arnbr0 Startet 9.Februar Link til dette innlegget Startet 9.Februar Kjøpte ny Arida s3L avfukter for å ha i båten som ligger i opplag på land. Mye temp.svingninger rundt null medførte at det ble litt rått i båten. I Manualen står det at maskinen stoppet avfuktingen ved kuldegrader. Av omtale på nett og opplysning fra selger forsto jeg det slik at maskinen startet opp igjen da det ble plussgrader. Det gjør den ikke. Da jeg kom til båten hadde den vær gang stoppet og rød trekant blinker ( flg. manualen - tett filter). Maskinen reagerte ikke på knappene, men strømmen (kontakten) måtte brytes for å få den i gang igjen. Etter mye testing i boden ble det klart at maskinen virker fint i plussgrader. Den stopper helt da fukten synker under innstilt verdi og starter når luftfuktigheten stiger. Faller temperaturen under null forsetter viften å gå, men maskinen trekker ikke lenger strøm og avfuktingen stopper. Stiger temp. igjen starter maskin. Hvis temperaturen faller til minus 6-7 grader så stopper hele maskinen og rød trekant blinker. Den starter da ikke selv om temperatur stiger til langt over null og det er nokk fukt i luften. Ventet en hel dag , men maskinen startet ikke før strømmen ble brutt. Det jeg da lurer på er om alle aridaene er slik eller om det er grunnlag for reklamasjon/reparasjon Link to post
J-Å Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Jeg har en avfukter som fortsetter å gå i minusgrader. Men den ender da opp som en stor isklump. Det er vel bare å plugge inn et koblingsur som slår den av og på en gang i døgnet. Jeg bruker en Mill smartplugg, som måler både temperatur og luftfuktighet. Men den trenger wifi. Link to post
arnbr0 Svart 9.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar I manualen til Aridaen står det at den ikke må kobles til timer da maskinen kan bli ødelagt. Ser at viften går en stund etter at maskinen blir slått av med bryteren. Som ekstrautstyr til aridaen selges elektrisk varmekabel som skal benyttes på slangen ut av maskinen. Link to post
J-Å Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Ja, da blir det litt verre. Men kanskje du kan koble en ekstra timer og en kontaktor til sensorinngangen for full vannbeholder. Da vil den vel stoppe kontrollert. Så kan du slå av strømmen 5 minutter senere. Men det spørs om den starter da, når strømmen kommer på. Eller om du må ha en 3. timer for å gi en impuls på startknappen . Link to post
arnbr0 Svart 9.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar Jeg ser at det hadde latt seg gjøre, men tror det finnes enklere løsninger. En bekjent har en gammel Mitsubishi avfukter. Det har stått på i anslagsvis 15 år , sommer og vinter. Starter igjen etter kulde. Link to post
wilma Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Har omtrent akkurat samme erfaring med min Meaco DD8L. Starter ikke igjen etter at det har vært minusgrader. Rød varsellampe blinker som kan indikere tett filter men det er det ikke. Fungerer helt topp i plussgrader. Har vært i kontakt med Bedre Inneklima som mener det kan være noe feil, og de vil ha avfukteren inn for sjekk. Men, det ligger en del tekstiler i båten, og det passer dårlig akkurat nå å være uten avfukter. Må enten sende den inn hvis det blir meldt en lengre kuldeperiode, eller vente til våren. Maskinen var ny i høst. Link to post
arnbr0 Svart 9.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar "Rød trekant ved tett filter" Det kan hende det noe av den samme innmaten i i begge maskinene. Jeg har skrevet en mail og forklart hva som skjer til Bedre Inneklima. Skal oppdatere på svaret derfra. Det er jo ikke så nøye om maskinen går i kulde; men med mange mil til båten hadde det vært kjekt om maskinen startet etter kuldeperioden. Link to post
Akvanauten Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Jeg har sett på hjemmesiden til Bedre-Inneklima.no og der står det ganske tydelig at denne avfukteren kan brukes ned til 1 grad. Det står ikke noe om at den kan brukes i kuldegrader. Tekniske data og manual sier det samme. "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
wilma Svart 11.Februar Link til dette innlegget Svart 11.Februar @Akvanauten det stemmer nok det. De fleste tørkerotor avfuktere virker ned mot 0, er det kaldere er uansett ikke luftfuktigheten så høy. Men, utfordringen til trådstarter og meg er at avfukterene ikke starter igjen når det blir varmere. Og i mitt tilfelle har også Bedre Inneklima svart at det er muligens en feil med maskinen, og at de vil ha maskinen inn til sjekk. Link to post
Steihy Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar Bedre inneklima gir gode svar når innehaver eller tekniker har tid til å svare. Ellers kan det bli litt sjablonaktig og goddag mann...Send inn maskinen er ganske standard, selv om det nok kan være problemstillinger de kjenner igjen. Ofte må noe byttes. Etter en reparasjon ba jeg om forklaring på hvorfor min 6 måneder gamle Arida S8 sluttet å virke, fikk beskjed om at "regin vifte byttet". Fikk ikke svar på oppfølgende spørsmål om hva det er, om dette er vanlig, kjent feil, om det har vært brukerfeil e.l. I disse to tilfellene er det jo en vesentlig funksjon som ikke virker som lovet, og da er det jo feil. Men som dere erfarer, og som jeg som bor 8 timers kjøring fra båten sliter med - Det passer ofte veldig dårlig å sende inn, og med lange avbruddd. Det er skrot når det overhodet ikke legges opp til noen form for egeninnsats eller feilsøking. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn