Hekri Startet 8.Februar Link til dette innlegget Startet 8.Februar Det står å lese i Båtmagasinet at regjeringen gjennom Sjøfartsdirektoratet nå driver et stort arbeid for å kjønnsnøytralisere et velfungerende og godt fungerende sjømannspråk. Vi har full respekt for likestilling, og heier på den, men at det brukes store ressurser på å endre godt fungerende og innarbeidede ord og uttrykk fremstår som underlig. Det er en lang artikkel med mange eksempler, men nevner her noen: Dødmannsknapp endres til Automatisk nødstopp, og det kan henge på greip. Sjømann endres til Sjøfolk/arbeidstaker Styrmann endres til Dekksoffiser Rormann endres til Rorgjenger Signalmann endres til Signalist Båtmann endres til Sertifisert fører av redningsfarkost Båtsmann (Bås) er ikke nevnt Båtmannsknop er ikke nevnt - hva skal knopen kalles? Froskemann fjernes og omfattes av dykker, det er jo brukt mye. Fagmann endres til Fagperson Sjømannsskikk endres til Alminnelig skikk til sjøs Sjømannskap beholdes Bemanning og Mannskap beholdes Mannhull er nevnt i artikkelen uten alternativ, noe som kanskje er like greit Dekksgutt - ikke nevnt, men Dekksperson er jo nøytralt? Jungmann - heller ikke nevnt....... Det ligger nok an til at en god del bøker må omskrives....... Vi undrer oss over hvorfor det som har fungert i hundrevis av år absolutt må endres? Men igjen, vi heier på likestilling mellom kjønn og støtter 100% at jenter og kvinner og gamle kjerringer skal styre skuta mens vi gutta er dekksgutter og jungmenn. Hva mener forumet om dette? Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Komodo Svart 8.Februar Link til dette innlegget Svart 8.Februar Hekri skrev 20 minutter siden: Hva mener forumet om dette? Jeg synes at lesbiske, homofile og transpersoner har fått for liten plass i de nye forslagene. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lurvetass Svart 8.Februar Link til dette innlegget Svart 8.Februar Komodo skrev 13 minutter siden: Jeg synes at lesbiske, homofile og transpersoner har fått for liten plass i de nye forslagene. Da bør du lese Fredrikstad forfatteren, Gerd Brantenbergs bok, Egalias døtre @Komodo. Der er alt snudd på hodet kjønnsmessig. Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart 8.Februar Link til dette innlegget Svart 8.Februar lurvetass skrev 5 minutter siden: Da bør du lese Fredrikstad forfatteren, Gerd Brantenbergs bok, Egalias døtre Husker den boka alt fra barndommen, men har aldri lest den. Setter den på lista over bøker som skal pløyes gjennom. Det er alt for lite likestilling, og alt for få kjønn. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 8.Februar Link til dette innlegget Svart 8.Februar Hahaha Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 8.Februar Link til dette innlegget Svart 8.Februar Så lenge Admiral er kjønnsnøytralt, er jeg fornøyd. Link to post
Bigdrago Svart 8.Februar Link til dette innlegget Svart 8.Februar Men jordmor osv skal de ikke gjøre noe ned? Link to post
Steihy Svart 8.Februar Link til dette innlegget Svart 8.Februar I handelsflåten på 60 tallet hadde vi en liten trekantet arbeidsflåte til bruk i vedlikehold - rustbanking og maling over vannlinja. Den kaltes malerfitte, sannsynligvis på grunn av fasongen. Ja, for å forstå det nå en være gammel nok til å huske kjønnshår og trekant og det der, men sånn var det. Det er på høy tid med et kjønnsnøytralt uttrykk. Forslag? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
J-Å Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Mange av de nye alternativene er for lange. Dødmannsknapp, slik det brukes for mann-overbord situasjoner kunne vært stoppsnor. Det finnes vel også elektroniske løsninger, autostopp for disse kanskje ? I den andre betydningen, for å sikte at navigatør er bevisst, kunne det vært vaktalarm. Båtmann er jo ganske upresist, og det er vel allerede mer vanlig å bruke livbåtfører eller mobbåtfører. MOB kan vel beholdes som Menneske Over Bord Sjøskikk er et eksisterende uttrykk og kan vel erstatte sjømannskikk. Det er litt pussig at vi ikke har et kjønnsnøytralt ord for sjømann. Vi har jo allerede flyger, bilist, syklist, rytter, fisker osv. Engelsk har jo "sailor", men seiler vil vel gjerne de som bruker seil ha for seg selv. Kanskje sjøfarer? Link to post
mawilu Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Byråkratene har ihvertfall nok å jobbe med framover,et raskt søk kom opp med over 60 med mann i .Når de er ferdig med båten kan de fortsette med sjømannskirken, sjømannsprest nok å holde de sysselsatt Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Sjømann=Sjøhen, Båthensknop, hen meg både her og der!??? Lik lønn for likt arbeid er jeg definitivt for! Jordhen…….. men noen ganger går enkelte ting for langt…… At sysselmannen på Svalbard ble byttet ut sammen med en god del andre mannlige titler er helt greit. Vel vel…. Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
JRK Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Ikke glem at vi lever i et land , der den offentlige sektor er under konstant utvikling. Gjerne på bekostning av det private. Dette forslaget , som mange andre bidrar til å sikre denne utviklingen. Om dette skal gjelde for alle områder, så kommer dette til å koste skjorta! Men sånn blir det når vi har for mye penger. Men en dag i fremtiden, så vil nye generasjoner av nordmenn, eller ma jeg ta med nordkvinner, lide på grunn av vårt sløseri. Har ikke glemt at når oljenæringen startet på 70 tallet, så bestemte regjeringen att arbeidsspråket på norske plattformer skulle være norsk. Problemet ble at flere farlige situasjoner oppsto grunnet språkproblemer. Den gang var det mye utenlandsk arbeidskraft på riggene. Det endte med regjeringen gikk tilbake på dette kravet. I dag er det faktisk slik at mange operatører krever engelsk som dokumentasjon språk for leverandører. Link to post
Steihy Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Bigdrago skrev for 23 timer siden: Men jordmor osv skal de ikke gjøre noe ned? Den står nok, men jeg regner med at Jorsalfar ryker. J-Å skrev for 9 timer siden: Vi har jo allerede flyger, bilist, syklist, rytter, fisker osv Da blir det enten en båter eller en båtist. Låter ikke godt. Flertall - sjøfolk - er jo greit. Sjøfarer funker nok, ja. Om en begynner nederst: Maskingutten, dekksgutten og jungmannen er er vel avskaffet, motormann er ennå brukt, men heter nå skipsmotormekaniker. Matros er morsomt. Det betyr egentlig en du spiser sammen med, eller matfelle. Så vi er heldige der. Men på engelsk heter det "able bodied seaman", så her er det litt å ta i. Nei da, de har løst det akkurat sånn J-Å foreslår: Able seafarer. mawilu skrev for 8 timer siden: sjømannskirken, sjømannsprest Vil jo være løst med sjøfarer - sjøfarerkirke etc - men løses best med naturlig avgang. Overflødige begrep. De funksjonene som gjenstår som nyttige er sekulære. Turiststøtte etc. kulturmøteplass etc. Sjømannsbrud er vel løst. Det het reisevagina da Leif Hagen bestemte sånt, men nå er de så mange og så stuerene at de går under produsentens navn alle sammen. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
EiSvIn Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Hold på testosteronet folkens, for her går det unna! Personlig er jeg veldig glad for at jeg er sykepleier og ikke sykesøster som det nå het en gang i tiden. Og ja, jordmor er også under vurdering men ting tar tid (ref vedtak i Sykepleierforbundet fra 2015). Link to post
eivindch Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Når byråkratene i Sjøfartsdirektoratet ikke har noe å drive med, må de jo finne på noe. Norge var engang en sjøfartsnasjon, og den gang hadde vel byråkratene noe fornuftig å foreta seg. Eivind Link to post
Komodo Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar mawilu skrev for 7 timer siden: Når de er ferdig med båten kan de fortsette med sjømannskirken, sjømannsprest ... Og når de har løst den utfordringen blir det nok krav om tilsvarende for sjømannsmoske`, og den må jo ha en sjømannsimam. eivindch skrev 35 minutter siden: Norge var engang en sjøfartsnasjon, og den gang hadde vel byråkratene noe fornuftig å foreta seg. Var nok litt færre byråkrater den gangen. Tror vi må tilbake dit. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Steihy skrev for 2 timer siden: Nei da, de har løst det akkurat sånn J-Å foreslår: Able sefarer. Ja, jeg ser nå at "seafarer" er ganske veletablert, bl.a med https://www.seafarers.org/. Så det er vel god grunn til å velge det i de fleste sammenhenger hvor "sjømann" er brukt. Det kommer vel fra det norrøne "fara", som spesielt i fortidsformen "fór" brukes mye. Og vi har jo romfarer. Spacefarer brukes faktisk litt i engelsk, som et samleord for kosmonaut og astronaut. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/spacefarer Mannskap tror jeg ender opp som crew. Det er jo mye brukt i Norge allerede. Men det skal gjerne fornorskes til "kru"? Vi har jo også besetning som vel egentlig er det norske ordet for crew. Link to post
Hekri Svart 9.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar Her er teksten fra Båtmagasinet. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
mawilu Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Den beste løsningen på dette problemet må jo være å bytte navn på mannen, problemet løst ellers måvel mannen i månen bytte tittel Link to post
J-Å Svart 11.Februar Link til dette innlegget Svart 11.Februar Så har vi jomfru, som på en seilskute betyr dette: Link to post
Chiefengineer Svart 11.Februar Link til dette innlegget Svart 11.Februar Jeg hadde satt pris på om forslaget heller gikk på å fjerne regjeringen og erstatte de med gamle sjømenn. Det er forøvrig helt forferdelig å konstatere at skattepengene blir brukt til å finansiere denne formen for arbeidstidsbruk i Sjøfartsdirektoratet. De har helt andre og langt mer alvorlige oppgaver å kosentrere seg om enn å sause vekk tida på slikt tull og vas. I-lands problemstilling med Norge i førersetet. Link to post
dieselfan Svart 11.Februar Link til dette innlegget Svart 11.Februar Hekri skrev On 8.2.2025 at 18.31: Mannhull er nevnt i artikkelen uten alternativ, noe som kanskje er like greit Venter spent på denne.... fasiten Link to post
shipahoy Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar Nordmann - Nordmenneske eller nordperson? Mann har alltid blitt brukt i betydningen menneske. Vikingene snakket om karlmenn og kvennmenn hvis de ville spesifisere kjønn. Synes det er historieløst å endre titler som sjømann, fylkesmann og sysselmann. Link to post
Brigg Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar Hmmm, landstrømskabelen min har hun-kontakt i en ende og han i den andre. Sånn kan det vel ikke være. Noen som vet hvor man får kjøpt hen-kontakter? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar Brigg skrev 45 minutter siden: Hmmm, landstrømskabelen min har hun-kontakt i en ende og han i den andre. Sånn kan det vel ikke være. Noen som vet hvor man får kjøpt hen-kontakter? Det har du allerede. Hen inkludererer både han og hun. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn