Jump to content

Trenger tips til elektrisk oljepumpe

Mr_Stian

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har ett par store TAMD121 motorer i båten. I følge manual så skal det være mellom 35 og 50 liter olje alt etter vinkling på motor. Ikke byttet enda så er usikker.

Det er montert noen manuelle nikkepumper på motorene. Jeg får ikke disse til å virke og tror de ikke fungerer lengre. Kunne derfor tenkt meg å lage ett permanent opplegg med elektrisk pumpe som kan fungere på begge motorene.

Er det noen som har noen tips til pumper? Har funnet noen billige kina pumper som jeg ikke tror er tingen. Samt en Marco pumpe til 3000 kroner. Den siste er en tannhjulspumpe. Den leverer max 5.5 liter i minuttet. 

Noen som har tips her? 

Kan ikke gå god for kvaliteten, men jeg har tenkt å kjøpe denne:

https://batbua.no/produkt/pumpekit-for-oljeskift-12v-m-bryter/

Skal lage meg en løsning for oljeskift, men det blir ikke permanent montert i båten. Den skal kunne brukes på flere motorer. Ideen e hentet fra denne, som jeg lånte av en kompis i fjor sommer. Fungerer utrolig bra! Pumper ut all olja, og pumper den bare videre på kanner for spillolje. Meget effektivt og renslig i bruk. 

image.png.4f1b163b6d8e5a18ce77bcc70aade65d.png 

Escaro skrev On 12.2.2025 at 11.12:

Jeg har brukt denne siden 2007 og er veldig fornøyd. Er nå momtert på båt nr 2. Kan kjøres begge veier (tømme motoren for brukt olje og fylle på ny olje fra kanne)

https://www.marineshop.no/marco/132955/33043-marco-tannhjulspumpe-12v-olje-up3-oil-r-5-5l-2-bar?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqrG9BhAVEiwAaPu5zp2BRG28iMC4LkhluapZBhvW2DisNjiNULhwHG_Upt4z5oH48cyTyxoClpcQAvD_BwE

image.png

Biltema hadde en kopi av denne. Helt identisk utseende som jeg har brukt siden 2018. Er veldig bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...