nyseileller Startet Lørdag 11:48 Link til dette innlegget Startet Lørdag 11:48 Jeg skal kjøpe båt. Erfaring ca lik null. Jeg skal bo i båten jeg kjøper, og planlegger å bygge seilerfaring over noen år før jeg setter ut på lengre seilas. Det første først: Ja jeg vet at all båt krever vedlikehold. Hva bør prioriteres og hvordan skal jeg vurdere forskjellige båter? Ta utgangspunkt i disse båtene: Norlin 37: https://www.finn.no/mobility/item/393314635. Bavaria 32ac: https://www.finn.no/mobility/item/377045137. Mine antagelser: 1: Jeg tenker at en nyere båt er greiere som bobåt, men at en eldre "kvalitetsbåt" har bedre seilegenskaper. 2: Nyere båt er ting mer i orden, og eldre båt krever mer og dyrere vedlikehold. 3: de gamle tjukke skrogene er mer solid enn masseprodusert. Stemmer disse antagelsene? I tilelgg er jeg er ute etter er tips til elementer, jeg som uerfaren, ikke har tenkt på. Jeg setter pris på alle som vil hjelpe meg. Link to post
Bårdp Svart Lørdag 12:13 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:13 Vel mye stemmer vel. Men det er nokk ikke slik at eldre båter har bedre seilegenskaper. Men viktigst av alt om du skal bo i båten er nå at du har en egnet plass å legge den. Link to post
Laba_n Svart Lørdag 12:42 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:42 Om du ikke kan noe om båt eller kan skru selv så ville jeg valgt enten en eldre båt som teknisk sett er up to Date eller en så ny båt som mulig. Link to post
Steihy Svart Lørdag 12:55 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:55 Jeg har vært i samme situasjon. Det er mange og lange tråder her om dette temaet. En gjenganger som du ikke vil finne fasit til. Det er stor forskjell på ikke ha (seil)båterfaring, og være helt teknisk amøbe med bare tommeltotter. Du vet hvor du ligger på den skalaen. Det blir bratt læringskurve uansett. Skal du bo i båten mer enn i sommersesongen i Norge, er isolasjon et nøkkelord. Det er altfor lite omtalt som komfortfaktor. De fleste båter er vanskelige å etterisolere. På brukt båt, uavhengig av alder, er tilstand avgjørende. En godt vedlikeholdt gammel kan gi mindre hodebry enn en forsømt nyere. Ikke kjøp båt som har ligget lenge i opplag. Mange seilbåter blir solgt 5 år for sent. Ikke kjøp båt med originalt, skrudd teakdekk. Solid helstøpt uisolert skrog er veldig kaldt. Behagelige på varmeste sommernetter da sjøen kjøler ned, umulige om vinteren. De systemene eller funksjonene selger hevder å ikke ha prøvd, kan du avskrive. De funker som regel ikke. En god metode er å starte med en billig båt med lav økonomisk risiko, og lære. Men det er vel ikke så enkelt dersom du må flytte inn med en gang... uansett, jeg ville satt seilegenskaper et stykke ned på lista for en båt du skal bo i. Dette var bare noen. Bruk søkefeltet, finn andre synspunkter. Lykke til. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Bergen Svart Lørdag 14:25 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:25 nyseileller skrev for 2 timer siden: 2: Nyere båt er ting mer i orden, og eldre båt krever mer og dyrere vedlikehold. Stemmer disse antagelsene? Bavariaen som du linker til er 22 år gammel, og er på ingen måte en nyere båt. Når båten er 20 år pluss vil ting ryke! hva som ryker, og når er vanskelig å forutse, men det koster penger å ha en gammel båt. Om den er 20, eller 30 år betyr således ikke så mye. Men, det er ganske stor forskjell å drifte en 32 foter kontra en på 37 når ting ryker. Generelt sett er de fleste komponenter (seil, motor, varmer, kalesje ,autopilot etc.) dyrere jo større båten er. Link to post
Code0 Svart Lørdag 16:17 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:17 Hvis du har null seilerfaring så skal du ikke kjøpe deg din endelige langturbåt, men en båt du har et par år og som du lærer å seile med og finne ut mer om hva du liker og hva du trenger, og får kalibrert budsjettet. Link to post
Steihy Svart Lørdag 20:29 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:29 Jeg svarte litt generelt lenger oppe, la ikke merke til linkene. De forteller litt om budsjettet ditt, og ambisjonsnivået. I mellomtida har flere gjentatt rådet om å kjøpe lærebåt. Jeg forsterker det rådet etter å ha sett eksemplene. Begge disse båtene er designet helt typisk for mange. Flere lugarer og lange benker med dårlige sitteplasser for mange personer i salongen. De er ikke godt egnet som bobåt for en. Det er det nesten ingen båter som er. Valget blir en haug med kompromisser, du må velge hvilke du kan leve med. Du spør hva som må prioriteres. Jeg ber deg tenke over hvor mye av tida du skal bo og hvor mye skal du seile? Seil med venner, lei båt, kjøp en billig førstebåt, men ikke kjøp dyr båt basert på raske svar på et nettforum. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Enzo Svart Lørdag 21:04 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:04 Den bavariaen begynner å dra på årene men om den er teknisk bra så hadde jeg ikke vært i tvil, som bobåt til 1-2personer ville jeg valgt den, det en ren nobrainer. Den har nyere cocpitkalesje, nyere varmeapparat og ryddig fin layout inne til å bo i. En gammel Norlin er romantisk og sexy på noen måter men ikke til nybegynner bptboerambisjoner. Motoren i en 1986modell er også veldig mye nærmere end-of-life og det koster deg fort 200 000.- for en ny god motor til den båten. Vi har bodd i 4 forskjellige båttyper de 10årene vi har bodd i båt og dette med isolasjon har nok noe å si men med en båt på under 35fot da fyrer man og lufter med noen vintermatter på dekk og lever helt fint om vinteren, ihvertfall her på østlandet. Link to post
Ask Svart Søndag 07:12 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:12 Den baven blir mekla av Aker Yachts. Det er kanskje ikkje nokon føremon? Som nemt er det mange liknande trådar. Mange har til felles at ts ikkje kjøper seg båt..... Link to post
eivindch Svart Søndag 09:15 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:15 Jeg kjøpte min første (og sannsynlivis siste) båt i 1991. Det var en 5 år gammel svenske bygget på Orust. Jeg hadde null peiling og kjøpte den etter anbefaling av en ”forståsegpåer”. Det er veldig lite som har sviktet og det har vært en billig båt å vedlikeholde. Jeg har måttet bytte begge seil en gang, sprayhood 3 ganger og belgen til seildrevet 4 ganger. Motoren tar jeg med meg hjem (veier ca. 150 kg) ca. hvert 10. år og steller litt med den (slipe ventiler og lignende). Men jeg har unnet meg noen oppgraderinger – f.eks. elektrisk ankerwinch både forut og akter samt baugpropell. Jeg gjør forresten alt vedlikehold selv og aldri hatt fagfolk ombord. Skulle jeg gått til innkjøp av båt idag, med den erfaringen jeg har, ville jeg satset på en svenske fra 80- eller 90-tallet. Får man den billig nok, kan man evt. ta med ny motor og nytt teakdekk i regnestykket. Eivind Link to post
seilfred Svart Søndag 10:45 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:45 Jeg har satset på, og ville satset på en gammel svenske i mange tilfeller. Men ikke som bobåt! Norlin 37 er en fantastisk hav og langturseiler, men den er en av de mest kjeller-aktige båtene jeg har vært i. Nesten ikke lys inn, og ofte med innredning som er mere bygget for å være underveis enn å bo i. For ditt formål ville jeg tenkt mere moderne innredning. Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
J-Å Svart Søndag 12:44 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:44 seilfred skrev for 1 time siden: Jeg har satset på, og ville satset på en gammel svenske i mange tilfeller. Men ikke som bobåt! Jeg har ganske mange overnattingsdøgn i en ganske tilsvarende båt, og jeg kan ikke si jeg har savnet hverken innredningsløsninger eller større vinduer. Når snøen legger seg over både dekk og vinduer blir det ganske lunt. Med en lav ruff er det også enklere å legge på ekstra isolasjon. Jeg ser Norlin 37 er levert både som enkeltlaminat og balsasandwich. Jeg antar at det gjør en del forskjell isolasjonsmessig. En lydløs varmekilde ville jeg prioritert. Hvis det ikke er god og stabil tilgang på landstrøm, synes jeg en diesel pottebrenner er viktig i en bo-båt. Det som gjerne er litt kritisk i disse eldre "entonnerene" er ståhøyde for høye personer. En bør ihvertfall kunne stå oppreist i byssa og i dusjen. Link to post
Steihy Svart Søndag 13:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:04 J-Å skrev 19 minutter siden: Det som gjerne er litt kritisk i disse eldre "entonnerene" er ståhøyde for høye personer. En bør ihvertfall kunne stå oppreist i byssa Scanmar 35. 194 cm. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
sunnmøre Svart Søndag 13:37 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:37 Ville nok gått for båt produsert på denne sida av årtusenskiftet, med tanke på bovolum, dusj/ toalett m.m. Uansett så er dette båtar som også er ein del år, og må sjølvsagt sjekkast grundig. Bavaria 36AC kan vere eit bra val, eller ein 34Cruiser 2008-2010 modell, som faktisk har ei skroglengd på over 35 fot. Begge desse kan fungere greitt å bo i. Link to post
nyseileller Svart Søndag 16:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 16:07 Mange gode svar her! Setter pris på alle perspektiver! Kan legge til at jeg har vært å sett på Norlin'en i dag, og jeg er enig i at en eldre langturseiler omtrent spesialbygd av eier for å være en langturseiler ikke egner seg som bobåt. Fantastisk fin, men ikke å bo i. Steihy skrev for 19 timer siden: Valget blir en haug med kompromisser, du må velge hvilke du kan leve med. Du spør hva som må prioriteres. Jeg ber deg tenke over hvor mye av tida du skal bo og hvor mye skal du seile? Seil med venner, lei båt, kjøp en billig førstebåt, men ikke kjøp dyr båt basert på raske svar på et nettforum. Takk for veldig mange gode tips! Seiltid vs botid er et godt poeng. Det blir naturligvis mer bo, enn seiling. Enig i at billig førstebåt hadde vært det smarteste, men billig og stor nok til å bo i, og ikke i dårlig forfatning kan være vanskelig å finne. Et generelt spørsmål: Er forskjellen på opplevd romfølelse/volum i båter 80-tallet vs 2000 stor? Jeg tenker, vil en Bavaria 32 oppleves like stor som en gammel svenske, feks Norlin 37, til tross for forskjell i lengde? Link to post
Hakkannen Svart Søndag 16:42 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:42 nyseileller skrev 26 minutter siden: Jeg tenker, vil en Bavaria 32 oppleves like stor som en gammel svenske, feks Norlin 37, til tross for forskjell i lengde? Det blir et generelt svar, men ofte ja. Bavariaen er gjerne en del fyldigere i skroget, er gjerne lagt opp til mulighet for ståhøyde i større deler av båten, og er innredet med tanke på turseilas og opphold om bord, altså mer for familiebruk. Da kreves greie boforhold. Så med mindre man primært tenker seile hadde nok Bavariaen stått høyere på lista for min del, hvis tanken var å bo i båten. Skikkelig cocpittelt er også gull verd, her får du en "vinterhage" som er fin til å tørke klær og oppholde seg i (når det ikke er alt for kaldt) og mer. En annen ting som taler for Bavariaen er hvis den har sandwich skrog over vannlinja (mener på de fleste Bavariaer har dette, uten at jeg kjenner til akkurat den i annonsa). Dette skumfylte laminatet isolerer til en viss grad og gir mindre risiko for kondens og en lunere båt. Skal ikke akkurat si skroget er isolert, men det er bedre isolert enn alternativet, solid glassfiberlaminat. Link to post
nyseileller Svart Søndag 16:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 16:46 Hakkannen skrev 1 minutt siden: Skikkelig cocpittelt er også gull verd, her får du en "vinterhage" som er fin til å tørke klær og oppholde seg i (når det ikke er alt for kaldt) og mer. Det har jeg ikke tenkt på, veldig godt poeng! Link to post
nyseileller Svart Søndag 16:49 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 16:49 Ask skrev Just now: Kva er budsjettet? 500 er nok maks Link to post
Ask Svart Søndag 16:52 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:52 nyseileller skrev 2 minutter siden: 500 er nok maks Då ville eg seriøst vurdert den baven, men som nemnt er det Aker Yachts.... Link to post
Ask Svart Søndag 17:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:04 Og det er betre å kjøpa ein ok båt no, enn å leita etter ein draumebåt som aldri dukkar opp. Kjøpar du ein kurant båt er det nokolunde lett å selja båten om du finn ut at du vil ha ein annan båt, eller om båtlivet ikkje er noko for deg. Link to post
Hulda Svart Søndag 17:59 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:59 Helt enig med de som satser på Bavaria. De jeg har sett av ikke så alt for gamle 39 fot og oppover har gitt et godt inntrykk på meg. Og funker det ikke, så er de ikke umulig å selge etter et år eller to. Skal du ikke drukne i kondensvann, er isolert skrog nødvendig. Jeg hadde tidligere en plastbåt med delvis isolert skrog/dekk. Og det det ikke var isolert nærmest regnet det på kalde dager vår og høst. Om vinteren var det is og rim borti krokene. Og vi bodde ikke om bord. Link to post
dobsen62 Svart Søndag 18:15 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:15 https://www.finn.no/mobility/item/364454732?ci=26 Her er båten du er på jakt etter. Moderne og seiler bra. Link to post
Steihy Svart Søndag 20:01 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:01 nyseileller skrev for 3 timer siden: og ikke i dårlig forfatning kan være vanskelig å finne. Hele poenget er at det ikke gjør noe om den er i dårlig forfatning. Du skal lære i den - om du trenger tre måneder eller ett år vet du ikke enda - og så skal du bare få igjen det du ga. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
J-Å Svart Søndag 20:06 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:06 Hanse 32 er en enkel og grei båt, og gir nok litt høyere status enn en Bavaria. Seildrev krever jo endel mer vedlikehold enn rett aksling. Spesielt bytte av membran, og det er gjerne på tide for en 2010 båt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn