Steihy Svart Torsdag 21:16 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:16 Hakkannen skrev 16 minutter siden: Det begynner gjerne bli en litt annen diskusjon enn den opprinnelige tenker jeg Enig, vi slutter der. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
baatglede Svart Torsdag 21:51 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:51 Komodo skrev for 5 timer siden: Mannhull = inspeksjonshull, evt. entringsåpning, entringsinngang. Jeg har alltid tenkt på mannhull som en litt stor inspeksjonsluke....... Link to post
ivar Svart Torsdag 22:37 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:37 Komodo skrev for 6 timer siden: Uansett hvor mye ressurser de bruker på dette så er det for mye. Og det er nok en del, det er nok satt ned et utvalg som sitter og får dagene til å gå med dette. Ellers enig med alle som mener at en gradvis omstilling her er ok. Eksempelet med sykepleier er jo et greit eksempel på at mange ord gjerne kan være kjønnsnøytrale. Andre ord, f.eks. nordmann, er det totalt unødvendig å gjøre noe med. Enig i dette. Endel av endringene er helt uproblematiske, andre igjen sliter jeg mer med. Mest der hvor nåværende, innarbeidede begrep er kort og konsist, og foreslås erstattes av av noe knot som gjerne er 3 ganger så langt. Jeg syns rett og slett det er dårlig språk Et godt eksempel : lensmann ut , erstattes av «politistasjonssjef» og «politiavdelingsleder» Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart Fredag 00:04 Link til dette innlegget Svart Fredag 00:04 Hekri skrev On 8.2.2025 at 18.31: -Signalmann endres til Signalist -Froskemann fjernes og omfattes av dykker, -Fagmann endres til Fagperson Etter å ha tygd på dette et par dager så må jeg si at jeg faktisk synes at noen av forslagene faktisk var riktig gode. Tror det er en slags evolusjon. Jeg vil være med på evolusjonen om den gir mening... Om komiteen mente dette alvorlig: -Dødmannsknapp endres til Automatisk nødstopp så håper jeg de var på julebord når de fant på dette... En dødmannsknapp kan da for helsikke være både manuell og automatisk. Og kalle en manuell dødmannsknapp for automatisk blir både farlig og misvisende... Link to post
Komodo Svart Fredag 00:18 Link til dette innlegget Svart Fredag 00:18 dieselfan skrev 9 minutter siden: Etter å ha tygd på dette et par dager så må jeg si at jeg faktisk synes at noen av forslagene faktisk var riktig gode. Tror det er en slags evolusjon. Akkurat her slår de jo inn åpne dører. Froskemann ble vel erstattet av dykker en gang på 60 eller 70 tallet. De trenger ikke å komme trekkende med det nå. Noen dykkerklubber har froskemann med i navnet, og det henger igjen fra den tiden. Det samme med Sjøforsvarets Dykker og Froskemannsskole (DFS). Blir litt for dumt å endre på egenavn. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart Fredag 03:48 Link til dette innlegget Svart Fredag 03:48 dieselfan skrev for 11 timer siden: En dødmannsknapp kan da for helsikke være både manuell og automatisk. Og kalle en manuell dødmannsknapp for automatisk blir både farlig og misvisende... En død mann kan vel ikke trykke på en knapp, så det må vel helst være automatisk. Men den trenger ikke være elektronisk. Mine forslag: Stoppsnor: - En snor som er festet til føreren, og gir stopp automatisk hvis den strammes med en gitt kraft. Stopplink: - En trådløs forbindelse mellom båt og fører, som stanser motor og gir alarm hvis en avstand mellom disse overskrides Tidsstopp/tidsalarm: - En innretning som gir alarm og eventuelt stopp, hvis det ikke kvitteres innenfor en gitt tidsperiode. Link to post
dieselfan Svart Fredag 11:30 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:30 J-Å skrev for 7 timer siden: En død mann kan vel ikke trykke på en knapp, så det må vel helst være automatisk. Men den trenger ikke være elektronisk.Mine forslag: Min tanke var det som jeg anser som den løsningen som finnes i størst antall... En 9.9hk på en jolle hvor påhengerens dødmannsknapp er fysisk koblet til båtfører med en snor... ikke en æppp. Blir båtfører kastet ut av førerposisjon eller ut av båten, stopper motoren.... Man kan dø, også trolig falle forover og sannsynligvis utløse dødmannsknappen... dette scenariet var vel en av intensjonene med innføring av løsningen. Jeg støtter forslaget ditt, men generelt, kan ikke alle de forskjellige løsningene omtales som under en samlebetegnelse: Nødstopp ? J-Å skrev for 7 timer siden: Stoppsnor: - En snor som er festet til føreren, og gir stopp automatisk hvis den strammes med en gitt kraft. Link to post
Steihy Svart Lørdag 10:54 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:54 dieselfan skrev On 14.2.2025 at 1.04: dødmannsknapp kan da for helsikke være både manuell og automatisk. Og kalle en manuell dødmannsknapp for automatisk blir både farlig og misvisende... Poenget er vel at det skal være automatikk i at motoren, og helst båten, stopper. Enkelt på en påhengs, verre med innenbords, og relativt komplisert med seil. Ellers vil jeg vel tro at nødstopp skulle dekke, ja. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
pipe Svart Lørdag 11:56 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:56 Scand 360 dc skrev On 12.2.2025 at 11.26: En skandale at våre felles penger som det er arbeidet hardt for, går til slikt tøys. På tide med nytt styre i nasjonen. Uansett så lever de statsansatte sine egne liv og bryr seg ikke noe særlig om hvem som styrer så de kommer til å styre på med sitt. Alternativet er om vi får frem en fullstendig gjøk alla Trumph som hadde send de hjem for godt men er ikke helt sikker på om det er smart. Vi alle har jo hørt om partiet som skulle få orden på offentlig sløsing i mange ti år og når de fikk muligheten så ble det bare sløset enda mer Link to post
NilsPils Svart Lørdag 12:01 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:01 Ja hva skal MAN si . . .? Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Steihy Svart Lørdag 12:19 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:19 NilsPils skrev 15 minutter siden: Ja hva skal MAN si . . .? Der var jeg litt treg, men så lysnet det. MAN(N). Teskjeer. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
ivar Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden https://www.kystens.no/meninger/sjofolk-kjonnsnoytrale-ord-kan-gjore-skade/2-1-1780830 Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hekri Svart 14 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Takk til @ivar som linket dette gode innlegget, og til Hilde Iren Sætre som er medforfatter sammen med andre. Dette er godt skrevet, og burde være en tankevekker for de byråkratene som sitter på et kontor og bruker tid og våre skattepenger på noe som er 90% bortkastet. Absolutt verdt å lese for den som irriterer seg over tullete ting som forsøkes implementert i samfunnet. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn