Jump to content

Dieselverksted for sjekk av dieseldyser

Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Har 2x Yamaha ME420TI (6TA) i båten. De har gått nå 2300 timer. Jeg syntes de ryker litt nå og det er lite oljeforbruk. Pratet med tidligere eier vedr diesel dysene der jeg spør han om de har vært inne til sjekk tidligere. Det har de ikke vært. Så da bør disse sjekkes tenker jeg. Noen som har ett dieselverksted de kan anbefale og hva må jeg regne med å måtte ut med for å teste 12 stk og evnt justere? Dette er jo samme motor som står i Toyota Landcruiser 4.2l. Men jeg er usikker på om det er samme dyser, men de kan kanskje leveres inn på Toyota også, eller?

Mvh Roger 710_1410556081.jpg.3851f846754672316372bc815c295ae4.jpg

Kan iallefall anbefale Lønsethagen i Molde. Har brukt de selv på alt av dieselrep og det er meget hyggelige og profesjonelle folk. Konkuransedyktig på pris også. Blir jo selvsagt noen kroner for 12 dyser men det er det verdt. Fikk byttet spisser og justert opp mine 6 dyser og pakket om og justert pumpen på min Mercruiser 4,2. Går og starter som en drøm uten noe som helst røyk selv når den er kald. Fikk noen hundre omdreininger ekstra på turtallet også. Lykke til :-) 

Vestfold Elekto Diesel på Stokke utenfor Tønsberg er en gjenganger i slike tråder. De har så vidt jeg husker bare fått positive tilbakemeldinger her inne
Har ikke brukt de selv men står først på listen om behovet skulle melde seg.
De er også Janmar forhandler.
Jeg tror svært få om noen Toyota forhandlere har utstyr og kompetanse for å overhale diesel dyser i liket med alle andre merke spesifikke bilverksteder så kan ikke tenke meg att det er stedet å henvende seg til.

Rett og slett enig med alle over.

Dersom motoren din har gått 2300t på samme dysespissene nærmer de seg normal levetid. Det er filtrering, hygiene og bruksmønster som stort sett styrer levetiden på dysespisser.

Om jeg skulle betale, hadde jeg byttet dysespisser og fått et stort og velrenomert dieselverksted til å shimse opp dysene.

Dysespisser kan kjøpes over alt... prisen varierer etter et kjapt søk rundt 800%. Jeg hadde fokusert på et verksted som er kjent med to-trinnsdyser og ville forespurt dem om å levere dysespisser. Vi tenker gjerne bare båt her inne, dine dyser er det samme som sto i lastbiler for 20 år siden. Lastebilnæringen er veldig opptatt av drivstofføkonomi, derfor vil slurv med dysejustering avsløres umiddelbart, og verkstedet vil få dårlig rykte.... det har de færreste råd til i dag. Et lastbilverksted vil normalt ha et uhyggelig større gjennomløp en et båtverksted. Derav følger at de nok er bedre trent og har mer erfaring.

Dersom du først ber om at de monteres i benk og sjekkes, så taes ut av benken, ringe deg, du tar ikke mobilen, så ringer du tilbake etter 30min, så får du greie på at tre dyser pisser, så anbefaler verkstedet å bytte dysespisser, så må det skaffes deler, så må dysene inn i benken igjen, så spørs det om ikke du sparer penger på ta det i en jafs...

Roger og Olina skrev for 7 timer siden:

Dette er jo samme motor som står i Toyota Landcruiser 4.2l.

Dette er litt vel generelt. Som jeg tidligere har delt med deg så er Toyota Landcruiser 4.2L  tre forskjellige motorer selv om de har samme blokk, en har 12ventiler og mekanisk dieselpumpe, en har 24 ventiler og mekanisk dieselpumpe og den tredje har 24 ventiler og elektronisk styrt dieselpumpe. Det er den første av disse som kan være mest aktuell donor for dine motorer.

