Jump to content

Erfaring med skilsø 27


divemaster1

Recommended Posts

Hei jeg er den lykelige eier av en skilsø 27 84 mod, med 105 hk volvo penta.

Båten gjør ca 17 knopp på full fart og ca 13 på marsj fart(gps)

Jeg har forstått det slik at denne båt typen er sjelden type da den har hardtopp.

Båten fungerer fint men ligger seg over på stybor side når man kommer opp i fart.

det som jeg lurer på er om det er normalt med balast i denne type båt(har plukket ut ca 700 kg med balast ??

Er det noen med efaringer fra skilsø så håper jeg på svar. aldt er av interesse da jeg kan ingen ting om denne type.

Bilder motas med takk.(finner ingen på net med hartopp) :sailing:

Redigert av divemaster1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen på forumet!

Vår Saga 27 har samme tendens til å legge seg styrbord over når den kommer opp i 13-15 knop. Den har en stor fast flaps ca 15 cm under vannlinja bak. Føles som om den vil opp og" plane på kjølen". Har funnet noen blylodd i stuerommene på babord side, kanskje ca 100 kg. Men 700 kg ballast? Hvordan oppførte båten seg med denne ballasten inne? Har du noen bilder av undervannsskroget på Skilsøen? Sagaen har veldig "flatt" undervannsskrog bakover. Jeg vil i utgangspunktet tro at å frakte så mye ballast bare vil føre til mer drivstoff-forbruk. Er spent på å høre mer om hva du finner ut om dette!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei. Har dessverre så har jeg ikke bilder av den bak.

Men kan se de har støpt inn noen trekanter som følger skrog siden bak. tenkte å forlenge disse og passe de til slik at det blir en badeplatform \flaps??

Jeg har ikke prøvd båten nå uten balast for det er så stygt vær i bergen nå :)

De som hadde båten før meg hsdde den ute ved statt, så kan tenke meg at det er for stabliteten de har gjort det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...