Jump to content

Sertifisering for seilas til Polen


Sjøspeidern

Recommended Posts

Hei, i 2027 skal norske sjøspeidere mest sannsynlig seile til Polen for å besøke en verdensspeiderleir, jeg tror det blir en fantastisk tur der det blir innom danmark, sverige, tyskland(kanskje) og selvfølgelig Polen. I speidergruppa er vi litt usikre på konkret hvilken sertifisering skipper trenger for å få lov til å seile dit.

De to sertifikatene jeg tenker på er D5l og Icc bevis, hva anbefaler dere av erfaring?
Har de to ulike sertifikatene fordeler og ulemper?.

I kristiansand vet jeg det holdes D5l kurs med en sjøspeiderbåt og prisen er ganske innenfor, vi kan nok søke midler for å hjelpe de potensielle kandidatene litt med kurskostnadene, ICC har jeg ikke sett noe til i byen.

Så, alt i alt, det jeg lurer på er:

-Hva er fartsområdet på de to ulike sertifikatene

-Hvilken gir best kompetanse og den kunnskapen man behøver for en slik tur

-Hva er mest kurant med tanke på senere turer?

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" 

Link to post

Fartsområdet for D5L er såkalt "stor kystfart", og brukes om fart i norske, svenske, danske og tyske farvann øst for en linje Lindesnes–Limfjordens vestmunning, til en linje Karlskrona–Świnoujście. Usikker på om dette er innenfor området dere ser for dere å dra på tur?
 

Nå har jeg ikke tatt ICC selv, men ser dette er et lite kurs (krever at man har båtførerbevis fra før + noen timer teori og praksis) i forhold til D5L som er et mer omfattende med sine 120 timer. D5L inneholder flere fag (blant annet navigasjon, sjøveisregler, håndtering av fartøy (praktisk), sikkerhet, navigasjonshjelpemidler og mer). Så hvis det er kompetanseheving dere er ute etter ville jeg ha anbefalt D5L, da dette kurset går langt mer i dybden. Skal dere utenfor området som dekkes av stor kystfart er det også behov for tillegget D5LA. 

 

Link to post

Tenker vi må sjekke om de norske reglene som tillater speidere å seile med alle deltakere som "mannskap" og ikke passasjerer funker østover også. På sjøen holder det at du har lov å føre båten i Norge, men oppover elver og kanaler kan det være ekstra krav.

Store muligheter for mye støtte til D5l.

Med D5l tror jeg man er kvalifisert som instruktør for ICC, men litt usikker.

Mons

Link to post

Hei Mons og andre gode venner,

det ser ut for at litt mange spørsmål og uklarheter kastes opp i luften samtidig.

Utgangspunktet er at hvis dere seiler med norskflagget båt, da er det norske regler som gjelder  -  MEN ethvert land har mulighet for å innføre tilleggskrav.


Hvis det er fritidsbåt med lengde mindre enn 15.00 m da er norsk båtførerbevis som er minstekravet, for den som er født 1980 eller senere.


ICC er mest aktuelt når man skal leie båt utenlands, slik at utleieren har visshet for at du har sett en båt før  (noe som ikke er kravet for å få norsk båtførerbevis).
Men ta gjerne ICC hvis anledningen byr seg, det er jo kun en praktisk prøve hvis man har båtførerbevis eller høyere i bunnen.


D5L gjelder for norsk fritidsbåt inntil 24 meter, i Stor kystfart som Hakkannen beskriver. Og i omfang er det langt mer enn både ICC og båtførerbevis.

 

Hvis dere skal ferdes på europeiske kanaler, da kan dere møte krav om CEVNI, som er enkelt og greit, men det må ordnes i forkant for å unngå kluss.

 

Jeg forutsetter hele tiden at det dreier seg om fritidsbåter og at man ikke frakter betalende passasjerer. Speidere som er på tur, de er IKKE passasjerer.

 

Lykke til med både planlegging og tur  -  jeg VET hva dere er god for å få til, så det går sikkert bra!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
mons skrev for 17 timer siden:

Tenker vi må sjekke om de norske reglene som tillater speidere å seile med alle deltakere som "mannskap" og ikke passasjerer funker østover også. På sjøen holder det at du har lov å føre båten i Norge, men oppover elver og kanaler kan det være ekstra krav.

Store muligheter for mye støtte til D5l.

Med D5l tror jeg man er kvalifisert som instruktør for ICC, men litt usikker.

Absolutt mons, det blir nok å undersøke med polske sjømyndigheter om de godtar D5l, skal be en av planleggerne å undersøke det.

Det er jo som du sier store muligheter for støtte til D5l, og om deltageren er ekstra interesert kan man jo selv slenge inn det Astro påbyggingen koster, men det er noe man finner ut av senere

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" 

Link to post

Det er noe åpent hva slags båter OP skal bruke eller hvor i Polen ferden går - det er blitt nevnt at man muligens trenger noe kanalførerbevis i kanaler, det kan være relevant ved innlandsseiling.

