Jump to content

Seil med Larsen - non stop jordomseiling

Lillejan

Recommended Posts

• 6 måneder senere...
On 1/10/2026 at 7:01 PM, Code0 said:

Intervju med Larsen etter hjemkomst. 

Det er ikke ofte jeg tar meg tid til å se en 40 minutters lang video (aka "podcast") - men denne gangen gjorde jeg det.  Min første tanke da jeg hørte om prosjektet var "gærning!" - jeg har ikke endret oppfatning om dét, men likefullt er det en bragd det står svært stor respekt av.

At han omtrent overlevde bare på bønner, løk og ris var forsåvidt kjent fra før av.  At dette blir to helt forskjellige måltider avhengig av om man tilsetter oregano eller karri har jeg ikke tenkt på før.  Hjemmebakt brød og havre stod også på menyen.  Løken holdt lengre enn hermetikken påsto han, uten å utdype - kanskje hermetikken rustet i stykker?

At han ikke fikk fisk i sørishavet var også kjent.  I videoen spekuleres det i at det skyldes for høy fart, optimal dorgefart ligger på rundt tre knop hevdes det.  De gangene han fikk fisk så var det også småproblematisk å spise hele fisken mens den enda var fersk - han hadde ikke kjøleskap ombord.

At han hadde problemer med mye groe på båten, og at han dykket ned og fikk rensket unna midt på storhavet, det har jeg også fått med meg - og det står det respekt av.  Respekten blir ikke akkurat mindre når jeg hører at han hadde glemt våtdrakten hjemme og måtte utføre dette i 5C!  Jeg pleier også å skrape vekk groe fra båten min, men da for anker i rolige bukter i Middelhavet, og helst med våtdrakt om ikke badetemperaturen er fortreffelig.

Vannsituasjonen ble ikke nevnt i intervjuet.  I utgangspunktet måtte han jo ta med seg alt vannet hjemmefra - men jeg fikk jo med meg at han måtte rasjonere på vannet helt til det pøset ned med regnvann en dag - og at han greide å samle ganske mye vann mens det pøste ned.

Jeg har aldri tenkt over at kompass ikke vil fungere i en stålbåt, og at kompasset faktisk er veldig viktig når det er overskyet og man er midt på havet, såfremt man ikke har hjelp av en GPS-mottager eller lignende.

Ref diskusjonen om å være opptatt av Tinder i stedet for å følge med på utkikken er det fornøyelig å høre om hvilke/våketidene hans, og om radar som ikke virket.  Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes å ferdes i 22 knop i indre Oslofjord versus å seile for 4-6 knop langt utenfor de normale skipsrutene ute på storhavet, men allikevel - jeg synes enkelte på den tråden er litt vel bombastiske med å mene at man alltid skal holde utkikk hele tiden når man er i båt.  (Enkelte steder utenfor Afrika kunne han ikke sove mer enn fem minutter om gangen på grunn av mange små fiskebåter med svært dårlige lanterner).  Så mener han jo ellers at man heller bør se på bølgene enn å se på Tinder.  Faunaen til sjøs kan komme ganske plutselig og forsvinner også ut av syne temmelig fort, så det er mye man får med seg om man holder utkikk, som man ikke får med seg når man stirrer ned på en skjerm.  Han så jo blåhval, det tror jeg ikke ble nevnt i intervjuet, men det er ikke mange som har opplevd dét i moderne tid.

Han hadde jo en del problemer og farlige situasjoner, det ble heller ikke nevnt i intervjuet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Han skriver litt om mastebrekket her https://www.seilmedlarsen.com/tracker-norge-gambia

Han har også lagt ut en youtube video https://youtu.be/ftnuCAAB1Co?t=1559. Lapskausen oppe under dekk sier vel sitt.  Det kan se ut som strekkfiskene og terminalene ligger igjen på babord side, men det er ikke godt å si hva han har kuttet i ettertid.

image.png.c61a79cd5c1548dc6c92896635144ed3.pngUtennavn.png.2910c77111e1ba48eaf4b465c47a1e25.png

Plottet viser at han drev 150nm vestover, før han fikk opp nødrigg. Så seilte han (dels med motor) over 300nm inn til Vigo, hvor han lå i ca. 6 uker. 

https://www.seilmedlarsen.com/

Ask skrev for 15 timer siden:

Dersom han påstår det talar han ikkje sant.

Hva tror du han ljuger om.., at han ikke dykket eller at vannet ikke var 5 grader? Han har seilt alene jorda rundt, og dette var det du fikk ut av intervjuet…! Du får sende ham et krav om dementi. Jeg sendte penger til Gambia-prosjektet (eller whatever han bruker de på).

Han bruker forbausende lang tid i intervjuet på å beskrive hva som vokste på båten og hvordan dette endret seg i forskjellige havområder.  Såvidt jeg fostod det fant han relativt optimale arbeidsmetoder og verktøy for jobben, var ikke under vann så lenge av gangen, og satt og hutret skikkelig i båten etter hver innsatsøkt.  Jeg tviler at han tok med seg et pålitelig badetermometer og avlesninger av dette.  Jeg vil anta at temperaturangivelsen kanskje ikke var helt pålitelig, men jeg ser ingen grunn til å tvile på resten av beretningen.

Når man ikke har våtdrakt, så kan det hjelpe å kle seg i ullundertøy - han nevnte ikke noe om hvorvidt han gikk naken i vannet eller om han hadde noe form for bekledning.

I intervjuet (som var gjort før mastehavariet) så poengterer han at det ikke er vinden, men bølgene er den største faren langt til havs - særlig når vindretningen har endret seg slik at det kommer bølger fra ulike retninger.  Etter skildringen fra mastehavariet var det nettopp bølger som var problemet her, vindretningen hadde snudd brått, det var interferens og bølger fra forskjellige retninger.  Han var under dekk da det skjedde, den subjektive skildringen var at båten fikk seg en flyvetur av én monsterbølge, for deretter å brått bli truffet av en monsterbølge fra en annen retning, mast og seil fikk seg et dypp og knakk.  Han gjorde hva han kunne for å berge både båt og mast, men lyktes ikke i å ta vare på masten, den ligger på havets bunn nå.

Ofte når jeg leser eller hører om en uønsket hendelse, så tenker jeg: "kunne dette skjedd med meg?".  Mastehavari er en av de tingene jeg er mest bekymret for.  En annen liten bekymring jeg har er at det er mye ombord i båten som ikke er sikret mot at tyngdekraften plutselig skulle virke opp-ned - selv om jeg prøver å sikre det meste mot kraftig sjøgang, så er ting som dørkplater og hermetikken under, og til og med enkelte batterier ikke tilstrekkelig sikret skulle båten rotere 180 grader rundt.

Det eneste som kunne gjøres her var å være på et annet sted og en annen tid.  Seiler man langt til havs og ikke engang har tilgang til pålitelig værmelding, så er det vanskelig å unngå slikt.  Selv er jeg svært glad i land - for meg er selve rosinen i pølsa med seiling å kunne komme til en flott og rolig bukt eller lagune, slippe anker og slappe av - dermed er vel risikoen for at jeg havner i samme situasjon noe begrenset.

Larsen er i likhet med meg en helårsseiler - men man skal allikevel ha litt ekstra respekt for at været enkelte årstider på enkelte steder av kloden i snitt er ille.  Min erfaring fra Portugal er at portugisere har stor respekt for sjøén, rådet jeg fikk der var å ikke under enhver omstendighet seile langs den portigusiske kysten vinterstid.  Kanskje Larsen i fremtiden også vil vurdere værstatistikker før han drar ut på lengre turer.

Jeg er av den oppfatning at dønninger stort sett er ufarlige, uansett hvor store de måtte være - så lenge man har nok vann under kjølen.  Det var jo en dansk båt som ble tatt av bølgene og kastet på land ved 6 meters høye bølger.  Portugiserene mente at han aldri burde vært ute på sjøen under slike forhold, mitt inntrykk er at problemet først og fremst var seiling for nært land og på for grunt vann.  Det generelle rådet for å unngå "interaksjoner" med spekkhoggere er å holde seg på vann <= 30 meters dyp, men rådet om å alltid være på dypere vann enn 3x signifikant bølgehøyde veier noe tyngre.  Under kraftig nok vind kan man vel risikere å støte på store brytende bølger midt ute på havet?  Men det Larsen klaget på allerede før mastehavariet, og som var direkte årsak til mastehavariet var altså kombinasjonen av kraftige bølger fra forskjellige retninger.

Ja, når jeg tenker meg om skjer det jo rett som det er at jeg blir klisse blaut om jeg beveger meg ut på fordekket - eller at bølgene klasker i cockpitteltet (det er et under at det ikke er blitt revet i stykker av vind eller bølger for lengst).  Bølger aktenfra er sjeldent et problem, og vi seiler jo nesten alltid med åpen bakluke på cockpitteltet - jeg tror bare det er én gang at personen som satt ved roret har blitt kliss bløt av en bølge.  Slikt ville vel ikke skjedd om det ikke var for "store brytende bølger" - men jeg har aldri opplevd noen bølger som har slengt båten såpass rundt at jeg har blitt skremt.  Bølgene ser til tider skremmende ut når de kommer - men så bare passerer de.  Det er alltids ett eller annet som ikke er godt nok sikret og som havner i dørken.  Med en mindre båt hadde det kanskje vært farligere.  Eller om jeg hadde vært ute på storhavet i virkelig ruskevær ...

Den kanskje skumleste opplevelsen (dvs, jeg ble ikke skremt - men jeg var ikke i cockpit da det skjedde) var under medvindsseilas og så vidt jeg kan erindre ganske lang bølgelengde (altså noe som minnet mer om dønninger enn store brytende bølger).  Vi seilte så vidt jeg kan huske bare med storseilet.  En av bølgene greide å vrenge båten 90 grader rundt i horisontalplanet, slik at neste store bølge kom inn fra siden.  Da fikk rormannen panikk, startet motoren og greide å få hekken vendt mot bølgene igjen før neste bølge kom.  Etter dét motorseilte han, med utkikk aktover for å aktivt styre slik at bølgene alltid kom eksakt parallellt med båten.  VI var tre skift ombord, andreskiftet syntes det var spennende og ble sittende å styre slik hele natta.  Jeg sov meget godt den natta :-)

Så var det en gang utenfor Portugal, det var mye stress ombord, så ingen var i cockpit og holt utkikk akkurat da det skjedde - jeg hadde en femminuttersjobb jeg måtte ta ved laptop'en.  Bang!  Bordet veltet, og laptopen fikk seg en flyvetur. Jeg kan ikke forestille meg noe annet enn at vi krasjet med noe - noe relativt mykt trolig, kanskje et pattedyr?  Mannskapet mitt hevdet det må ha vært en bølge.

Nå seiler vi bare inne denne lokale pytten. Slik sett har aldri Hulda sett storhavet. Men jeg har jobbet i Nordsjøen i en 20 års tid. Det er derfra jeg har observasjonene. Stort sett mellom Valhall i syd og Statford i nord. Husker ikke om Frigg lå lenger nord enn Statfjord, men jeg tror ikke det. Frigg, TCP2 under.

TCP2.jpg.a80a2b339e4c792e60713659cbec9bbc.jpg

Jeg opplevde ikke 'Hundreårsbølgen' på Frigg, men to ganger på Statfjord og én gang på Valhall. Så det har blitt noen 'Hundreårsbølger' på 20 år. Høyden fra sjøen og opp til cellar deck på TCP2 mener jeg var 28 meter. Se været på bildet er kun en helt vanlig storm. 

Jeg hadde også noen turer på North Cormorant utenfor Skottland. På en av turene hadde vi noe jævlig vær. Tok bilde av en av standby-båtene, bare skorsteinen stakk opp av havet. Det var en av de båtene som skulle redde oss om noe gikk skeis. De hadde plenty nok med å redde seg selv. Tror jeg har mistet det bildet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...