Toyota42motorkoder.JPG.367ab917bad0ecb823c7d8cb672ab5ba.JPG

Fra Yanmar så kan 6LP(A)-Dxxx være mest aktuelle for deler til din Yamaha ME420

Vetus og Nanni (6.420xxx ) har også motorer som du kan bruke deler fra men de er også basert på 24ventil utgaven, slik som alle Yanmar 6LP(A)-Sxxx, og Toyota 1HD-FT, og da er det ikke så mange av de "vanlige" delene som passer.  

Mine Yanmar 6LPA-Sxxx har dyser fra Japanske Denso. I Landcruiser 4.2L trim miljøet er også Denso mye brukt.

Hva du enn bestemmer deg for så vil jeg ikke anbefale å blande dysespisser fra flere produsenter og helst ikke fra ulike "batch'er"

Vet ikke hvem som er best på dette i Norge, så jeg kan ikke anbefale en spesiell, skal jeg anbefale en så må jeg være sikker på at det er top 3... 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Rett og slett enig med alle over.

Dersom motoren din har gått 2300t på samme dysespissene nærmer de seg normal levetid. Det er filtrering, hygiene og bruksmønster som stort sett styrer levetiden på dysespisser.

Om jeg skulle betale, hadde jeg byttet dysespisser og fått et stort og velrenomert dieselverksted til å shimse opp dysene.

Dysespisser kan kjøpes over alt... prisen varierer etter et kjapt søk rundt 800%. Jeg hadde fokusert på et verksted som er kjent med to-trinnsdyser og ville forespurt dem om å levere dysespisser. Vi tenker gjerne bare båt her inne, dine dyser er det samme som sto i lastbiler for 20 år siden. Lastebilnæringen er veldig opptatt av drivstofføkonomi, derfor vil slurv med dysejustering avsløres umiddelbart, og verkstedet vil få dårlig rykte.... det har de færreste råd til i dag. Et lastbilverksted vil normalt ha et uhyggelig større gjennomløp en et båtverksted. Derav følger at de nok er bedre trent og har mer erfaring.

Dersom du først ber om at de monteres i benk og sjekkes, så taes ut av benken, ringe deg, du tar ikke mobilen, så ringer du tilbake etter 30min, så får du greie på at tre dyser pisser, så anbefaler verkstedet å bytte dysespisser, så må det skaffes deler, så må dysene inn i benken igjen, så spørs det om ikke du sparer penger på ta det i en jafs...

Dette er litt vel generelt. Som jeg tidligere har delt med deg så er Toyota Landcruiser 4.2L  tre forskjellige motorer selv om de har samme blokk, en har 12ventiler og mekanisk dieselpumpe, en har 24 ventiler og mekanisk dieselpumpe og den tredje har 24 ventiler og elektronisk styrt dieselpumpe. Det er den første av disse som kan være mest aktuell donor for dine motorer.

Toyota42motorkoder.JPG.367ab917bad0ecb823c7d8cb672ab5ba.JPG

Fra Yanmar så kan 6LP(A)-Dxxx være mest aktuelle for deler til din Yamaha ME420

Vetus og Nanni (6.420xxx ) har også motorer som du kan bruke deler fra men de er også basert på 24ventil utgaven, slik som alle Yanmar 6LP(A)-Sxxx, og Toyota 1HD-FT, og da er det ikke så mange av de "vanlige" delene som passer.  

Mine Yanmar 6LPA-Sxxx har dyser fra Japanske Denso. I Landcruiser 4.2L trim miljøet er også Denso mye brukt.

Hva du enn bestemmer deg for så vil jeg ikke anbefale å blande dysespisser fra flere produsenter og helst ikke fra ulike "batch'er"

Vet ikke hvem som er best på dette i Norge, så jeg kan ikke anbefale en spesiell, skal jeg anbefale en så må jeg være sikker på at det er top 3... 

Takk så mye for en meget god tilbakemelding 🙂  I deler katalogen som er til motoren, så finner jeg dette vedr dysespiss: nozzle assy 6TA-12862-00. 

Du har nok helt rett i at disse bør byttes. Har byttet dem på en Ford Sabre tidligere og de var ikke så dyre. Men har vel ikke samme flaksen her er jeg redd. 

Jeg skal gjøre som du skriver, vet vi har ett dieselverksted her i Mandal som bla verkstedet til bussene bruker. Jeg kjenner en pensjonert mekaniker som jobbet på buss verkstedet, så jeg kan ta en tlf til han og høre vilke erfaringer de har vedr dette dieselverkstedet. 

Takker igjen for at du tok deg tid til å svare så utfyllende 👍🙂

Roger og Olina skrev 20 minutter siden:

Takk så mye for en meget god tilbakemelding 🙂  I deler katalogen som er til motoren, så finner jeg dette vedr dysespiss: nozzle assy 6TA-12862-00. 

Du har nok helt rett i at disse bør byttes. Har byttet dem på en Ford Sabre tidligere og de var ikke så dyre. Men har vel ikke samme flaksen her er jeg redd. 

Jeg skal gjøre som du skriver, vet vi har ett dieselverksted her i Mandal som bla verkstedet til bussene bruker. Jeg kjenner en pensjonert mekaniker som jobbet på buss verkstedet, så jeg kan ta en tlf til han og høre vilke erfaringer de har vedr dette dieselverkstedet. 

Takker igjen for at du tok deg tid til å svare så utfyllende 👍🙂

Hold oss orientert!😊 

Roger og Olina skrev 1 time siden:

vet vi har ett dieselverksted her i Mandal som bla verkstedet til bussene bruker. Jeg kjenner en pensjonert mekaniker som jobbet på buss verkstedet, så jeg kan ta en tlf til han og høre vilke erfaringer de har vedr dette dieselverkstedet. 

Det høres ut som en god løsning :tommel_opp:

Roger og Olina skrev 1 time siden:

Takker igjen for at du tok deg tid til å svare så utfyllende

Veldig hyggelig tilbakemelding, men jeg er bare en brikke i puslespillet ditt, det er hva vi får til som et lag som er styrken vår :tommel_opp:

Du startet med en god trådtittel, så motorkode, så beskrivelse, så bilde... tick, tick, tick tick... da får mange lyst til å hjelpe :glimter:  like forutsigbart hver gang :tommel_opp:

Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

I deler katalogen som er til motoren, så finner jeg dette vedr dysespiss: nozzle assy 6TA-12862-00. 

Jeg tok dysene på vår Yanmar i fjor, endte med å bytte alle spissene. Kjøpte nye spisser på Ragnar Ringstad som er vår lokale forhandler av Yanmar, og ble overrasket over lav pris!

Snakket forresten da litt med verksmesteren om det med å overhale dyser. De gjør ikke det, de sender dem bort. Årsaken er at det nå er en så liten del av det de driver med, og at det begynner å bli stor spredning mellom de gammeldagse mekaniske dysene og moderne common rail. Man kan ikke være best på alt.

Komodo skrev 45 minutter siden:

Årsaken er at det nå er en så liten del av det de driver med, og at det begynner å bli stor spredning mellom de gammeldagse mekaniske dysene og moderne common rail. Man kan ikke være best på alt

Har sett tre store dyse/pumpe testere på Finn siste året og rundt meg i sør-øst så minker det kraftig på verksteder som vil ha selv det enkleste utstyret for dysetesting...

Komodo skrev for 15 timer siden:

Jeg tok dysene på vår Yanmar i fjor, endte med å bytte alle spissene. Kjøpte nye spisser på Ragnar Ringstad som er vår lokale forhandler av Yanmar, og ble overrasket over lav pris!

Snakket forresten da litt med verksmesteren om det med å overhale dyser. De gjør ikke det, de sender dem bort. Årsaken er at det nå er en så liten del av det de driver med, og at det begynner å bli stor spredning mellom de gammeldagse mekaniske dysene og moderne common rail. Man kan ikke være best på alt.

Takker for god tilbakemelding Komodo :ja:

Da har jeg pratet med mekanikeren som tidligere jobbet på bussverkstedet her i Mandal. De sendte som regel alt til Sandvik Service, men de eksisterer dessverre ikke lenger. 

Men han spurte om hvorfor jeg ikke gjorde det selv og jeg kunne låne presse/utstyr fra verkstedet en helg. Nå har jeg ikke gjort en slik jobb selv før, for når spissene ble byttet på dysene til Forden, så var det en mekaniker som gjorde det. Jeg sto å så på, men fikk nok ikke alt med meg. Ikke vet jeg hva jeg måtte ha bestilt i tillegg. For dette var ett kitt som også inneholdt none skiver og O-ringer også. Laster opp noen bilder jeg tok fra delkatalogen av de som sitter på motorene mine. Ble litt stuss når han spurte hvorfor jeg ikke gjorde det selv, så selv om jeg har skrudd på mye rart - så burde jeg kanskje holde pølsefingrene unna nettopp dette, eller?

Un3titled.jpg

Un5titled.jpg

Untitled.jpg

Komodo skrev for 16 timer siden:

dieselfan skrev for 15 timer siden:

Har sett tre store dyse/pumpe testere på Finn siste året og rundt meg i sør-øst så minker det kraftig på verksteder som vil ha selv det enkleste utstyret for dysetesting...

Ja, det sier kanskje sitt

Komodo skrev 35 minutter siden:

Søk opp @VegJohs tråd om å overhale dyser. Da får du svar på dette 👍

Takk igjen komodo. Ut fra det jeg leser, så er det kanskje en god plan å spørre deg hva du skal ha for jobben :glimter:

Men skjønner jo at det krever litt og jeg hadde vært usikker på hva jeg burde ha bestilt i tillegg til spissene. Jeg har funnet spisser på denne siden, men skal først sjekke i Norge og heller vel mot ett verksted.

Takk for godt tips.

Roger og Olina skrev 58 minutter siden:

Nå har jeg ikke gjort en slik jobb selv før, for når spissene ble byttet på dysene til Forden, så var det en mekaniker som gjorde det.

Skal du jobbe med konvensjonelle diesel injektorer så er det hygiene som gjelder, vask rent og støvsug før du skrur på noe, ha en god plan for lagring av deler, ta bilder og nummerer 1-12, hold alt unna støv,regn og sprut.

For å justere åpningstrykket til rett verdi så trenger du et utvalg av shims, tykke shims gir mer fjærspenn og høyere åpningstrykk, hva du trenger er umulig å forutsi... derfor er det heller ikke lett å kjøpe inn riktig tykkelse og antall. Surt om du mangler ett shims av en gitt tykkelse... men ikke gi deg før det er riktig

Når alt er demontert så må du forsikre deg om at det ikke står igjen pakning/pakninger/rester igjen nede i hullene til dieselinjektorene. Ikke bruk skarpe gjenstander som lager riper. Når du har tatt ut dieselinjektorene og sjekket at hullene er rene, så dekk til med en oljet lofri dott umiddelbart. Hygiene, hygiene, hygiene. 

Innjusteringen av dieselinjektorene er godt beskrevet beskrevet i tråden til @VegJoh og @Komodo

Roger og Olina skrev for 8 timer siden:

Jeg har funnet spisser på denne siden, men skal først sjekke i Norge og heller vel mot ett verksted.

Mener ikke å lage krøll for deg men jeg finner tegn på at Yamaha har utgitt en revisjon på delenummeret du oppgir og motorkoden på søketreffet ditt stemmer ikke med kotorkoden du oppgir i tråden :smiler: 

dieselfan skrev On 16.2.2025 at 16.35:

Skal du jobbe med konvensjonelle diesel injektorer så er det hygiene som gjelder, vask rent og støvsug før du skrur på noe, ha en god plan for lagring av deler, ta bilder og nummerer 1-12, hold alt unna støv,regn og sprut.

For å justere åpningstrykket til rett verdi så trenger du et utvalg av shims, tykke shims gir mer fjærspenn og høyere åpningstrykk, hva du trenger er umulig å forutsi... derfor er det heller ikke lett å kjøpe inn riktig tykkelse og antall. Surt om du mangler ett shims av en gitt tykkelse... men ikke gi deg før det er riktig

Når alt er demontert så må du forsikre deg om at det ikke står igjen pakning/pakninger/rester igjen nede i hullene til dieselinjektorene. Ikke bruk skarpe gjenstander som lager riper. Når du har tatt ut dieselinjektorene og sjekket at hullene er rene, så dekk til med en oljet lofri dott umiddelbart. Hygiene, hygiene, hygiene. 

Innjusteringen av dieselinjektorene er godt beskrevet beskrevet i tråden til @VegJoh og @Komodo

Hei igjen, beklager sen tilbakemelding. Men mye på jobb om dagen. Jeg skjønner jo at dette tar tid og det er kanskje ikke noe å sette i gang med når jeg i tillegg reiser en del i jobb. Så da blir det å innhente pris på jobbe med nye spisser :glimter:

dieselfan skrev for 19 timer siden:

søketreffet ditt stemmer ikke med kotorkoden du oppgir i tråden :smiler: 

Det har du rett i. Det er 2 ekstra nuller på den som jeg linker til. Jeg aner ikke hva det betyr, men de er der sikkert av en grunn.

Nok en grunn til at en amatørmekaniker skal sette noe bort og ikke skal prøve seg på det meste...

Takk igjen for tilbakemelding og tid du bruker på dette :glimter:

Komodo skrev On 15.2.2025 at 22.41:

I deler katalogen som er til motoren, så finner jeg dette vedr dysespiss: nozzle assy 6TA-12862-00. 

Du nevner også 6TA-12862-00-00, de siste to nullene kan være en tilpassing av Yamaha delenummer til firmaets eget delesystem, og for å komme seg unna piratlovgivning...

Når jeg nevnte revisjon så var det delenummer 6TA-12862-01 som jeg også fant. Anbefaler deg å finne ut mer om dette. Yamaha kan bytte delenummer fordi de bytter leverandør, men det kan også hende at de har endret fordi de har blitt tilbudt ett nytt og bedre design som forstøver bedre...  og en slik revisjon kan det virkelig være lurt å få med seg når du vurderer å bytte alle 12 dysespisser.

V strom skrev for 14 timer siden:

Hvis du skal gjøre det selv så må du også sjekke fjærene, mulig de må byttes også

Enig med @V strom at en også bør ha fokus på fjærene.
En visuell sjekk og måling av lengde er en god men enkel sjekk. Fjærspenn (1/2 Kx^2) ved en gitt lengde krever proffutstyr, som er utgående utstyr og kunnskap...dessverre.
En lydsjekk kan en også gjøre uten å være proff, det holder at man ikke er tonedøv. Fjærene er herdet og plinger godt, og en pianostemmer vil umiddelbart "høre" selv den minste sprekkdannelse i fjæren :glimter:

Dersom vi måler kost/nytte.

Min erfaring tilsier at en kommer langt med å anskaffe en dysetester, og bytte dysespisser ut fra hva test viser. Sjekk for lekkasje, spraymønster og åpningstrykk.

Dette er jobb den gjennomsnittlige hobbymekaniker mestrer hjemme.

Skal en begynne å demontere shims og fjærer, shimse, måle fjærer osv, stiger fort bruk av tid og vanskelighetsgrad. 

Biltemas tester måler bare åpningstrykk, men det viser også lekkasje og  spraymønster. Ofte bra nok.

Tenk kost/nytte, kost/nytte, kost/nytte.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...