 

OP trenger nok autorativt svar, alt jeg har er praktisk erfaring fra bruk av min egen båt, seilbåt under 15 meter.  Mine erfaringer kan være relevant for andre som skal til Polen og tilfeldigvis besøker tråden, så jeg anser det allikevel for å være relevant.

 

Jeg har seilt mye i Europa med min båt, inkludert Polen, Kroatia, Hellas, Tyrkia og Bulgaria.  Jeg har ikke kjennskap til de eksakte reglene i Polen, men har etterhvert erhvervet meg ganske mye praktisk innsikt i hvordan byråkratiet kverner.  På en skala fra "gjør som du vil" til "alt er strengt regulert" så er Norge faktisk svært langt til venstre på skalaen, båtfolk i Norge har (med unntak av vestpåbudet) mindre byråkrati, regler og kontroller å forholde seg til enn i Polen, men Polen er fortsatt et av de "friere" landene i EU.

 

Båtførerbeviset er et minimum, den bør man ha når man seiler i utlandet, selv om man er født før 1980.  Dette plastkortet har kun norsk tekst på seg, og bilde av en liten motorbåt, så når man blir kontrollert så må man omtrent bare håpe på at den som kontrollerer bare godtar dette som gyldig dokumentasjon for å seile (i mitt tilfelle) en relativt stor seilbåt.  Det har fungert for meg.  Det har faktisk hendt (ikke med meg) at utenlanske myndighetspersoner har tatt en telefonsamtale til Norge for å få bekreftet at dette er gyldig.

 

Det er trolig påbudt å ha VHF ombord, og da skal man vel også ha VHF-sertifikat.  I praksis er det ikke nødvendig, jeg tror jeg har den liggende et sted i båten, men har ikke sett den på mange år, og har heller ikke hatt bruk for å vise den frem noensinne.

 

Jeg har faktisk blitt stoppet og bøtelagt i Polen en gang (for "ikke å lytte til VHF" - de påsto å ha ropt opp "vessel in position ...", men jeg hørte bare noe uforståelig polsk på radioen).  Da vi ble kontrollert så spurte de etter sertifikat.  På den tiden hadde jeg ikke tatt båtførerprøven.  Jeg sa at folk født før 1980 i Norge ikke trengte noe sertifikat.  Vedkomne som kontrollerte meg virker å ha blitt  litt satt ut av denne opplysningen, men godtok det.  I Kroatia så sier reglene at "gyldig sertifisering" fra hjemlandet er godt nok, med unntak av dersom det ikke er noe som helst krav om sertifisering i hjemlandet - i såfall må man skaffe seg kroatisk sertifisering.

 

Jeg vet ikke om det er pålagt å ha noe mannskapsliste med seg ombord når man befinner seg i Polen (det ble i allefall ikke kontrollert da vi ble stoppet), men det er i allefall viktig at folk er oppført som "mannskap" og ikke passasjerer.

 

Et annet relevant spørsmål er hvor mange ombord som trenger sertifikat.  Om reglene er anderledes for Polen og Norge aner jeg ikke, og jeg vet heller ikke hva som er juridisk riktig.  Det har vært debattert i andre tråder her omkring rettigheten til "øvelseskjøring" til sjøs.  For en seilbåt så anser jeg at jeg som kaptein er å anse som "båtfører" og juridisk ansvarlig, uansett om jeg befinner meg i cockpit eller i lugaren min, og uansett hvem som måtte fikle med seilføring, innstillinger på autopilot eller direkte rorføring.  Andre som har mer erfaring med motorbåt hvor alt foregår fra en fast styreposisjon finner det tilsvarende opplagt at det er den som sitter ved "rattet" som er båtfører og således trenger sertifikat.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 1 time siden:

Det er noe åpent hva slags båter OP skal bruke eller hvor i Polen ferden går - det er blitt nevnt at man muligens trenger noe kanalførerbevis i kanaler, det kan være relevant ved innlandsseiling.

 

OP trenger nok autorativt svar, alt jeg har er praktisk erfaring fra bruk av min egen båt, seilbåt under 15 meter.  Mine erfaringer kan være relevant for andre som skal til Polen og tilfeldigvis besøker tråden, så jeg anser det allikevel for å være relevant.

Leiren sjøspeiderne skal besøke ligger i Wyspa Sobieszewska som ligger i Gdansk, tror ikke det er noe kanal inn dit.

 

Problemet med å få autorativt svar er at sjømyndigheter ikke vil gi spesifikke svar til forespørsler, jeg kontaktet vårt relativt avslappede sjøfartsdirektorat om seilas med utenlandske speidere i fjor og fikk bare lovteksten tilbake og beskjed at vi selv måtte tolke reglene, fant heldigvis ut at reglene spesifiserte ikke om det var den enkelte speiderforening eller verdenspeiderforbundet, så det gikk heldigvis greit.

 

Har ikke like lyst til å stå i polen med beskjed om at jeg ikke får lov til å seile her med speiderne

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" 

Link to post
2 hours ago, Sjøspeidern said:

Leiren sjøspeiderne skal besøke ligger i Wyspa Sobieszewska som ligger i Gdansk, tror ikke det er noe kanal inn dit.

 

Det er et elvedelta, tror neppe man trenger noe kanalbevis der nei.  Jeg tror det er noe slags form for sluse ved 054° 18.457' N / 018° 55.430' E, men neppe relevant.  Det er mye seilaktivitet utenfor Gdansk, og i bukta mellom Hel og Gdansk er man ofte beskyttet for bølgene fra vestavinden, som er dominerende vindretning.
 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg har seilt til Polen ett par ggr……….

men har aldri hatt noen myndighetsperson ombord….så vet ikke vad de krever.

normalt i Europa så aksepterer man de krav som gjelder i hjemmelandet.

 

jeg bruker sjekke https://www.noonsite.com da jeg seiler inn i ett nytt land, men finner inget om Polen og sertifikat !

 

vedr ICC-sertifikatet så har verken Danmark, Sverige eller Polen ratifisert dette !

https://en.wikipedia.org/wiki/International_Certificate_of_Competence

 

men ett par tips til seiling i Polen

der er ett par skyte-områder/militære øvningsområder…..ett utenfor Ustka og ett utenfor Hel (halvøya utenfor Gdansk)

jeg tok kontakt med port-control Ustka innen jeg seilte inn

 

likeså port-control innen jeg gikk inn til Gdansk, gjestehavnen ligger inne i sentrale Gdansk.

 

både Ustka og Darłowo er flotte sommer.ferie-byer……litt som ett polskt Skagen, fiskebåter, restauranger, og turister

S/Y Gunga Din

Link to post
14 minutes ago, Gunga Din said:

der er ett par skyte-områder/militære øvningsområder…..ett utenfor Ustka og ett utenfor Hel (halvøya utenfor Gdansk)

 

Uff ja.  En gang rakk jeg så vidt det var å komme meg gjennom feltet før øvelsen startet, det var ganske kraftige eksplosjoner bak meg etterhvert.  Mon tro hvor mye fisk som dør årlig som følge av militære øvelser (er ikke dette en saklig grunn til å nekte russerene å ha skyteøvelser i norsk økonomisk sone?)  En annen gang hadde jeg planer om å være tilgjengelig på internett gjennom mobilen hele turen, men ble tvunget så langt vekk fra kysten at det var høy risiko for ikke å ha dekning.  Uansett, sjøspeidere på tur til Gdansk, da tipper jeg man holder seg sydenfor Hel :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg ble kalt opp av polske myndigheter da jeg beveget meg inn i et naturreservat, og utover det, var det kun et par tilfeller hvor det kom et par uniformerte karer fra en eller annen offentlig instans, som ville vite hvor vi hadde vært, og hvor vi skulle. Dette var såvidt jeg forsto interresant for dem hvis vi hadde vært i, eller skulle til Kaliningrad. Det ble ikke spurt om noe som helst annet.

Link to post

Ja, de tar sitt Frontex-ansvar ganske alvorlig, jeg har opplevde det samme i havn.  Det var i nærheten av Królewiec (Königsberg/Kaliningrad) at jeg ble stoppet til sjøs og fikk bot for ikke å lytte på kanal 16.

 

(I Bulgaria har de også stålkontroll på grensepasseringer.  I Hellas er kystvakten opptatt med å sitte på kontorer og stemple papirer, en sjelden gang kjører de et par hundre meter med bil fra kontoret til havna for å sjekke opp båter der, av og til er de ute i kystvaktfartøyene sine for å jage vekk tyrkiske kystvaktfartøyer fra gresk farvann, men ellers har de null kontroll - til deres forsvar, en ganske vanskelig kystlinje å kontrollere også.  I Tyrkia er det massevis av kystvaktfartøyer ute til sjøs som gjør vilkårlige kontroller av forbipasserende eller oppankrede båter).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
5 hours ago, Sjøspeidern said:

Har ikke like lyst til å stå i polen med beskjed om at jeg ikke får lov til å seile her med speiderne

 

Jeg ser den.  Samtidig, har man gjort en "best effort" på å sette seg inn i regelverket så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være tilstrekkelig.  Worst worst case så blir det en bot å betale.  Den boten jeg måtte betale var trolig bare en liten brøkdel av den faktiske kostnaden forbundet med utrykningen.  De var hyggelige også, selv om de måtte gi oss en bot.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
22 hours ago, Gunga Din said:

okido

 

Særlig i Tyrkia endrer lovpraksis seg langt oftere enn hva noonsite greier å holde seg oppdatert.  Jeg husker ikke hvilket land det var, men jeg fant informasjon på noonsite som var verbatimt kopiert fra cruiserswiki, og artikkelen på cruiserswiki var sist oppdatert for ca 15 år siden.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...