Jump to content

Regjeringen vil fjerne gamle sjømanns-uttrykk og erstatte dem med kjønnsnøytrale begrep!!!


Hekri

Recommended Posts

Komodo skrev for 6 timer siden:

Uansett hvor mye ressurser de bruker på dette så er det for mye. Og det er nok en del, det er nok satt ned et utvalg som sitter og får dagene til å gå med dette. Ellers enig med alle som mener at en gradvis omstilling her er ok. Eksempelet med sykepleier er jo et greit eksempel på at mange ord gjerne kan være kjønnsnøytrale. Andre ord, f.eks. nordmann, er det totalt unødvendig å gjøre noe med. 


Enig i dette.   Endel av endringene er helt uproblematiske, andre igjen sliter jeg mer med.   Mest der hvor nåværende, innarbeidede begrep er kort og konsist, og foreslås erstattes av av noe knot som gjerne er 3 ganger så langt.  Jeg syns rett og slett det er dårlig språk  :fniser:

Et godt eksempel : lensmann ut , erstattes av «politistasjonssjef» og «politiavdelingsleder»

image.png.64348f572e17d4a75c91533b05d225d9.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Hekri skrev On 8.2.2025 at 18.31:

-Signalmann endres til Signalist

-Froskemann fjernes og omfattes av dykker, 

-Fagmann endres til Fagperson

Etter å ha tygd på dette et par dager så må jeg si at jeg faktisk synes at noen av forslagene faktisk var riktig gode.
Tror det er en slags evolusjon.
Jeg vil være med på evolusjonen om den gir mening...

 

Om komiteen mente dette alvorlig:  

-Dødmannsknapp endres til Automatisk nødstopp

så håper jeg de var på julebord når de fant på dette...
En dødmannsknapp kan da for helsikke være både manuell og automatisk. Og kalle en manuell dødmannsknapp for automatisk blir både farlig og misvisende... :tommel_ned: 

Link to post
dieselfan skrev 9 minutter siden:

Etter å ha tygd på dette et par dager så må jeg si at jeg faktisk synes at noen av forslagene faktisk var riktig gode.
Tror det er en slags evolusjon.

 

Akkurat her slår de jo inn åpne dører. Froskemann ble vel erstattet av dykker en gang på 60 eller 70 tallet. De trenger ikke å komme trekkende med det nå. Noen dykkerklubber har froskemann med i navnet, og det henger igjen fra den tiden. Det samme med Sjøforsvarets Dykker og Froskemannsskole (DFS). Blir litt for dumt å endre på egenavn. 

Link to post
dieselfan skrev for 11 timer siden:


En dødmannsknapp kan da for helsikke være både manuell og automatisk. Og kalle en manuell dødmannsknapp for automatisk blir både farlig og misvisende... :tommel_ned: 

En død mann kan vel ikke trykke på en knapp, så det må vel helst være automatisk. Men den trenger ikke være elektronisk. Mine forslag:

 

Stoppsnor: - En snor som er festet  til føreren, og gir stopp automatisk hvis den strammes med en gitt kraft.

 

Stopplink: - En trådløs forbindelse mellom båt og fører, som stanser motor og gir alarm hvis en avstand mellom disse overskrides

 

Tidsstopp/tidsalarm: - En innretning som gir alarm og eventuelt stopp, hvis det ikke kvitteres innenfor en gitt tidsperiode. 

 

 

Link to post
J-Å skrev for 7 timer siden:

En død mann kan vel ikke trykke på en knapp, så det må vel helst være automatisk. Men den trenger ikke være elektronisk.Mine forslag:

Min tanke var det som jeg anser som den løsningen som finnes i størst antall... En 9.9hk på en jolle hvor påhengerens dødmannsknapp er fysisk koblet til båtfører med en snor... ikke en æppp.

Blir båtfører kastet ut av førerposisjon eller ut av båten, stopper motoren....

Man kan dø, også trolig falle forover og sannsynligvis utløse dødmannsknappen... dette scenariet var vel en av intensjonene med innføring av løsningen.

 

Jeg støtter forslaget ditt, men generelt, kan ikke alle de forskjellige løsningene omtales som under en samlebetegnelse: Nødstopp ?

J-Å skrev for 7 timer siden:

Stoppsnor: - En snor som er festet  til føreren, og gir stopp automatisk hvis den strammes med en gitt kraft.

Link to post
dieselfan skrev On 14.2.2025 at 1.04:

dødmannsknapp kan da for helsikke være både manuell og automatisk. Og kalle en manuell dødmannsknapp for automatisk blir både farlig og misvisende... :tommel_ned: 

Poenget er vel at det skal være automatikk i at motoren, og helst båten, stopper. Enkelt på en påhengs, verre med innenbords, og relativt komplisert med seil.

 

Ellers vil jeg vel tro at nødstopp skulle dekke, ja. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Scand 360 dc skrev On 12.2.2025 at 11.26:

En skandale at våre felles penger som det er arbeidet hardt for, går til slikt tøys. På tide med nytt styre i nasjonen. 

Uansett så lever de statsansatte sine egne liv og bryr seg ikke noe særlig om hvem som styrer så de kommer til å styre på med sitt.
Alternativet er om vi får frem en fullstendig gjøk alla Trumph som hadde send de hjem for godt men er ikke helt sikker på om det er smart.
Vi alle har jo hørt om partiet som skulle få orden på offentlig sløsing i mange ti år og når de fikk muligheten så ble det bare sløset enda mer

Link to post

Takk til @ivar som linket dette gode innlegget, og til Hilde Iren Sætre som er medforfatter sammen med andre.

 

Dette er godt skrevet, og burde være en tankevekker for de byråkratene som sitter på et kontor og bruker tid og våre skattepenger på noe som er 90% bortkastet. 

 

Absolutt verdt å lese for den som irriterer seg over tullete ting som forsøkes implementert i samfunnet. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...