Jump to content

Dempe støy fra el. toalett


Som

Recommended Posts

Har forstått på veldig mange at el. toaletter støyer mye, og de fleste sier jeg må holde meg langt unna det.

Og det er ikke rart når de er skrudd rett i glassfiberskroget/innerliningen (eller hva det nå heter).

Vil det ikke dempe bra hvis det settes oppå en plate av dødt og tungt materiale eller en slik plate brukes oppunder dørken som toalettet skal stå på ?

En granittplate på 3 cm hadde vært tingen...hvis det ikke var for at det er i en båt dette skal være,

men ikke helt dumt allikevel.... :rolleyes:

Det er ikke store biten og kan gjøres pent, vekten utgjør ikke noe betydelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå billigste av de billige el dass i båten fra TMC, det er montert rett på innerlineren uten noe mellom.. Synes ikke det støyer så mye jeg da.. bruker det i noen sekunder av gangen under spyling... tht's it

 

Kunne sikkert lagt en gummibit mellom, men det blir neppe gjort siden støyen ikke er noe jeg reagerer på..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bare en teori i denne sammenhengen - ofte har jeg inntrykk av at det er et innebygget rom under doen hvor slanger og lignende er trukket. Kan det tenkes at dette rommet fungerer som en gedigen resonanskasse for lyder og således forsterker mer enn nødvendig? Og at man ville redusert støyen ved å støydempe kassen?

Link to post
Share on other sites

Bare en teori i denne sammenhengen - ofte har jeg inntrykk av at det er et innebygget rom under doen hvor slanger og lignende er trukket. Kan det tenkes at dette rommet fungerer som en gedigen resonanskasse for lyder og således forsterker mer enn nødvendig? Og at man ville redusert støyen ved å støydempe kassen?

Jeg har et slikt "rom" under dørken hvor det skal skrus fast, det er der jeg tenkte at en kompakt plate el. kunne dempe noe. Kan jo fylle det med byggskum ?
Link to post
Share on other sites

Den enkleste løsnigen er kanskje å kjøpe et toalett som ikke bråker så mye? Jabsco har kommet med en såkalt "silent series" - vet ikke om de demper støy :rolleyes: men de bråker visst ikke så mye i seg selv. Her er DeLux varianten

Bilde

Også har de en "normal" variant

Bilde

 

Den løsningen som mange båtbyggere velger, dvs konverterigspumpen - den bråker ganske mye. De andre har jeg ikke selv testet - bare lest at de skal bråke mindre.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært fint om noen hadde kommet med noen bra forslag her . Har et stort helstøpt TMC men svær kværn på , og tipper den høres godt om mårran rundt om i gjestehavner og andre steder . Jeg syntes den bråker så det holder men er kværna som bråker og den kansje det går å pakke inn litt ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Også har de en "normal" variant

Bilde

Disse har jeg to av ombord. Helt riktig, det støyer lite. Man hører knapt toalettet som skyller ned i forkabinen når man er i akterkabinen og vice versa. Kan anbefales på det varmeste.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kasta ut billig varianten og kjøpt Jabsco silent flush

Dette toalettet bråker mye mindre og jeg er kjempefornøyd med det.

Jeg har tenkt på det jeg også i Windyen - men da ryker lokket over doen

Her er et bilde som viser det:

Bilde

Denne båten har den elektriske stille doen - men da er det ikke plass til det forstøpte lokket over doen som man ser anleggsflatene til rundt toalettet - og den er fin å sitte på når man gjør annet enn "bimmelibom eller bommelibom"

Link to post
Share on other sites

Så dere mener den store helstøpte varianten jeg har TMC er bråkete da den er billig variant . Jeg blir jo ikke vekt av den da det er som regel jeg som er tidlig oppe , tenkte på naboer bare . Vis det er så at det er denne "billige" typen som er bråkete , kan jeg ikke evt bare bytte kværna da ,eller pakke den inn med no støymattegreier . Kansje ikke bare bare å bytte , itno som passer kansje ?

 

Tine II som venter i det lengste om mårran :smiley:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Så dere mener den store helstøpte varianten jeg har TMC er bråkete da den er billig variant . Jeg blir jo ikke vekt av den da det er som regel jeg som er tidlig oppe , tenkte på naboer bare . Vis det er så at det er denne "billige" typen som er bråkete , kan jeg ikke evt bare bytte kværna da ,eller pakke den inn med no støymattegreier . Kansje ikke bare bare å bytte , itno som passer kansje ?

 

Tine II som venter i det lengste om mårran :smiley:

Du kan jo prøve å pakke inn hele dassen med en sånn Glava vintermatte. Ikke sikkert det er plass til folk, men støy blir det mindre av. :lol:

 

Det er trangt om plassen mellom toalettskåla og el pumpa

Bilde

her er bilde fra Bitteliten III under bygging

Lyden kommer fra pumpa som suger ut av toalettet og kverne i bunnen av pumpa som kverner det som suges ut av toalettet

Link to post
Share on other sites

Har som sagt en helstøpt dass ,alt er inne i dassen itno syntes utvendig . Derfor kansje muligheten er tilstede og stappe den full av glava ellerno ?

Det hender vel noen ganger at "Avtrederen" kan støye mer enn "Avtredet" !?

Glava gjør vel vondt til verre i slike tilfeller..hehe..

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er vel å "drite" i om det støyer litt når man er på dassen. Jeg har billig utgaven fra TMC og synes ikke det støyer så mye når man spyler ned

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Joda, elektrisk dass bråker! (iallefall den trad. typen). Det er jo som å montere en visp i en gitarkasse!

 

En granittplate mellom dass og innerliner høres fornuftig ut. Hva med en kraftig gummilist mellom dass og skrog? Mener forresten vi har hatt en tråd på dette før der det kom fram en del gode forslag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på om en granitt plate vil hjelpe så mye om den festes rett til porselenet... tror det er like dumt å bruke en gummiplate som skiller porselenet fra plasten/innelineren eller skroget

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...