Jump to content

Erfaring med nye produkter for polering av båt

El barco de Sol

Recommended Posts

Vi har en Saga 315 som er ganske blank og fin i skroget.  Erfaring fra denne båten og tidligere båter er at voksingen forsvinner før høsten kommer. I år tenker jeg å ta en god vask, så gå direkte på med voks (Meguiars Flagship voks) for så å avslutte med Meguiars pro hybrid ceramic sealer.

Noen som har erfaring med dette,eller et bedre forslag til løsning?

Jeg kjenner ikke til Meguiars Pro Hybrid Ceramic Sealer, men kan den legges over voks? Jeg trodde slike forseglere må legges på en ren, fettfri overflate? Har ellers god erfaring med Flagship Wax. Bruker den hvert år og den holder ut sesongen, men det avhenger selvsagt av ting som bruksmønster og solforhold.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Jeg bruker våtvoks som et ekstra beskyttelse utover sesongen. Superlett å legge på med en spray og vannslange. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Jeg bruker våtvoks som et ekstra beskyttelse utover sesongen. Superlett å legge på med en spray og vannslange. 

Problemet med mange av de voksene er at holdbarhet er kort og de tåler ikke avfetting.

"Som ekstra beskyttelse"

Ikke som hovedbeskyttelse. Holdbarhet er kort, ja, men det tar 5 minutter å våtvokse hele båten. Bare å gjøre det på en dag med skygge, og det pleier ikke å være noe problem i løpet av sesongen... :fniser:

Avfetting er absolutt ikke noe problem når det gjelder min båt i løpet av sesongen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg bruker trestegs fra Meguiars, synes det funker bra.  men spyler jevnlig med ferskvann og bruker bilshampo som ikke tar poleringa. De blanke sortte detaljene er fine , men krever en del jobb for at det skal holde seg fint!

IMG_7662.jpeg

IMG_7666.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

24 minutes ago, El barco de Sol said:

Tresteg...hvilken type(r) ?

Meguiars Marine Oxidation Removal Kit  

Veldig lett å jobbe med. bruker Rupes padder på Oscilerende maskin

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 51 minutter siden:

Meguiars Marine Oxidation Removal Kit  

Veldig lett å jobbe med. bruker Rupes padder på Oscilerende maskin

Oversatt til "norsk" blir det rubbing, polering og voks. Bra prosedyre det, og utvalget av produkter til en slik trestegs er jo enorm. 

Men trenger du egentlig rubbingen på båten din som er så ny, hadde det ikke holdt med polering og voks?

6 minutes ago, Komodo said:

Oversatt til "norsk" blir det rubbing, polering og voks. Bra prosedyre det, og utvalget av produkter til en slik trestegs er jo enorm. 

Men trenger du egentlig rubbingen på båten din som er så ny, hadde det ikke holdt med polering og voks?

Den rensen er ikke grov, og lett å jobbe med. de to neste stegene er veldig lette å jobbe med og jeg bruker veldig tynt lag. Båten er 10 år gammel. Trenger vel kansje ikke rens på skroget i år. men er det grei temp, så kan det hende jeg kjører på likevel. 

Utvalget er stort ja. men har god erfaring med Meguiars, da det er lett å jobbe med både på bil og båt

-morten- skrev for 3 timer siden:

Jeg bruker trestegs fra Meguiars, synes det funker bra.  men spyler jevnlig med ferskvann og bruker bilshampo som ikke tar poleringa. De blanke sortte detaljene er fine , men krever en del jobb for at det skal holde seg fint!

IMG_7662.jpeg

IMG_7666.jpeg

Ser jo veldig bra ut dette,men i fare for å gjenta meg selv legg på fusso som avsluttende steg istedenfor voks så holder det mye lenger. 

1 hour ago, Laba_n said:

Ser jo veldig bra ut dette,men i fare for å gjenta meg selv legg på fusso som avsluttende steg istedenfor voks så holder det mye lenger. 

Har en boks med Fusso jeg tenkte å bruke på bilen, men turte ikke å prøve. får prøve til våren på nybilen! :forvirret:  Er det ikke vanskelig på store flater?

-morten- skrev for 6 timer siden:

Har en boks med Fusso jeg tenkte å bruke på bilen, men turte ikke å prøve. får prøve til våren på nybilen! :forvirret:  Er det ikke vanskelig på store flater?

Ingenting å være redd for .Fremgangsmåte,du må stå i skyggen og underlaget kan ikke være varmt. Masker opp felt,panser tar du halve av gangen og taket markerer du opp i tre felt. Legg på et tynt lag og tørk av umiddelbart,lar du det ligge på slik at det tørker er det en del jobb å få av. Husk at resultatet avhenger av forarbeidet. Jeg gjør det slik er bil eller båt oksidert og har swirls eller små riper så kjører jeg på med menzerna havey cut så medium cut og om jeg gidder fine cut. Bruk egnede puter på maskin og jobb på små felt. Er lakken bare normalt slitt etter vinteren så holder det med medium cut. En lakk eller gelcoat som er ille kan bli tilnærmet ny men det er mye jobb og da er det smart å forsegle jobben,derfor fusso. Den tåler avfetting og sterke såper. Nå finnes det masser av 2komp forseglingen alla ditec som tåler enda mer juling og holder lenger men det koster.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...