Jump to content

Er linolje giftig?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Har et par dunker med kokt linolje stående i kjelleren etter trebåttida. Har tenkt at man kanskje kommer i "ulykka" å får seg en oljet seilbåt en gang man kommer seg ovenpå. Men grunnen til at jeg spør: Sto på kjøkkenet å oljet inn kjøkkenredskaper og skjærefjøler med en blank, food-grade mineralolje. Så tenkte jeg: Hadde det ikke gått å brukt den mørke, fine, kokte linoljen i kjelleren? Eller brukes det skumle løsemidler og kjemikalier under produksjonsprosessen?

Rå linolje er ufarlig, det kan du bruke til kjøkkenredskaper og skjærefjøler……. (Kokt vet jeg ikke…..)

rå kan til og med vare nyttig står det her

https://sv.wikipedia.org/wiki/Linolja

men jeg bruker parafinolje, til skjærefjøler, bakbord etc

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/interiormaling/lakk-og-ytterbehandling/parafinolje-005356/#product-reviews

til trebåter bruker du mest rå linolje,……tils treet ikke suger lenger, sen tar du ett strøk med kokt linolje

S/Y Gunga Din

Kokt linolje er ufarlig, men "kokt" linolje inneholder ekle tørrestoffer. Hvis du ikke vet hva du har hadde jeg ikke tatt sjansen. 

Jeg bruker valnøttolje på skjærefjøler og kjøkkenredskaper

Jeg er en slags gjest

Vær også oppmerksom på at enkelte produsenter av linolje kan ha hatt soppdreper i linolja.

Vaselinolje, parafinolje, valnøttolje og andre ikke-harsknende oljer er fine til kjøkkenredskap. Til skjærefjøler bruker jeg gjerne Osmo Topoil (hardvoksolje, godkjent for kontakt med matvarer). Denne gir en pen silkematt finish som ikke trenger etterbehandles like ofte som de mer impregnerende oljene, som etter hvert kan vaskes litt ut av trevirket i overflaten, avhengig av bruken. Osmoen er best egnet til redskap som ikke er i direkte kontakt med høy varme, som oppi stekepanner og lignende.

IMG_5330.jpeg

Kokt linolje er herdende, og oppfører seg mer som en lakk egentlig. Jeg ville ikke ha brukt dette på kjøkkenredskapene, selv om den ikke er spesielt giftig. Linolje har dessuten en utpreget lukt, og sikkert også smak. Jeg ville heller ha brukt en nøytral, ikke herdende olje som ikke tilfører smak til maten. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Honduras skrev for 2 timer siden:

Linolje lukter da helt nydelig spør du meg

100% enig😊 Men, har forståelse for at lukta kan oppleves litt intens for folk, spesielt før den har fått trukket inn skikkelig og tørket litt lukter den ganske sterkt. Synes også tjærelukta er himmelsk, men også her lukter den bedre/svakere etter en stund😄

Jeg er fra barnsben impregnert med terpentin, tjære og kokt linolje. Det lukter himmelsk. Som en båtfyr sa på 70-tallet: 'Jeg har kjøpt plastikkbåt. Den lukter dritt. Derfor har jeg binni fast en boks tjære uten lokk under gulvborda for å få litt båtfølelse i denne plastbalja'.

Når det gjelder kokt linolje: Før i tiden inneholdt den soppdreper. Det er nå forbudt. Så, i henhold til hobby-medicus Hulda, ikke drikk mer enn en liter i måneden. Kan gi løs mage og tidlig død.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...