungvint for meg alene om bord og med dårlig balanse. Jeg kan godt gå fram i baugen og komme meg på land, men det er større risiko for at noe galt skjer, og på denne tiden av året er det både få folk i nærheten og kaldt i vannet. Ikke for å være vanskelig, men for å være forsiktig. Langsides, båser med gangbar utrigger og moderat høye kaier er de tre foretrukne tilleggingsmetodene når jeg er alene. Ikke gangbare utriggere og bøyefortøyning samt ankerfortøyning er nederst på lista. Dog skal jeg øve meg litt på dette med å fortøye med anker akter, men det vil fortsatt ikke være på topplisten når jeg er alene om bord! Planen for i morgen og lørdag er ikke fastsatt, men jeg snur nok baugen i retning hjemover i løpet av helgen for å ha god nok tid til å komme meg hjem før avreise til påskens London-tur. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 11.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April Som dere vel har fått med dere i en annen tråd, så var det en brutal start på dagen for en annen båteier. Jeg ligger på innsiden ganske langt ut mot slutten av Østre brygge, mens båten det brant i lå på utsiden av det som vel er Vestre brygge. Jeg var på vei til brygga for å ta Kosterferga til Ekenäs da jeg kom over brannen. Dette kunne godt mye verre hvis det hadde vært påske, selv om det er en mager trøst for båteieren det gikk utover. Lå bare to båter ved brygga, og den andre kastet loss for å komme seg unna da det ble klart at brannen ikke kunne slukkes. Det var mye hvit røyk da jeg kom forbi, men like etter at de begynte å dytte båten ut fra brygga, så hørtes et kraftig smell og jeg så de første rene flammene. En bilferge som lå til kai kastet loss og begynte å slukke fra sjøen, og det kom frivillige brannmannskaper fra begge sider av Kostersundet. De fra Syd-Koster måtte fraktes over med den saktegående lineferga! Etter hvert kom det både redningsskøyte og brannbåt. Kosterferga lå og ventet på østsiden av brannen før den fikk klarsignal til å legge til kai. Jeg tok ferga til Ekenäs for å se meg litt rundt der og gjøre research, samt rusle opp til ICA-butikken og handle inn litt mer Pepsi-Max ettersom jeg blir her et døgn til. Her på Ekenäs oppdaget jeg at det jo er en litt nedsenket løsning på innsiden av kaia. Litt grunt, men ser godt nok ut til at jeg kan ligge der. Utsiden blir for høy for meg, men da vet jeg i alle fall at det er mulig! Så neste gang jeg er i nærheten er det ikke umulig at jeg prøver meg her. Alt i havneområdet er selvsagt stengt ennå, bortsett fra sykkelutleien. Men det er så lenge siden jeg syklet at det tok jeg ikke sjansen på nå! Så det ble å gå fram og tilbake til butikken, drøye fire kilometer det. Ble en fin tur i bedre og bedre vær, så jeg måtte ta av meg både jakke og den tynne genseren, og sitter her i T-skjorte. Fikk en fin tur ut av dette, selvsagt timet med retur på Kosterferga. Fikk litt mindre tid her siden ferga jeg tok til Ekenäs var ganske forsinket på grunn av brannen. Likevel god tid! Synes vel egentlig Nord-Koster er litt koseligere! Nå skal det slappes av litt i båten! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn